Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، سید جواد حسینی در دیدار با مجمع خیرین ترویج و توسعه آموزش های فنی و حرفه ای استان خراسان رضوی که در ساختمان شهید رجایی برگزارشد اظهارکرد: خوشحالیم که  این مجموعه به عنوان مجمع خیرین ترویج و توسعه آموزش های فنی حرفه ای همانند مجمع خیرین مدرسه ساز، کار خود را از خراسان رضوی آغاز کرده و امروز در حال تبدیل شدن به یک مجمع ملی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لذا ما معتقدیم درکنار مجمع خیرین مدرسه ساز، وجود مجمع خیرین مدرسه یار ضروری است زیرا اعتبارات زیادی برای احداث مدارس هزینه می شود اما تنها با یکصد میلیون می شود کیفیت آموزشی  یک مدرسه را دگرگون کرد لذا از زمانی که در مشهد بودم تاسیس مجمع خیرین مدرسه یار را کلید زدم و امروز خوشحالم که این مجمع در حال تبدیل شدن به یک مجمع ملی است.

حسینی در این جلسه که روسای و اعضای کارگروه های مجمع ترویج وتوسعه آموزش های فنی و حرفه ای استان خراسان رضوی حضور داشتند ادامه داد: به انواع یاوری ها از جمله؛ فن یاوری، ورزش یاوری، دانش یاوری، مدیر یاوری، کلاس یاوری و .. نیازمندیم، زیرا کسی که بنیه اش را داشته باشد می رود در مسیر مدرسه سازی اما بسیاری از افراد در حیطه دانش، آورده و توانایی خودشان می توانند مشارکت های خردی داشته باشند لذا باید زمینه آن را فراهم کرد، چنانکه در آموزش و پرورش نمی شود تنها به صرف اعتبارات دولتی بسنده کرد.

وی یکی از مهم ترین نیازهای جامعه امروز توزیع و تصحیح  هرم شغلی مسائل فنی و حرفه ای دانست و افزود: این موضوع هم در مباحث جهانی وجود دارد و هم مطالبه جدی امروز نظام ما است لذا موضوع مهارت آموزی را در فرمایشات رهبر معظم انقلاب و همچنین در سخنان رئیس جمهوردر جاهای مختلف مشاهده می کنیم. در نظام جهانی نیز نسل سوم و چهارم شد آموزش ها فنی و حرفه ای و نسل پنجم را بهزیستن می‌گویند. لذا نسل پنجم ادامه همان نسل سوم و چهارم است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: پرشدن  صندوق ذهن بچه ها از مفاهیم نظری، خلاق نبودن آموزش های ارائه شده و عدالت پرور نبودن، سه انتقادی است که از دهه ها قبل به نظام آموزشی وارد است لذا دانستن برای توانستن است نه برای دانستن تنها، اشاعه تفکر واگرا و عدم رشد تفکر همگرا ، پرورش حافظه محوری، نبود تفکر انتقادی، عدم خلاقیت و ... از جمله ایرادات وارده بر نظام های آموزشی است.

وی تصریح کرد: نظام های آموزشی تحرکات را به گونه ای رقم نمی زنند که عدالت پرور باشند و عدالت آموزشی و اجتماعی محقق شوند لذا معتقدم  المپیادها را از انحصار طبقات مرفه خارج کنیم یعنی دانش آموز سیستانی و بلوچستانی هم بتواند المپیادی شود و این راهکار هم دارد بنابراین این نوع نظام آموزشی نه تنها عدالت را ترویج نکرده بلکه بی عدالتی را گسترش داده است لذا  بعداز تثبت تشدید کرده و بعداز تشدید تشریع کرده است.

حسینی  نقش مجمع  خیرین مدرسه یار را در توسعه عدالت آموزشی  موثر دانست و افزود: در برنامه های توسعه ای وضع موجود آموزش های فنی و حرفه ای نسبت به آموزش های نظری ما 34.6 دهم است در برنامه ششم توسعه هدف گذاری شده تا به عدد 50 برسد و این هدف بزرگی است که برای رسیدن به آن باید تلاش کرد.

وی گفت: در محتوای آموزشی باید دو کار انجام دهیم ؛ یکی محتوای آموزش باید به سمت مهارتی پیش برود و دوم 970 هزار هنرجوی ما که در دویست رشته فنی و حرفه ای و کاردانش  تحصیل می کنند باید تقویت شوند و مجمع خیرین مدرسه یار می توانند در این خصوص همکاری کنند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش بر انعقاد تفاهم نامه بین مجمع خیرین مدرسه یار و معاونت آموزش متوسطه تاکید و عنوان کرد: مجمع خیرین مدرسه ساز نیز باید زمینه اجرای خرده نظام فضا و تجهیزات که در سند تحول آمده است را مهیا کنند لذا باید در طرح آمایش سرزمینی فضا و تجهیزات، نیازها را با رویکرد 50 سال آینده دیده شود که خوشبختانه این کار انجام شده است.

وی اظهار کرد:  طرح آمایش براساس چهار عنصر؛ چه نوع، در چه رشته ای، در چه جنستی، و در چه بومی مدرسه ساخته شود کار خود را به پیش می برد، لذا معتقدیم در این طرح آمایش، احداث هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش ضرورتی انکار ناپذیر است.

حسینی از تشکیل کارگروهی با عنوان" رفع موانع مدرسه سازی، پشتیبانی و تسهیل خدمات به خیرین" خبر داد و افزود: این کارگروه که شامل؛ وزارت کشور، شهرداری ها، بانک ها و امثال آنها می شود مسیر فعالیت مجمع خیرین مدرسه ساز و مجمع ترویج و توسعه آموزش های فنی و حرفه ای را تسهیل کند.

 وی بر گسترش کانون های مشارکت تاکید و عنوان کرد: از خیرین مدرسه ساز به خیرین مدرسه یار و به خیرین توسعه فنی و حرفه ای هدفگذاری کردیم. همچنین تشکیل انجمن های دانش آموزی؛ مدرسه یاری با هدف نهادینه کردن فرهنگ مدرسه سازی و مدرسه یاری در دانش آموزان باید صورت بگیرد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش از مشارکت بیش از 440 هزار دانش آموز در طرح ایران مهارت خبر داد و افزود:  نیازمند 16 هزار هنرآموز هستیم دانشگاه شهید رجایی3000 معلم فنی را امسال به آموزش و پرورش تحویل  می دهد و برای تربیت 13000 معلم فنی باقی مانده نیز برنامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: در مصاحبه ای که با روزنامه ایران داشتم گفتم آموزش و پرورش گران اداره می شود  و منظورم این بود که مثلا چهار سال در وزارت علوم و چهار سال هم در دانشگاه فرهنگیان برای تربیت یک معلم هزینه می شود لذا بهتر است این هزینه ها تجمیع شود تا کاهش هزینه را داشته باشیم همچنین ما در دوره تحصیل دانش آموز مجموعا در دوره های مختلف 12 هزار و 900 ساعت به دانش آموزان آموزش می دهیم در صورتی که میانگین این آمار در دنیا 8 هزار ساعت است لذا باید آن را کاهش داد، هرچند برخی به اشتباه برداشت کردند و گفتند منظور من خصوصی کردن آموزش و پرورش است.

گفتنی است؛ در این دیدار گزارشی از فعالیت های انجام شده توسط مجمع ارائه شد برخی از این فعالیت ها عبارتنداز؛ ایجاد هنرستان های فنی حرفه ای  به صورت عام المنفعه در رشته های ؛کشاورزی و تولید مواد غذایی، در رشته صنعتی ، تاسیس هنرستان در رشته خدمات، همچنین ایجاد هنرستان با هدف جمع آوری رشته های مختلف مربوط به ساختمان از جمله فعالیت های این مجمع در استان های خراسان رضوی و جنوبی است.

در این دیدار اعضای هئیت مدیره در خصوص فرهنگ سازی در جامعه، بر نهادینه کردن رشته های فنی و حرفه ای تاکید کردند.همچنین  بر افزایش بخش عملی دروس تئوری تا سقف 40 درصد تاکید شد و از مدرک گرایی به عنوان یک معضل در جامعه یاد شد .

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استان خراسان رضوی فنی و حرفه ای مدرسه وزارت آموزش و پرورش وزارت کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۸۳۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از ٣٨ خیر مدرسه ساز در خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای خراسان جنوبی، امروز در بیست و ششمین جشنواره خیرین مدرسه ساز در بیرجند از ٣٨ خیر مدرسه ساز در خراسان جنوبی تجلیل شد. 

از بیست و پنجمین جشنواره خیرین مدرسه ساز تاکنون ۱۸ هزار و ۳۸۲ مترمربع فضای آموزشی آماده و تحویل آموزش و پرورش شده است. 

در خراسان جنوبی ساخت ٣۵٠٠ کلاس درس دیگر نیاز است. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تشکیل بانک اطلاعاتی به منظور ترویج اشاعه کارآموزی در مازندران
  • تجلیل از ٣٨ خیر مدرسه ساز در خراسان جنوبی
  • مهر۱۴۰۳ کمبود معلم نداریم/توجه به مدرسه سازی اولویت آموزش و پرورش
  • نقاط حادثه‌خیز شهر قم اصلاح شود/ لزوم احداث پارکینگ مورد نیاز
  • شناسایی ورفع موانع ومشکلات قبل سرمایه گذاری
  • اقدامات قابل توجه دولت سیزدهم در حوزه مدرسه‌سازی جای قدردانی دارد
  • آذربایجان‌غربی نیازمند جذب اعتبارات مدرسه‌سازی است
  • همیاران مهربان ترافیک به مثابه مشارکت مردم در جهش تولیدات فرهنگی هستند/روش‌های قهری در ارتباطات فرهنگی جوابگو نیست
  • روش‌های قهری در ارتباطات فرهنگی جوابگو نیست
  • لزوم تشکیل کارگروه مشترک برای ایجاد تغییر در طرح ترافیک