Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ اسلام در قاره آمریکا از قدمت زیادی برخوردار است، گفته می‌شود ورود مسلمانان به این قاره به زمان سفر ملوانان و تجار مسلمان عرب قبل از ورود کریستف کلمب(کاشف قاره آمریکا) برمی‌گردد.

در اوایل قرن هجدهم تا اواخر این قرن نیز جمعیت زیادی از بردگان آفریقایی به آمریکا برده شدند که تعداد زیادی از آنها مسلمان بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دهه‌های اخیر نیز به دلیل ورود مهاجران مسلمان به آمریکا، درصد جمعیت مسلمان این کشور افزایش یافته است؛ به طوری که بر اساس برخی برآوردها، انتظار می‌رود که جمعیت مسلمانان در 20 سال آینده، جایگاه دین یهود را که در مقام دوم قرار دارد، بگیرد.

مسلمانان در آمریکا حدود ۲ تا ۳ میلیون نفر جمعیت دارند که حدود یک درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد. البته برخی منابع نیز آمارهای متفاوتی ارائه داده و تعداد مسلمانان آمریکا را  ۴ تا ۶ میلیون، ۵ تا ۷ میلیون، و ۷ تا ۸ میلیون نفر برآورد کرده‌اند. باراک اوباما رئیس جمهور سابق این کشور در یک سخنرانی در سال ۲۰۰۹ این تعداد را هفت میلیون نفر ذکر کرد.

رشد قابل ملاحظه جمعیت مسلمانان

در چند سال اخیر جمعیت مسلمانان آمریکا به علت مهاجرت افراد از کشورهای اسلامی رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

طبق مطالعات انجام‌شده توسط مرکز تحقیقات «پیو» مستقر در واشنگتن، بیشتر مسلمانان آمریکا، آسیایی‌تبار و آفریقایی‌تبار هستند. 33 درصد آنان از نسل مسلمانان جنوب آسیا، ۳۰ درصد آفریقایی تبار و ۲۵ درصد جمعیت کل مسلمانان را مسلمانان عرب تشکیل می‌دهند.

مسلمانان بیشتر در مناطق شهری آمریکا متمرکز هستند. ایالت‌های تگزاس، نیویورک، ایلی‌نوی، کالیفرنیا و فلوریدا به ترتیب بیشترین مسلمانان آمریکا را در خود جای داده‌اند و با بررسی نحوه توزیع جمعیت مسلمانان می‌توان به این نتیجه رسید که بیشتر آن‌ها در ایالت‌های شرقی متمرکز شده‌اند.

 براساس برآورد مرکز تحقیقاتی «پیو»، رشد جمعیت مسلمانان ایالات متحده بسیار سریع‌تر از جمعیت یهودیان این كشور بوده و پیش‌بینی می‌شود كه تا سال ۲۰۴۰ میلادی شمار مسلمانان بعد از مسیحیان در رده دوم به جای جمعیت یهودیان كه درحال حاضر در رده دوم جمعیتی آمریكا هستند، قرار گیرد.

در پژوهش مركز پیو همچنین پیش‌بینی شده است كه تعداد مسلمانان در آمریكا تا سال ۲۰۵۰ میلادی به هشت میلیون و یكصد هزار نفر، یعنی ۲.۱ درصد كل جمعیت ایالات متحده برسد.

 نماز عید فطر مسلمانان آمریکا در شهر بریدگیو در ایالت ایلی‌نوی

اولین مسلمانان آمریکا

تاریخ ورود اولین مسلمانان به آمریکا به طور دقیق مشخص نیست. بسیاری از مورخان ادعا می‌کنند که اولین مسلمانان در اوایل قرن چهاردهم از شمال آفریقا به آمریکا آمده‌اند. هنگامی که کریستف کلمب سفر خود را به ایالات متحده آغاز کرد، در میان کتب شخصی او نوشته‌هایی دیده شده که حاکی از سفر ملوانان مسلمان در قرن دوازدهم میلادی به جزایری بوده که به عقیده برخی، جزایر دریای کارائیب می‌توانسته باشد.

 برخی دیگر از نویسندگان، نخستین مسلمانان قاره آمریکا را دریانوردان عربی می‌دانند که پیش از دوره سفرهای کریستف کلمب پا به این سرزمین ناشناخته گذاشتند.

برخی دیگر از تاریخ‌نویسان ورود اولین مسلمانان آمریکا را سال ۱۵۸۷ دانسته‌اند و در مورد «مصطفی زموری» در قرن شانزدهم، کتب زیادی نوشته شده که برخی وی را اولین مسلمانی دانسته‌اند که وارد آمریکا شد.

اولین گرونده شناخته شده به اسلام در آمریکا «الکساندر راسل وب» در سال ۱۸۸۸ بوده‌ است و اولین مسجد آمریکا در سال ۱۹۱۵ تأسیس شد.

 الکساندر راسل وب، اولین گرونده به اسلام در آمریکا

بسیاری از مردم مسلمان به بردگی از آفریقا به آمریکا منتقل شدند. برآورد می‌شود که از منطقه غالبا مسلمان در غرب آفریقا حدود 500 هزار آفریقایی وارد ایالات متحده شده‌اند. مورخان تخمین می‌زنند که بین 15 تا 30 درصد از بردگان مرد آفریقایی و حدود 15 درصد از بردگان زنان آفریقایی مسلمان بودند.

بردگان مسلمان آفریقایی در آمریکا

اسلام‌هراسی

پس از عملیات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 و انجام عملیات تروریستی در غرب به‌ ویژه حمله تروریستی در پاریس در سال 2015 ،اسلام‌هراسی در آمریکا به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته است.

براساس پژوهش جدیدی که در مرکز تفاهم اسلامی و مسیحیت دانشگاه «جرج تاون» آمریکا انجام شده، وقوع جرم علیه مسلمانان در ایالات متحده از سال 2016 به‌ طور قابل ملاحظه‌ای بالا رفته است، به‌گونه‌ای که در این سال 180 مورد جرم از جمله 12 فقره قتل، 34 مورد ضرب و شتم، 49 مورد درگیری لفظی، 56 مورد تخریب اموال و دارایی و 9 مورد آتش‌سوزی عمدی علیه مسلمانان در این کشور انجام شده است. این تعداد مربوط به جرائمی است که به پلیس گزارش شده است. همچنین شورای روابط اسلامی ـ آمریکایی که مدافع حقوق مسلمانان در آمریکا است، از افزایش 584 درصدی جرایم علیه مسلمانان در سال‌های 2015 و 2016 در مقایسه با سال‌های قبل از آن خبر داده است.

تظاهرات ضد مسلمانان در منهتن آمریکا

در آغاز سال 2017 و با راه‌یابی «دونالد ترامپ» به کاخ سفید، نخستین بار رئیس جمهور آمریکا از عبارت «اسلام رادیکال تروریست» سخن گفت. سپس وی در هفته نخست ریاست جمهوری خود، فرمانی صادر کرد که براساس آن ورود اتباع هفت کشور اسلامی به آمریکا ممنوع شد. در ادامه، فرمان‌های دیگری نیز به امضای ترامپ رسید که محدودیت های بیشتری علیه مسلمانان اعمال می‌کرد.

                        

در نهایت ترامپ در اواخر سال 2017 با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، یکی از خطوط قرمز اصلی مسلمانان را زیر پا گذاشت. این سیاست‌ها سبب شده جریان‌های اسلام‌ستیز با اطمینان از پشیبانی‌های دولتی، بیش از پیش بر حملات لفظی و فیزیکی خود علیه مسلمانان بیفزایند.

مساجد

بر اساس برخی منابع، احتمالا اولین مسجد آمریکا در شهر «بیفورد» واقع در ایالت «مین» بوده که در سال ۱۹۱۵ بنیان نهاده شد و قبرستانی متعلق به مسلمانان هنوز در آنجا وجود دارد.

مسجد والی محمد

برخی منابع دیگر نیز می‌گویند افتتاح اولین مسجد آمریکا به نام «والی محمد» به احتمال زیاد در سال 1921 در شهر دیترویت ایالت میشیگان روی داده است. این مسجد توسط محمد کروب که در امور املاک فعالیت داشت، بنیان گذاشته شد.

مسجد الصادق

بنا به گزارش برخی منابع نیز قدیمی‌ترین مسجدی که در حال حاضر در ایالات متحده قرار دارد، مسجد «الصادق» است که در سال 1921 یا 1922 در منطقه «برنزویل» شیکاگو ساخته شد.


مسجد جامعه مسلمانان آمریکا

مسجد جامعه مسلمانان آمریکا در شهر دیربورن ایالت میشیگان در سال ۱۹۳۸ افتتاح شد. این مسجد قدیمی‌ترین مسجد در ایالت میشیگان است که در آغاز فعالیت خود را در ساختمانی کوچک آغاز کرد و حالا به عنوان مرکز جامعه مسلمانان آمریکا در ایالت میشیگان شناخته می‌شود.


مسجد مریم

­ مسجد مریم (Mosque Maryam) در شهر شیکاگو واقع شده و در سال ۱۹۳۰ توسط مسلمانان آمریکاییِ آفریقایی تبار تأسیس شده است.  

                    

مسجد دارالسلام

این مسجد در شهر لومبارد در ایالت ایلینوی است که در سال 2013 تکمیل شده است. این مسجد نیز یک مرکز آموزشی دارالسلام را در اختیار دارد که هدف آن، آموزش علوم اسلامی است.

                 

مرکز جامعه اسلامی شیکاگو

در سال ۱۹۶۹ گروهی از مسلمانان از نژادهای مختلف تصمیم گرفتند مرکز جامعه اسلامی (MCC) را در شیکاگو تأسیس کنند. یک سال پس از آن، این مرکز به عنوان یک سازمان غیر انتفاعی در ایالات متحده به رسمیت شناخته شد. در حالی که این مرکز نخستین مسجدی نبود که در شهر شیکاگو تأسیس می‌شد، اما یکی از بزرگترین مساجد آمریکا و مرجعی معتبر برای دیگر مساجد و مسلمانان ایالات متحده به شمار رفته و می‌رود.

گردآوری و ترجمه: حیدر عبداللهی

انتهای پیام

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا خبرگزاری قرآنی مسلمانان آمریکا دین رشد جمعیت ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۷۵۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصباحی مقدم: آمریکا بدنبال تدابیر جدید برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی است

غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره شکست توطئه‌های جدید دشمن علیه ملت ایران اظهار کرد: یاس و نومیدی که شامل حال دشمنان شده آن‌ها را از این مسیر باز نداشته و آنان اکنون در حال اندیشیدن تدابیر جدید برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی هستند و بنابراین باید بسیار هوشیارانه عمل ودائما آنان را رصد کنیم.

به گزراش باشگاه خبرنگارن، او افزود: طی چهل و پنج سال عمر انقلاب اسلامی شیطان بزرگ و پیروان او دائما در سیاست‌های خود علیه جمهوری اسلامی شکست می‌خورند، اما باز هم اقدام به توطئه گری می‌کنند.

مصباحی مقدم متذکر شد: یکی از مسائلی که باید بسیار به آن اهتمام داشته باشیم تربیت کودکان و نوجوانان است تا نسل جدید تحت تاثیر القائات دشمنان قرار نگیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این امر نیازمند آموزش و استفاده از استراتژی دشمن شناسی است بنابراین ضمن ناامید کردن دشمن در عرصه‌های مختلف باید همواره مراقب باشیم تا به واسطه آنان از روزنه‌های دیگر گزیده نشویم.

عباسی: جنگ هراسی یک عملیات روانی است

همچنین علیرضا عباسی با اشاره به عملیات «وعده صادق» جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات تروریستی رژیم صهیونسیتی در حمله به کنسولگری ایران در دمشق تاکید کرد: عده‌ای در داخل همیشه به دنبال ایجاد هراس هستند به گونه‌ای که حتی حاضرند تا از پاسخ به حق ایران جلوگیری کنند؛ این درحالی است که وقتی رژیم صهیونسیتی کنسولگری ما که خاک ما حساب می‌شد را مورد تعرض قرار داد، باید به آن پاسخ داده می‌شد، اما برخی اقتصاد کشور را به این موضوعات متصل و به گونه‌ای مطرح می‌کردند که اگر اتفاق بیفتد حتماً تبعات اقتصادی تبعات خواهد داشت.

وی در گفتگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه هدف کسانی که به دنبال جنگ هراسی و القای این فضا بر اقتصاد کشور هستند، درگیر کردن مردم است، گفت: وعده صادق نشان داد که بر خلاف آنچه آن‌ها انتظار داشتند، اتفاق نیفتاد و حتی جنگ روانی یا انتظارات روانی که مردم از چنین اتفاقاتی داشتند و خوف و رجایی که در حمله کردن و نکردن هست و همیشه روی اقتصاد ما تاثیر می‌گذارد، اینجا یک بار برای همیشه تمام شد و بعد از این چنین اتفاقاتی نخواهد افتاد؛ ثابت شد که جنگ هراسی در اقتصاد ایران یک عملیات روانی پوچ است.

این نماینده مجلس افزود: ما انتظار داریم که حتی عملیاتی که ایران انجام داد اثرات مثبتی روی اقتصاد کشور داشته باشد و شوک‌هایی که هر از گاهی برخی روی اقتصاد کشور وارد می‌کردند، ان شاءالله تمام شود و بعد از این ثبات در اقتصاد کشور ایجاد شود. دو گروه در داخل کشور حضور دارند که برای رسیدن به منافع خود تلاش می‌کنند تا جنگ هراسی را به جامه القا کنند؛ گروهی که می‌خواهند مطامع سیاسی خود را پیش ببرند و دولت‌هایی بودند که دوگانه سازش - مذاکره را مطرح می‌کردند و گروهی که به دنبال مطامع اقتصادی هستند؛ اما وعده صادق خط بطلانی روی این مباحث کشید.

عباسی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا پیام پوچ بودن تاثیر جنگ هراسی بر اقتصاد ایران در داخل منتقل شده است؟ عنوان کرد: ممکن است در کوتاه مدت و طی یکی دو هفته پیش رو فضای اقتصاد کشور این پیام را دریافت نکند، اما حتماً این پیام را دریافت خواهد کرد و نتیجه آن ثبات در اقتصاد کشور و کاهش انتظارات روانی در حوزه تورم خواهد بود.

دیگر خبرها

  • زمانیکه مسلمانان کاخ سفید را به مسجد تبدیل کردند! | فیلم
  • پشت پرده اسلام آوردن سرمربی پرتغالی سپاهان | پای ازدواج با بازیگر ایرانی در میان است | رازی که پیراهن خانم بازیگر فاش کرد (عکس)
  • برای اولین بار یک زن همزمان پمپ قلب و پیوند کلیه خوک دریافت کرد
  • اولین فردی که همزمان پمپ قلب و کلیه خوک دریافت کرد
  • بصیرت رهبری و سپاه پاسداران در پاسخ ایران به اسرائیل باعث درخشش جهان اسلام شد
  • ۴۵ هزار فلسطینی نماز جمعه را در مسجد الاقصی اقامه کردند
  • سکوت مجامع بین المللی نسبت به کشتار مسلمانان از حد وجدانی فراتر رفته است
  • مصباحی مقدم: آمریکا بدنبال تدابیر جدید برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی است
  • مسجد مهمترین پایگاه انقلاب و مردم/ مسلمانان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده‌اند
  • تصاویر استقبال ویژه مسلمانان سریلانکا از رئیسی در مسجد تاریخی کالپیتی + ویدئو