Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-30@13:51:29 GMT

وقتی محیط زیست در پیچ سرعت توسعه جان می‌کَند

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۸۸۷۳۴

وقتی محیط زیست در پیچ سرعت توسعه جان می‌کَند

فاطمه دعاگویان، اظهار کرد: پسماندها یکی از این عوامل آلاینده اجتناب‌ناپذیر هستند چراکه انسان‌ها به دلیل افزایش جمعیت از سال‌های دور و گذشته به صنعت، کشاورزی، مسکن، سد، چوب، دارو، غذاهای بسته بندی، کامپیوترها، دستگاه‌ها، مواد شیمیایی تولیدی و ...نیازمند شده‌اند.

 

وی افزود: نمی‌توانیم بدون توسعه صنعت، کشاورزی و توسعه شهرها و روستاها زندگی راحتی داشته باشیم، اما همزمان به اندازه کافی از منابع آب، خاک، جنگل، دریاها و سواحل و موجودات زنده آن‌ها مراقبت و حفاظت نکردیم و امروزه با مشکلات زیادی مواجه شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کارشناس آب و خاک اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: دولت‌ها و مراجع ذیصلاح قانونی در مورد وظایف و مسئولیت تولیدکنندگان انواع پسماندها ( زباله‌های خانگی در شهرها و روستاها، پسماندهای پزشکی و درمانی، پسماندهای صنعتی، پسماندهای حاصل از سموم و کودهای شیمیایی و..) قانون تصویب شده و تعیین تکلیف کرده است و دولت و دستگاه‌های ذیربط مسئول مدیریت آنها هستند.

 

دعاگویان با بیان اینکه اسلام همواره به پاکیزگی، اسراف نکردن و ...توصیه کرده است، افزود: اسلام نشان دهنده طریقی برای زندگی است.

 

وی ادامه داد: حکمت الهی مقدر کرده است که انسان وارث زمین شود، بنابراین انسان علاوه بر اینکه جزئی از جهان هستی است، مجری دستور الهی نیزاست.

 

کارشناس آب و خاک اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: اسلام در تمامی شئون و روابط انسانی دخالت کرده و برای همه آن‌ها مقرراتی وضع کرده، مسئله محیط زیست نیز از همین قبیل است.

 

دعاگویان ادامه داد: در واقع اگر اسلام بر حمایت عناصر اساسی در محیط زیست و حفاظت آن‌ها تاکید دارد، به خاطر خیر انسان و تأمین ضروریات و حاجت‌های انسان در نسل حاضر و در نسل‌های آینده است.

 

لزوم فرهنگ سازی و افزایش آگاهی

 

وی افزود: همکاری همه آحاد جامعه در اجرای برنامه‌های مختلف اجتماعی، زیست محیطی و بهداشتی، از جمله مدیریت پسماند از عوامل اثرگذار در اجرای صحیح و کاهش هزینه‌ها و همچنین نهادینه شدن فرهنگ صحیح برخورد مردم با پسماندها از جمله تفکیک در مبداء و حفظ هر چه بیشتر بهداشت   محیط زیست است.

 

کارشناس آب و خاک اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه فرهنگ سازی و آموزش   عمومی شهروندان در این خصوص از اولویت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: ارائه آموزش‌های عمومی و افزایش سطح فرهنگ و آگاهی شهروندان به تدریج باعث کاهش میزان تولید زباله و صرفه جویی در مصرف منابع شده و از طرفی میزان تفکیک پسماندها در مبادی تولید افزایش خواهد یافت که این امر به نوبه خود باعث کاهش هزینه‌ها، از جمله حمل و نقل پسماندها، خواهد شد.

 

دعاگویان یادآور شد: همه افراد وظیفه دارند همواره با مطالعه و یادگیری، آگاهی و دانش خود را درباره مسایل محیط زیست از جمله پسماندها و زباله‌ها بالا برده و باعث تغییر نگرش و ارتقاء فرهنگ خود و نسل آینده شوند تا بهبود محیط زیست شهری، بهداشت عمومی، سلامت محیط زیست و منابع طبیعی و حیات جانداران دیگر صورت پذیرد.

 

انتهای پیام

منبع: پارسینه

کلیدواژه: محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۸۸۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد

حاتمی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: بارندگی‌های اخیر به تالاب کجی نمکزار نهبندان جانی دوباره داد و با ۸۰ درصد آبگیری زنده شد.  

تالاب کجی نمکزار نهبندان با وسعت ۵۷۷ هکتار محدوده آبگیر که در داخل پناهگاه حیات وحش کجی نمکزار نهبندان واقع شده، از سوی حفاظت محیط زیست مدیریت می‌شود.

این تالاب در فصل زمستان و پاییز همه ساله پذیرای صد‌ها قطعه پرنده مهاجر از نوع آبزی، کنار آبزی و همچنین میزبان برخی پرندگان خشکزی که قسمتی از سال حیاتشان وابسته به شرایط زیستی تالاب است، می‌باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • ظرفیت صندوق ملی محیط‌زیست در کهگیلویه و بویراحمد بدون استفاده مانده است
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست