Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

محسن فاضلی، منتقد سینما، با اشاره به دلیل انتخاب بازیگران خانم خارجی در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی گفت: سینما یک صنعت و تجارت است. دلیل اینکه کارگردانان و تهیه‌کنندگان در فیلم‌ها و سریال‌هایشان از بازیگران خارجی استفاده می‌کنند بحث اقتصادی و فروش است. آنها برای اینکه بتوانند فروش خوبی در گیشه داشته باشند و مخاطبان زیادی جذب کنند دست به انتخاب این نوع بازیگران حتی مورددار می‌زنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این منتقد درمورد تاثیر حضور این بازیگران بر میزان فروش بیان داشت: بخواهیم یا نخواهیم گیشه مدنظر کارگردانان و تهیه‌کنندگان است. وقتی بازیگر خانم بدون محدودیت و حجاب در فیلم حاضر می‌شود ناخودآگاه جذابیت‌هایی را به همراه می آورد که مردم ترغیب می‌شوند سینما بروند و فیلم را ببینند. البته ناگفته نماند فیلم‌هایی هم داشتیم که نتوانستند مخاطب جذب کنند و شکست خوردند. مثل فیلم «جن زیبا» که برخلاف پیش بینی ها گیشه موفقی نداشت.

فاضلی در اشاره به فیلم «کتاب قانون» گفت: گاهی اوقات پیش می‌آید فیلمی با حضور زن خارجی پروانه ساخت و نمایش می‌گیرد اما درنهایت به دلیل مسائلی که فقط در ایران اشکال دارد، توقیف می‌شود. ما باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که ممکن است آن بازیگر خارجی در کشور خودش کاری انجام دهد یا پوششی داشته باشد که کاملا عادی است اما در ایران خط قرمز محسوب می شود. مثل اتفاقی که برای فیلم «کتاب قانون» مازیار میری افتاد. ما نباید به این دلایل فیلمی را توقیف کنیم. توجه به تفاوت فرهنگ ها باید مدنظر مدیران و مسئولان سینما و تلویزیون قرار گیرد.

محسن فاضلی در پایان افزود: به‌طور کلی باید گفت فقط به خاطر تاثیر اقتصادی که حضور چنین بازیگرانی در فیلم‌ها دارند کارگردانان و تهیه‌کنندگان دست به چنین انتخاب‌های می زنند. در طول سال‌ها فیلم‌هایی بودند که موفق شدند و فیلم‌هایی هم بودند که با شکست در گیشه مواجه شدند. اینکه همچین انتخابی ریسک است شکی در آن نیست اما نویسنده می‌تواند با نگارش فیلمنامه‌ای قوی در موفقیت آن تاثیر بسزایی بگذارد.

منبع: خبرگزاری برنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: منتقد سینما کتاب قانون زن خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۹۰۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای یا قصۀ شمس و مولانا؟

   عصر ایران؛ رضا صائمی- نمی‌توان دل‌بستۀ هنر و ادبیات ایران‌زمین بود و به تماشای فیلم «مست عشق» وسوسه نشد. قصۀ رابطۀ شمس و مولانا آن‌قدر حیرت‌انگیز و پر رمز و راز و پرکشش است که تماشای «مست عشق» به قصد رمزگشایی آن می‌تواند هر علاقه‌مند به عرفان را به سالن‌های سینما بکشاند.

   با این حال وقتی به تماشای فیلم به سینمای آزادی رفته بودم، از پچ‌پچ و واکنش‌های برخی از تماشاگران اطرافم دریافتم گویی برخی بیشتر برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای به تماشای فیلم آمده بودند و با دیدن آنان بر پرده سینما یا کنار بازیگران ایرانی فیلم به وجد آمده و درباره حضور آنها در فلان سریال ترکی حرف می‌زدند.

    البته یکی از عناصر و عوامل مهم جذب مخاطب و رونق گیشه و فروش هر فیلم، حضور ستارگان سینمایی و بازیگران محبوب در آن اثر است. چنان‌که برای بسیاری از مخاطبان حضور شهاب حسینی و پارسا پیروزفر در این فیلم و هم‌بازی شدن آنها یکی از انگیزه‌های مهم تماشای فیلم است و این فی‌الذات چیز بدی نیست و البته حضور یک ستاره سینمایی خارجی هم می‌تواند به همین اندازه جاذبه داشته باشد اما اینکه برخی از تماشاگران ایرانی تنها به حضور بازیگران ترکیه‌ای در فیلم بیش از قصه آن توجه کنند عجیب است.  آن هم قصۀ دو تن از مفاخر و مشاهیر ایرانی که حیرت‌انگیزترین شخصیت‌ها در تاریخ و ادبیات کهن فارسی‌اند.

   به گمانم آنچه در فیلم «مست عشق» بیش از بازیگران آن چه ترکیه‌ای و چه ایرانی مهم است خود شخصیت‌های اصلی قصه‌اند یعنی شمش و مولانا. شخصیت‌هایی که دراماتیک و سینمایی نیستند بلکه واقعی‌اند. شخصیت‌هایی که باید قدر ببینند و بر صدر نشینند.

  اساسا فیلمی از جنس «مست عشق» ساخته شد تا دو تن از مهم‌ترین شخصیت‌های تاریخ ادبیات ما به مردم معرفی شود. شخصیتی که آوازه‌شان جهانی شده و در وطن خودمان کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. این‌که حضور بازیگران ترکیه‌ای و حتی ایرانی تنها انگیزه تماشای «مست عشق» باشد ضد فیلم است.

    فیلمی که از زبان شمس و مولانا بر خودشناسی تاکید می‌ورزد تا بتوان از ظواهر دنیوی عبور کرد و به درک باطن جهان و جان خویش رسید. البته فیلم این ظرفیت ذائقه‌پذیری را در خود دارد و تماشای با‌بصیرت آن می‌تواند به تماشاگر کمک کند تا از ظاهر پرستی عبور کند.

   با این همه چنان که اشاره شد این واقعیت غیر قابل انکار است که کثیری از تماشاگران ایرانی به شوق تماشای بازیگران ترکیه‌ای به دیدن «مست عشق» می‌روند و این در حالی است که  «بنسو سورال» یکی از بازیگران ترکیه‌ای این فیلم گفته است حضور در این فیلم و حسن فتحی او را متحول کرده و بعد از این در هر نقشی بازی نمی‌کند.

   ضمن اینکه از حیث بازیگری، بازیگران ما در سطح بالاتری قرار دارند و تماشایی‌ترند. گرچه مهم‌ترین مولفه و عنصر جذابیت و تماشایی بودن «مست عشق» نه بازیگران آن که دو شخصیت اصلی و واقعی آن یعنی شمس و مولاناست.

     هیچ مایه و سرمایه ای برای تبلیغ«مست عشق» به اندازه خود این شخصیت نیست و کاش هر فیلمی را به تناسب جایگاه سوژه‌اش به تماشا بنشینیم نه چیدمان و ترکیب بازیگرانش. نمایش تصویری قصه شمس و مولانا کافی است تا از تماشای «مست عشق» سرمست شویم.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: «مست عشق» نیامده رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکست

دیگر خبرها

  • اکران مردمی «تمساح خونی» در اکومال کرج
  • افزایش بهره‌وری اوقاف یعنی موفقیت در گستراندن خیرات در کشور
  • ۳ فیلم سینمایی در راه اکران سینماها
  • هشدار تند کرملین به توقیف‌کنندگان غربی دارایی‌های روسیه
  • سه فیلم جدید در راه اکران/قرارداد «تاوان»،«نیلگون» و«قلهک» ثبت شد
  • کشف و توقیف ۲۵هزار لیتر سوخت قاچاق در خراسان جنوبی
  • میزبانی غرفه خراسان رضوی از ‌هیات‌های تجاری کشورهای خارجی در روز اول نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ 
  • برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای یا قصۀ شمس و مولانا؟
  • ۲۵۰۰ بازرگان خارجی برای بازدید از اکسپو به ایران آمدند
  • حضور استان فارس در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران