Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ انحراف ارز دولتی از جمله موضوعاتی است که چند ماهی است عرصه اقتصادی کشور را به خود مشغول کرده و هرازگاهی افشاگری‌هایی از نحوه تخصیص و هزینه‌کرد آن منتشر می‌شود.

از آنجا که میزان ارز دریافتی افراد و شرکت‌ها از سوی بانک مرکزی منتشر شده و سامانه ثبت سفارش وزارت صمت نیز میزان تقاضای ارز دولتی را نشان می‌دهد، هرگونه انحراف در میزان تخصیص ارز دولتی با منشاء تقاضای آن باید از سوی نهاد‌های نظارتی پیگیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



از فرودین‌‎ماه سال گذشته که ارز دولتی۴۲۰۰ تومانی بصورت رسمی آغاز به کار کرد، بحث‌های بسیاری بر سر عدم تخصیص صحیح این ارز به نیاز‌های واقعی جامعه به وجود آمد. یکی از این موارد، تطابق میزان ارز دریافتی از سوی متقاضیان و مقدار واقعی آن است و اینکه آیا تئوری کاغذبازی در دریافت ارز دولتی درست است یا خیر؟

در همین رابطه، محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: هیچگاه ارز دولتی بطور مستقیم در اختیار متقاضیان و واردکنندگان قرار نمی‌گیرد. همچنین باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که سیستم تخصیص ارز چه در حوزه سامانه نیما و چه از طریق سایر مراجعی که از سوی دولت مشخص شده‌اند، هیچ وقت به صورت کاغذی به شرکتی داده نمی‌شود بلکه بر اساس اظهاراتی است که متقاضی ارز مبنی بر خرید مواد اولیه و یا ماشین آلات و یا هر نوع کالایی که مورد تایید فروشنده و خریدار قرار می‌گیرد ابراز می‌کند و ارز مورد نیاز توسط بانک مرکزی به بانک واسطه‌ای که از سوی فروشنده معرفی شده است، پرداخت می‌شود. در نتیجه پس از اینکه جنس توسط خریدار ایرانی مورد تایید قرار گرفت، بانک مرکزی، ارز را به بانک واسطه واگذار می‌کند. از این جهت است که می‌توان با اطمینان گفت، ارز دولتی به طور مستقیم به متقاضیان و واردکنندگان پرداخت نمی‌شود. پس این ادعا درست نیست که عنوان می‌شود ارز دولتی توسط گیرندگان آن به منابع دیگری تخصیص یافته است.

این نماینده مجلس در مورد نحوه پیگیری ارز دولتی تخصیص یافته نیز گفت: اگر بخواهیم نحوه تخصیص ارز دولتی را رصد کنیم باید ثبت سفارش‌هایی که از سوی متقاضیان و واردکنندگان در سامانه ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت درج شده را با میزان ارز دریافتی که لیست آن را بانک مرکزی منتشر می‌کند، تطابق دهیم. همچنین دستگاه‌های نظارتی باید به موقعیت و محل کار تولیدکنندگان و دریافت‌کننده ارز مراجعه کرده و از صحت فعالیت آن‌ها اطمینان حاصل کنند.

وی در پایان افزود: یک راه دیگر برای کنترل تخصیص بهینه و صحیح ارز دولتی وجود دارد و آن مراجعه به واحد‌هایی است که در حوزه واردات فعالیت می‌کنند. البته این وظیفه بر عهده سازمان حمایت از تولیدکنندگن و مصرف کنندگان و گمرک است که با رصد پیوسته انبار واردکنندگان، از عدم گرانفروشی و یا احتکار این گروه مطلع شوند. پس ملاحظه می‌شود که اشکال کار در مبدا نیست و اگر خلافی انجام شده از کوتاهی دستگاه‌های نظارتی و تعزیرات نشات گرفته است. از این‌رو برای کاهش مغایرت در زمینه ارز دولتی و نحوه هزینه‌کرد آن‌ها، باید دستگاه‌های نظارتی حضور فعال‌تری داشته باشند. منبع: اقتصاد24 برچسب ها: رویداد24 ، انحراف ارز دولتی ، ارز دولتی۴۲۰۰ تومانی ، ارز 4200 تومانی ، ارز دولتی ، بانک مرکزی سرگرمی

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 ارز 4200 تومانی ارز دولتی بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۹۵۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقوط اتوبوس به دره در پرو با ۲۵ کشته و ۱۷ مصدوم

حادثه‌ای در پی انحراف اتوبوس از یک جاده کوهستانی در شمال کشور پرو رخ داد.

حادثه سقوط یک دستگاه اتوبوس به داخل دره‌ای ۲۰۰ متری در شمال پرو دست‌کم ۲۵ کشته برجا گذاشت.

به گزارش ایسنا، این حادثه در پی انحراف اتوبوس از یک جاده کوهستانی در شمال این کشور رخ داد.

گزارش‌ها همچنین حاکیست این سانحه دست‌کم ۱۷ مصدوم داشته است هرچند تعداد دقیق مصدومان هنوز تایید نشده است.

اتوبوس به داخل این دره در نزدیکی شهر «کاخامارکا» در رشته کوه‌های آند سقوط کرده است.

اتوبوس حدود ۵۰ مسافر داشته و پس از سقوط در حاشیه رودخانه‌ای که در اعماق دره جاری است، متوقف شده است. شاهدان می‌گویند جریان آبِ رودخانه، چند تن از مسافران را با خود برده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اعلام نتیجه اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی و برگزاری حراج دوم در سال ۱۴۰۳
  • عملکرد ضعیف برخی بانک‌های‌ دولتی قم در ارائه تسهیلات مسکن
  • کمک ۸۴ میلیون دلاری بانک جهانی به افغانستان
  • سقوط اتوبوس به دره در پرو با ۲۵ کشته و ۱۷ مصدوم
  • گرو گرفتن کارنامه دانش‌آموز در ازای پرداخت پول!
  • گرو گرفتن کارنامه دانش‌آموز در ازای پرداخت پول، غیرقانونی است
  • سودآوری ۴۸ هزار میلیاردی ایمیدرو در یک سال
  • موافقت مجلس با جدول مربوط به هزینه‌کرد یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی
  • ۲۳ درصد درآمد بودجه از سودِ سهام روی دوش بانک مرکزی
  • بانک مرکزی بزرگترین مالیات دهنده در بین شرکتهای دولتی