Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست کمیسیون برجام در وین در حالی با هدف نجات برجام برگزار شد که خروج رسمی آمریکا و عملی اروپا از توافق هسته‌ای، مرگ آن را اعلام کرده‌اما اروپایی‌ها با وعده‌های توخالی همچنان در پی اجرای یک طرفه تعهدات از سوی ایران هستند.  به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، بیانیه رئیس کمیسیون مشترک برجام حاوی یک مشت وعده نسیه با چاشنی تحقیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف اروپا این است که با وقت‌کشی و گره زدن اقتصاد ایران به برجام، شرایط را به‌گونه‌ای پیش ببرد که به خیال خام خود بتواند ضمن دائمی‌کردن محدودیت‌های برجامی‌ایران، خسارت محض توافق هسته‌ای را به دیگر مولفه‌های قدرت کشورمان نیز تعمیم بدهد.
هلگا اشمید، رئیس کمیسیون مشترک برجام پس از نشست ۲۸ ژوئیه (۶ مرداد) بیانیه‌ای درباره این نشست منتشر کرد.
در این بیانیه آمده است: برجام همچنان عنصری کلیدی در معماری عدم‌اشاعه هسته‌ای جهان است. حفظ این توافق برای ثبات و امنیت منطقه ضروری است.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: با توجه به بیانیه‌ها و تحولات نگران‌کننده اخیر، شرکت‌کنندگان بر اهمیت کلیدی ادامه پایبندی کامل به برجام تأکید کردند.
در بیانیه رئیس کمیسیون مشترک برجام تأکید شد: رفع تحریم‌ها، جزئی ضروری از برجام است. همچنین قرار شد تلاش‌ها در جهت یافتن راهکار‌های عملیاتی جهت عادی‌سازی روابط تجاری با ایران، تشدید شود. علاوه‌بر این اقدامات صورت‌گرفته جهت کاهش آثار منفی خروج یکجانبه آمریکا، مورد بررسی قرار گرفت.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: فرانسه، انگلیس و آلمان اعلام کردند که اینستکس عملیاتی شده و اولین‌تراکنش آن در حال انجام است. اعلام شد که برخی از کشور‌های اتحادیه اروپا در حال پیوستن به اینستکس به‌عنوان سهامدار هستند. آن‌ها گفتند در تلاشند که عملیات‌های اقتصادی اینستکس را به روی کشور‌های ثالث نیز بگشایند.
در این بیانیه تأکید شد: شرکت‌کنندگان به پیشرفت خوب مدرن‌سازی راکتور اراک اشاره کردند. همه بر لزوم تکمیل این پروژه در موعد مقرر، تأکید کردند. قرار شد کارشناسان، راه‌های عملی صادرات اورانیوم و آب سنگین ایران را بررسی کنند.
در پایان این بیانیه آمده است: برگزاری نشست کمیسیون مشترک در سطح وزرای خارجه در آینده نزدیک مورد توافق واقع شد.
بیانیه رئیس کمیسیون مشترک برجام از چند منظر قابل بررسی است.
فراموشی تعهدات اروپا
نکته تأمل برانگیز اینجاست که در بیانیه مذکور به هیچ عنوان به تعهدات اروپا اشاره نشده است. پیش از این مقامات ارشد وزارت امور خارجه اعلام کرده بودند که اروپایی‌ها ۱۱ تعهد در برجام داشتند که به هیچکدام از آن‌ها عمل نکرده‌اند.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه- تیر ۹۸- گفته بود: «اروپایی‌ها تعهد کردند که فروش نفت ایران را تضمین کنند که این کار را نکردند. آن‌ها تعهد کردند که حمل‌ونقل را تضمین کنند. همچنین تعهد کردند که بازگشت دارایی‌های ایران و بازگشت عوائد فروش نفت را تضمین کنند. ۱۱ تعهد است که این تعهدات ۳ بار تکرار شده است. در جلسه اولی که ما با اروپایی‌ها داشتیم و در جلسه بعد که با گروه ۱+۴ در سطح وزارت داشتیم و دوباره جلسه‌ای که در حاشیه مجمع عمومی‌سازمان ملل متحد در مهرماه داشتیم، چند جلسه در سطح معاونین وزرا این مطرح شده است؛ لذا اروپایی‌ها تعهداتشان را انجام ندادند».
