Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو پارلمان عراق تاکید کرد که اراده جدی میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی این کشور با هدف چاره یابی مشکلات چندین ساله میان طرفین وجود دارد. وی نقش عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق را در این خصوص مهم ارزیابی کرد. ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، این روزها به ویژه با آغاز به کار کابینه جدید اقلیم کردستان عراق، برطرف شدن مشکلات چندین ساله این منطقه با دولت مرکزی عراق به سوژه ثابت رسانه های کردی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرنگار خبرگزاری تسنیم در اقلیم کردستان این موضوع را با یکی از اعضای کرد پارلمان عراق به گفتگو گذاشته است.

ریبوار طاها در این گفتگو تاکید کرد که اقلیم کردستان در مرحله جدید روابط با بغداد بر حکمیت قانون اساسی و لزوم رسیدن به توافق قابل اجرا تاکید کرده است.

وی اعلام کرد که حسن نیت موجود میان اربیل و بغداد، انتظارات برای رسیدن به این توافق را بیشتر کرده است.

اقلیم کردستان عراق|کابینه معرفی شده مسرور بارزانی به پارلمان محلی؛ چالش‌ها و انتقادات

به گفته این عضو پارلمان عراق، موضوع کرکوک به عنوان یکی از مشکلات اصلی در روابط اقلیم کردستان با بغداد باید به گونه‌ای مرتفع شود که تمامی قومیت ها و مذاهب کرکوک در اداره مشترک آن سهیم باشند.

مشروح این گفتگو به شرح ذیل است:

با تشکیل کابینه جدید اقلیم کردستان عراق، هیئت عالی این منطقه به ریاست مسرور بارزانی به بغداد سفر کرد و دیدارهایی با رئیس جمهوری، نخست وزیر و رئیس پارلمان عراق هم با محوریت تلاش برای رفع مشکلات اربیل – بغداد صورت گرفت. ارزیابی شما به عنوان نماینده پارلمان عراق از شرایط پیش آمده در روابط اقلیم با دولت مرکزی چیست؟

حسن نیت اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق را با هدف بهبود روابط در این شرایط می توان درک کرد که بدون شک در راستای منافع همه عراقی ها نیز هست. این اراده مشترک اربیل و بغداد در راستای رفع مشکلات انباشت شده چندین ساله را می توان به عنوان مهمترین رخداد در مدت اخیر نام برد. هیئت اقلیم کردستان در سفر اخیر به بغداد و دیدار با مسئولان ارشد عراق تاکید کرده است که آماده حل و فصل مشکلات موجود در چارچوب قانون اساسی عراق است. پایبندی و تاکید اقلیم کردستان بر حکمیت قانون اساسی عراق نیز موضوع مهمی است که در راستای یکپارچگی عراق باید با دیده اهمیت بدان نگریسته شود. مشکلاتی از قبیل مناطق مورد منازعه، نفت، بودجه، نیروهای پیشمرگ و ... در این برهه می تواند به سمت و سوی چاره بابی هدایت شود. زمان آن فرا رسیده است که از این حسن نیت موجود به بهترین شیوه بهره برداری شود. نخست وزیر کنونی عراق دارای جدیت بیشتری در خصوص رفع مشکلات با اقلیم کردستان است و نقش وی را در این راستا نمی توان نادیده گرفت.

می توان گفت که پرونده نفتی اقلیم کردستان گره کور مذاکرات و مشکلات با دولت مرکزی بوده است. عدم پایبندی اربیل به توافقات گذشته و ممانعت از تحویل نفت به بغداد یکی از علل تداوم اختلافات بوده است. در مذاکرات اخیر چه تدابیری برای رفع مشکلات نفتی اقلیم با دولت مرکزی عراق اندیشیده شده است؟

بدون شک پرونده نفتی یکی از مهمترین موارد مطرح شده در مذاکرات اخیر هیئت کردی در بغداد بوده است. ما معتقدیم که این مشکل باید در چارچوب قانون اساسی عراق و بر اساس قانون نفت و گاز برای همیشه برطرف شود، اما مشکل اینجاست که تاکنون این قانون به تصویب نرسیده است. تهیه پیش نویس این قانون و به رای گذاشتن آن در پارلمان عراق از اهم مواردی است که مرجع قانونگذاری در دوره کنونی پیش روی خود می بیند. تا چنین زمانی ما در عراق نیازمند توافق سیاسی هستیم که در آن مشخص شود اقلیم کردستان بر اساس چه مکانیزمی میزان 250 هزار بشکه نفت روزانه را به بغداد تحویل دهد، یکی از مهمترین مشکلات در پرونده نفتی اقلیم کردستان چگونگی بازپرداخت بدهی های ناشی از فعالیت شرکت های خارجی است که در توافق مورد اشاره باید در خصوص آن چاره اندیشی شود. با حسن نیتی که به آن اشاره کردم این امیدواری نیز وجود دارد که مذاکرات فنی و کارشناسی اربیل – بغداد در خصوص پرونده نفتی به نتایج خوبی برای امضای توافق جدید منجر شود.

