Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-03@21:52:03 GMT

خارش سر و راه های درمان

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۸۰۱۲۱

خارش سر و راه های درمان


بسیاری از عوامل هستند که باعث خارش و شوره پوست سر بخصوص در هوای سرد و خشک که پوست سر رطوبت ندارد می‌شوند.

خارش و شوره پوست سر ممکن است با تغییر در شامپو و یا کاندیشنر و یا رنگ ایجاد ‌شود، یا حتی منشأ آن شپش و یا گزش حشرات باشد.

خارش پوست سر می‌تواند دردناک باشد و در طولانی مدت به دلیل خاراندن‌های مکرر، موجب ایجاد زخم در کف سر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


راه‌های بسیاری برای درمان خارش پوست سر وجود دارد. شما ابتدا باید بدانید که چه چیزی باعث خارش پوست سر می‌شود.

خارش کف سر یک بیماری مزمن رایج است که علل متفاوتی دارد، از جمله خارش بدن که باعث درگیری پوست سر هم می‌شود.

خارش سر علاوه بر اینکه می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد گاهی منجربه ایجاد مشکلات فراوانی می‌شود.

به دلیل همین خارش همیشه روی لباس و به خصوص شانه‌ها برفک‌های ریز دیده می‌شود و در نتیجه لباس‌های فرد را نامرتب جلوه می‌دهد.

بعضی بیماری‌ها باعث افزایش خارش می‌شود
برخی بیماری‌های داخلی نیز سبب خارش‌های پوستی می‌شود.

از آن جمله می‌توان به کم خونی، فقر آهن، کم کاری یا پرکاری غدد تیروئید، انگل‌های روده‌ای، اختلالات کبدی و کلیوی اشاره کرد که سبب افزایش مواد زائد دفعی در خون و رسوب آن‌ها در پوست و در نتیجه خارش پوست می‌شود.

علاوه بر موارد یاد شده بیماران دیابتی در ناحیه سر خارش احساس می‌کنند و در افراد مبتلا به بیماری‌های روانی مثل افسردگی، اضطراب و اسکیزوفرنی خارش‌های عمومی در پوست دیده می‌شود.

برخی مواقع رنگ موها و ژل‌ها که حاوی مواد شیمیایی هستند می‌تواند خارش سر ایجاد کند و پیش از مصرف، ابتدا آن‌ها را آزمایش کنید.

فر کردن موها نیز می‌تواند به دلیل مواد شیمیایی فر حساسیت شدیدی روی پوست سر ایجاد کند اگر بعد از فر کردن موها تا ۴۸ ساعت دچار خارش پوست سر شدید، به ماده موجود در داروی فر حساسیت دارید، چون این ماده شیمیایی تا چند بار شستن سر روی مو باقی می‌ماند.

ژل‌های مو باعث خارش می‌شوند؟
اگر برفک‌های ریز شوره‌های سر را روی موها و لباستان دیده‌اید، اول باید سعی کنید علت را پیدا کنید، مثلاً ممکن است پوست شما به رنگ موی‌تان یا محصول آرایشی خاصی که برای موهای‌تان استفاده می‌کنید حساسیت داشته باشد، اگر علت این باشد به راحتی برطرف می‌شود کافی است مصرف آن محصول خاص را قطع کنید.

ممکن است شوره شما به خاطر شستن زیاد یا کم به وجود آمده باشد، در این صورت تنها چیزی که شما نیاز دارید یک تغییر کوچک در عادت‌های شستشوی‌تان است.

اگر شوره شما به دلیل حساسیت پوستی نباشد استفاده از یک شامپو ضدشوره می‌تواند بسیار مؤثر باشد، البته باید بدانید شامپوهای ضدشوره انواع متفاوتی دارند و شما باید با توجه به نوع شوره سر خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

شستشوی زیاد خارش می‌آورد؟
اگر خارش سر شما به خاطر شوره باشد می‌تواند علل متعددی داشته باشد، مثلاً اینکه شما چند وقت به چند وقت عادت دارید سرتان را بشویید.

شستن کم موها می‌تواند باعث افزایش چربی و سلول مرده کف سر و در نتیجه به وجود آمدن برفک‌های شورهای شود.

از طرف دیگر شستن زیاد می‌تواند خارش سر را به وجود بیاورد چون تمام چربی‌های محافظت کننده پوست کف سر شسته می‌شود.

استرس نیز می‌تواند روی شوره تأثیر بگذارد، درواقع استرس باعث به وجود آمدن حالت‌هایی چون التهابات به صورت سبوره می‌شود و در نتیجه آن برفک‌هایی سفید، قهوهای یا زرد روی پوست کف سر ایجاد می‌شود و در نهایت خارش سر اتفاق می‌افتد.

در صورتیکه مبتلا به پسوریازیس پوست سر هستید باید از شامپوهای مخصوص که در برداشتن پوست سر و رفع التهاب آن مؤثر است استفاده شود.

گاهی لازم است از کورتن‌های موضعی مثل لوسیون بتامتازون یا هیدروکورتیزون استفاده شود که باید طبق نظر پزشک باشد.

چگونه خارش سر را درمان کنید؟
راه حل مناسبی که بتواند خارش سر را التیام دهد کاملاً وابسته به علتی است که خارش را به وجود آورده است.

نخستین قدم برای مبارزه با خارش سر استفاده از راه‌حل‌هایی مانند شامپوی مناسب و... است.

برای جلوگیری از پوسته شدن و خشک شدن پوست سر که باعث خارش می‌شود، باید شامپوی دارای PH متناسب مصرف کنید.

PH شامپو باید بین 4/5 و 5/5 باشد، معمولاً می‌توانید PH شامپو را روی برچسب بخوانید.

گاهی همین عوض کردن شامپو می‌تواند بسیار مؤثر باشد، اما موردهایی هستند که به این راحتی‌ها از بین نمی‌روند و بهتر است برای درمان به پزشک مراجعه شود.

مثلاً عفونت‌های قارچی حتماً به درمان‌های پزشکی نیاز دارد.

درمان این عفونت‌ها بیشتر از 6 هفته طول می‌کشد و احتیاج به ضد قارچ‌های موضعی یا خوراکی دارد، اما مشکلی مثل شپش به راحتی در خانه درمان می‌شود و شامپوهایی که موادی چون هگزاکلریدگاما، بنزن یا پرمترین دارند می‌توانند شپش‌ها را بکشند.

درمان‌های خانگی بهبود خارش سر
* ژل گیاه آلوورا را به کف سر بمالید و پس از ۱۵ دقیقه با شامپو بشویید.

* چای بابونه نیز خارش سر را تسکین می‌بخشد.

* استفاده از حنا هم برای بهبود خارش و شوره سر مفید است.

  منبع:زندگی آنلاین

منبع: پارسینه

کلیدواژه: خارش سر درمان خارش سر ژل مو زندگی آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۸۰۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ایست‌های بازرسی در پی افزایش جرم و جنایت در لندن

به گزارش قدس آنلاین، مارک رولی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه رادیویی ال‌بی‌سی عنوان کرد که فرهنگ حمل چاقو باید به‌واسطه ترس از دستگیری توسط مجریان قانون، برچیده شود. وی با بیان اینکه ایست‌های بازرسی تاکتیک کارآمدی برای کاهش جرم و جنایت بشمار می‌رود افزود که برنامه پلیس در این زمینه اطلاع رسانی خواهد شد.

این درحالیست که طبق آمارها، جوامع اقلیت و به ویژه رنگین‌پوست، بیشتر از افراد بومی و سفید پوست هدف ایست‌های بازرسی پلیس قرار می‌گیرند. تحقیقات نشان می‌دهد احتمال اینکه یک سیاهپوست توسط ماموران پلیس در خیابان متوقف و مورد بازرسی بدنی قرار بگیرد، در مقایسه با یک فرد سفید پوست، ۱۳ برابر بیشتر است. همچنین حدود ۲۷ درصد از بازرسی های بدنی توسط پلیس بدون دلیل موجه انجام شده است.

البته آمارها نشان می‌دهد که پلیس طی ۲ سال گذشته ۴۴ درصد کمتر از اختیارات خود برای ایست بازرسی استفاده کرده است. با این حال صادق خان شهردار لندن گفته است که از اختیارات پلیس در این زمینه، به شرطی که به صورت «حرفه‌ای، قانونی و متناسب» استفاده شود، حمایت می‌کند.

بحث درباره افزایش ایست‌های بازرسی در لندن درحالی افزایش یافته است که حادثه چاقوکشی روز گذشته در شمال شرق لندن، انگلیسی‌ها را شوکه کرده است. در جریان این حادثه، یک پسر بچه ۱۴ ساله بر اثر ضربات چاقو به قتل رسید و ۴ نفر دیگر بشدت مجروح شده‌اند.

پلیس لندن می‌گوید که این حادثه را تروریستی تلقی نمی‌کند اما همچنان انگیز مهاجم از انجام این کار مشخص نیست.

بر اساس آمارها، جرم و جنایت در انگلیس طی ۴ سال گذشته شتاب تندی به خود گرفته و شاخص‌ها در حال نزدیک شدن به آمار پیش از همه‌گیری کروناست. نشریه تایمز چاپ لندن پیش از شیوع کرونا گزارش داد که آمار جرائم در لندن برای اولین بار از نیویورک آمریکا پیشی گرفته است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • چرا رتیل‌ها مودار هستند؟
  • علل شایع پیری زودرس پوست صورت
  • طرز پخت دنده گاو درون پوست روی زغال به روش آشپز آذربایجانی (فیلم)
  • سرخ‌پوست‌ها در بازی پرسپولیس! + عکس
  • لیگ‌برتر فوتسال ایران در حال پوست‌اندازی است
  • افزایش ایست‌های بازرسی در پی افزایش جرم و جنایت در لندن
  • کبد چرب و دردسرهایش
  • ساخت وسایل لوکس از پوست هزاران تمساح در کارخانه‌ (فیلم)
  • پوست موز زیر پای بی‌بی‌سی
  • معرفی ۴ ماسک معجزه آسا برای مو با تخم مرغ + طرز تهیه