Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرید نفت تحریم شده‌ی ایران برای مشتریان ریسک و هزینه‌هایی در پی دارد. هزینه‌هایی که با تخفیف قیمت نفت جبران می‌شود. اقدامی که علاوه بر بالا بردن هزینه تحریم برای تحریم کنندگان باعث رونق بورس نفت ایران می‌شود.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- مقدسه فلاح زاده؛ فروش و عرضه نفت در بورس دروازه‌ای برای ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به تجارت نفت محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرصتی که در شرایط تحریمی حاضر و بدون هیچگون پیچیدگی‌ای جلوی پای مشتریان قرارگرفته و می‌تواند باگذشت زمان و سیر تدریجی موفقیت به یک بازار ویژه و اثرگذار در منطقه تبدیل شود. اما در حال حاضر به خاطر عدم وجود زیرساخت‌های مناسب نباید توقع معجزه داشت. در دور جدید تحریم‌های نفتی باید جذابیت‌های لازم برای فروش نفت در بورس وجود داشته باشد.  هرچند اقداماتی مانند کوچک کردن محموله‌ها، نحوه‌ی تحویل و تسویه در تسهیل این مسیر اثرگذار بوده اما باید به فکر یک امتیاز ویژه و ایجاد  یک فرصت جذاب تازه  بود که مشتری را برای  پذیرفتن هزینه‌های خرید نفت تحریمی ایران مجاب کند.

 تخفیف موقت کلید رونق فروش نفت

 تخفیف در قیمت پایه‌ی فروش نفت، می‌تواند همان امتیاز خاص به مشتریان نفتی بورس باشد. در حال حاضر قیمت پایه نفت بر اساس نفت برنت تعیین می‌شود. اما در شرایط تحریمی حاضر، کشور صادرکننده باید هزینه‌ی تحریم را درفروش مدنظر قرارداده و قیمت را کمتر از عرف جهانی تعیین کند. زیرا خرید نفت تحریمی دردسرها و هزینه‌ی خاص خود را دارد که خریدار حاضر به پرداخت ان نیست و بر عهده‌ی فروشنده است. درواقع با کاهش قیمت پایه، این هزینه به‌نوعی پرداخت می‌شود. البته پس از جذب مشتری قیمت می‌تواند با یک شیب کند روند صعودی داشته باشد.  تبیانیان، نماینده ی شرکت ملی نفت، در  بورس  انرژی، در  حال حاضر در راستای جذابیت قیمتی، نرخ صادراتی نفت ایران به مقصد مدیترانه  که ارزان‌ترین نرخ صادراتی برای محموله‌های نفتی  محسوب می‌شود را به‌عنوان قیمت پایه انتخاب کرده‌اند. مشتریان بر اساس  این قیمت پایه، قیمت موردنظر خود را روی تابلو اعلام می‌کنند. در صورت موافقت  باقیمت مطرح‌شده ،تخفیف موردنظر اعمال و مشتری موفق به خرید نفت می شود.

تخفیف چند دلاری کافی نیست!

هرچند نفت عرضه‌شده در مراحل گذشته از تخفیف برخوردار بود، اما فروش نرفتن‌های متوالی پیام ناکافی بودن این تخفیف را در شرایط موجود مخابره می‌کند. به نظر حسینی،  رییس اتحادیه صادر کنندگان  فرآورده های نفتی، این رقم باید تغییر محسوسی داشته باشد. آن‌قدر که بازار را بهم بریزد و هزینه‌ی تحریم را برای تحریم کنندگان افزایش دهد. مثلاً اگر نفت 70 دلاری به نصف یا حوالی 40 دلار کاهش یابد و میزان عرضه نیز همزمان افزایش یابد، ان وقت بجای یک‌میلیون بشکه 70 دلاری دو میلیون بشکه 40 دلاری فروخته می شود. اگر قرار است که فروش نفت کشور به 300 تا 400 هزار بشکه برسد و یا بسمت صفر میل کند، در کوتاه‌مدت این راه بهترین انتخاب است. زیرا مانند اهرم فشار عمل می‌کند، بدین گونه که با پایین آمدن قیمت، بازار نوسان پیدا می‌کند و موجب کاهش قیمت جهانی نفت می‌شود. در این صورت کشورهای دارنده نفت متضرر شده و راهی برای ایران باز می‌کنند.

خواب خوش صفر کردن صادرات نفت ایران با تخفیف کابوس می‌شود

اما در این میان وزیر نفت به‌عنوان متولی اصلی این امر با تخفیف قابل‌توجه مخالف و معتقد است که قیمت پایین نفت در بورس، روی بازارهای دیگر اثر می‌گذارد. در پاسخ باید گفت که اگر موقتاً نفت با نرخ پایین در بورس عرضه شود، قطعاً رقم‌های فروش، بجای هزاران بشکه روی میلیون‌ها بشکه دور می‌خورد که قابل توجه است. از طرفی خواب خوش به صفر رساندن صادرات نفت ایران به کابوسی برای تحریم کنندگان تبدیل می‌شود. زیرا به پیش بینی کارشناسان با شکسته شدن قیمت،2 میلیون بشکه نفت امریکا و همینطور نفت خلیج مکزیک از میدان رقابت خارج خواهد شد و نفت شمال اروپا دیگر صرفه‌ی تولید ندارد. حتی کشورهای عربی هم دست از افزایش تولید برمی‌دارند و راهی برای ایران باز می‌شود. به نظر می‌رسد تخفیف موقت با جلب اعتماد مشتریان و اعلام جدی بودن وزارت نفت درفروش باعث کشف قیمت واقعی در بورس نیز می‌شود.

البته باید روابط ایران با کشورهای دوست و متحد بازیگر در بازار نفت جهانی و اعضای اوپک و روابط و تعهدات در این سازمان را نیز در نظر گرفت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: عرضه نفت در بورس فروش نفت تحریم نفتی کاهش قیمت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۹۳۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول

به گزارش خبرنگار مهر، به گزارش خبرنگار مهر، قیمت عمده فروشی محصولات کشاورزی برای هفته جاری (۱۰ تا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) از سوی میدان بزرگ میوه و تره بار تهران اعلام شد.

بازار میوه

قیمت انواع میوه‌های تولید داخل در میوه فروشی‌های مناطق مرکزی رو به پایین شهر به شرح زیر است؛

هر کیلو گرم سیب زرد ۳۱ تا ۵۹.۸۰۰، سیب قرمز ۳۱ تا ۵۹.۸۰۰، لیمو شیرین ۴۴.۸۰۰، کیوی ۵۲ تا ۹۸، توت فرنگی ۹۸ تا ۱۸۹، گریپ‌فروت ۱۸ تا ۲۴.۸۰۰ به ۲۸ و پرتقال ۱۳ تا ۵۹.۸۰۰ تومان است.

در بازار میوه‌های آبدار هر کیلو هندوانه بین ۶ تا ۲۰، خربزه ۱۶.۸۰۰، جانا ۱۸.۵۰۰، طالبی ۱۸.۵۰۰ تا ۳۶، دستنبو ۲۳.۸۰۰، ملون ۱۶.۸۰۰ تا ۲۸.۵۰۰ تومان قیمت گذاری شده است.

در بازار میوه‌های وارداتی هم موز هر کیلو ۶۰ تا ۸۸.۸۰۰ تومان، هر دانه نارگیل بین ۵۰ تا ۷۵ و آناناس ۲۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.

بازار سبزی‌جات

در ادامه قیمت انواع سبزی و صیفی جات تولید داخل در میوه فروشی‌های مناطق مرکزی رو به پایین شهر نیز می آید؛

هر کیلو گرم گوجه فرنگی ۱۵.۹۰۰ تا ۲۳، هویج ۱۰.۵۰۰ تا ۱۲.۸۰۰، کاهو ۱۴.۵۰۰ تا ۲۵، کدو ۲۱ تا ۲۲.۸۰۰، کرفس ۱۲ تا ۲۴.۸۰۰، کلم پیچ ۷.۵۰۰ تا ۱۵.۸۰۰، کلم بروکلی ۲۰ تا ۶۸، خیار ۲۰ تا ۲۹.۸۰۰، لیمو ترش ۳۷ تا ۱۲۰، لوبیا سبز ۳۲ تا ۴۶.۸۰۰ و سیر تازه ۱۹۰ هزار تومان تعیین شده است. همچنین هر بسته گوجه گیلاسی ۴۵ تا ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

سیب زمینی در این بازار هر کیلو ۲۳.۸۰۰، پیاز شیری (سفید) ۲۴.۹۰۰ تا ۳۴.۸۰۰ و پیاز زرد ۱۸ تا ۳۵.۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

گفتنی است؛ انواع میوه ۴۰ درصد و سبزیجات ۳۲ درصد ارزان‌تر در میادین و بازارهای میوه و تره بار به فروش رسید. همچنین مواد پروتئینی ۶۳ درصد، غلات ۸ درصد، مرغ ۶ درصد، تخم مرغ ۱۴ درصد و قند ۱۳ درصد ارزان‌تر از سطح شهر است.

در ادامه جدول قیمت عمده فروشی محصولات کشاورزی میدان بزرگ میوه و تره بار تهران قابل مشاهده است.

کد خبر 6092281 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • معامله ارز، بی‌رونق‌تر از دیروز
  • تمایل بازار غیر رسمی به فروش ارز بیشتر است
  • تخفیف نفت ایران چقدر است؟
  • ساخت فرودگاه هایی که تبدیل به لانه پرندگان شد
  • بازار خودرو روی دور تند ارزانی افتاد
  • عربستان قیمت نفت خود در بازار آسیا را افزایش می‌دهد
  • چرا خرید عمده عطر و ادکلن وارداتی به صرفه تر است؟
  • قیمت مصوب انواع میوه اعلام شد/ جدول قیمت
  • عبور از تحریم‌های نفتی و رکوردشکنی فروش نفت خام
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول