Web Analytics Made Easy - Statcounter

گزارشی را از زندگی متفاوت روحانی ادیب و شیخ اهل سلوک عرفانیِ مشهدی می خوانید که هفتم مرداد ۱۳۸۴ درگذشت. او برای دو سخنرانی در واقعه گوهرشاد به دستور رضاخان تحت تعقیب قرار گرفته بود و سپس ۳۰ سال زندانی شد.

وقتی جمال عبدالناصر، ماجرای زندگی و زندانش را شنید دستور داد او را رئیس بخش فارسی رادیو و تلویزیون مصر کنند و همان شد که یک و سال ونیم در مصر کار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرد ادیب و عارفی که برای حجاب قیام کرد

اخبار فرهنگ و هنر _ زندگی شیخ«محمدتقی بهلول»، مملو از تحولات و مبارزات فرهنگی و اجتماعی عجیب است. او مردی ادیب و زاهد بود. به شعر و نثر طنز درمشهد مشهور بود. شهرتش از آنجا آغاز شد که مردم و علمای مشهد برای گفت وگو با رضا شاه، آیت الله سید حسین طباطبایی را راهی تهران کردند. شاه، به جای دیدار و گفت وگو درباره مسائل پیش آمده، دستور داد آیت الله سید حسین طباطبایی  نرسیده به تهران در شهرری، بازداشت کنند و به او اجازه ملاقات نداد. 

این شد که مردم با تجمع در مسجد گوهرشاد، خواستار آزادی آیت الله سید حسین طباطایی شدند. بهلول نخستین عالمی بود که علیه رفتار رضاخان در برخورد با حجاب در شهر فردوس قیام کرده و سخنرانی کرد. وقتی خواستند در شهر او را بازداشت کنند، با کمک آیت الله نجفی، یکی از علمای فردوس، به سمت مشهد و حرم امام رضا(ع) فرار کرد.

 

یک سخنرانی و ۳۰ سال زندانی

تا اینکه شب ۲۰ تیر ۱۳۱۴ بود که در مشهد دوباره علیه رضاخان منبر رفت. تا اینکه سرانجام  رضاخان دستور حمله به مسجد گوهرشاد را صادر کرد. ساعت ۲۱ فرمانده لشکر مشهد به مسجد حمله کرد و واقعه خونین  گوهرشاد رخ داد اما مردم شیخ بهلول را از حرم امام رضا(ع) فراری دادند. این بار او از مشهد به سوی افغانستان گریخت اما در آن جا با هماهنگی حکومت ایران بازداشت و به زندان افتاد و ۳۰ سال زندان کشید.

 

از فعالیت در مصر و نجف تا بازداشت دوباره در تهران

پس از ۳۰ سال زندان  آزاد شد و  به سوریه و سپس به  مصر رفت و مورد استقبال استقبال جوانان و دانشجویان قرار گرفت.  بهلول پس از یک سال و نیم اقامت در مصر، برای دیدن خواهر و مادرش به نجف رفت و پس از دو سال و نیم اقامت در کنار حرم امام علی(ع)، به ایران بازگشت. وقتی به ایران بازگشت مجددا به دستور حکومت پهلوی بازداشت شد.

شیخ ادیب، بسیاری از شعرهایش را در سال های زندان سروده است. شعرهایی که برخی مانده اندو برخی از بین رفته اند. خودش گفته است: « ۲۰۰ هزار بیت سروده و ۵۰ هزار بیت نیز از شاعران دیگر حفظ بوده‌است.»

شیخ بهلول در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی ایران، در خراسان شهرستان گناباد سکونت داشت و به درس و وعظ و سخنرانی مشغول بود.

شاید من به زهد مشهور باشم، اما آیت‌الله خامنهای از من زاهدترند

این ادیب توانمند، یکی از چهره هایی ست که در دوران حیاتش پس از انقلاب، ارادت ویژه ای به مقام علمی و ادبی آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای داشت و ملاقات های متعددی با ایشان داشته است. او درباره مقام اخلاقی آیت الله خامنه ای می گوید: هر بار با آیت الله خامنه ای ملاقات می کنم، دنیایی از ادب را در او می یابم.»

 

شیخ بهلول حاصل دریافتش از شخصیت رهبر انقلاب را این‌گونه وصف کرده است: « کسی را بی رغبت تر از ایشان به مال دنیا نمی‌شناسم، شاید من به زهد مشهور باشم، اما ایشان از من زاهدترند. چون من هیچ ندارم و زهد دارم اما ایشان می‌توانند همه چیز داشته باشند و در عین حال زهد می ورزند.»

بهلول علاوه بر تسلط بر ادبیات عرب و تاریخ انبیاء، اشعار نغز و طنز نیز می‌سرود و علاوه بر این در زمان حیاتش، شاهدی زنده ای از تاریخ صدساله ایران بود. او هفتم مرداد ۱۳۸۴ خورشیدی درگذشت وآرامگاهش در گناباد است. روحش شاد و یادش گرامی باد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: سالک دنیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۹۰۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، رییس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی گفت: کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» به بررسی عوامل قیام علویان و تاثیر آن در دعوت امام رضا (ع) از مدینه به مرو می‌پردازد.    حجت الاسلام والمسلمین علی باقری افزود: این کتاب برگزیده چهارمین جشنواره کتاب سال رضوی در سال ۱۳۹۰ بود.   وی ادامه داد: این کتاب در پنج بخش به موضوعاتی همچون مناقشات عباسیان و علویان، بررسی جنبش‌ها و قیام‌های علوی قبل از خلافت مامون، حضور مامون در مرو و ضرورت دعوت امام (ع) به خراسان، نقش جنبش‌های علوی عصر مامون و تاثیر آن در دعوت امام رضا (ع) از مدینه به مرو، حضور امام رضا (ع) در مرو و تاثیر آن در آرامش سیاسی جهان اسلام می‌پردازد و تالیف آن را مجید خالق نیا رشتخوار بر عهده داشته است.   به گفته او، علی اکبر هاشمیه ترجمه این کتاب به زبان پشتو را از سال ۱۴۰۰ شروع کرد که دو سال و نه ماه برای ترجمه آن، زمان صرف شد.    معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی هم در این جلسه گفت: یکی از وظایف شیعیان در عصر حاضر، اشاعه برکات اهل بیت (ع) در دنیا است.   حجت الاسلام والمسلمین گنابادی نژاد افزود: امروز اگر ایران سرآمد معرفت دینی در دنیا است و بشریت را به منطق عقلانیت دینی دعوت می‌کند، این از اندیشه و تفکر امام رضا (ع) است.   وی ادامه داد: امروز هزینه سنگینی که دنیا می‌پردازد و جنایت‌هایی که در غزه می‌شود، باعث آگاهی دانشجویان جهان شده است و ما باید به دنبال نهضت ترجمه باشیم.

دیگر خبرها

  • کاشت بیش از ۳ هزار درختچه در بلوار آیت الله خامنه‌ای قزوین
  • تبیین سرفصل‌های آموزش و پرورش تراز انقلاب/معلمان امیدآفرینی کنند
  • جوانان باید از منطق سیاست‌ها و رفتار نظام با خبر باشند | آنها بدانند چرا حاضر به ایجاد روابط با برخی کشور‌ها نیستیم | دانش‌آموزان را از خطر‌ها و دشمنی‌ها آگاه کنید
  • نگاه قرآنی و تفسیری رهبر معظم انقلاب با سخن و کلام ایشان عجین است
  • دانش‌آموزان باید بدانند چرا ایران حاضر به ایجاد روابط با برخی کشورها و دولت‌ها نیست
  • ۲۳۳ پایان‌نامه مرتبط با کنگره اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای در حال تدوین است
  • معلمان با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند
  • رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد
  • معلمان با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
  • تصاویری از رهبر انقلاب در خلیج فارس