Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-04@01:24:23 GMT

سازمان غذا و دارو: کمبود حاد دارویی نداریم

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۸۹۴۷۰

سازمان غذا و دارو: کمبود حاد دارویی نداریم

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به آخرین وضعیت بازار دارویی کشور و تامین و تدارک دارو در شرایط تحریم، گفت: از آغاز تحریم‌ها ، تمهیدات لازم برای تامین داروها، مواد اولیه و جانبی اندیشیده شده تا در روند درمان بیماران خدشه‌ای وارد نشود و نگرانی از این بابت نیست.

دکتر شهرام شعیبی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضع تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا علیه ایران و تاثیر آن بر تامین داروی مورد نیاز بیماران، گفت: این تحریم‌ها علاوه بر بعد اقتصادی دارای ابعاد گسترده دیگری نیز هست که علیرغم مستثنی شدن دارو و تجهیزات پزشکی، عملا به صورت مستقیم و غیرمستقیم خرید و ارسال دارو و اقلام حیاتی برای بیماران را با مشکلاتی مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تحریم‌ها، شرکت‌های داروسازی خارجی را نیز در این مسیر هدایت می‌کند؛ به‌طوری‌که انتقال منابع ارزی از طریق تحریم بانک‌ها و حمل‌ونقل از طریق اعمال محدودیت کشتیرانی‌ها و خطوط هوایی ،انتقال دارو و مواد اولیه را پیچیده کرده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در عین حال با بیان اینکه وزارت بهداشت و به‌تبع آن سازمان غذا و دارو از آغاز تحریم‌ها تمهیدات لازم برای تامین دارو، مواد اولیه و مواد جانبی را اندیشیده است، گفت: ذخیره اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی ضروری پیش‌بینی‌ شده است تا در روند درمان بیماران خدشه‌ای وارد نشود و نگرانی از این بابت نیست.

وی ادامه داد: با برگزاری جلسات متعدد با نهادهای ذی‌ربط و بخش خصوصی، برنامه‌ریزی و هماهنگی بین بخشی به‌ منظور خرید و ذخیره مواد اولیه و تدارک داروهای مورد نیاز صورت گرفته و در حال حاضر کمبود حادی وجود ندارد. البته کمبودهای مقطعی در تامین برخی داروها غیرقابل‌اجتناب است و این موضوع نیز ناشی از مشکلات نقل‌ و انتقال ارزی بین‌بانکی و ترابری کالاهای خریداری‌ شده است.

شعیبی با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان کمبودهای دارویی به ۲۰ قلم می‌رسد، توضیح داد: در مورد تامین داروهای بیماران صعب‌العلاج نیز تدابیر لازم اندیشیده شده است و مشکل حادی در این حوزه وجود ندارند و در صورت بروز کمبود حاد، داروی مورد نیاز به صورت "فوریتی" توسط شرکت‌ها تامین می‌شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به وضعیت تامین شیرخشک های ویژه، رژیمی و متابولیک نیز عنوان کرد: در حوزه شیرخشک‌های رژیمی یارانه‌ای و متابولیک، نیاز کشور تا پایان مهرماه تامین شده است و شیرخشک‌های رژیمی غیر یارانه نیز تا اواخر پاییز دپو و در انبارها موجود بوده و جای هیچ نگرانی برای تامین آن‌ها نیست.

وی با اشاره به اینکه ۹۷ درصد حجم داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، عنوان کرد: سازمان غذا و دارو تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت‌های دانش‌بنیان امضا کرده است تا در راستای تولید داروهای وارداتی قدم برداشته و میزان وابستگی به واردات دارو کاهش یابد.

شعیبی همچنین با بیان اینکه حمایت از تولیدکنندگان داخلی به‌منظور خودکفایی بیشتر در تولید داروهای مورد نیاز کشور، جزو برنامه‌های ویژه و اولویت سازمان غذا و دارو است، خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون ۱۰شرکت تولید دارو عضو سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران شده‌اند که برخی از آن‌ها شرکت‌های تازه تاسیس و برخی دیگر توسعه‌ای بوده‌اند و این نشان از افزایش انگیزه‌ بخش خصوصی به تولید دارو دارد.

وی با بیان اینکه سهم ریالی داروهای تولید داخل از بازار دارویی کشور ۶۰ درصد و داروهای وارداتی حدود ۴۰ درصد است، گفت: سازمان غذا و دارو در راستای حمایت از تولید داخل اقدام به تسهیل روند صدور مجوز، تامین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان و تعدیل قیمت دارو کرده است؛ به طوری که در یک سال گذشته ۱۱۶ داروی جدید برای اولین بار توسط تولیدکنندگان داخلی وارد چرخه تولید شده است.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سازمان غذا و دارو کمبود دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۸۹۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کانون هموفیلی ایران: دارو‌های جدید هموفیلی، تحت پوشش بیمه نیست

امین افشار اظهار داشت: موانع به کار گیری شیوه‌های های نوین درمانی برای بیماران هموفیلی را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، وی در پاسخ به این سوال که این کانون بار‌ها از اهمیت استفاده از شیوه‌های نوین درمان هموفیلی سخن گفته است، مشکل عمده در عدم استفاده از این روش‌ها چیست؟ گفت: متاسفانه دیدگاه جامعی نسبت به این بیماری در کشور وجود ندارد و هزینه‌هایی که برای بیماری هموفیلی می‌شود متنوع است؛ بخشی از هزینه‌های درمان بیماری هموفیلی را بیمه‌های پایه می‌دهند، بخشی دیگر را صندوق صعب العلاج می‌دهد، قسمت دیگر هم از مابه التفاوت ارزی به اسم طرح دارویار پرداخت می‌شود. برخی هزینه‌های دیگر هم از سمت بهزیستی و مراکز توانبخشی تامین می‌شود.

وی اضافه کرد: بنابراین هر ارگانی به بخش خودش نگاه می‌کند و اینگونه می‌پندارند که استفاده از دارو‌های نسل قدیمی تر، هزینه کمتری در بر دارد. درست است که در ظاهر شاید اینگونه باشد، اما در مجموع آن هزینه‌ای که می‌شود با وضعیت درمان بیماران مطابقت ندارد.

افشار افزود: به طور مثال سازمان غذا و دارو اعلام می‌کند داروی هملیبرا داروی بسیار خوب و اثر بخشی است، اما هزینه بسیار بالایی دارد. این در صورتی است که تنها با نگاهی به مطالعات صندوق صعب العلاج و بیمه سلامت می‌توان دریافت که نسبت به فایبا و فاکتور ۷ در مجموع مصرف هملیبرا به نفع و به صرفه است. ولی چون درگیر بخشی نگری می‌شویم و بیماران هموفیلی متولی خاصی ندارند، باعث می‌شود گا‌ها تصمیماتی گرفته شود که منطقی بر آن حاکم نباشد.

وی یادآور شد: اگر هزینه‌های درمانی، دارویی، توانبخشی و حتی هزینه‌هایی که در زمینه اجتماعی و توانمندسازی بیماران هموفیلی انجام می‌شود درست صورت گیرد، باعث می‌شود، سطح کیفیت بیمار هموفیلی خیلی بالاتر برود.

او متذکر شد: علاوه بر این موانع بحران‌های دارویی را اضافه کنید، به طور مثال در ماه‌هایی از سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بحران دارویی در کشور داشتیم. این امر باعث شد بیمارانی که سال‌ها از دارو استفاده می‌کردند و مفاصل آن‌ها سالم مانده بود، در این برهه بحران دارویی مفاصل این بیماران نیز دچار مشکل شود.

تقویم دارویی بیماران هموفیلی را تدوین کنید

رییس هیات مدیره کانون هموفیلی ایران تاکید کرد: ما بار‌ها درخواست کرده ایم که برنامه تقویم دارویی بیماران هموفیلی را تدوین کنند تا سهمیه دریافت ماهانه داروی بیماران مشخص باشد، چرا که اگر بیمار داروی خود را به موقع دریافت نکند در بدن او خونریزی اتفاق می‌افتد و هر خونریزی اگر درمان نشود و یا دیر درمان شود مفاصل را از بین می‌برد و همه این‌ها هزینه‌ها و تبعات بدی را هم برای فرد بیمار و هم برای دولت دارند.

رییس هیات مدیره کانون هموفیلی ایران درباره حمایت‌های بیمه‌ای از بیماری هموفیلی اظهار کرد: طبق قانون، ۵ بیماری خاص که هموفیلی هم یکی از آن‌ها است، پوشش بیمه‌ای بالایی دارند. ما در این خصوص قدردان دولت هستیم، جمهوری اسلامی ایران با توجه به نگاه معنوی که به حیات انسان‌ها دارد، تا جای ممکن خدمات به بیماران ارائه کرده است و تا جای ممکن هزینه این خدمات رایگان بوده است.

وی افزود: متاسفانه در مورد دارو‌های نوین هموفیلی که وارد بازار می‌شود، سازمان غذا و دارو و شورای عالی بیمه مقداری توجه کمتری نشان داده اند. این دارو‌های جدید که اثر بخشی آن‌ها هم مطالعه شده است و نسبت به دارو‌های قبلی اثربخشی بهتری دارد، تحت پوشش بیمه قرار گرفته نشده است و بیمار مجبور است فرانشیزی را پرداخت کند.

او همچنین بیان کرد: طبق آماری که از اداره وزارت کار داریم، ۶۰ درصد بیماران هموفیلی دهک یک تا پنج جامعه هستند و این افراد توانایی پرداخت فرانشیز دارویی را ندارند. ۱۰۰ میلیون تنها هزینه پایه‌ای است که برای این بیماری می‌شود، اما گا‌ها هزینه‌های این بیماری به میلیارد‌ها تومان نیز می‌رسد.

وی خاطر نشان کرد: ما به شوارای عالی بیمه نامه‌ای نوشتیم و درخواست کردیم که دارو‌های نوین را جزء لیست بیمه قرار دهند. البته منظور این نیست که دارو‌های قدیمی اثر بخشی ندارند. بلکه بیماری هموفیلی بیماری است که باید دارو در تنوع بالایی در اختیار بیماران باشد.

افشار تصریح کرد: شعار امسال فدراسیون جهانی هموفیلی که کانون هموفیلی ایران هم عضو آن است، دسترسی عادلانه به دارو و درمان برای همه بود. در کشور ما دارو به صورت عادلانه توزیع نمی‌شود.

وی ادامه داد: هر کسی که به پایتخت نزدیک است، می‌تواند از خدمات دارویی و درمانی بهتری بهرمند شود. در استان‌ها هم آن‌هایی که به مرکز استان نزدیک‌تر هستند دسترسی بهتری به دارو دارند. همین رفت و آمد‌ها برای دریافت دارو می‌تواند بیمار هموفیلی را با تبعات خطرناکی روبه رو کند.

او در پایان تاکید کرد: دولت می‌تواند طرحی را برنامه ریزی کند که بیمار هموفیلی در خانه بماند و دارو را در خانه تحویل بگیرد. به این روش می‌توان مصرف بهینه دارو گفت.

دیگر خبرها

  • رشد ۳ برابری تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان صنعتی در همدان
  • کانون هموفیلی ایران: دارو‌های جدید هموفیلی، تحت پوشش بیمه نیست
  • مصائب بیماران هموفیلی برای تهیه دارو
  • هفت کشور جهان تمام برق مورد نیاز را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کنند
  • حمایت از تولید؛ اولویت سازمان غذا و دارو
  • انقلاب تولیدات دانش بنیانی صنعت پتروشیمی در راه است
  • مشکل کمبود شکر حل شد؛ متقاضیان ثبت نام کنند
  • وزیر کشاورزی: کالاهای مورد نیاز مردم تأمین شده است
  • نیکبخت: نوسانات بازار را با تولید به حداقل می‌رسانیم
  • مشکل کمبود شیرخشک در نشست سازمان بازرسی بررسی شد