Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-29@19:38:57 GMT

تمرین خدا‌محوری؛ بهترین سوغات حج

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۷۵۶۸۲

تمرین خدا‌محوری؛ بهترین سوغات حج

حجت‌الاسلام مهدی واعظ موسوی، کارشناس دینی رسانه ملی و مشاوره خانواده در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی در خصوص سوغات معنوی حج و تأثیر آن بر سبک زندگی بیان کرد: پشت هر یک از عبادات و مناسک سر و رازی وجود دارد؛ به‌عنوان مثال سعی بین صفا و مروه به ما می‌گوید که باید در زندگی تلاش کنیم، مانند هاجر که در جستجوی مسیر بین دو کوه صفا و مروه هفت مرتبه طی کرد، این نشان‌دهنده این است که با انجام این مناسک به خود و دیگران سعی و تلاش در زندگی را القا می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وی اضافه کرد: با توجه به آیه شریفه «لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ» برای آدمی جز آنچه به سعی و عمل خود انجام داده (ثواب و جزایی) نخواهد بود. تلاش و کوشش در زندگی نیز مورد تأکید قرآن کریم هست. به قول شاعر به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل، وگر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم؛ لذا در زندگی باید تلاش کرد و این فرهنگ را در جامعه ترویج داد.   تقدم خواست خدا بر خواست دل   این کارشناس دینی و مشاور خانواده یکی دیگر از درس‌های حج را تقدم خواست و فرمان الهی بر خواهش‌های نفسانی برشمرد و افزود: حج‌گزار با طواف کعبه تمرین می‌کند که در همه تصمیمات، اندیشه‌ها، اعمال، رفتار و امور زندگی خدا‌محور باشد. در بینش توحیدی و خدامحور، دوست دارم و دلم می‌خواهد معنا ندارد؛ چرا که وقتی زندگی در محور توحید باشد فرد خواسته خدا را بر خواست خود مقدم داشته و صرفاً نگاهش به همه امور زندگی در همه ابعاد توحیدی می‌شود. در واقع طواف کعبه خدا‌محوری را در انسان زنده می‌کند.   واعظ موسوی ابراز کرد: معنای احرام بستن نیز این است که از همه تعلقات دنیایی فارغ شویم و به قول عرفا خرقه بسوزانیم. حاجی با احرام بستن خود را از همه تعلقات و تعین‌ها و همه آنچه را که به وی شخصیت می‌دهد رها کرده و به‌دنبال حقیقت است.   وی ادامه داد: آنچه مانع انسان از رسیدن به حقایق می‌شود، وابستگی‌های فردی و اجتماعی در همه ابعاد زندگی از جمله فرهنگ، سیاست، اجتماع و... است؛ لذا حج‌گزار با احرام بستن خود را از همه وابستگی‌ها می‌رهاند و علاوه بر خود دیگران را نیز با این فرهنگ آشنا می‌کند.   این استاد دانشگاه در خصوص فلسفه قربانی کردن که از مناسک حج است، بیان کرد: واژه قربان به معنی قرب و نزدیکی است و در روز عید قربان که حاجیان قربانی می‌کنند، معنای این قربانی کردن در راه خدا این است که ما از بهترین‌ها در پیشگاهش فدا کنیم؛ لذا قربانی کردن یک کار نمادین و تمرینی برای رسیدن به مقام قرب الهی است.   فلسفه قربانی و وقوف در عرفات    واعظ موسوی با اشاره به داستان قربانی کردن فرزندان آدم که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «اذ قربا قربانا» گفت: هنگامیکه قرار شد هابیل و قابیل به پیشگاه خدا قربانی ببرند در این میان هابیل بهترین قوچ از میان گله‌ای که داشت انتخاب کرد در حالیکه قابیل پر مدعای کم عمل خست کرد و یک خوشه گندم به پیشگاه خدا برد. با قربانی که یک کار نمادین است نشان می‌دهیم حاضر هستیم بهترین‌ها را در راه خدا فدا کنیم و حتی اگر لازم شد روزی از جان خود در راه خدا بگذریم.   این کارشناس دینی در خصوص مهم‌ترین درس وقوف در سرزمین عرفه اظهار کرد: واژه عرفه از معرفت و شناخت می‌آید، در واقع این روز روزی برای خود‌شناسی و در نهایت خداشناسی است. حاجی در این روز با وقوف در سرزمین عرفات تمرین خودشناسی و خداشناسی را که در رأس همه معارف اسلامی است می‌کند تا به این مقام یعنی مقام شناخت نائل شود.   واعظ موسوی ابراز کرد: مناسک حج تمرینی است برای حج‌گزاران تا آنان را برای یک زندگی خداپسندانه و ترویج آن در جامعه اسلامی آماده ‌کند.   انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی اجتماعی حج واعظ موسوی عرفه قربانی مناسک حج قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۷۵۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) علاقه قاری قرآن به شجریان و علیرضا قربانی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نقش محوری کارگران در تحقق شعار سال
  • ولایت‌محوری گام نهادن در مسیر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است
  • «با شما سربلندیم» شعار محوری دهه کرامت شد
  • شکسته شدن سد در کنیا دستکم ۴۲ قربانی گرفت
  • قضاوت قربانی در مسابقات جام ملت های زیر ۱۷ سال دختران
  • اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید بخوانید
  • (ویدئو) علاقه قاری قرآن به شجریان و علیرضا قربانی
  • تمرین ویژه جلالی برای ارسال‌ پاس‌گلهای بیشتر! (عکس)
  • ببینید | گیاه مرگباری که باعث خودکشی کردن قربانی می‌شود!
  • نقل، سوغات معروف شهر ارومیه