Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیخ اشراق بواسطه نگاه خاص خود توانست بین سه ضلع معرفت قرآنی، حکمت خسروانی و فلسفه یونانی ایجاد اتحاد کند. ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۷ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -

به مناسبت سالروز شهادت شیخ شهاب‌الدین سهروردی (مشهور به شیخ اشراق)، حجت الاسلام والمسلمین علی امینی‌نژاد(عضو هیئت علمی مجمع عالی حکمت اسلامی) درباره نوع مواجهه این حکیم مسلمان با حکمت خسروانیِ ایرانی، فلسفه یونانی و معرفت قرآنی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا گفت: شیخ اشراق نسبت به حکمت واجد نگاهی بخصوص است که توانسته است بواسطه آن، میان سه ضلع حکمت خسروانی، فلسفه یونانی و معرفت قرآنی صورت متحدی بوجود آورده و وفاقی ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدرس سطح عالی فلسفه و عرفان اسلامی گفت: این نگاه معتقد است که حکمت واجد خمیره‌ی واحد ازلی است زیرا که واقعیت یکی است و حکمت نیز ناظر به واقعیت است پس حکمت در هر کجا که شکل بگیرد به یک حقیقت رهنمون می‌شود. این نگاه که بعضا از آن به حکمت جاویدان(حکمت خالده) یاد می‌شود، معتقد به خمیره واحد ازلی درخصوص حکمت است و همین بینش بوده که موجب شده شیخ اشراق بتواند میان حکمایی که از نظر او با روش صحیحی(یعنی همان کشف و شهود در کنار برهان و استدلال) طی مسیر کرده‌اند جمع کند.

 عضو هیئت علمی موسسه فتوت درباره نوع مواجهه شیخ اشراق با حکمای قدیم گفت: سهروردی بواسطه نگاه مذکور، افرادی را که از کشف و شهود همراه با برهان در راستای حقیقت بهره‌برده‌اند را صرفا واجد اختلاف درجات در راستای حقیقت می‌دانسته و از این رو حکمایی همچون سقراط و افلاطون را در مسیر حکمت در نظر می‌گرفت و البته معتقد بود که ارسطو مسیر را اشتباه پیموده است اما  حکمای ایران قدیم، بابل، مصر، چین و یا حتی هند را نیز جزء حکمایی تلقی می‌کرد که به سمت حقیقت در حال حرکت بودند.  در همین راستاست که ایشان دین، انبیاء، ائمه و سفرای الهی را در راستای تبیین حقیقت حکمت معرفی می‌کند اما با این تفاوت که دین در این مسیر واجد حقیقت معصومانه است.

شاگرد برجسته آیت الله یزدان پناه گفت: یکی از شئونی که سهروردی برای خودش قائل بود، احیاء و بازپروری حکمت‌های قدیم است و از این رو معتقد بود که بسیاری از مطالبِ حکمت‌های قدیم رازآمیز است و نباید صرفا به ظاهر الفاظ توجه کرد و کسی که اهل حکمت باشد می‌تواند مقصود و معنای این مطالب را بفهمد. شیخ اشراق از این رو  شأن درک مطالب رازآمیز حکمای قدیم را برای خودش قائل بود و کلمات به ظاهر ناهماهنگ حکمای قدیم یونانی با حکمای خسروانی و ... را به صورت هماهنگ با دین و حقیقت قرآنی تفسیر کرد.

حجت الاسلام یزدان پناه درباره اندیشه‌های تکفیریِ اشعری گونه که موجب شهادت شیخ اشراق گفت: به صورت اجمالی، به دلیل اینکه  از همان ابتدا در فضای شیعی، توجه به مسئله عقل و عقلانیت در فرهنگ اهل بیت(علیهم السلام) جدی و مهم بوده است و التفات اهل بیت(علیهم السلام) به لحاظ محتوایی و روشی به عقل در این زمینه باعث شده است که همیشه یک تقارنی بین فضای فلسفی با فرهنگ اهل بیت(علیهم السلام) در فضای شیعی بوجود بیاید. البته باید توجه داشت که در فضای شیعی غلبه با نگاه عقلانی بوده است نه اینکه اصلا رگه‌های تکفیری و اشعری مسلک در فضای شیعی نیز وجود نداشته است بلکه اتفاقا نگاه‌های اخباری و شبه اخباری در دوره معاصر ما گرایش‌های ضد عقلی و نزدیک به اخباری از خودشان بروز داده اند که البته به دلیل غلبه نگاه عقلانی در میان شیعیان، نگاه‌های اخباری زمینه بروز خاصی پیدا نکرده است.

انتهای پیام/

R1390/P/S4,37/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۸۸۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احضار خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای به‌دلیل انتشار مطالب نیکا شاکرمی

مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد: به واسطه انتشار مطالب کذب، توهین‌آمیز و تبلیغ علیه نظام در فضای مجازی پس از انتشار گزارش جعلی سایت انگلیسی BBC در رابطه با پرونده نیکا شاکرمی، دادستانی تهران علیه تعدادی از خبرنگار‌ها و فعالان رسانه‌ای اعلام جرم کرد.

به گزارش میزان، دادستانی تهران در راستای وظیفه قانونی عدلیه برای مقابله با برهم زنندگان امنیت روانی جامعه، ضمن اعلام جرم، برای این افراد پرونده قضایی تشکیل داد و جهت ارائه توضیحات به دادسرای تهران احضار شدند.

گفتنی است روز گذشته در حالی سایت BBC جهانی گزارشی جعلی و نادرست و پر اشتباه در رابطه با پرونده نیکا شاکرمی منتشر کرد که پیشتر به این پرونده رسیدگی دقیق قضایی صورت گرفته و نتایج بررسی‌ها نیز رسما در رسانه‌ها اعلام شد.

دیگر خبرها

  • احضار برخی فعالان رسانه‌ای به‌دلیل انتشار مطالب کذب در پرونده نیکا شاکرمی
  • تاکید آیت الله لائینی بر گره‌گشایی از زندگی کارگران
  • احضار خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای به‌دلیل انتشار مطالب نیکا شاکرمی
  • اعلام جرم دادستانی تهران علیه تعدادی از خبرنگار‌ها و فعالان رسانه‌ای /دلیل: انتشار مطالب درباره پرونده نیکا شاکرمی
  • اعلام جرم دادستانی تهران علیه برخی از فعالان رسانه‌ای به‌دلیل انتشار مطالب کذب درباره پرونده نیکا شاکرمی
  • رمزگشایی از مرگ نیکا!
  • رمزگشایی ناقص از یک ملاقات تاریخ ساز
  • رمزگشایی از دلیل ترک ایران توسط مدافع عراقی
  • رمزگشایی از محرومیت ورزشی روسیه/ نوبت اسرائیل هم می رسد؟
  • (تصاویر) بازنمایی اصفهان قدیم