Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سطح عرصه‌های منابع طبیعی استان کرمان ۳۸۴ گونه گیاه دارویی و صنعتی شناخته شده است که نقش بسزایی در معیشت مرتع داران و بهره برداران از نظر درمان بیماری ها، مصرف غذایی و درآمد اقتصادی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از راه آرمان؛ ایران رویشگاه اصلی بسیاری از گونه‌های دارویی با ارزش می ‏باشد که سازگاری مناسبی با محیط داشته و عملکرد و مواد موثره نسبتاً بالایی دارند و از نظر درآمد و اشتغال مقرون به صرفه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان کرمان نیز به عنوان پهناورترین استان کشور به دلیل آب و هوای متنوع شرایط مطلوبی برای رشد گیاهان دارویی دارد و از سوی دیگر به دلیل مصرف کم آب این گیاهان جایگزین های خوبی به جای محصولات پر آب می باشند و می توانند باعث رونق اقتصادی و اشتغالزایی برای افراد زیادی شوند .

وجود ۳۸۴ گونه گیاه دارویی و صنعتی در استان کرمان/کشت گیاهانی که موجب اشتغالزایی و مصرف کم آب است

مهدی رجبی زاده مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان در گفتگو با راه آرمان در خصوص گیاهان دارویی استان کرمان اظهار داشت: منابع طبیعی رویشگاه متعدد گیاهان دارویی و صنعتی منحصر به فردی است که با تولید انواع مواد خام قابل فرآوری به محصولات دارویی، صنعتی، غذایی و بهداشتی در سطح ۲/۵ میلیون هکتار را به خود اختصاص داده است .

وی گفت: در سطح عرصه‌های منابع طبیعی استان کرمان ۳۸۴ گونه گیاه دارویی و صنعتی شناخته شده است که نقش بسزایی در معیشت مرتع داران و بهره برداران از نظر درمان بیماری ها، مصرف غذایی و درآمد اقتصادی و … دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان خاطر نشان کرد: با وجود چنین منابع غنی و سرمایه استانی که هر ساله با آغاز بارش های بهاری از فضل خداوند نصیب مردمان کرمان می‌گردد اگر مدیریت بهینه و بهره‌برداری اصولی و کارشناسانه ای صورت گیرد این تولیدات تداوم داشته و اشتغال پایدار و مواد را ایجاد خواهد کرد.

رجبی زاده ادامه داد: در صورتی که نگاه تک بعدی و کوتاه مدت به عرصه های مرتعی و گیاهان دارویی داشته باشیم طی چند سال اول تمام گیاهان از بین رفته و نابودی و تخریب را رقم خواهد زد.

وی عنوان داشت: سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور به تبع آن اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان به عنوان متولی بهره‌برداری از گیاهان دارویی با سیاست حفظ رویشگاه ها و احیای توسعه و بهره برداری در چارچوب موازین بین قانونی بر برداشت از عرصه های مرتعی و جنگلی نظارت می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با استناد به تبصره ۷ ماده ۳ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع اظهار داشت: با توجه به این ماده اجازه برداشت گیاهان دارویی از سطح مراتع وجود دارد.

رجبی زاده توضیح داد: سیاست های حفاظت، احیاء، توسعه و بهره برداری گیاهان دارویی به استناد به اسناد بالادستی ماده ۳ قانون حفاظت ماده ۳۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و سیاست کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری و سند ملی توسعه گیاهان دارویی و همچنین قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هر ساله تدوین و بازنگری می‌شود.

وی با اشاره به این که اصل بر حفظ رویشگاه های منابع طبیعی است، یادآور شد: حال اگر عرصه ای مستعد برداشت تشخیص داده شود در قالب طرح و انعقاد قرارداد امکان برداشت وجود دارد و بر همین اساس نیز مجوز صادرات داده می‌شود؛ در صورت نداشتن طرح مصوب و قرارداد محصول در زمره کالاهای قاچاق محسوب می‌شود که علاوه بر توقیف و ضبط کالا خسارت وارده بر عرصه های مرتعی نیز مشمول جرایم می‌گردد و متخلفین از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌شوند .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان بیان کرد: ما در جهت تعیین برنامه ها و پیش بینی سطوح احیا در سال ۹۴ نقشه راه توسعه سطوح احیاء رویشگاهی تنظیم نمودیم که با مشارکت مردمی و تفسیر نگرش بهره برداری چند منظوره از مراتب با استقبال عمومی مرتعداران در احیاء مواجه شدیم.

رجبی زاده اضافه کرد: در سایر گونه ها بجز آن هایی که به دلیل حفظ ذخائر ژنتیکی و بقاء حیات، زادآوری آن ها در لیست گونه های ممنوع القطع قرار دارند و در سایر گونه ها به صورت مجاز و مشروط با ارائه طرح مصوب و مدون امکان برداشت وجود دارد .

وی خاطر نشان کرد: استان کرمان به دلیل اقلیم خشک و حساس و کمبود آب لازم در اراضی کشاورزی محصولات صیفی بایستی از گونه های داروئی کم توقع به عنوان جایگزین استفاده شود که علاوه بر اشتغال و صرفه جویی در آب درآمد اقتصادی بالایی هم خواهد داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان توضیح داد: در زنجیره ارزش غذایی و تولید و فروش  گیاهان دارویی حلقه مفقوده ای به نام بازاریابی بازرگانی وجود دارد که بایستی  قوی تر از قبل و با فرآوری و بسته بودن و تولید داروهای گیاهی از خروج محصول خام از کشور و استان جلوگیری نماید.

رجبی زاده ادامه داد: اجازه بهره برداری از ۱۸گونه  شاخص دارویی و صنعتی استان کرمان وجود دارد و به طور مثال برداشت از گیاهان آنغوزه تلخ و شیرین، آویشن، شیرین بیان و … در حال اجرا است .

کرمان پتانسیل زیادی برای رشد گیاهان دارویی دارد/ موافقت وزیر بهداشت برای راه اندازی دانشکده طب سنتی در بم

حبیب الله نیکزادی پناه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با خبرنگار راه آرمان با بیان این که استان کرمان پتانسیل بسیار زیادی برای رشد گیاهان دارویی در اقصی نقاط خود دارد، اظهار داشت: خوشبختانه امروزه رویکرد خوبی در خصوص استفاده از گیاهان دارویی در ایران و دنیا وجود دارد .

وی گفت : هم اکنون از گیاهان دارویی در درمان های سنتی و کارخانه های داروسازی استفاده می شود و در دنیا به دنبال این موضوع هستند که بتوانند از گیاهان دارویی استفاده بیشتری داشته باشند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خاطر نشان کرد: واقعیت امر این است که در استان کرمان ما خیلی پیگیر این موضوع برای برطرف کردن نیازهای جامعه در منطقه و استان خود نبوده ایم.

نیکزادی پناه ادامه داد: اما اخیرا علاوه بر تعداد کم شرکت های قبلی چند شرکت نیز در این زمینه فعالیت خود را شروع کرده اند ولی در کل جمع آوری گیاهان دارویی بسیار کم است.

وی با بیان این که به سازمان جهاد کشاورزی و وزارت خانه پیشنهاد کرده ایم تا بتوانیم  کشت گیاهان دارویی را در منطقه گسترش دهیم، عنوان داشت: باید گیاهان دارویی را در کوهپایه ها و مناطق کوهستانی قرق کنیم تا بتوانیم از آن ها مراقبت بیشتری داشته باشیم و آن ها را در اختیار کسانی که در این بخش فعالیت می کنند برای دارو سازی قرار دهیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: در پی سفر وزیر بهداشت به شهرستان بم پیشنهاد دانشکده طب سنتی داده شده است که با موافقت وی دستور راه اندازی این دانشکده داده خواهد شد تا بتوانیم در منطقه رویکرد بهتری در کشت و برداشت گیاهان دارویی داشته باشیم و این داروهای طبیعی را در اختیار مردم قرار دهیم.

نیکزادی پناه بیان کرد: میزان اشتغال زایی افراد به صورت مستقیم و غیرمستقیم از گیاهان دارویی می تواند بالا باشد بنابراین کشت گیاهان دارویی کار بسیار مهمی از لحاظ اقتصادی، درمانی و بهداشتی است.

اشتغالزایی بیش از ۳ هزار نفری به واسطه گیاهان داوریی در استان

مهدی لطفعلی زاده مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار راه آرمان در رابطه با کشت گیاهان دارویی در استان کرمان اظهار داشت: بالغ بر۴۲ نوع گیاه دارویی به صورت پراکنده در تمام شهرستان های تابعه استان مورد کاشت زراعی قرار گرفته است.

وی گفت: مهم ترین این گیاهان دارویی زعفران، گاوزبان، گل محمدی، پنیرک و زرشک می باشد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان خاطر نشان کرد: اشتغال زایی، درآمد بالا، مصرف آب پایین و ارز آوری بالا از دلایل اهمیت کاشت گیاهان دارویی است.

لطفعلی زاده با بیان این که تولید به صورت زراعی در حال کار است، افزود: با توجه به سطح موجود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر سالیانه و زمان برداشت محصول ۳۹۰ هزار نفر روز اشتغال ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: تامین واختصاص تسهیلات با بهره کم وبلند مدت و برگزاری کلاس و مشاوره کامل در جهت بهره برداری از گیاهان دارویی در دستور کار است .

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان عنوان داشت: سطح زیرکشت گیاهان دارویی در پایان سال ۹۷ بالغ بر ۶ هزار و ۴۰۰ هکتار و در برنامه سال ۹۸ بالغ بر ۷۵۲ هکتار است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۷۵۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور پروانه چرا برای ۶۰۰ هزار واحد دامی در همدان

ایسنا/همدان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه سال گذشته ۶۰۰ هزار واحد دامی پروانه چرا برای روستائیان و عشایر استان صادر شده است، گفت: سال گذشته ۲.۵ برابر ظرفیت دام عشایر وارد مراتع استان شده بود.

اسفندیار خزایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه امسال پیش‌بینی می‌شود تعداد دام عشایر کاهش یابد، اظهار کرد: در بازدیدی که از عشایر استان صورت گرفته، گله آنچنانی ندیدیم.

وی با اشاره به اینکه تعداد دام عشایر استان همدان ۴۵۰ هزار رأس است، تصریح کرد: حدود ۷۰ هزار هکتار سامانه عشایری در استان وجود دارد که به ازای هر هکتار برای یک رأس دام پروانه چرا صادر می‌شود.

خزایی با تأکید بر اینکه یکی از وظایف منابع طبیعی در راستای حفظ مراتع رعایت تقویم کوچ است، ادامه داد: سال گذشته تقویم کوچ با دقت رعایت شد و حتی تعدادی از عشایر دیرتر وارد استان شدند و امسال نیز بارش‌ها کمک کرده و عشایر هنوز به مراتع نرفتند.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه وضعیت پوشش مراتع استان بهتر از نرمال شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه وضعیت پوشش گیاهی مراتع بهتر شده و پیش‌بینی‌هایی برای اطفاء حریق و آتش‌بُر صورت گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه باید برنامه برای چرای دام عشایر وجود داشته باشد و به اندازه ظرفیت مراتع تعلیف دام صورت بگیرد، گفت: تعدادی از فرزندان عشایر شغل پدران خود را ادامه می‌دهند و به کار دامپروری اشتغال پیدا می‌کنند، در حالی‌که ظرفیت مراتع افزایشی نداشته است، بنابراین باید مشاغلی غیر از دامپروری نظیر زنبورداری و صنایع‌دستی برای فرزندان عشایر ایجاد شود.

خزایی با بیان اینکه کسانی‌که خارج از چهارچوب عشایر دام خریداری کرده و اقدام به چرای دام‌های خود در مراتع عشایری می‌کنند نیز پیگیری می‌شوند، ادامه داد: کنترل دام عشایر شروع شده است و بعد از استقرار جمعیت دقیق دام مشخص خواهد شد اما تعداد دام عشایر در سال گذشته ۲.۵ برابر ظرفیت مراتع استان بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خسارات سیلاب های فصلی جنوب کرمان باطرح های آبخیزداری کاهش یافت
  • ادغام ادویه و داروی گیاهی برای تجربه یک طعم تازه
  • ایجاد اشتغال برای ۱۲ هزار نفر توسط چینی ها در کرمان
  • چینی‌ها برای ۱۲ هزار نفر در کرمان اشتغال ایجاد کردند
  • بهره مندی هزار و ۶۸۳ شهر و روستای کردستان از گاز طبیعی
  • اثربخشی مراتع در تولید گوشت قرمز
  • صدور پروانه چرا برای ۶۰۰ هزار واحد دامی در همدان
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • بردن گیاهان دارویی و مواد اسیدی به عربستان ممنوع است
  • معادن؛ ثروتی نهفته در خاک/ بی بهره چون کهگیلویه و بویراحمد