Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-05-01@08:11:06 GMT

کاهش سرعت قیمت مسکن

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۷۳۱۹۰

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا تیرماه امسال حجم معاملات خرید مسکن در شهر تهران افت کرد و به کمتر از ۴ هزار و ۳۰۰ فقره معامله خرید واحدهای مسکونی منجر شد.

آمارهای دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نشان می دهد تیرماه امسال در مجموع ۴ هزار و ۲۶۰ فقره معامله خرید مسکن در شهر تهران به ثبت رسید که این میزان معامله خرید مسکن به لحاظ افت تعداد معاملات آماری بی سابقه محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آمارها همچنین نشان می دهد با کاهش تعداد معاملات خرید آپارتمان به حدود ۴ هزار و ۲۶۰ فقره در تیرماه تعداد این معاملات در مقایسه با یک ماه قبل یعنی خردادماه با افت ۲۱ درصدی مواجه شده است.
این در حالی است که تعداد معاملات خرید آپارتمان در این ماه در مقایسه با تیرماه سال قبل نیز کاهش ۶۳.۷درصدی را تجربه کرده است.دیدگاه های کارشناسی حاکی است افت تعداد مبایعه نامه های مسکن در تیرماه در حالی صورت گرفته است که این ماه اولین ماه از فصل تابستان یعنی فصل اوج جابه جایی ها در بازار ملک است.در حالیکه در شرایط معمولی و غیر رکودی بازار مسکن معمولا تعداد معاملات خرید مسکن در فصل تابستان به میزان قابل توجهی در مقایسه با سایر ماه های سال افزایش می یابد اما هم اکنون بازار مسکن به دلیل افزایش عمق رکود ناشی از چند عامل عمده با افت شدید تعداد مبایعه نامه مواجه شده است.
بررسی ها نشان می دهد جهش شدید قیمت مسکن طی دست کم یک سال گذشته که منجر به خروج اجباری متقاضیان مصرفی آپارتمان های مسکونی از بازار ملک شد از مهمترین عوامل موثر در تشدید رکود در بازار معاملات خرید و فروش مسکن است.
از ماه های قبل تاکنون به دلیل وقوع جهش قیمتی و ادامه رشد قیمت در هر ماه گروه هایی از خریداران مصرفی بازار مسکن از این بازار به اجبار و به دلیل نداشتن قدرت خرید خارج شدند.
با این حال محدود معاملات بازار مسکن طی ماه های سپری شده از سال ۹۸ از سوی سفته بازان و سوداگران ملکی انجام می شد که با ایجاد ثبات نسبی در بازارهای موازی همچون بازار ارز و همچنین رسیدن قیمت مسکن به سقف و نبود تقاضا برای خرید فعالیت های سوداگرانه نیز در بازار جذابیت خود را از دست داده و حجم این نوع تقاضا برای خرید مسکن نیز به میزان محسوسی کاهش یافته است.
با نبود چشم انداز سرمایه گذاری پرسود در بازار مسکن تقاضای سرمایه ای نیز در بازار مسکن محدود شده است.
مجموعا این عوامل منجر به ایجاد رکودی بی سابقه در بازار مسکن اولین ماه از فصل تابستان امسال شد. تحولات قیمتی بازار معاملات مسکن شهر تهران در تیرماه نیز قابل توجه است.
در حالی که در اردیبهشت ماه شیب تورم ماهانه قیمت مسکن تند شد و در مقایسه با فروردین ماه بیش از ۱۱ درصد افزایش یافت اما هم اکنون و تحت تاثیر رکود عمیق در بازار مسکن میانگین قیمت مسکن شهر تهران در تیرماه ۹۸ تنها ۱.۴ درصد رشد کرد.
این موضوع می تواند یک پیام مهم برای بازار مسکن به همراه داشته باشد و آن کاهش سرعت رشد قیمت مسکن و احتمال توقف رشد قیمت ها در ماه های پیش رو است.
میانگین قیمت مسکن شهر تهران همچنین در مقایسه با تیرماه سال گذشته در تیرماه امسال ۹۵.۶ درصد رشد کرد.
پیش بینی می شود با کاهش شیب تورم ماهانه مسکن در پایتخت در ماه های آینده شیب تورم نقطه ای مسکن نیز کاهش یابد.

 

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۷۳۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین قیمت مسکن در منطقه ۱۹ تهران

یکی از مهمترین محورهای زندگی بشریت حول مسئله مسکن عنوان شده و با توجه به اهمیت بازار مسکن در کشور به دلیل ارتباط مستقیم با وضعیت معیشت و رفاه زندگی مردم دارد.

به گزارش مهر، در گزارش روزهای اخیر با توجه به افزایش قیمت مسکن در پایان سال (۱۴۰۲)، به بررسی وضعیت نرخ خرید و فروش «منطقه ۱۳» و «منطقه ۱۴» و «منطقه ۱۵» و «منطقه ۱۶» و «منطقه ۱۷» و «منطقه ۱۸» پرداختیم؛ حال قصد داریم در گزارش پیش رو نرخ خرید و فروش در «منطقه ۱۹» تهران را بررسی کنیم.

براساس آمار قیمت‌ها، برای خرید یک واحد ۷۸ متری در منطقه ۱۹ محله اسفندیاری - بوستان تهران، ۹ سال ساخت، نیازمند حداقل ۴ میلیارد و ۷۵۸ میلیون تومان است.

دیگر خبرها

  • کاهش قیمت نفت توقف‌بردار نیست
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز منفی شاخص‌های بازار سرمایه
  • نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان
  • اتفاقی که ممکن است در بازار مسکن بیفتد ؛ پیش‌بینی جدید قیمت مسکن در 1403
  • نرخ خرید بازار مسکن؛ با ۵ میلیارد تومان صاحب‌خانه شوید +جدول
  • جدیدترین قیمت مسکن در منطقه ۱۹ تهران
  • سکه ۴۰ میلیون تومان شد ؛ کاهش قیمت طلا ادامه دارد ؟
  • با بودجه ۳میلیارد تومانی در کجای پایتخت می‌توان خرید؟/ جدول قیمت‌ها
  • کاهش شدید معاملات مسکن در شمال اسرائیل/ درِ فروش و اجاره تخته شد