Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@14:44:08 GMT

70 درصد بارندگی‌های استان تبخیر می‌شود

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۸۲۲۹۰

70 درصد بارندگی‌های استان تبخیر می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: سالانه ۲۳ میلیارد مترمکعب بارندگی در استان کرمان داریم که ۷۰ درصد آن تبخیر و ۳ میلیارد مترمکعب تبدیل به روان آب می‌شود که ما آنها را مدیریت می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، مهدی رجبی‌زاده امروز 7 مردادماه در اتوبوس مطالبه گری بسیج رسانه استان کرمان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حوزه آبخیز شمال استان ۱۰ و نیم میلیون هکتار است که در یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار آن سازه آبخیزداری ایجاد شده و با این کار سالانه ۳۶۰ میلیون مترمکعب آب مدیریت شده و ۹۸ میلیون متر سالانه نفوذ آب به سفره های زیرزمینی را داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: سالانه ۲۳ میلیارد مترمکعب بارندگی در استان کرمان داریم که ۷۰ درصد آن تبخیر و ۳ میلیاردمترمکعب تبدیل به روان آب می شود که ما آنها را مدیریت می کنیم.

رجبی زاده تصریح کرد: ۸۰۰ میلیون مترمکعب بیلان منفی سفره های آب زیرزمینی استان است که با کارهای آبخیزداری توانسته ایم ۱۵ درصد آن را جبران کنیم برآورد شده ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای دوره ۱۰ ساله نیاز است تا بتوانیم ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب هر سال به سفره زیرزمینی نفوذ بدهیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان درباره تصرف اراضی ملی بیان کرد: شوراهای اسلامی روستاها علت تصرف اراضی ملی در روستاها بودند زیرا سند محلی اعطاء و بخشداری ها پروانه صادر کرده اند.

وی افزود: حساسیت‌ها درباره اراضی ملی در ۸ سال گذشته شکل گرفته و عمده این موارد اراضی در روستاها بعدا در طرح های هادی قرار گرفته و تعیین تکلیف شده است.

رجبی زاده در ادامه درباره آتش سوزی عرصه های منابع طبیعی استان کرمان اظهار کرد: در سال زراعی جاری رویش های خیلی خوبی در مراتع داشتیم و علوفه ها که خشک می شود، بستر مستعدی برای آتش سوزی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان افزود: در سال جاری تا امروز نزدیک به ۱۷۰ هکتار عرصه های جنگلی و مرتعی استان به دلیل آتش سوزی از دست رفته ضمن آنکه در طول سال گذشته ۲۵ فقره آتش سوزی در سطح ۹۸ هکتار را داشته ایم.

رجبی زاده با اشاره به اینکه ۹۰ درصد علت آتش سوزی ها عامل انسانی بوده است، تصریح کرد: آمار امسال نگران کننده است و تقریبا روزی نیست که آتش سوزی در منابع طبیعی استان نباشد.

وی درباره احداث شهر دل عالم گفت: این پروژه در سال ۹۴ مطرح و قرار بود شهر در محدوده بین ماهان و جوپار احداث شود که با مخالفت شورای حفظ حقوق بیت المال مواجه و کار متوقف شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان درباره طاغ‌زارهای اطراف شهر کرمان گفت: کاشت طاغ در اطراف کرمان از سال ۴۵ آغاز شده و تا سال ۸۵ صورت گرفته و اکنون 37 هزار هکتار طاغ زار در اطراف شهر کرمان داریم.

وی افزود: طاغ درخت مقاومی است و با بارندگی و آب های زیرزمینی آبیاری می شود و این درختان از سال سوم به بعد نیاز به آبیاری ندارند.

رجبی با اشاره به تاب‌آوری 30 ساله این درختان بیان کرد: در ۷ سال گذشته در سطح ۱۵۰۰ هکتار کار اصلاح و پرورش طاغزارها را انجام داده ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: ۱۴.۴ میلیون هکتار عرصه منابع طبیعی شمال استان کرمان است و ما ۶۵ نفر نیروی حفاظتی داریم که به ازای هر نفر 180 هزار هکتار است در حالی که متوسط سازمان جنگل ها ۲۰ هزار هکتار است و این یعنی ما باید نیروهایمان به ۵۰۰ نفر برسد.

رجبی زاده در ادامه گفت: وسعت چهار شهرستان شرقی استان ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار است که یک میلیون ۳۰۰ هزار هکتار آن عرصه بیابانی بوده و ۶۵ درصد کانون های بحرانی فرسایش بادی در شرق استان واقع است.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان با بیان اینکه از سال ۹۵ طرح مقابله با فرسایش بادی و گرد و غبار را تدوین کردیم که ۵۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت افزود: برای مقابله با بیابان زایی۱۱ هزار هکتار نیاز به مالچ پاشی داشت که ۳۳۰۰ هکتار را انجام دادیم و برای امسال برنامه داریم ۲ هزار هکتار ماچ پاشی کنیم ضمن اینکه در این منطقه ۲۵۰۰ هکتار نهال کاری نیز انجام شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بارندگي تبخير

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۸۲۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه خلع ید شد

 

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، عباس پوریانی از خلع ید بیش از ۳۳ هزار متر مربع از اراضی ملی شهرستان سوادکوه شمالی و بازگشت به بیت المال خبر داد و افزود: در راستای حفظ حقوق بیت المال و انفال عمومی خصوصاً منابع طبیعی، با پیگیری‌های مستمر دادگستری حوزه قضائی و همکاری یگان حفاظت اداره منابع طبیعی شهرستان سوادکوه شمالی، در راستای تبصره ذیل ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور، ۳۳ هزار و ۶۷۵ متر مربع از اراضی ملی تصرف شده توسط متجاوزین خلع ید و به بیت المال بازگشت.

وی با بیان اینکه طبیعت ارزشمند شمال کشور و مواهب خدادادی استان مازندران نیازمند توجه ویژه است، تصریح کرد: حفاظت از منابع طبیعی، انفال، اراضی دولتی و ملی، وظیفه‌ای شرعی و قانونی است و باید این ثروت خدادادی ارزشمند برای نسل‌های بعدی حفظ شود.

پوریانی خاطرنشان کرد: برخورد دستگاه قضائی با متعرضین به منابع طبیعی و اراضی ملی، قاطع و بازدارنده خواهد بود.

دیگر خبرها

  • آزادسازی ۱۵ هزارمترمربع اراضی جنگلی در توسکستان/ ۳ اعیانی غیرمجاز تخریب شد
  • خودداری از کوچ زودرس دام‌ها به مراتع
  • بازداشت عامل تیراندازی به ماموران منابع طبیعی مازندران
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی‌های بهاری
  • ۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه خلع ید شد
  • کشف ۳ تن چوب قاچاق در سوادکوه
  • آزادسازی بیش از ۲۰ هکتار از اراضی ملی حومه قیروکارزین
  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان