Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-03@02:55:40 GMT

ارزش های پایدار شهری اصفهان در گرو مشارکت مردم است

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۸۰۰۳۹

ارزش های پایدار شهری اصفهان در گرو مشارکت مردم است

علی هنردان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان این که اصفهان مهد مردمان هنرمند و سخت کوش است، افزود: این شهر همواره بخصوص در نیم قرن اخیر سرآمد شهرهای اسلامی بوده و بی دلیل نیست که آن را از گذشته "نصف جهان" می‌خواندند.

وی با طرح این سوال که چه کس یا کسانی اصفهان را ساختند و نگاه داشتند؟ بیان کرد: با نگاه به تاریخ و سیر تحول جامعه، نهادها و دولت‌های ملی و محلی گذشته در می یابیم برغم تغییر و تحولات دولتی و نهادی، اصفهان تا دوره مدرن همواره پا در رکاب و رو به توسعه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره طرح های توسعه شهری و معماری اداره کل راه و شهرسازی اصفهان ادامه داد: از این رو می ‌توان نتیجه گرفت عنصر ثابت و پایدار این حرکتِ کیفی و روبه رشد چیزی جز حس تعهد و مشارکت شهروندان اصفهانی نبوده است.

وی تصریح کرد: از زمان پیدایش دولت مقتدر و روزی ده (اکتشاف نفت و افزایش درآمدهای ملی) به دلیل حذف و کمتر شدن نقش مردم، شهر دچار تغییرات برون زا شده و تکلیف آن را نه مردمان، بلکه دولت‌ها و سیاست های فراشهری مشخص کردند و از این رو امروز شاهد رشدی خارج از اراده جامعه محلی و تا حدودی ناپایدار هستیم.

هنردان گفت: رشدی که پیامد آن معضلاتی چون فقر شهری، آلودگی زیست محیطی و کمبود آب را به وجود آورده و یا تشدید نموده است.

وی اضافه کرد: برای خروج از معضلات این رشد ناخواسته چاره‌ای جز برنامه ‌ریزی و تلاش برای تخفیف و رفع مسائل نیست اما در جعبه ابزار سیاست‌های برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای الگویی فراتر از طرح های جامع سنتی وجود نداشت.

رئیس اداره طرح های توسعه شهری و معماری اداره کل راه و شهرسازی اصفهان ادامه داد : از این رو با هماهنگی مدیریت شهری و شهروندان اصفهانی طرحی نو صورت گرفت که حاصل آن عقد قرارداد و میثاق‌نامه تهیه طرح جامع اصفهان با رویکرد نوین بود.

وی اظهارداشت: این طرح در چارچوب آموزه های اسلام و در انطباق با سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی تلاشی برای مشارکت هرچه بیشتر شهروندان در رفع مسائل شهری و دستیابی به اهداف توسعه پایدار شهری است.

وی اضافه کرد: هرچند ابتکار عمل و شروع این طرح توسط اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان به عنوان یک نهاد دولتی و حاکمیتی انجام گرفت، اما ضمن توافق و هماهنگی با سایر دستگاه‌های مدیریت شهری این طرح با مشارکت تمامی ذینفعان شهری در حال تهیه است که از دیگر خصوصیات این طرح می توان به مسأله محوری، مشارکت و شفافیت در امور اشاره کرد.

به گزارش ایرنا، در طرح جامع نحوه استفاده از اراضی و منطقه بندی مربوط به حوزه های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری و کشاورزی و تاسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق نوسازی، بهسازی و اولویت های مربوط به آن ها تعیین شده و ضوابط و مقررات مربوط به تمام موارد و همچنین ضوابط مربوط به حفظ بنا و نماهای تاریخی و مناظر طبیعی، تهیه و تنظیم می شود و برحسب ضرورت، قابل تجدیدنظر خواهد بود.

کلانشهر اصفهان بر اساس سرشماری ۱۳۹۵ دارای بیش از یک میلیون و ۹۶۰ هزار تن جمعیت و ۲۱۳ کیلومتر مربع وسعت است.

/۶۰۲۶/۹۹۱۳/

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال اصفهان جهان راه و شهرسازی استان کشاورزی نظام جمهوری اسلامی قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۸۰۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲۶ درصدی مشارکت های مردمی در کمیته امداد

حبیب‌الله آسوده اظهار کرد: طی ۱۲ ماه سال گذشته در مجموع ۲۰ هزار و ۹۲۵ میلیارد تومان در حوزه مشارکت‌های مردمی جمع‌آوری شده که از این میزان، ۲۶۹۹ میلیارد تومان آن مربوط به زکوات، ۴۵۷۲ میلیارد آن مربوط به اکرام و ایتام و ۹۳۱ میلیارد تومان آن مربوط به صدقات است.

وی با بیان اینکه ۱۲۰ درصد برنامه عملیاتی طی سال گذشته در معاونت کمیته امداد محقق شده است.

به گفته آسوده، میزان مشارکت‌های مردمی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته با رشد ۲۶ درصدی همراه بوده است.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد خاطرنشان کرد: صدقات جمع‌آوری شده در کمیته امداد در امور معیشتی، تامین جهیزیه و لوازم ضروری زندگی، امور تحصیلی و درمان خانواده‌های تحت حمایت هزینه می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • کاهش ۳ درصدی حوادث منجر به فوت در استان اصفهان/ ۵۰ درصد فوتی‌های کشور مربوط به بخش ساختمان
  • سازمان مردم نهاد در حوزه HSE تشکیل شود/ تصمیم‌گیری‌های ما مسئولیتی بین‌نسلی است
  • هیچ فرصت سرمایه‌گذاری در شهر نباید از دست برود/ چاره‌ای جز مشارکت مردم در توسعه شهر نداریم
  • شهرداری‌ها مردم را در پروژه‌های مربوط به شهر مشارکت دهند
  • نهادینه‌شدن باشگاه شهراندیشان در شهرداری و شهر اصفهان پیگیری می‌شود
  • برداشت کلزا از مناطق گرمسیری برای اولین بار
  • امنیت غذایی پایدار و رونق صادرات محور؛ نقشه راه تولیدات کشاورزی است
  • دانشگاهیان برای رفع نیازهای پژوهشی شهرداری اصفهان مشارکت کنند
  • آغاز طرح بازآفرینی شهری محله جامی اصفهان
  • رشد ۲۶ درصدی مشارکت های مردمی در کمیته امداد