خرید نفت از ایران و پرداخت پولِ آن، انجام مبادلات بانکی، لغو تحریم‌های ضدایرانی و... از جمله تعهدات برجامی‌اروپاست که در بیانیه رئیس کمیسیون مشترک برجام به هیچ عنوان به آنها اشاره نشده است.
لغو تحریم‌ها یا آب سنگین اراک؟!
موضوع اصلی برجام، لغو تحریم‌ها در ازای محدودیت گسترده در صنعت هسته‌ای ایران بود. اکنون نیز مطالبه اصلی ایران، لغو تحریم‌هاست. اما نکته قابل تأمل اینجاست که در بیانیه رئیس کمیسیون مشترک برجام صرفا به این مسئله اشاره شده که «رفع تحریم‌ها، جزئی ضروری از برجام است»! سؤال این است که وظیفه اعضای برجام، لغو تحریم‌ها است یا بیانیه‌نویسی و تکرار شعار‌های دهان پرکن؟!
نکته دیگر اینکه، در بیانیه مذکور بر وضعیت راکتور اراک تأکید شده است؛ مگر الان مسئله ما با اروپا، راکتور اراک است؟! یا مگر مسئله ما با اروپا صادرات اورانیوم است؟! تأکید طرف اروپایی به موارد مذکور بیشتر نشان‌دهنده توهین و تحقیر است.
وقت‌کشی و قبول تعهدات جدید!
رئیس کمیسیون مشترک برجام در بیانیه مذکور اعلام کرده است که «نشست کمیسیون مشترک در سطح وزرای خارجه در آینده نزدیک برگزار خواهد شد».
در روز گذشته نیز اعضای شرکت‌کننده در کمیسیون مشترک برجام اعلام کرده بودند که در این نشست از ایران خواسته شده تا کاهش تعهدات برجامی‌خود را متوقف کند.
با کنارهم قرار دادن موارد مذکور به این نتیجه می‌رسیم که هدف اصلی اروپا از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام، ارائه وعده‌های نسیه به ایران و وقت‌کشی و منصرف کردن ایران از اقدام متقابل به عهدشکنی طرف آمریکایی و اروپایی است.
در روز‌های گذشته آقای ظریف در پیشنهادی تأمل برانگیز تحت عنوان «بیشتر در برابر بیشتر» گفته بود: «ایران حاضر است در ازای رفع دائمی تحریم‌های ایالات متحده، بازرسی‌های ارتقاء یافته و دائمی‌از برنامه هسته‌ای خود را بپذیرد». این پیشنهاد در حالی مطرح شد که آمریکا در برجام برای چندمین‌بار در اجرای توافقات بین‌المللی مردود شده بود.
ارائه پیشنهاد رسمی و سخت‌تر کردن نظارت‌های هسته‌ای بر ایران در حالی که تمام تعهدات طرف آمریکایی و اروپایی نقض شده، این پیغام را با خود دارد که طرف قاطعیت لازم در ایستادن پای خطوط قرمز و حقوق خود در توافق را ندارد.
در همین حال وندی شرمن معاون وزیر خارجه در دولت اوباما و عضو تیم مذاکره‌کننده آمریکایی گفت: پیشنهاد تصویب پروتکل الحاقی و دائمی‌شدن بند غروب از سوی وزیر خارجه ایران، گامی بسیار مهم در توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌های آمریکا خواهد بود. وندی شرمن گفت: اگر ایران به دنبال یک حرکت جدی است؛ این پیشنهاد اخیر موثر خواهد بود و گامی‌بسیار مهم در فروکش کردن تنش‌ها و حذف تحریم‌های آمریکا علیه ایران خواهد بود. شرمن همان کسی است که مدعی شده بود فریبکاری در ژن ایرانی‌هاست. اما گذشت زمان ثابت کرد این صفت، بیش از هر کسی، زیبنده خود و هم‌قطارانش در آمریکاست.
لازم به ذکر است که علی مطهری، نماینده تهران در مجلس در واکنش به پیشنهاد ظریف مبنی بر تصویب پروتکل الحاقی در صورت رفع تحریم‌های آمریکا، گفت: وزیر امور خارجه نمی‌بایست این پیشنهاد را مطرح می‌کرد، زیرا پروتکل الحاقی باید از سوی مجلس تصویب شود و امکان مخالفت با آن وجود دارد لذا بهتر بود چنین قولی نمی‌دادند.
فرانسه نیز در هفته‌های گذشته پیشنهاد تأمل برانگیز «فریز در برابر فریز» را مطرح کرده است؛ اینکه ایران روند کاهش تعهدات برجامی‌را متوقف کرده و سپس‌ترامپ برای رفع تحریم‌ها تصمیم بگیرد!
طرف اروپایی در پی آن است تا با ارائه وعده‌های نسیه به ایران، تعهدات جدیدی را به کشورمان تحمیل کند. متأسفانه برخی دولتمردان با ارسال پالس ضعف، طرف مقابل را به اجرای این طرح ضدایرانی ترغیب می‌کنند.
یک مشت وعده نسیه با چاشنی تحقیر!
عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه و رئیس هیئت ایرانی در نشست کمیسیون مشترک برجام، پیش از نشست مذکور گفته بود: «خواهان جلسه نمایشی و گرفتن عکس نیستیم»؛ اما مفاد بیانیه رئیس کمیسیون مشترک برجام نشان‌دهنده این مسئله است که متأسفانه نشست اخیر، صرفاً جلسه‌ای نمایشی بوده است.
به طور خلاصه، بیانیه مذکور حاوی یک مشت وعده با چاشنی تحقیر بود. هدف اروپا این است که با وقت‌کشی و گره‌زدن اقتصاد ایران به برجام، شرایط را به‌گونه‌ای پیش ببرد که به خیال خام خود بتواند ضمن دائمی‌کردن محدودیت‌های برجامی ایران، خسارت محض توافق هسته‌ای را به دیگر مولفه‌های قدرت کشورمان نیز تعمیم بدهد.
حفظ برجام به هر قیمت!
مقامات ارشد دولت در ماه‌های اخیر و همزمان با ضرب‌الاجل برجامی ایران، بار‌ها در اظهارات تأمل برانگیز اعلام کرده‌اند که کاهش تعهدات ایران در راستای حفظ برجام است!
معمولا اقدام متقابل به‌گونه‌ای انجام می‌شود که از بیشترین میزان تأثیرگذاری در رفتار طرف مقابل برخوردار باشد. بر همین اساس، فلسفه اقدام متقابل، منصرف‌کردن طرف مقابل از زیاده‌خواهی‌های بیشتر و وادارکردن او به عقب‌نشینی است؛ اما متأسفانه باید گفت، اظهارات مقامات ارشد دولت، بیشتر از آنکه نشان‌دهنده طلبکاری ایران در برجام و نمایش اقدام متقابل باشد، به دلجویی از اروپا و ارائه تضمین مبنی بر ماندن ایران در برجام شباهت دارد! این قبیل اظهارات تأمل‌برانگیز، ارسال پالس ضعف به طرف مقابل است. اینکه قرار نیست ایران اقدام خاصی برای احقاق حقوق برجامی خود انجام دهد و در ۶۰ روز آینده با تعداد نامعلوم- که دقیقا بازی در پازل وقت‌کشی اروپاست- هر لحظه که اروپا برای اجرای تعهداتش قدمی- حتی نمایشی- بردارد، ایران به برجام بازمی‌گردد.
به عقیده کارشناسان، اروپا به این دلیل تعهدات برجامی‌خود را انجام نمی‌دهد، چون می‌داند که دولت روحانی در پی «حفظ برجام به هر قیمت» است. تا وقتی دولت در پی «حفظ برجام به هر قیمت» باشد و «معیشت مردم را به برجام گره بزند» در، بر همین پاشنه می‌چرخد.
۱۵ ماه از خروج رسمی‌آمریکا از توافق هسته‌ای گذشته و برجام هفت کفن پوسانده است، اما اروپایی‌ها در تقسیم کار مشترک با آمریکا سعی دارند با وعده‌هایی توخالی مانند اینستکس همچنان ایران را معطل نگه داشته و جنازه برجام را بزک کنند. منبع: روزنامه کیهان

