Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شرکت بازرگانی دولتی ایران، یزدان سیف، معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، ضمن انتشار لیست کشتی‌ها و محمولات تأمینِ ارز شده به همراه زمان ورود این کالا‌ها به بنادر ایران در سال ۱۳۹۷، در خصوص عدم رفع تعهد ارزی کالا‌های اساسی، گفت: در سال ۱۳۹۷، معادل ۵۰۰ میلیون و ۹۸۲ هزار و ۵۰۲ یورو به منظور واردات کالا‌های اساسی، برای شرکت بازرگانی دولتی ایران تعهد ارزی ایجاد شده که معادل صد درصد ارز مذکور، کالا به کشور وارد، تخلیه و بخش عمده‌ای از آن ترخیص شده است که بر این اساس، تاکنون مبلغ ۲۷۵۰۵۴۸۲۱ یورو، رفع تعهد گردیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ورود کالا و رفع تعهد ارزی دو مقوله کاملا متفاوت است و برخی اظهارات پیرامون مکاتبات انجام شده، چنین القاء می‌کند که در قبال ارز تخصیص داده شده، کالایی به کشور وارد نشده، در حالی که مبلغ ۲۲۵۹۲۷۶۸۱ یورو مانده تسویه نشده ارز دریافت شده، ناشی از مغایرت‌ها و موضوعات اداری است که با توجه به درگیر بودن چهار سامانه ثبتارش، خرید ارز، سمتاک و سامانه جامع گمرکی در فرآیند واردات، بروز کوچکترین مغایرت اسنادی یا اشتباه در بارگذاری اطلاعات پرونده‌ها، منجر به عدم تسویه کامل تعهدات ارزی مربوط می‌گردد که در این رابطه، همانطور که از لیست پیوست ملاحظه می‌شود، مبلغ ۲۲۲۹۹۳۴۴۷یورو از تعهدات این شرکت شامل مشکل مذکور است و جدول پیوست تاریخ ورود کشتی‌ها به بنادر مورد نظر و تاریخ تخلیه آن‌ها را کاملاً شفاف می‌سازد.

سیف در خصوص دلیل ایجاد این مغایرت‌ها با اشاره به پرداخت‌های تهاتری یا پرداخت‌هایی که از مسیر‌های غیرمرسوم (تعریف شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) ارز انتقال یافته است، بیان کرد: از آنجایی که بین زمان ایجاد تعهد تا زمان پرداخت و تسویه کامل اسناد حمل و صدور کد رهگیری، فاصله زمانی قابل توجهی وجود دارد؛ لذا تسویه تعهدات زمان‌بر و پیچیده بوده و همین امر، بخشی از این مغایرت را پدید آورده است.

بیشتر بخوانید: صادرات از نان شب هم واجب‌تر است / انتقال اختیارات حوزه بازرگانی جهاد کشاورزی به وزارت صمت

وی با اشاره به اینکه قرارداد‌ها با فروشندگان، عمده با ارز‌های پایه منعقد می‌شود و لیکن پرداخت‌ها (بسته به نوع ارز در دسترس بانک مرکزی) به ارزهایی، چون لیر، روپیه و یوان صورت می‌پذیرد، عنوان کرد: تفاوت بین ارز ثبت سفارش و ارز تأمین شده، موجب بروز مغایرت در ثبت اسناد حمل و در نتیجه عدم امکان تسویه تعهدات ارزی در موعد مقرر می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، همچنین در توضیح بیشتر دلایل عدم رفع تعهدات ارزای با اشاره به رویه اجرایی گمرکات مبادی ورودی در مستهلک نمودن پروانه‌های سبز گمرکی، تصریح کرد: اساس تسویه حساب سامانه گمرک در اتصال با سامانه‌های بانکی، وزن باسکول است؛ این در حالی است که بر مبنای رویه‌های بین‌المللی در توزین محمولات کشتی‌های فله‌بر در تجارت بین‌المللی از رویه‌های درافت سوروی و اولیج سوروی استفاده می‌شود که این موضوع و عدم در نظر گرفتن کسری ناشی از ریزش، افت و تلورانس باسکول، منجر به بروز مغایرت‌های وزنی و کسری کالای وارداتی می‌گردد که در این رابطه هرچند مبلغ مذکور در تعهدات سال ۱۳۹۷ این شرکت در حدود ۲۵۰۰۰۰۰ یورو است، اما مانع از رفع تعهد ارزی۱۰ فقره ثبت سفارش به ارزش ۱۰۷۸۳۵۶۴۰ یورو شده است.

سیف ادامه داد: با عنایت به اینکه زمان تسویه و رفع تعهدات ارزی زمانی است که کالا‌ها از انبار‌های محوطه گمرک خارج شود، در محموله‌هایی نظیر روغن خام از آنجایی که اغلب مخازن نگهداری و ذخیره‌سازی این کالا در محوطه گمرکی و بنادر است و مخازن داخل کشور تنها حدود ۲۰ درصد ظرفیت کل انبارش کشور را تشکیل می‌دهد و صرفاً نقش نگهداری کالای در جریان ساخت کارخانجات را ایفا می‌کند، لذا امکان خروج کالا از بندر و رفع تعهد فراهم نیست و هشتاد درصد روغن وارداتی در شرایط فعلی در بنادر ذخیر می‌گردد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، ضمن تاکید بر شرایط حساس کنون و لزوم ایجاد آرامش در بازار کالا‌های اساسی متذکر گردید که موضوعات یادشده برای استحضار مردم و رفع ابهامات منتشر می‌شود.

انتهای پیام/

۱۰۰ درصد معادل ارز تخصیصی، کالا‌های اساسی وارد کشور شد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی واردات کشاورزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۷۷۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق و کاندیدای جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در رسانه اجتماعی خود با نام «تروث سوشال» به تجمعات اخیر حمایتی از فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا پرداخت.

به نقل از شبکه خبری فاکس نیوز، وی در یک مطلب که در این رسانه اجتماعی منتشر کرد، نوشت: «همین الان اعتراضات را متوقف کنید!»

این مطلب در حالی منتشر شده که تعدادی از دانشجویان در جریان اعتراضات سراسری به اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه دستگیر شده‌اند.

همچنین این گفته‌ها در حالی مطرح شده که ترامپ در مطلبی دیگر به «جو بایدن حقه باز» پرداخته و او را بدترین رئیس‌جمهور در تاریخ ایالات متحده توصیف کرده است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901245

دیگر خبرها

  • واکنش بانک مرکزی به اظهارات میرسلیم/ عقل سلیم چه می‌گوید؟
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا
  • ۲۳ درصد درآمد بودجه از سودِ سهام روی دوش بانک مرکزی
  • بانک مرکزی بزرگترین مالیات دهنده در بین شرکتهای دولتی
  • کاهش نقدینگی و تورم با تمرکز بانک مرکزی در حوزه ریال
  • واکنش تند مدیر روابط عمومی بانک مرکزی به انتقاد میرسلیم
  • تعهد دوباره بایدن به امنیت رژیم اسرائیل
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • طعنه سنگین میرسلیم به وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی
  • طعنه سنگین میرسلیم به وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی