Web Analytics Made Easy - Statcounter

موسوی پیشنهاد مصاحبه وزیر خارجه آمریکا برای گفتگو با رسانه‌های ایرانی را عملیات روانی دانست و گفت: اقدام آن‌ها در راستای اقدامات تهاجمی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «سید عباس موسوی» در نشست خبری امروز (دوشنبه ۷ مرداد) یشنهاد مصاحبه وزیر خارجه آمریکا برای گفتگو با رسانه‌های ایرانی را عملیات روانی دانست و گفت: اقدام آن‌ها در راستای اقدامات تهاجمی است و این سخنان نشان دهنده اقدامی منفعلانه است که هیچ صداقت و جدیتی در آن دیده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

طبق خبر رسانه ملی، سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه یقین داریم آن‌ها به دنبال توافق جدی نیستند اظهار داشت: این اقدام در راستای عملیات روانی است که گهگاهی به آن می‌پردازند، بار‌ها خبرنگاران و مسئولان ایرانی از ایشان برای مصاحبه دعوت کرده اند، عجیب است دوباره این موضوع را مطرح می‌کنند و حتی به صراحت می‌گویند چگونه آقای ظریف در آمریکا با رسانه‌ها صحبت می‌کنند که باید یاداوری کرد سفر آقای ظریف به امریکا سفری دو جانبه نیست و برای پیگیری کار‌های ایران در سازمان ملل به آنجا سفر می‌کنند.

 

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، در مورد نگرانی آمریکایی‌ها و اروپایی از گام سوم ایران برای کاهش تعهدات درحالیکه اروپایی‌ها یازده تعهد خود را عملی نکردند و آمریکا هم از برجام خارج شده است افزود: آمریکایی‌ها چندان نگران هم نیستند، زیرا آن‌ها خواستار این وضعیت و تنش بودند، اما تعجب ما از اروپایی هاست.

 

موسوی ادامه داد: آن‌ها نیز متاسفانه آنچه را دیده اند جدی نگرفته اند و فقط حرف می‌زنند. ما بار‌ها اعلام کرده ایم نمی‌توان یک تعهد چندجانبه را به صورت یک جانبه جمع آوری کرد، نه تنها حق بلکه قانون هم اجازه نمی‌دهد.

 

وی افزود: آن‌ها به خوبی می‌دانند دو گام ایران جدی است و اگر همین منوال ادامه داشته باشد طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران، گام سوم را که هنوز نمی‌دانم چیست، از دو گام قبل محکم‌تر برخواهد داشت.

 

طرفین باید به دستاورد‌های گفتگو پایبند باشند

 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: یکی از شروط گفتگو این است که طرفین به نتایج و دستاورد‌های گفتگو پایبند باشند.

 

موسوی در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران در نیویورک برای پذیرش دائمی پروتکل الحاقی در ازای رفع تحریم‌ها در حالی که واشنگتن محور‌های ۱۲ گانه برای گفت: وگو مشخص کرده و از لزوم غنی‌سازی صفر در ایران سخن می‌گوید، افزود: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند چهره‌ای اهل تعامل و گفت: وگو از خودشان به نمایش بگذارند و اینگونه وانمود می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران اهل جنجال و فرار از گفتگو است.

 

این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه ما همیشه اعلام کرده‌ایم زمانی گفت: وگو امکان‌پذیر است که دستور کار مشخصی و نتایج ملموس و عملی در پی داشته باشد، تصریح کرد: یکی از شروط گفت: وگو این است که طرفین به نتایج و دستاورد‌های گفت: وگو پایبند باشند، اما تاکنون چنین علامتی از سوی دولت فعلی آمریکا دریافت نشده و حرف‌هایی که زده می‌شود در حد تبلیغات خیلی سطح پایین است.

 

موسوی با اشاره به اظهارات ظریف خاطرنشان کرد: وزیر امور خارجه در گفتگو‌هایی که با رسانه‌ها و نمایندگان افکار عمومی در نیویورک داشتند، برای شکستن فضاسازی‌های دولت آمریکا مطرح کردند که اگر واقعا دولت آمریکا خواهان گفت: وگو و برداشتن گامی رو به جلو است پیشنهاد مشخصی از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند.

 

وی در توضیح جزئیات پیشنهاد ظریف ابراز داشت: در برجام ماده‌ای وجود دارد که پس از اجرای برجام تا سال ۲۰۲۳ جمهوری اسلامی ایران بر اساس تعهداتش پروتکل الحاقی را به مجلس شورای اسلامی می‌برد و به صورت قانون دائمی تصویب می‌کند. همزمان با این اقدام جمهوری اسلامی ایران، آمریکا موظف بود که طرحی را به کنگره ارائه دهد و کلیه تحریم‌های غیرقانونی خود علیه جمهوری اسلامی ایران را از طریق کنگره لغو کند.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: وزیر امور خارجه پیشنهاد داد که اگر واقعا واشنگتن دنبال گفتگو است، می‌توان روی این محور گفتگو کرد که به جای سال ۲۰۲۳ این اقدامات در سال ۲۰۱۹ انجام شود و این یک اقدام قابل دسترس است.

 

موسوی تاکید کرد:اما همانگونه که پیش‌بینی می‌شد این طرح با مخالفت دولت آمریکا مواجه شد، ما هم از ابتدا می‌دانستیم که آن‌ها اصولا دنبال گفتگو و توافقی که منجر به نتیجه درست باشد، نیستند.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا پذیرش پروتکل الحاقی جزو محور‌های گفت‌وگوی ایران با اروپایی‌ها هم است؟ اظهار داشت: اگر آن‌ها دنبال گفتگو هستند، این موضوع از سوی ایران ارائه شده و آن‌ها می‌توانند بر آن کار کنند و نشان دهند که اهل گفت: وگو و تعامل هستند، ما به دنبال گفتگو هستیم و پیشنهاد خود را هم روی میز گذاشته‌ایم.

 

وی درباره حکم دادگاه انگلیسی درباره نپرداختن سود بابت ندادن خرید‌های نظامی ایران از چهل سال قبل یادآور شد: این یک پرونده قضایی است که دولت بریتانیا در پرداخت اصل و سود این بدهی بابت بدعهدی بیش از چهل سال ایران بدهکار است.

 

موسوی ادامه داد: تا آنجا که من می‌دانم نگفته‌اند سود نمی‌دهیم بلکه گفته‌اند از یک تاریخ به بعد سود نمی‌دهیم که قابل قبول نیست.

 

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره ادعای سنگاپور در توقیف یک کشتی حامل سوخت ایران گفت: منتظر گزارش‌های رسمی از سوی سفارت ایران در چین هستیم، محموله به مقصد چین بوده و باید دید اصل موضوع چیست.

 

وی ادامه داد: اگر این ادعا صحت داشته باشد، باعث تاسف است که برخی از کشور‌ها به تروریسم اقتصادی آمریکا کمک می‌کنند و گردن به قلدری ایالات متحده می‌نهند.

 

موسوی در پاسخ به این سوال که تخریب‌ها علیه ظریف تا چه اندازه بر مذاکرات اثرگذار است؟ گفت: ایران یک کل واحد است و چندان به خط‌کشی‌هایی که با هدف اختلاف‌افکنی ایجاد می‌شود، اعتقاد نداریم.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: یادتان باشد در یک جنگ روانی علاوه بر تروریسم اقتصادی به سر می‌بریم که دشمنان می‌خواهند اختلاف‌افکنی کنند.

 

وی افزود: آقای ظریف علیرغم برخی بی‌مهری‌ها که به خاطر ناآگاهی است، به کارشان ادامه می‌دهند، همه اقدامات هم بر اساس دستورالعمل است.

 

موسوی افزود: افرادی هم که بی‌مهری می‌کنند اگر بدانند آقای ظریف چگونه از حقوق ملت ایران دفاع می‌کند، دیگر این کار را نمی‌کنند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره توقف صدور ویزا برای ایرانی‌ها از سوی پرتغال اظهار داشت: یکسری مشکلات پرسنلی داشتند که مجبور شدند صدور ویزا را متوقف کنند، ما نمی‌دانیم چه اندازه ایرانی خواهان صدور ویزا هستند، ولی اگر یک نفر هم بخواهد، باید شرایط برایش فراهم شود.

 

وی تصریح کرد: گفته شده که مشکلات در حال برطرف شدن است و صدور ویزا را از سر می‌گیرند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت سربازان ربوده شده ایران در مرز پاکستان هم گفت: اکثرا آزاد شده‌اند و دو، سه نفر باقی مانده‌اند.

 

موسوی افزود: پیگیری‌های دیپلماتیک در حال انجام است و دولت پاکستان نیز در حال پیگیری این موضوع است، امیدواریم افراد باقی مانده هرچه زودتر به کشور باز گردند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: این تلاش‌ها هم از سوی وزارت امور خارجه و هم از سوی نهاد‌های نظامی و مرزبانی به شدت در حال پیگیری است.

 

اینستکس مقدمه‌ای برای اجرای تعهدات اروپاست

 

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: همانطور که قبلا گفتیم اینستکس یک مقدمه برای اجرای تعهدات اروپاست، ولی آن‌ها ادعا می‌کنند این سازوکار موجب مبادلات مالی و تجاری میان ایران و آن‌ها می‌شود.

­

موسوی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مقامات سعودی برای گفتگو با ایران افزود: ما این اظهارات را یک سیگنال مثبت قلمداد می‌کنیم. ایران بار‌ها خواستار حل مسائل میان کشور‌های اسلامی بدون پیش‌شرط شده است و هر اقدامی را که موجب نزدیکی کشور‌های اسلامی شود، با آغوش باز می‌پذیرد.

 

وی اضافه کرد: مصالح کشور‌های اسلامی ایجاب می‌کند کشور‌های اسلامی و همسایه اختلافات خود را کنار بگذارند چرا که موجب می‌شود کشور‌های نامشروع از این وضعیت سوءاستفاده نکنند. پاسخ ایران به هر سینگنال مثبتی، مثبت است.

 

موسوی در پاسخ به این سوال که آیا نفت در اینستکس مبادله می‌شود، اظهار داشت: اروپایی‌ها ادعا می‌کنند اینستکس برای این مسئله راه‌اندازی شده است که منافع ناشی از برجام از جمله تبادلات اقتصادی را به ایران برسانند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: همانطور که قبلا گفتیم اینستکس یک مقدمه برای انجام تعهداتشان است، این اصل کار نیست، ولی آن‌ها ادعا می‌کنند این سازوکار موجب انجام مبادلات مالی و تجاری میان ایران و آن‌ها شود.

 

موسوی تصریح کرد: خواست ما فروش نفت است و اینکه فروش نفت به دوران قبل از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای بازگردد.

 

وی درباره آخرین وضعیت اسدالله اسدی، دیپلمات بازداشت شده ایران در اروپا گفت: این پرونده پیچیدگی‌های فنی دارد و پیگیری‌های ما هم فنی است از جمله پیگیری‌های حقوقی و دیپلماتیک که وکلای ایشان به شدت در حال کار کردن بر روی این پرونده هستند و امیدواریم ایشان هرچه زودتر از این وضعیت خارج شود.

 

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به ادعایی مبنی بر، نامه ظریف به برخی مراجع و نهاد‌ها برای اخذ مجوز مذاکره با آمریکا گفت: این ادعا و شنیده قابل تایید نیست و به احتمال بسیار زیاد قابل رد شدن است.

 

وی افزود: ایشان دیدگاه‌هایشان را به صراحت و شفافیت مطرح و به عنوان دیده‌بان ایران در صحنه جهانی، خود را مکلف می‌دانند مشاهداتشان را به اطلاع مقامات کشور برسانند، ولی اینکه آن نامه نوشته شده باشد، من نمی‌دانم، ولی معقتدم ایشان دیدگاه‌هایشان را به صراحت و شفافیت بیان می‌کنند.

 

موسوی اضافه کرد: هفته آینده نشست خبری خواهیم داشت و برای اولین بار، آقای ظریف نشست خبری با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی خواهد داشت.

 

وی در پاسخ به سوالی درباره جزییات پاسخ رئیس‌جمهور به پیشنهاد رئیس‌جمهور فرانسه که از سوی سیدعباس عراقچی به پاریس برده شد، خاطرنشان کرد: فرانسه در اجرای تعهدات خود در برجام پس از تحرکات اخیر، اقداماتی را شروع کرده است.

 

موسوی ادامه داد: دو بار دستیار دیپلماتیک مکرون به ایران آمد و طرح‌هایی داشت که از نظر ما، مسئله جدید و قابل توجهی نبود، طبیعی بود که ایران از آنجا که معتقد است نباید پنجره دیپلماتیک بسته شود، طرح‌های آن‌ها را بررسی کند و طرحی هم از سوی ایران جمع بندی شد و توسط عراقچی به عنوان فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری برای پاریس برده شد.

 

وی با بیان اینکه آن‌ها معتقدند تنش موجود باید کاسته شود و اینکه با برخی پیشنهاد‌ها می‌توان وضعیت را بهتر کرد، اظهار داشت: ایران به دنبال تنش و درگیری نیست و به همین خاطر، به این پیشنهاد‌ها نظر مثبت دارد و این سفر نشان داد آن‌ها هم باید طرح‌های عملی را بشنوند و هم طرح‌هایی ارائه دهند، امیدواریم این تلاش‌ها ثمر دهد.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره اعمال محدودیت دولت امریکا برای دیپلمات‌های ایران در نمایندگی سازمان ملل گفت: بلافاصله پس از آنکه آمریکایی‌ها چنین تصمیمی گرفتند به ما یادداشت دادند و محدودیت‌های عجیب و غریب اعمال کردند که خنده‌دار هم بود، هم برای ظریف و هم برای هیات دیپلماتیک ایرانی در نیویورک و خانواده‌هایشان، محدودیت‌هایی اعمال کردند.

 

موسوی ادامه داد: این اقدام را اگر سخیف نگوییم، بسیار عجیب بود. هم هیات ایران طی یادداشتی اعتراض خود را اعلام کرد و هم پیگیری‌هایی از طریق دبیرکل سازمان ملل انجام و استناد‌هایی براساس حقوق بین‌الملل و قرارداد مقر مطرح شد.

 

وی اقدام آمریکا را بسیار غیرانسانی دانست و یادآور شد: فرض کنید فرزند یکی از دیپلمات‌های ما بیمار باشد و برای بردن این فرزند به بیمارستان اجازه بگیرد یا برای رفتن آن فرزند به مدرسه اجازه بگیرد. این محدودیت‌ها خنده‌دار و عجیب و غریب است و امیدواریم آمریکایی‌ها از این اقدامات خنده‌دار دست بردارند و اجازه دهند دیپلمات‌های ما کار‌های جاری خود را به راحتی انجام دهند.

 

موسوی در پاسخ به این سوال که توصیه شما به آلمان درباره پیوستن به یک ائتلاف بین‌المللی نظامی در خلیج فارس چیست؟ افزود: توصیه نمی‌کنیم کشور‌های فرامنطقه‌ای به این ائتلاف‌ها بپیوندند، ائتلاف‌هایی که مبنای درستی ندارد و براساس توهم است.

 

وی ادامه داد: ایران خود را موظف به حفظ امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز می‌داند، راضی به آمدن کشور‌های فرامنطقه‌ای برای تامین امنیت تنگه هرمز نیستیم، زیرا این منطقه امنیت دارد.

 

توقیف کشتی ما، نقض برجام است

 

سخنگوی وزارت خارجه گفت: یکی از موضوعات مطرح در نشست دیروز درباره برجام، بحث توقیف کشتی حامل نفت ایران بود که تلقی ما این است که نقض برجام است.

 

سید عباس موسوی در ادامه درباره آخرین تلاش‌ها برای آزادی کشتی حامل نفت ایران افزود: آن‌ها نیز استدلالاتی کردند، ایران این اقدام را غیرقانونی دانسته و راهزنی دریایی بودن آن را تکرار کرده است.

 

موسوی درباره اظهارات وزیر امور خارجه عمان مبنی بر آمادگی کشورش برای تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز تصریح کرد: ایران حدود ۱۵۰۰ مایل ساحل در خلیج فارس دارد و بیشتر آبراهه تنگه هرمز در مجاورت ایران است.

 

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه امنیت آنجا با ماست و کشور‌های منطقه مانند عمان روبه‌روی ما هستند اظهار داشت: معتقدیم اگر امنیت منطقه و خلیج فارس می‌خواهد تضمین شود، راهی جز هماهنگی و همکاری کشور‌های منطقه وجود ندارد و ریشه همه ناامنی‌ها و مشکلات، به دخالت نیرو‌های فراسرزمینی برمی‌گردد که هزاران مایل دورتر از سرزمین خود در منطقه ما دخالت می‌کنند.

 

موسوی تصریح کرد: ما با عمان برای تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز همکاری داریم.

 

اقدام قوه قضاییه برزیل مسئولانه و خوب بود

 

سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام قوه قضاییه برزیل در سوخت رسانی به دو کشتی ایرانی را اقدامی مسئولانه دانست و گفت: خوب است که کشور‌های دیگر هم یاد بگیرند در مقابل این قلدری غیر قانونی آمریکا بایستند.

 

موسوی در ادامه نشست خبری و در پاسخ به سوالی درباره جزئیات سوخت رسانی به دو کشتی ایرانی در برزیل­ و همچنین اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی در آینده افزود: آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند تحریم‌های آنان غذا و دارو را در بر نمی‌گیرد، باید به آن‌ها گفت: اگر شامل غذا و­ دارو نمی‌شود پس چرا به­ دو کشتی حامل غلات ایرانی از ترس تحریم‌های آمریکا سوخت رسانی نشد؟

 

وی با بیان اینکه این به معنی تحریم است اظهار داشت: آقای ظریف می‌گویند نگوییم تحریم بلکه بگوییم تروریسم اقتصادی، تحریم‌ها بر روی­­ کاغذ نیست، ­­اما شرکت‌ها در عمل به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا جرأت همراهی ندارند و این موضوع مردم عادی را در مشقت و سختی قرار می‌دهد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اقدام قوه قضاییه برزیل، اقدامی مسئولانه و خوب بود و نشان داد قوه قضاییه‌ای مستقل می‌تواند علی رغم فشار‌ها از منافع اقتصادی کشور و شرکت‌های خود دفاع کند و اجازه ندهد کشوری مانند آمریکا قوانین فراسرزمینی خود را بر آن اعمال کند.

 

موسوی با بیان اینکه خوب است سایر کشور‌ها نیز از برزیل یاد بگیرند اظهار داشت: خوب است که کشور‌ها و قوه قضاییه آن‌ها یاد بگیرند در مقابل این قلدری غیر قانونی بایستند و عدالت را اجرا کنند. ­

 

وی ادامه داد: البته این اقدام هم از طرق دیپلماتیک و هم از سوی سازمان بنادر و کشتیرانی در حال پیگیری بود، آقای ظریف هم در سفر­ به آمریکای لاتین موضوع را پیگیری کردند و این موضوع مطرح شد که سوخت رسانی یا از طریق یکی از کشور‌های دوست انجام شود و یا خودمان یک سوخت رسان به آنجا اعزام کنیم.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: البته کار به آنجا نکشید و با رای دادگاه برزیل، سوخت رسانی انجام شده و این کشتی‌ها در حال حرکت به کشور هستند.

 

موسوی در ادامه در مورد احتمال تکرار چنین روندی افزود: احتمال دارد باز هم این قلدری‌ها صورت بگیرد، اما وزارت امور خارجه و سازمان بنادر و کشتیرانی تدابیری در راستای رایزنی­ چه در تهران و چه در سفر اخیر اندیشیده اند و احتمال می‌دهیم دیگر چنین وقایعی رخ ندهد.

 

وی تصریح کرد:­ اگر هم مجدد تکرار شود از طریق سوخت رسان‌های ایرانی و یا با کمک کشور‌های دوست می‌توانیم به آن‌ها سوخت رسانی کنیم.

 

منتظر نتایج اقدامات عملی اروپا هستیم

 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما چندان نمی‌توانیم روی تعهدات شفاهی و بیانیه‌های سیاسی اروپا حساب کنیم و منتظر نتایج اقدامات عملیاتی آن‌ها هستیم.

 

موسوی  در خصوص نشست اخیرکمیسیون مشترک برجام نیز گفت: نشست سازنده‌ای بود و گفتگو‌ها صریح و قاطع بود. هیات ایرانی بی عملی اروپا و اقدامات فشل آن‌ها را مطرح کرد و آن‌ها هم از اقدام ایران ابراز نارضایتی کردند.

 

وی اضافه کرد: هر اتفاقی که تا پایان مهلت شصت روزه دوم رخ دهد امیدواریم عملیاتی باشد چرا که ما چندان نمی‌توانیم روی تعهدات شفاهی و بیانیه‌های سیاسی که اعلام می‌کنند حساب کنیم و منتظر نتایج اقدامات عملیاتی آن‌ها هستیم.

 

موسوی با بیان اینکه اروپایی‌ها در حرف زدن کم نمی‌آورند اظهارداشت: این دفعه احساس کردیم کمی جدی‌تر شدند، ولی روی حرف آن‌ها حسابی نداریم و تنها اقدامات عملیاتی آن‌ها را مد نظر داریم.

 

وی تاکید کرد: انتظارات و توقعات ما کاملا برای طرف‌های اروپایی مشخص است.

 

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص دستور کار گفتگو‌های انجام شده میان طرف‌های ایرانی و عمانی افزود: آن چیزی که در خبر‌ها آمد همان چیزی بود که در جریان ملاقات طرف‌های ایرانی و عمانی مطرح شده است.

 

وی ادامه داد: اینکه ایشان به صرف میانجی گری آمده باشد تایید نمی‌کنم، ولی در خصوص مجموعه‌ای از مسائل منطقه‌ای بحث و گفتگو شد.

 

موسوی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره ملاقات‌های آقای ظریف درنیویورک گفت: آقای ظریف هر زمان به نیویورک می‌رود بنا به درخواست طرف‌های آمریکایی که میتواند رسانه‌های آمریکایی یا نمایندگان کنگره باشند ملاقات‌هایی دارند و عمدتا مواضع جمهوری اسلامی ایران را به صراحت برای افراد ذی نفوذ و تاثیرگذار تشریح می‌کنند.

 

وی تصریح کرد: هیچ ملاقاتی با افراد رسمی دولتی صورت نمی‌گیرد و ملاقات با نمایندگان افکار عمومی است.

 

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: شاهدید که وزیر خارجه و اعضای هیات نمایندگی ما را محدود کردند و این یعنی بیم آن دارند که صدای ما بهتر در آنجا شنیده شود.

 

موسوی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره رویکرد امارات گفت:: تغییر رویکرد امارات را گامی مثبت ارزیابی میکنم که میتواند به ثبات و امنیت منطقه و کاهش تنش‌های مطنقه‌ای از جمله در یمن منجر شود.

 

وی اضافه کرد: ما این گام‌ها را با دقت رصد می‌کنیم و تا جایی که بتوانیم در این مسیر کمک خواهیم کرد.

 

سفر مقامات چینی و هندی به تهران؛ این هفته

 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برخی مقامات چینی و هندی این هفته به تهران خواهند آمد که به موقع اطلاع رسانی خواهد شد

 

موسوی افزود: هفته‌های پرترافیکی را طی چند وقت اخیر پشت سرگذاشته ایم که به لحاظ دیپلماتیک و سیاست خارجی اهمیت فوق العاده‌ای دارد.

 

وی اضافه کرد: شرایط بسیار خاصی بود که با سفر آقای ظریف به نیویورک و سپس آمریکای لاتین آغاز و به سنگال ختم شد، تحولاتی در این سفر‌ها رخ داد و شاهد نقاط عطفی در این سفر‌ها بودیم که به اهداف تعیین شده دست یافتیم.

 

موسوی ادامه داد: همچنین شاهد سفر وزیر خارجه عمان و نخست وزیر عراق به ایران بودیم که با توجه به روابط خوب ایران با همسایگان و در چارچوب مناسبات دو جانبه و رایزنی‌ها در جریان است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: کمیسیون مشترک برجام هم روز گذشته در وین با حضور کشور‌های ۱+۴ برگزار شد که در این نشست موضوع توقیف غیر قانونی کشتی ایرانی به دست انگلیسی‌ها در جبل الطارق مطرح شد.

 

سخنگوی وزارت خارجه با رو به جلو ارزیابی کردن نشست دیروز گفت: بحث اینستکس نیز جزو موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

 

موسوی تاکید کرد: اگر این رفت و آمد‌ها به نتیجه نرسد جمهوری اسلامی ایرانم راضی نخواهد شد و اگر تا فرصت باقی مانده اتفاقی رخ ندهد ایران گام سوم را برخواهد داشت.

 

وی گفت: نشست وین به درخواست هر دو طرف بود، اروپا به کاهش تعهدات ایران کمی معترض بود و ایران هم به رفتار و بی عملی آن‌ها و همین طور دستگیری برخی ایرانیان در اروپا و استرداد آن‌ها به آمریکا در چارچوب تحریم‌های ظالمانه آمریکا، به شدت معترض بود.

 

سخنگوی وزارت خارجه یکی از تصمیمات مهم این نشست را احتمال برگزاری دور بعدی آن در سطح وزرای ۱+۴ عنوان کرد.

 

تایید نامه ظریف به رهبر انقلاب در مورد گاندو

 

سخنگوی وزارت امور خارجه نامه دکتر ظریف به رهبر معظم انقلاب در مورد سریال گاندو را تایید کرد.

 

موسوی در نشست خبری هفتگي خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در این مورد افزود: این خبر را تایید می‌کنم، صدا و سیما از جمله نهاد‌های زیر نظر رهبری است و اگر گلایه و شکوائیه‌ای باشد بهتر است به جای دیگران، با ایشان در میان گذاشته شود.

 

وی ادامه داد: شاهد بودیم که آنچه تلاش شد در این سریال از مجموعه وزارت خارجه و شخص وزیر نشان داده شود یک چهره منفعل، بی اراده و بی عمل بود.

 

موسوی تاکید کرد: ما تصور کردیم اگر اینطور است و با توجه به اینکه دکتر ظریف اساسا تلویزیون تماشا نمی‌کند، اگر قرار است جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مقتدر در منطقه و جهان باشد، با داشتن چنین تصویری دیگر ماندن ما و این وزیر شاید جایز نباشد و به لحاظ شرعی باید فردی عهده دار این سمت باشد که همزمان عزت، حکمت و مصلحت داشته و در محافل بین المللی از چنان اقتداری برخوردار باشد که بتواند زبان گویای این ملت باشد.

 

وی با اشاره به پاسخ رهبری به این نامه گفت: رهبر معظم انقلاب التفات فرمودند و به نوعی فرمودند مطلقا راضی نیستند که به این مجموعه اهانتی صورت گیرد.

 

موسوی در پایان تاکید کرد: امیدوارم گوش شنوایی باشد./

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روزنامه نماز جمعه شبستان یزد روزنامه ها کانون های فرهنگی هنری مساجد اوقات فراغت کانون های مساجد آیت الله جعفری غنی سازی اوقات فراغت سریال گاندو سخنگو سخنگوی وزارت خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۸۱۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیفیت شگفت انگیز و هنر عکاس در ثبت تصاویر از یک سرخرطومی

عصر ایران - در این تصاویر، پرتره‌ای از یک سوسک سرخرطومی را مشاهده می‌کنید. می‌توان به وضوح جزئیات ظریف آناتومی این حشره، از جمله منقار بلند و باریک، شاخک‌های ظریف، و چشم‌های مرکب آن را مشاهده کرد. رنگ‌های گرم و دلنشین این سوسک، در کنار فرم خاص بدن آن، حسی از طراوت و سرزندگی را به بیننده القا می‌کند.

عکاسی ماکرو از حشرات، فرصتی بی‌نظیر برای کشف دنیای شگفت‌انگیز این موجودات ظریف و شکننده فراهم می‌کند. با ثبت لحظات ناب و گذرا در دنیای حشرات، می‌توانیم درک عمیق‌تری از این موجودات شگفت‌انگیز و نقش آنها در اکوسیستم پیدا کنیم.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کیفیت شگفت انگیز و هنر عکاس در ثبت تصاویر از یک سرخرطومی
  • عجیب ترین فرمانده جنگ ایران و عراق /جانشین سپاه خرمشهر و دوست نزدیک سردار سلیمانی را بیشتر بشناسید
  • برگزاری ششمین نشست کمیسیون مشترک کنسولی ایران و تاجیکستان
  • آتشنشانان شوش ۵۶ عملیات در بارندگی انجام دادند
  • موسوی: اگر منطقه ناامن شود همه کشورهای آن آسیب می‌بینند
  • بررسی آخرین وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • بررسی وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • قدیمی ترین متن مبارزاتی امام خمینی و انتشار دست‌نوشته‌ رهبری در دفتر کتابخانه وزیری برای نخستین بار + عکس
  • انتشار متن نامه شهید سردار زاهدی به رهبری
  • انتشار متن نامه شهید سردار زاهدی به رهبری/ شهید زاهدی چه هدیه‌ای تقدیم رهبر انقلاب کرد؟