Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-07@08:26:57 GMT

مُرده‌ها در بازی قومسیان زنده می‌شوند

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۷۹۳۸۲

مُرده‌ها در بازی قومسیان زنده می‌شوند

دو جلد از مجموعه «دانشنامه فرهنگ و تمدن استان سمنان» به شماره های ۹۱ و ۹۲ به «بازی‌های محلی استان سمنان» اختصاص یافته است. نویسنده کتاب«بازی‌های محلی استان سمنان» در جلد اول به بازی‌های محلی شهرستان‌های سمنان و مهدیشهر پرداخته است.

جلد نخست شامل سه فصل است و ۳۸۳ صفحه دارد.

فصل نخست شامل کلیات است و فصل دوم به بازی‌های محلی شهرهای سمنان، سرخه و لاسگرد و روستاهای افتر، کندو و دوزهیر پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 فصل سوم کتاب نیز بازی‌های محلی شهرهای مهدی‌شهر و شهمیرزاد و روستاهای چاشم و فولاد محله را معرفی می‌کند.

نگارنده در جلد دوم از این کتاب نیز به بازی‌های محلی شهرستان‌های شاهرود، دامغان و گرمسار پرداخته است.

این کتاب از سوی حوزه هنری استان سمنان برای بازشناساندن اجتماعات محلی این استان منتشر شده است.

گو، گوساله، بلنگی، شاه و وزیر، مال خدا، کور کشم، چرنگ چرنگ، گلی کا، گالیکا گرنه هور، مردا و سوتکا، از جمله «بازی‌های محلی استان سمنان» است که در این کتاب برای آیندگان به یادگار تالیف و چاپ شده است.

بخشی از کتاب

بازی «مُرده زنده کن»

نوع بازی: سرگرمی، تفریحی تعداد بازیکنان: پنج تا ۱۵ نفر / گروه سنی نوجوانان، جوانان / جنسیت: پسران، دختران

مراحل بازی: این بازی از پنج تا ۱۵ نفر تشکیل می‌شود، منتها تعداد گرگ‌ها متغیر است، بدین ترتیب که به ازای هر پنج نفر، یک نفر«گرگ» محسوب می‌شود.

 انتخاب گرگ طبق بازی «چش دگیرو» است. البته در ابتدای بازی بچه‌ها قرار می‌گذارند که دو نفر اول یا دو نفر آخری که کلمه «پاش» به آنان افتاد «گرگ» محسوب شوند. پس از انتخاب گرگ بازی آغاز می‌شود. بازیکنان در محدوده قراردادی طرف و آن طرف می‌دوند و گرگ یا گرگ‌ها سعی می‌کنند دستی در اصطلاح محلات تپ tap می‌گویند به آنان برسانند. هرکس تپ خورد، در نقطه معینی می‌ایستد. یک نفر از گرگ‌ها از سوخته‌ها یا به اصطلاح «مرده‌ها» مواظبت می‌کند که مبادا زنده‌ها به مردها «تپ» بزنند و آن‌ها به اصطلاح «زنده» شوند. گرگ به دنبال بقیه بازیکنان می‌دود و به قدری این طرف و آن طرف می دود تا تمامی بازیکنان مرده شوند. وقتی تمام بازیکنان در محل قراردادی جمع شدند، دو نفری که اول از همه مرده شده بودند، باید گرگ شوند و بازی به ترتیب فوق ادامه پیدا می کند.

این بازی بیشتر در فصل بهار انجام می شود. ذکر این نکته لازم است که بازیکنانی که مرده می‌شوند، در نقطه معینی که با خط کشی تعیین می شود قرار می گیرند تا از مقررات بازی تخطی نکنند، مرده ها آنجا باید دست‌های خود را به هم قلاب کرده و مترصد باشند تا دست یکی از زنده‌ها به آنان برسد. در این موقع بچه‌ها به گوشه‌ای از میدان بازی می‌دوند و بازی به ترتیبی که گفته شد ادامه پیدا می‌کند.

درباره نویسنده

ابوالفضل محمدخانی بهمن ۱۳۴۲ در سمنان چشم به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی تا متوسطه را در سمنان به پایان رساند. در سال ۱۳۶۸ مدرک کارشناسی تاریخ از دانشکده ادبیات دانشگاه شهید بهشتی تهران دریافت کرد. کارشناسی ارشد تاریخ ایران اسلامی را در دانشگاه تهران گذراند، علاوه بر آن دوره تهیه کنندگی تلویزیونی را در سال ۱۳۷۳ به پایان رساند. 
وی در زمینه تاریخ به ویژه تاریخ معاصر مقالات و پژوهش های متعددی دارد که  واقعه هرات، نفت خوریان، موانع رشد سرمایه داری در ایران دوره قاجار و نهضت مشروطه از جمله این مقالات است.
۷۳۴۲/۶۱۰۳

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال بازی جنسیت دانشگاه تهران فرهنگ و تمدن فولاد قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۷۹۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساعت پخش زنده بازی چلسی و وستهام + پخش آنلاین

پخش زنده بازی چلسی و وستهام در چارچوب رقابت‌های لیگ برتر انگلیس از ساعت ۱۶:۳۰ امروز آغاز و از سایت آنتن و آپارات پخش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تیم‌های چلسی و وستهام امروز _یکشنبه، شانزدهم اردیبهشت_ در چارچوب رقابت‌های لیگ برتر انگلیس با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

ساعت و لینک پخش زنده فوتبال امروز چلسی و وستهام

لیگ برتر انگلیس (چلسی - وستهام) ساعت ۱۶:۳۰؛ پخش زنده از سایت آنتن، سایت آپارات‌

کد خبر 750665

دیگر خبرها

  • اعلام ویژه‌برنامه‌های مرتبط با «نمایشگاه بین‌المللی کتاب» در تلویزیون
  • سپاهان 0-0 استقلال خوزستان / گزارش زنده
  • نساجی 0-0 پرسپولیس؛ گزارش زنده
  • ساعت پخش زنده بازی صنعت نفت آبادان و مس رفسنجان‌ + پخش آنلاین
  • ساعت پخش زنده بازی ملوان و هوادار + پخش آنلاین
  • ساعت پخش زنده بازی استقلال و ذوب آهن‌ از تلویزیون + شبکه ۳ و پخش آنلاین
  • ساعت پخش زنده بازی سپاهان و استقلال خوزستان‌ + پخش آنلاین
  • آتش‌بازی طارمی: من هنوز زنده‌ام
  • ساعت پخش زنده بازی چلسی و وستهام + پخش آنلاین
  • اختتامیه مسابقات هفت سنگ بانوان شهرستان بافق