Web Analytics Made Easy - Statcounter

برگزاری جشنواره‌های مختلف با موضوع سرود یکی از دستاوردها و ابتکارات موفق ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد در ترویج فرهنگ دینی در میان نسل جوان است؛ جذب و ماندگاری حضور جوانان در مساجد رهاورد این ابتکار است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، یکی از نهادهایی که بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال 1371 با هدف مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن فعالیت خود را آغاز کرد، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگاهی به فعالیت های این مجموعه  بیانگر این مطلب است که مساجد می توانند به عنوان پایگاه های فرهنگی، هنری و اجتماعی در عرصه های مختلف فعالیت کنند و برون سپاری بسیاری از فعالیت های ارگان های دولتی به مساجد می تواند زمینه رشد و شکوفایی هر چه بیشتر جامعه اسلامی را در زمینه های مختلف فراهم کند.

 

 احیای نقش فرهنگی، آموزشی، هنری و تبلیغی مساجد، تربیت و رشد نیروهای متعهد، انقلابی و کارآمد در حوزه فرهنگ و هنر، کمک به تولید و عرضه محصولات فرهنگی و هنری با رویکرد دینی، حمایت و هدایت فعالیت های هنری در مساجد از جمله اهدافی است که با تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد دنبال می شود.

 

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد به‌عنوان مجموعه حمایت و هدایت کننده کانون مساجد از بدو تاسیس تلاش داشته از هنر دینی و هنرمندان متعهد مسجدی حمایت کند. زیرا اگرچه نخستین و اصلی‌ترین کارکرد مساجد، توجه به امور عبادی است اما این تنها کارکرد این مکان مقدس نیست، بلکه مساجد مکانی امن برای انجام بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی هنری است که با شئون این خانه های همخوانی داشته باشد.

 

«سرود» در مساجد یکی از برنامه هایی است که سابقه ای به درازای عمر انقلاب دارد، به طوری که در اوایل انقلاب گروه های سرود مساجد به صورت جدی فعال بودند و بسیاری از فعالیت های فرهنگی دینی در مساجد با اجرای سرود همراه بود. اگر چه در برهه ای این مهم در مساجد مورد غفلت قرار  گرفت، اما با تاکیدات مقام معظم رهبری، در سال های اخیر موج جدیدی از توجه به سرود را در مساجد شاهد بودیم، به گونه ای که برگزاری جشنواره های متعدد در حوزه سرود جزو فعالیت‌های شاخص کانون های فرهنگی هنری مساجد بوده است.

 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی»، دبیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، بارها بر این نکته تاکید کرده است که «سرود» برند کانون‌های فرهنگی هنری است، زیرا ضمن عمق و دامنه اثرگذاری بالا، در ذهن افراد نفوذ کرده و ماندگار می شود.

 

از این رو، جشنواره سرود روستایی رضوی، نغمه های آسمانی، سرود 40 هزارنفری اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد در چهلمین سالگرد دهه فجر انقلاب در سال های گذشته توسط ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد و با هدف کشف و شناسایی و پرورش استعدادهای مسجدی در حوزه سرود برگزار شده و امسال نیز بنا است، بزرگترین رویداد سرود مساجد یعنی طرح ملی «هوای تازه» با اهدافی همچون شناسایی، استعدادیابی، ساماندهی، رسمیت بخشی توانمندی‌ها، ایجاد فضای رقابتی میان فعالین مسجدی به همت خانه سرود ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور اجرا ‌شود. این طرح کشوری ویژه پسران در سه مقطع سنی کودک، نوجوان و جوان و طی 21 ماه یعنی از بازه زمانی یکم تیرماه ۹۸ تا ۲۹اسفند 99 اجرا می شود.

 

 

«محمدعلی موظف رستمی» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه اجرای سرود در مساجد، به نوعی می تواند انتقال دهنده  آموزه های دینی به جامعه باشد، اظهار کرد: شعرهایی که توسط گروه های سرود مساجد انتخاب و اجرا می شود، علاوه بر اینکه با شان و جایگاه مسجد در تعارض نیست، بلکه به نوعی مروج مفاهیم دینی به جوانان در قالب شعر است.

 

این کارشناس و پژوهشگر حوزه مسجد تصریح کرد: برگزاری جشنواره های سرود به همت ستاد هماهنگی کانون های مساجد، از رویکردهای موفق این مجموعه بوده که توانسته در کشف و شناسایی نوجوانان و جوانان مستعد در این زمینه موثر باشد، بنابر این برگزاری چنین جشنواره ای از سوی ستادعالی را می توان از ابتکارات خوب و اثرگذار این مجموعه دانست.

 

این کارشناس و محقق در حوزه مسجد اضافه کرد: هدایت و ساماندهی گروه های سرود مساجد ضمن اینکه موجب تقویت کارهای جمعی و گروهی در مساجد می شود، می تواند از هدررفت چنین سرمایه های عظیمی جلوگیری کند و زمینه ساز بهره برداری مطلوب از این استعدادها شود.

 

 

همچنین، «علیرضا دولت آبادی» هم  با بیان اینکه سرود ظرفیت ارزشمندی است که در مخاطب اثرگذاری بسیاری دارد، گفت: با تشکیل گروه های سرود در مساجد و برگزاری جشنواره های مختلف در این زمینه می توان در تقویت هنر انقلابی و دینی گام اثرگذار برداشت.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کهگیلویه و بویر احمد تاکید کرد: علاوه بر این از این طریق می توان بسیاری از جوانان و نوجوان را به مساجد جذب کرده و حضورشان را دائمی و ماندگار کرد.

 

از آنجا که موضوع سرود، علاقمندان زیادی در میان اعضاء کانون های فرهنگی و هنری مساجد دارد لذا به منظور اشاعه فرهنگ دینی، شناسایی استعدادهای هنری، ایجاد انگیزه مضاعف در میان نوجوانان و جوانان روستایی و شهری برای ورود جدی به عرصه فعالیت های فرهنگی و هنری، تقویت روحیه نشاط و شادابی و نیز معرفی ظرفیت های بسیار ارزشمند کانونهای فرهنگی و هنری تاثیرگذار است، به همین جهت می توان یکی از دستاوردهای بسیار موفق ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد را اهتمام به موضوع سرود و برگزاری جشنواره های مختلف با رویکرد دینی در این زمینه  دانست.

        

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: نماز جمعه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطبه نماز جمعه کانون های فرهنگی هنری مساجد روزنامه شبستان یزد شیراز هرمزگان آیت الله جعفری خطبه های نماز جمعه سرود مسجد طراز اسلامی کانون های مساجد مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۷۵۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان نوجوانان تهرانی برای شرکت در مسابقه «هم‌سُرا»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، دومین دوره مسابقه سرود «هم‌سُرا» به مناسبت گرامیداشت ایام ولایت حضرت علی (ع) با هدف راه‌اندازی گروه سرود نوجوانان فرهنگسراها، خلق اثر هنری ماندگار و کشف و پرورش استعداد‌های نوجوانان در فرهنگسرا‌های شهر تهران برگزار می‌شود.

نوجوانان علاقه‌مند برای شرکت در این مسابقه و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نزدیکترین فرهنگسرای محل سکونت خود یا درگاه رسمی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به نشانی farhangsara.ir مراجعه کنند.

در این دوره از مسابقات، رقابت در دو بخش گروه سرود ثابت فرهنگسرا (متشکل از نوجوانان مقطع اول یا دوم متوسطه با اعضای ثابت برای رقابت در این مسابقه) و گروه سرود حرفه‌ای فرهنگسرا (متشکل از گروه‌های شرکت‌کننده مدعو) برگزار می‌شود و فرهنگسرا‌ها فرصت دارند تا ۲۰ اردیبهشت گروه‌های سرود را به دبیرخانه معرفی کنند.

دیگر خبرها

  • برگزاری جشن بزرگ دبیران جوان در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به مناسبت روز معلم
  • تئاتر شبستان فرصت کشف استعدادهای هنری را ایجاد کرده است
  • نقش فیلم، بازی و موسیقی روشنگرانه در ترویج فرهنگ حجاب
  • برنامه‌های فرهنگی و هنری اوقات فراغت مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • برنامه‌های فرهنگی،هنری اوقات فراغت در مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • مراسم دهه کرامت در لرستان با محوریت مردم برگزار می‌شود
  • برنامه‌های فرهنگی، هنری و تربیتی اوقات فراغت در محلات با محوریت مساجد گسترش می‌یابد
  • برنامه‌های دهه کرامت در اصفهان تشریح شد
  • ‌پیگیری بیش از ۱۰۰ برنامه کانون‌های مساجد فارس برای ایام تابستان
  • فراخوان نوجوانان تهرانی برای شرکت در مسابقه «هم‌سُرا»