Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-05@21:42:26 GMT

کشف نوع جدیدی از خاصیت مغناطیسی

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۷۳۴۰۸

کشف نوع جدیدی از خاصیت مغناطیسی

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ از آنجایی که ضخامت صفحه گرافین به اندازه یک اتم است، می‌توان آن را یک ساختار دو بعدی به حساب آورد. همین مساله باعث می‌شود مولکول‌های گرافین فقط در راستای دو محور حرکت کنند و خواص نامتعارفی از خود نشان داده تا گرافین به عنوان یک ماده شگفت انگیر شناخته شود.

به خاطر ضخامت کم صفحات گرافین، با روی هم قرار گرفتن این صفحات می‌توان خواص جدیدی از آن مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مثلا قبلا محققان دانشگاه MIT دو صفحه گرافین را روی هم قرار داده و با دستکاری چینش آن‌ها به خاصیت ابررسانایی دست پیدا کردند.

میکروگرافی نوری از گرافین دولایه‌ای دستکاری شده

تیم محققان دانشگاه استنفورد هم در تلاش بودند تا با تکیه بر دست یافته‌های قبلی، خواص جدیدی در این ماده پیدا کنند. آن‌ها طی آزمایشاتشان به صورت اتفاقی موفق شدند از گرافین خاصیت مغناطیسی بگیرند.

آن‌ها در حالی که از گرافین جریان الکتریکی عبور می‌دادند مقدار ولتاژ زیادی را به صورت عمود بر جریان اندازه گیری کردند. این ولتاژ در واقع به خاطر میدان مغناطیسی ناشی از عبور جریان در گرافین به وجود آمده بود. با این حال حتی بعد از قطع میدان مغناطیسی خارجی باز هم ولتاژی اندازه گیری شد و این یعنی گرافین از خود خاصیت مغناطیسی نشان داده و میدان ایجاد کرده بود.

نکته جالبتری که دانشمندان دریافتند این است که خاصیت مغناطیسی گرافین از نوع رایجی که در طبیعت می‌بینیم (فرومغناطیسم) نیست بلکه فرومغناطیسم اوربیتالی نام دارد و برای به وجود آمدن آن حرکت اوربیتالی الکترون‌های ماده با هم هماهنگ می‌شود. در صورتی که فرومغناطیسم با هماهنگ شدن حرکت اسپینی الکترون‌ها به وجود می‌آید.

به گفته محققان این اولین باری است که فرومغناطیسم اوربیتالی در یک ماده دیده می‌شود. آن‌ها همچنین عقیده دارند با وجود قدرت بسیار ضعیف این خاصیت مغناطیسی که تقریبا یک میلیون برابر ضعیف‌تر از آهنرباهای تزئینی روی در یخچال‌هاست، از این خاصیت می‌توان استفاده‌های زیادی به عمل آورد.

مثلا به خاطر ضعیف بودن خاصیت مغناطیسی گرافین بدون اینکه نگران تداخل میدان مغناطیسی آن‌ها با یکدیگر باشیم می‌توان مقادیر زیادی از این ماده را به صورت فشرده در کنار هم قرار داد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: طبیعت کربن برنا گرافین مغناطیسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۷۳۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح ترافیک تهران عجالتا تغییری نخواهد داشت

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد که امسال هیچ تغییری در طرح ترافیک تهران اعمال نخواهد شد.   سرهنگ فیروز کشیر در گفت‌وگو با ایسنا درباره اینکه آیا امسال تغییری در طرح ترافیک تهران اعمال خواهد شد یا خیر گفت:‌ امسال هیچ تغییری در طرح ترافیک اعمال نشده و اعمال نیز نخواهد شد. تصمیمات این‌چنینی باید در کمیته مشترک میان کارشناسان حوزه شهری و امور ترافیکی و انتظامی برگزار شود و پس از رسیدن به نظرات واحد و تصویب آن، اطلاع رسانی انجام خواهد شد.   وی با بیان اینکه در حال حاضر طرح ترافیک تهران مانند سال گذشته در حال اجراست، گفت:‌ تا امروز نشست مشترک و تصمیمی در مورد تغییر در طرح ترافیک گرفته نشده و اگر تصمیم جدیدی اتخاذ شود، قطعا اطلاعات لازم داده خواهد شد. البته مواردی در مورد طرح جدید ترافیک مطرح شده که این ها باید در شورای ترافیک مطرح و تصویب شود.   معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: هسته مرکزی شهر، ترافیک سنگینی دارد و باید مدیریت کلان شهری برای آنجا صورت گیرد تا مردم متضرر نشوند. لذا اگر در آینده طرح جدیدی ریخته شود به اطلاع مردم خواهد رسید.

 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پرواز اولین جنگنده اف-۱۶ مجهز به هوش مصنوعی (فیلم)
  • ۷ خاصیت بی‌نظیر آب سیب زمینی برای سلامتی
  • دنیای فیزیک در آستانه یافتن تک‌قطبی‌های مغناطیسی؟
  • یوتیوب روی توسعه ابزار جدید هوش‌مصنوعی کار می‌کند
  • ۱۲ کشته و زخمی به علت انفجار در ایالت بلوچستان پاکستان
  • امیر جدیدی از «قهرمان» تا «منصور»
  • آموزش نیرو‌های واکنش سریع در عربستان/ خارطوم اعتراض کرد
  • طرح ترافیک تهران عجالتا تغییری نخواهد داشت
  • کشف جدیدی در مورد صاعقه برای اولین‌بار در جهان
  • کشف جدیدی در مورد صاعقه برای اولین در جهان