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: توافق هسته ای برجام کمیسیون مشترک برجام هلگا اشمید عراقچی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۸۹۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران

پارلمان آلمان، پیشنهاد تحریم‌های جامع‌تر اتحادیه اروپا و قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریسم را رد کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: به گزارش دویچه‌وله، این پیشنهاد را اتحادیه احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی آلمان دادند. فراکسیون پارلمانی این دو حزب خواستار اتخاذ رویکرد سخت‌گیرانه‌تر و بازنگری در سیاست نسبت به ایران است. اما دو پیشنهاد این فراکسیون، در پارلمان آلمان رای نیاورد و سایر احزاب با آن مخالفت کردند. طرح آنها قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی و تحریم‌های جامع‌تر در سطح اتحادیه اروپا بود.

یوهان دیوید وادفول، یکی از نمایندگان این فراکسیون از این که آلمان همچنان بزرگ‌ترین شریک تجاری اتحادیه اروپا با ایران است، انتقاد کرد و آن را «بن‌بست سیاست آلمان در قبال ایران» خواند. نیلس اشمیت، نماینده حزب سوسیال دموکرات در واکنش به انتقادهای این فراکسیون گفت: «بقای ایران به تجارت با آلمان بستگی دارد.» او تاکید کرد که دیپلماسی همچنان مسیر درست «برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران» است و پرسید که جایگزین احزاب یادشده «برای جلوگیری از بمب هسته‌ای ایران چیست؟»

لامیا کادور از حزب‌سبزها هم اتهام مماشات با ایران را رد کرد و از ۱۰ بسته تحریمی علیه ایران از سال ۲۰۲۲، احضار سفیر ایران و ارجاع پرونده ایران به شورای حقوق بشر سخن گفت.

رناتا آلت از حزب دموکرات‌های آزاد هم حملات موشکی ایران به اسرائیل را یک نقطه عطف دانست. او به تحریم‌های متعدد اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۱ اشاره کرد و گفت: «مشکل این است که ایران، این تحریم‌ها را دور می‌زند. بیش از نیمی از صادرات ایران به چین و ترکیه است. باید اقدام قوی‌تری علیه تجاوزات ایران و برنامه موشکی آن انجام دهیم».

گروه پارلمانی اتحادیه احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی از دولت آلمان خواست تا پیش‌نویس بسته تحریمی جامعی علیه ایران را در چارچوب اتحادیه اروپا ارائه کند. نمایندگان این فراکسیون تاکید کردند که اروپا تا رسیدن به این هدف هنوز راه طولانی در پیش دارد و دولت آلمان به جای انتقاد کردن از ایران در پلتفرم ایکس (توئیتر سابق) باید پیشتاز اقداماتی تاثیرگذار علیه آن در اتحادیه اروپا باشد.

تحریم گروه‌های مورد حمایت ایران، تحریم‌های تجاری بیشتر، دشوارتر کردن تأمین مالی سپاه پاسداران و رویکرد سخت‌گیرانه‌تر به انتقال فناوری و همچنین تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ به‌عنوان مرکزی برای عملیات سپاه پاسداران در آلمان، موارد دیگری است که در این پیشنهاد آمده است.

گفتنی است که نمایندگان پارلمان اروپا اخیرا با تصویب قطعنامه‌ای، حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل را شدیداً محکوم کردند و خواستار قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی شدند. این در حالی است که دولت‌های اروپایی و پارلمان اروپا ظرف هفت ماه گذشته نسبت به نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه و همچنین اقدامات تروریستی اسرائیل در سوریه از جمله علیه سفارت ایران، سکوت اختیار کرده‌اند. نمایندگان پارلمان اروپا همچنین خواستار گسترش تحریم‌ها علیه رژیم اسلامی به ویژه در عرصه‌های نفت و بانک شدند. آنان همچنین از اتحادیه اروپا خواستند که نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران و نقش آن در بی‌ثبات کردن خاورمیانه به ویژه از خلال حمایت از گروه حماس را تأیید کند. یادآور می‌شود طرف اروپایی پس از خروج آمریکا از برجام، خود را در حد پادوی بی‌اختیار آمریکا پایین آورد و به ایران اعلام کرد که قادر به انجام تعهدات ضد تحریمی و خرید نفت ایران یا تجارت متقابل حتی در حد فروش دارو نیست. بنابراین ایران پس از دو سال خویشتنداری اقدام به توقف اجرای تعهدات برجامی کرد.

دیگر خبرها

  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • عملیات «وعده صادق» نشان داد جنگ‌هراسی در اقتصاد تاثیرگذار نیست
  • رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: غافلگیری ایران در زمان عملیات نبود، در راهبرد و تاکتیک بود
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • شکست‌خوردگان،پشت نقاب تحریم
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران