Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-28@15:31:15 GMT

اسب قدرتمند نیروهای مسلح در نبرد +تصاویر

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۸۹۹۹۰

اسب قدرتمند نیروهای مسلح در نبرد +تصاویر

به گزارش جهان نيوز، در نخستین گزارش از این مجموعه به بررسی خودروی تاکتیکی سفیر پرداختیم که در صنایع خودرویی فتح ساخته شده و  سال ۸۷ از آن رونمایی شد. این خودرو از نظر ویژگی‌های فنی شباهت زیادی به خودرو‌های جیپ داشته و از نظر عملکردی همانند آن‌ها عمل می‌کند. سفیر در جبهه های مختلفی از ایران تا سوریه حضور داشته و حتی سودان هم یکی از مشتریان پروپاقرص این خودروی تاکتیکی پرتوان ساخت صنایع دفاع کشورمان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



دومین گزارش از این مجموعه خودروی تاکتیکی ارس را بررسی کرد که نوعی خودروی تاکتیکی فرماندهی ساخت وزارت دفاع کشورمان است. این خودرو روز ۳۱ مرداد ۹۱، همزمان با روز ملی صنعت دفاعی کشور با حضور وزیر دفاع و رئیس جمهور وقت، محمود احمدی نژاد، رونمایی شد. 

در سومین گزارش کامیون تاکتیکی نینوا را بررسی کردیم که قابلیت حمل انواع موشک‌ها و تسلیحات سنگین را داراست و  در ۸ مهر ۹۱ از آن رونمایی شد. این کامیون ساخت نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده و یکی از بهترین‌ها در نوع خود به شمار می‌آید. وظیفه اصلی کامیون نظامی نینوا گشت زنی بوده، ولی با توجه به استحکام بسیار بالای بدنه و قابلیت نصب تجهیزات و تسلیحات سنگین و عبور از مناطق صعب العبور، قابلیت استفاده به عنوان یک خودروی نفر بر و پشتیبان را نیز دارد.

در قسمت چهارم از این مجموعه قراراست تا کامیون ذوالجناح که یکی از انواع خودروهای تاکتیکی ساخت کشورمان است را بررسی کنیم که متن کامل آن در ذیل آمده است.     کامیون ذوالجناح ذوالجناح یک کامیون فوق سنگین ساخت نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده که به منظور حمل سامانه های موشکی S-۳۰۰ و باور ۳۷۳ طراحی شده است.

این خودروی نظامی وزنی در حدود ۲۱ تن دارد. البته باید توجه داشت که برای حمل‌و‌نقل سیستم‌های دفاع هوایی؛ چنین خودروی عظیم و بزرگی مورد نیاز نیست و باید کارکرد‌های دیگری را هم برای ذوالجناح در نظر گرفت.  
از دیگر قابلیت‌های خودروی نظامی ذوالجناح می‌توان به عبور از رودخانه با عمق ۱.۵ متر، حمل بار به وزن ۳۰ تن و حمل محموله‌هایی با طول بیش از ۵ متر اشاره کرد. از این کشنده قدرتمند تا کنون دو دستگاه ساخته شده و در اختیار نیرو‌های مسلح ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.
  مشخصات فنی  نمونه اولیه این خودروی فوق سنگین در سال ۹۲ رونمایی شده و دو سال بعد نسخه نهایی و بروزتر آن معرفی شد. ذوالجناح ایرانی شبیه به Wanshan WS ۲۵۰۰ چینی‌ها بوده و شاید نسخه بروز شده MZKT بلاروس باشد؛ بنابراین می‌توان این احتمال را داد که ذوالجناح ایرانی براساس پلتفرم MZKT بلاروس ساخته شده باشد. ذوالجناح ارتفاع بیشتری نسبت به نمونه‌های شرقی خود داشته و به همین دلیل مورد توجه کارشناسان نظامی جهان قرار گرفته است.  
ذوالجناح برای حرکت برروی سطح جاده طراحی نشده و باید این خودروی عظیم را در مناطق بیابانی و… حرکت داد. نقش آفرین اصلی در خودروی تاکتیکی و فوق سنگین ذوالجناح؛ شاسی ۱۰ اینچی آن است که امکان حمل باری با وزن ۳۰ تن را فراهم می‌کند. به همین دلیل این خودرو بیشتر برای حمل سیستم‌های دفاع موشکی مناسب است؛ اما با این وجود ذوالجناح توان حمل موشک‌های بالستیک، رادار‌ها و… را دارد.

کابین این خودروی نظامی کوچک بوده و تنها راننده و کمک راننده را حمل می‌کند. برای دسترسی به پیشرانه ذوالجناح برخلاف سایر خودروی‌های هم کلاس باید از قسمت جلوی کابین و همانند کامیون‌های معمولی عمل کرد.   براساس شنیده‌ها کامیون ذوالجناح  از یک پیشرانه دیزلی توربوشارژ ایرانی با قدرت ۵۰۰ اسب‌بخار استفاده می‌کند. ولی بسیاری از کارشناسان نظامی معتقد هستند که پیشرانه مذکور یکی از پیشرانه‌های مشابه با Deutz آلمان است. نکته قابل توجه در محل قرارگیری پیشرانه ذوالجناح این است که در زیر کابین آن قرار گرفته و این موضوع کمی جالب به نظر می‌رسد؛ زیرا به دلیل حفظ امنیت در هم رده‌های بلاروسی، روسی و چینی ذوالجناح، پیشرانه در پشت کابین قرار گرفته است.
ذوالجناح ۵ محور داشته و راننده توان کنترل و گردشِ دو محور جلو و محور انتهایی آن را دارد. همچنین ذوالجناح از سیستم CTIS به منظور بالابردن عملکرد فنی و تاکتیکی خود استفاده می‌کند.
  «ذوالجناح» در رسانه های خارجی پایگاه خبری تحلیلی TREND آذربایجان طی گزارشی در تاریخ ۲۰ آوریل ۲۰۱۴ درباره تسلیحات و تجهیرات رونمایی شده نیروی زمینی ارتش ضمن اشاره به لیست کامل این تجهیزات به کامیون ذوالجناح هم اشاره کرده است.
  پایگاه خبری ARMY RECOGNITION یک روز بعد از رونمایی این کامیون در مطلبی به بررسی این خودرو پرداخته است.

منبع:باشگاه خبرنگاران کپی متن خبر برچسب ها: نیروهای مسلح خودرو

منبع: جهان نيوز

کلیدواژه: نیروهای مسلح خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۸۹۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

سخنگوی نیروهای مسلح یمن از هدف قرار دادن مجدد بندر «ایلات» در جنوب فلسطین اشغالی خبر داد.

به گزارش ایسنا، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت بار دیگر یک کشتی اسرائیلی و همچنین بندر «ایلات» را مجددا هدف قرار دادند.

وی افزود: نیروی دریایی یمن کشتی اسرائیلی MSC DARWIN را در خلیج عدن با چند موشک دریایی مناسب و چند پهپاد با دقت مورد اصابت قرار داد.

یحیی سریع گفت: نیروهای مسلح یمن همچنین با چند موشک بالستیک و کروز چند هدف وابسته به دشمن صهیونیست را در منطقه ام‌الرشراش (بندر ایلات) واقع در جنوب فلسطین اشغالی مورد حمله دقیق قرار دادند.

این چندمین باری است که ارتش یمن در راستای حمایت از عزه، بندر «ایلات» در جنوب فلسطین اشغالی را هدف حملات پهپادی و موشکی خود قرار می‌دهد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وضعیت میدان جنگ در اوکراین بدتر می‌شود
  • فرمانده نیروهای مسلح اوکراین: وضعیت میدان نبرد بدتر می‌شود
  • سیرسکی: اوضاع اوکراین وخیم است
  • احتمال اعزام نیروهای انگلیسی به غزه
  • حضور اکسید در نمایشگاه خودروی پکن
  • مشوق‌های مهارت‌آموزی اعلام شد + جزئیات
  • آمادگی نیروهای مسلح کشور برای پاسخگویی خطای دشمن
  • این خودروی لاکچری رسما رونمایی شد
  • ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت
  • حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها + جزئیات