Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس از انفعال کشورمان در استخراج ذخایر نفت و گاز دریای خزر انتقاد کرد و گفت: در تعیین حقوق زیربستر باید تأمین منافع در اولویت باشد نه مالکیت.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از خانه ملت، «محمد حسین قربانی» در نشست علنی عصر امروز (دو‌شنبه، 7 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح سوال خود از وزیر امور خارجه در خصوص جلوگیری از تضییع حقوق جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر و بیان شفافیت تمام مسائل پشت پرده برای افکار عمومی گفت: امروز مباحث ملی و امنیتی کشور برای افکار عمومی دارای اهمیت دو چندان است و همواره جامعه تلاش می‌کند با حساسیت و کنجکاوی مباحث مربوط به دریای خزر را دنبال کند لذا باید نسبت به قرارداد بین‌المللی رژیم حقوقی دریای خزر شفافیت لازم صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نماینده مردم آستانه اشرفیه در  مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در آگوست سال 2018 کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در قزاقستان با حضور سران کشورهای ساحلی به امضا رسید و از آن تاریخ به بعد حساسیت‌های بیشتری نیز مطرح شده است زیرا قبل از انقلاب اسلامی رژیم حقوقی فقط بین ایران و شوروی سابق بود و همچنان این تصور وجود داشت که سهم کشورمان از دریای خزر50 درصد است.

 

وی با اشاره به اینکه امروز دریای خزر بین 5 کشور محصور شده است، افزود: باید یادآور شد در گذشته نیز کشتی‌های کشورمان فقط تا مرز حسین قلی آستارا تردد می‌کردند و هیچ کشتی توان عبور از این مرز را نداشت زیرا با برخورد نظامی کشورهای مقابل مواجه می‌شد.

 

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باور داریم باید در تدوین رژیم حقوقی دریای خزر اصلی‌ترین چالش‌ها که مربوط به حوزه امنیت، ترانزیت، محیط زیست، نظامی، اقتصادی و ... است به شدت مورد توجه قرار گیرد و این در حالی است که متأسفانه هنوز اهمیت خزر در کشورمان در اولویت‌های سوم و چهارم هم برای افراد قرار ندارد.

 

قربانی با اشاره به اینکه در گذشته از دریای خزر به عنوان دریای مشترک بین ایران و روسیه یاد شده است، ادامه داد: این مهم در حالی است که برای تحقق رژیم حقوقی دریای خزر 51 نشست کارگروه ویژه، 4 نشست روسای جمهور و ... تشکیل شد تا در نهایت 21مرداد سال 97 شاهد امضای آن بودیم اما باید تأکید کرد علیرغم اینکه تلاش شده منافع همه کشورها در این صنعت تأمین شود، ابهاماتی نیز وجود دارد.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه مسائل زیست محیطی یکی از این ابهامات است، تصریح کرد: آلودگی‌های ناشی از کشتی‌ها، حفاری‌ها، نوسانات سدسازی و ...از جمله منابع اصلی تهدید دریای خزر هستند؛ این مهم در حالی است که شیب خزر بیشتر به سمت کشورمان بوده و استان‌های شمالی بیشتر در معرض خطر قرار گرفته‌اند.

 

وی با اشاره به اینکه در گذشته 3 هزار تن خاویار از خزر استخراج می‌شد که امروزه سهم کشورمان کمتر از یک تن شده است، افزود: در این بین توجه به امنیت خزر نیز یکی دیگر از ابهامات موجود است.

 

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در خزر شاهد تعارض منافع هستیم، تصریح کرد: باید پاسخ داده شود برای تردد شناورهای نظامی در خزر چه تعریفی صورت گرفته است؛ در این بین 15 مایل آب‌های سرزمینی و 10 مایل آب‌های ماهیگیری در نظر گرفته شده، با توجه به شکل فرورفتگی سهم ایران پذیرش چنین موضوعی تهدیدی علیه سواحل کشورمان محسوب می‌شود.

 

قربانی گفت: مشاع اعلام کردن نامناسب پهنه مشترک دریایی بین 5 کشور امری قابل تأمل است در حالی که اصل مناقشه بین ایران، آذربایجان و ترکمنستان است، از این رو این توافق را باید از کف رفتن حق حاکمیتی ایران در برخورد با انرژی دانست.

 

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حفره‌های حقوقی زیادی در رژیم حقوقی دریای خزر وجود دارد و باید اصلاح شود، اظهار کرد: شاید در نگاه اول 20 الی 30 پروتکل زیرمجموعه حقوقی خزر باشد اما باید اولویت‌ها مشخص شود زیرا رابطه‌های قومی بین کشورها وجود داشته و پشتوانه تاریخی عمیقی در این زمینه شاهد هستیم.

 

وی در این راستا افزود: اینجا بحرین نیست که در سینی طلایی تقدیم انگلیسی‌ها کنند؛ نمی‌گذاریم بین همسایگانمان اختلاف ایجاد شود لذا ایران همواره نه حق همسایگانش را ضایع کرده و نه اجازه می‌دهد منافع‌اش نادیده گرفته شود.

 

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسئله بستر و زیربستر در حوزه خزر از دیگر مباحث مهم و ابهام‌زا است، گفت: 25 میلیارد بشکه نفت و 106تریلیون مترمکعب گاز در خزر وجود دارد که تنها ایران است که هیچ تولیدی از این ذخایر ندارد و این در حالی است که حجم بیشتر ذخایر متوجه جنوب خزر است.

 

قربانی افزود: میدان نفتی سردار جنگل دارای دو میلیارد بشکه نفت خام است که حداقل500 میلیون بشکه آن قابل استخراج است که باید به آن توجه شود و به این سوال پاسخ داده شود که در این زمینه موفق عمل کرده‌ایم.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم در این راستا اظهار کرد: 3 کشور شمالی بر اساس ترمیم خطوط میانی در حال اکتشاف و استخراج منابع هستند در حالی که تکلیف منابع زیرزمینی در جنوب خزر مشخص نیست.

 

وی افزود: در تعیین حقوق بستر و زیربستر باید تأمین منافع مهم باشد نه مالکیت زیرا در نگاه اول شاید وسعت بیشتری در اختیار گرفته شود اما منافع کشورمان را به درستی تأمین نکند.

 

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در این بین باید به این سوال پاسخ داده شود اگر بر اساس اصل 77 قانون اساسی رژیم مذکور در صحن علنی قوه مقننه برای رأی‌گیری مطرح و با مخالفت نمایندگان روبه‌رو شد چه تدابیری برای رفع مشکلات اندیشیده شده است./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: روزنامه ها وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نماز جمعه روزنامه قم شهید مطهری شبستان یزد آیت الله جعفری هرمزگان صنایع دستی سوال از وزیر امور خارجه قربانی مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۸۴۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عباسی: : تضارب آرا در مجلس امری طبیعی و لازم برای قانون‌گذاری بهتر است/ وحدت در حل مشکلات مردم و اقتدار نظام اولویت اصلی مجلس است + فیلم

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : تنوع افکار و تضارب آرا، ایرادات قوانین را به حداقل می‌رساند و کارایی آن‌ها را افزایش می‌دهد و مشکل زمانی به وجود می‌آید که اختلاف نظر به بن‌بست و عدم پیشرفت کار منجر شود.

علیرضا عباسی، نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجوگفت : اختلاف نظر در مجلس تا زمانی که به پیشرفت قانون‌گذاری و حل مشکلات مردم کمک کند، مثبت است.

وی افزود: تنوع افکار و تضارب آرا، ایرادات قوانین را به حداقل می‌رساند و کارایی آن‌ها را افزایش می‌دهد و مشکل زمانی به وجود می‌آید که اختلاف نظر به بن‌بست و عدم پیشرفت کار منجر شود.

عباسی اظهار داشت : وظیفه اصلی مجلس، قانون‌گذاری و نظارت بر عملکرد دولت است، نه پرداختن به حاشیه‌ها و مسائل فرعی است و باید وحدت و انسجام در مجلس برای حل مشکلات مردم وجود داشته باشد.

وی افزود : تغییر در هیئت رئیسه مجلس امری طبیعی است و نمایندگان جدید با دیدگاه‌های تازه می‌توانند در راس مجلس قرار بگیرند.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : احتمال اینکه یک گروه به تنهایی ریاست مجلس را تعیین کند بعید است و اتحاد گروه‌ها برای این کار لازم است.

دیگر خبرها

  • مجلس حقوق کارگر را بر مبنای نرخ تورم تعیین کند
  • اولویت مجلس آتی تعیین تکلیف لایحه عفاف و حجاب باشد
  • دغدغه‌ام حل مسایل معیشتی و پیگیری منافع ملی و مطالبات مردم است
  • دور دوم انتخابات بسیار تعیین‌کننده است/ لزوم اصلاح ساختار بودجه
  • اولویت مجلس آینده «اقتصاد» و «فرهنگ» خواهد بود
  • عباسی: تضارب آرا در مجلس، طبیعی و لازم برای قانون‌گذاری بهتر است / وحدت در حل مشکلات و اقتدار نظام اولویت اصلی + فیلم
  • عباسی: : تضارب آرا در مجلس امری طبیعی و لازم برای قانون‌گذاری بهتر است/ وحدت در حل مشکلات مردم و اقتدار نظام اولویت اصلی مجلس است + فیلم
  • مجلس مقتدر با پشتوانه مردمی شکل می‌گیرد
  • خبر مهم قالیباف درباره حقوق بازنشستگان
  • برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اعتبار شده است