یکی از مشکلات دیگر در روابط اربیل – بغداد این است که اقلیم کردستان همیشه ادعا کرده است که حقوق و امتیازات نیروهای پیشمرگ به عنوان بخشی از سیستم دفاعی عراق تامین شود. واقعیت آن است که نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان، نیرویی حزبی و در اختیار احزاب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان هستند. آیا دولت مرکزی عراق به تخصیص بودجه جهت حقوق و امتیازات نیروهای حزبی و حتی شخصی در اقلیم تمکین خواهد کرد یا همچنانکه اشاره کردید مرجعیت قانون اساسی باید مورد توجه قرار گیرد؟

برنامه این است که تمام نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان زیر مجموعه وزارت پیشمرگ حکومت اقلیم قرار گیرند، قانون اساسی عراق تصریح کرده است که این نیروها بخشی از سیستم دفاعی عراق هستند و امورات آموزش، تجهیز، تسلیح و تخصیص بودجه این نیروها بر عهده دولت مرکزی است اما باید تمامی نیروهای پیشمرگ تحت سرپرستی وزارت پیشمرگ قرار گیرند.

از سخنان شما چنین برداشت می شود که باید قبل از توافق اقلیم با دولت مرکزی، سازماندهی نیروهای پیشمرگ در چارچوب وزارت پیشمرگ صورت گیرد اما در عرصه داخلی اقلیم کردستان نشانه هایی از واگذاری فرماندهی نیروهای پیشمرگ از احزاب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان به حکومت محلی مشاهده نمی شود. با چنین وضعیتی آیا اقلیم بر تامین حقوق و نیازمندی های نیروهای پیشمرگ از سوی دولت مرکزی عراق اصرار دارد؟

بخشی از نیروهای پیشمرگ اقلیم در چارچوب وزارت پیشمرگ سازماندهی شده اند، اما هنوز شمار زیادی از این نیروها تحت فرماندهی احزاب هستند. از سوی دیگر واحدهای 70 نیروهای پیشمرگ وابسته به اتحادیه میهنی و واحدهای 80 وابسته به حزب دموکرات کردستان نیز به نوعی تحت نظارت وزارت پیشمرگ هستند و مشکل خاصی در توافق مورد انتظار با دولت مرکزی ایجاد نخواهند کرد.

آیا در مذاکرات اخیر به موضوع کرکوک اشاره شده است؟

حکومت اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق در صورتی که سیاست امر واقع را در کرکوک پیاده کنند، موفق نخواهند شد. کرکوک متشکل از قومیت ها و مذاهب مختلفی است و مشکلات آن تنها بر اساس تفاهم، همکاری و توازن در حقوق آنها قابل حل شدن است و زمان آن فرا رسیده است که به جدی در خصوص مشکلات این شهر گفتگو شود. ما می توانیم از مشکلات پیش آمده در 15 سال گذشته در کرکوک استفاده کنیم و با جلوگیری از تکرار اشتباهات صورت گرفته، تمامی قومیت ها و مذاهب کرکوک در اداره این شهر سهیم باشند.

انتهای پیام/.

R36355/P36446/S8,90/CT3 واژه های کاربردی مرتبط کردستان عراق

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کردستان عراق کردستان عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۷۵۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چاپ سوم «سیطره» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «سیطره» نوشته کیانوش گلزار راغب شامل خاطرات نادر کیانی در اردوگاه کومله، به‌تازگی توسط انتشارات سوره مهر به چاپ سوم رسیده و در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می شود.

این کتاب خاطرات هفت سال نفوذ نادر کیانی از نیروهای انقلابی ایران به اردوگاه حزب دموکرات کردستان و سازمان کومله در اقلیم کردستان عراق است که تا سطوح عالی سازمانی و مسوول پذیرش این سازمان رشد می‌کند.او با دسترسی به اطلاعات ویژه درون گروهی، گرفتار زندان اقلیم کردستان شده و در نهایت با تحمل رنج و مرارت فراوان به کشور باز می‌گردد و ثمره سال‌ها تلاش و مجاهدت خود را در خدمت نظام جمهوری اسلامی ایران قرار می‌دهد.

آیین رونمایی این کتاب با حضور حجت‌الاسلام اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات، محمد مهدی دادمان رییس حوزه هنری، زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، مرتضی سرهنگی نویسنده پیشکسوت حوزه دفاع مقدس، خانواده قربانیان ترور گروهک‌ها و تعداد کثیری از چهره‌های فرهنگی، عصر چهارشنبه ۲۹ شهریور در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

چاپ سوم کتاب «سیطره» با ۲۸۳ صفحه، شمارگان هزار و ۲۵۰ نسخه عرضه شده است.

کد خبر 6093222 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • برای بازگشت سه امتیاز شمس آذر مذاکرات متعددی انجام شده است
  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • آب می‌تواند بدون حرارت و فقط با نور تبخیر شود
  • چاپ سوم «سیطره» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • آسمان عراق نارنجی شد | ویدئو
  • طنز تلخ آمریکا؛ با مردم عراق جنگ نداریم(!)
  • سفارت آمریکا در بغداد مرکز گسترش انحرافات اخلاقی است
  • تولید میدان گازی بزرگ عراق پس از حمله پهپادی متوقف شد