Web Analytics Made Easy - Statcounter

قائم‌مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت که مرحوم آیت‌الله مشکینی حتی در دوران تبعید با برگزاری جلسات متعدد، مردم را به ارزش‌های انقلاب اسلامی دعوت می‌کرد. ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۳ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، آیت‌الله علی‌اکبر فیض معروف به مشکینی در سال 1300 هجری شمسی در روستای آلنی از توابع شهر مشگین شهر استان اردبیل در خانواده ای متدین و اهل علم چشم به جهان گشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی در زندگی‌نامه خودنوشت خود چنین نوشته است: در اوایل کودکی حدود 4 سال در نجف اشرف که پدرم برای تحصیل علوم دینی در آن جا اقامت داشت به مکتب رفتم و سپس همراه پدرم به وطن بازگشته و مقداری از مقدمات علوم دینی را نزد ایشان فرا گرفتم.زمانی که پدرم را از دست دادم، برای جامه عمل پوشاندن به توصیه اکید آن مرحوم نسبت به اشتغالم به علوم دینی، به شهرستان اردبیل سفر کرده چند ماهی را برای فرا گرفتن صرف و نحو در آن جا سپری کردم تا این که سرانجام توفیق یافتم که به زیارت عالمی متقی نائل آیم. امروز 8  مرداد دوازدهمین سالروز درگذشت این عالم ربّانی است.

آیت‌الله «مرتضی مقتدایی» قائم‌مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی تسنیم گفت: از ویژگی‌های برجسته مرحوم‌ آیت‌الله مشکینی جامعیت ایشان بود. او عالمی با عمل بود و بین علم و عمل را جمع کرده بود، از نظر علمی در حد اجتهاد و یکی از شخصیت‌های برجسته حوزوی کشور و دارای شاگردان بسیار برجسته‌ای بود.

وی افزود: از نظر تحصیلات و مراتب علمی از شاگردان برجسته آیت‌الله بروجردی محسوب می‌شد که توانست از محضر این عالم بزرگ و همچنین علمای بسیار دیگری که در آن دوران‌ها بودند نهایت استفاده را ببرد. تألیفاتی که ایشان در حوزه‌های مختلف فقه، اصول و اخلاق، تفسیر، ترجمه و علوم قرآن داشت کم‌نظر بود و چه بسا در میان تمام ترجمه‌های قرآن، ترجمه آیت‌الله مشکینی دارای امتیاز بالاتری هم باشد.

آیت‌الله مقتدایی خاطرنشان کرد: او بسیار ساده زیست بود و یک الگوی بسیار مناسب برای تمام اساتید حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های کشور به شمار می‌رود. سبک زندگی او منطبق با موازین اسلام و در حد زندگی یک طلبه ساده بود. او سال‌ها اینگونه زندگی کرد و به از این شیوه زندگی نیز بسیار خرشند و شادمان بود.

قائم‌مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به دوران ریاست آیت‌الله مشکینی در جامعه مدرسین حوزه‌های علمیه گفت: شیوه مدیریت او در این عرصه بسیار مدبّرانه بود، ایشان پیوسته تأکید می‌کرد که اعضای جامعه مدرسین در امور نظام تا می‌توانند همراهی کنند و کمک حال باشند، اگر می‌توانند، مسئولیتی را بر عهده بگیرد و جلودار باشند و اگر نمی‌توانند مسئولیتی را بپذیرند، به هر نحو دیگری یار و یاور نظام جمهوری اسلامی باشند.

به گفته وی، مرحوم آیت‌الله مشکینی پیش از اینکه انقلاب اسلامی به وسیله امام خمینی شکل گیرد، پیوسته همراه و یار امام بود و دستورات امام را به بهترین نحو اجرا می‌کردند.

آیت‌الله مقتدایی تصریح کرد: وقتی آیت‌الله مشکینی در سِمت ریاست مجلس خبرگان رهبری بود، آنچنان به ایراد سخنرانی و موعظه می‌پرداخت که تأثیر آن را به وضوح می‌شد در چهره اعضای خبرگان مشاهده کرد. بنده می‌دیدم حتی برخی از اعضای مجلس خبرگان پس از صحبت‌های آیت‌الله مشکینی اشک از چشمانشان جای می‌شد، علت این اثرگذاری این بود که خود او عامل به توصیه‌هایی بود که به دیگران می‌کرد. به طور کلی جلسات درس اخلاق و خطبه‌های نماز جمعه ایشان نیز همینگونه بود و روحیه و زندگی طلّاب را تغییر می‌داد.

قائم‌مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: آیت‌الله مشکینی در کنار امام خمینی و در حمایت از انقلاب اسلامی تلاش‌های بی‌وقفه و فراوانی داشت، به عنوان مثال، در دورانی که ایشان تبعید شده بود، حتی در آن دوران نیز جلسات مکرری را برگزار و مردم را به حمایت از انقلاب اسلامی دعوت می‌کرد، امیدواریم روش و سیره ایشان جرو سیره علما و روحانیون ما قرار گیرد و در گام دوم انقلاب اسلامی نیز بتوانیم مانند این بزرگان، گامی محکم در حفظ ارزش‌های انقلاب و نظام اسلامی برداریم.

وی خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و رحلت امام خمینی (ره)، مرحوم آیت‌الله مشکینی همان روش و عملکردی را که در قبال امام راحل داشت، نسبت به مقام معظم رهبری نیز داشت، او قرار گرفتن آیت‌الله خامنه‌ای در جایگاه رهبری را بسیار صحیح و اطاعت از ایشان را به عنوان ولیّ فقیه امری واجب می‌دانست.

آیت الله حسینی بوشهری: آیت‌الله مشکینی و آیت‌الله حائری اسوه های اخلاق و عبودیت بودندآیت‌الله کعبی در گفتگو با تسنیم: آیت‌الله مشکینی نمونه برجسته عالم پایِ کار و حاضر در صحنه بودآیت‌الله مشکینی مؤید حوزه انقلابی و اندیشه ولایت مطلقه فقیه بود

 

انتهای پیام/

R1410/P/S4,37/CT3 واژه های کاربردی مرتبط اهل بیت علیهم السلام جامعه مدرسین

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اهل بیت علیهم السلام جامعه مدرسین اهل بیت علیهم السلام جامعه مدرسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۸۸۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است

متن پیام حضرت آیت‌الله نوی همدانی به اختتامیه همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین.

با سلام و تحیت به آن مجمع محترم؛

موضوع «جایگاه و موقعیت بانوان» از دیرباز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمین دیدگاه‌های گوناگونی ارائه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشته‌اند. که این موضوع مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشن‌تر می‌شود.

در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کامل‌ترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچ مکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.

مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد می‌شده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند.

که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم (ص) رفعت مقام و شأن بالای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرر داشت.

و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصه‌های جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سال‌های نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.

انسانی در میان دو دیوار بلند تحجر و تمدن کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیت و زندان بردگی مدرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افترات. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و به عنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح.

در روزگاری که در تمام فرهنگ‌های اقوام و ملل جهان «زن» به عنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوم مطرح بود و تلخی و محرومیت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینی‌ها و آماج تهمت‌ها بود و از هیچ روزنه‌ای بر افق زندگی او روشنایی نمی‌تابید، و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کران تا کران روشن نمود و ندای عطوفت آمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمد (ص) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.

حضرتش موقعیت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگی‌ها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود این موجود بدیع قرار داده است را گوش زد کرد و آیه‌هایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را به عنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همه کمالات و کرامت‌های انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.

«من عمل صالحا من ذکر أو انثی و هو مومن فلنحیینه حیاة طیبة ولنجزینهم اجرهم بأحسن ما کانوا یعملون»

«ان المسلمین و المسلمات و المومنین والمومنات والقانتین والقانتات والصادقین والصادقات و الصابرین و الصابرات والخاشعین والخاشعات و المتصدقین و المتصدقات والصائمات والحافظین فروجهم والحافظات والذاکرین الله کثیرا و الذاکرات أعد الله لهم مغفرة و اجرا عظیما»

این نمونه‌ای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونه‌ای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته یز به عنوان الگو معرفی می‌شود:

«ضرب الله مثلاً للذین کفروا امرأت نوح و امرأت لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا صالحین فخانتاهما فلهم یغنیا عنهما من الله شیئا و قیل ادخلا النار مع الداخلین و ضرب الله مثلاً للذین آمنوا امرأت فرعون إذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظالمین و مریم ابنت عمران التی احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا و صدقت بکلمات ربها و کتبه و کانت من القانتین»

و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شده است که توصیه می‌شود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثنا نمود.

امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام می‌دهد به دین مقدس ما نسبت می‌دهد در حالی که با این عمل می خواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن می‌باشد.

در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزارکنندگان این جلسه محترم و به ویژه نماینده معظم ولی فقیه آیت الله آقای نور مفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و ملتمس دعای خیر می‌باشم.

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

قم مقدسه

حسین نوری همدانی

دیگر خبرها

  • آیت الله ابراهیم امینی و تربیت عقلانی
  • اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • آرزوی ساده یک معلم+ فیلم
  • دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • حوزه علمیه خواهران الزهراء (ع) بندرعباس طلبه می‌پذیرد
  • حرکت علمی باید همراه با روح تمدنی انقلاب اسلامی باشد
  • پذیرش طلبه در حوزه علمیه خواهران الزهراء (ع) بندرعباس
  • اطلاعیه پذیرش طلبه در حوزه علمیه خواهران الزهراء (ع) بندرعباس
  • روایتی از طلبه جهادگر و مادر ۵ فرزند/ بچه ها برکت آوردند
  • روح تمدنی انقلاب اسلامی در مباحث علمی جاری شود