Web Analytics Made Easy - Statcounter

شبکه دویچه وله با اشاره به اینکه پیوستن به طرح انگلیس برای ایجاد نیروی دریایی در تنگه هرمز موجب شکاف در دولت آلمان شده است، گزارش داد: اسکورت تمامی کشتی‌ها هنگام عبور از این آبراه حیاتی کاری غیرممکن است.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری دویچه وله، دولت آلمان در تلاش است تا یک خط مشی مشخص درباره پیوستن به طرح عملیات دریایی اروپایی در تنگه هرمز بیابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت انگلیس هفته گذشته پیشنهاد ایجاد یک نیروی دریایی متشکل از کشورهای اروپایی در این منطقه را به بهانه محافظت از کشتی‌ها هنگام عبور از تنگه هرمز مطرح کرد.

نوبرت راتگن یک عضو ارشد حزب دموکرات مسیحی آلمان و رئیس کمیته امورخارجه پارلمان در این باره به دویچه وله گفت: باتوجه به وابستگی اقتصاد آلمان، وظیفه اخلاقی کشور است که به این طرح بپیوندد.

وی ادامه داد: پیشرفت و موفقیت ما منوط به کشتیرانی آزاد است. ما باید اعلام کنیم که در کنار دوستان انگلیسی، شرکا و متحدانی که تحت تاثیر هستند، قرار داریم. می‌بایست یک اقدام مشترک اروپایی شکل گیرد. اختلاف نظرهای اساسی با آمریکا درخصوص سیاست ایران وجود دارد و به همین دلیل نمی‌توانیم با آمریکا در این زمینه همکاری کنیم.

اما سوسیال دموکرات‌های چپ که اکنون وزارت امورخارجه آلمان را تحت ریاست هایکو ماس هدایت می‌کنند، به مراتب محتاط‌تر هستند. کارل هاینس برونر، عضو کمیته دفاعی پارلمان آلمان در پاسخ مکتوب به دویچه وله اظهار داشت: به‌طور قطع تامین امنیت آبراه‌های تجاری اهمیت زیادی دارد اما من بر این باورم که این از طریق ابزارهای دیپلماتیک نیز ممکن است. در شرایط کنونی گزینه‌های نظامی تنها به بی‌ثبات‌تر شدن منطقه منجر می‌شود.

مقامات دولت آلمان که در این شکاف میان دو حزب گیر افتاده‌اند، نمی‌توانند هنگام اظهار نظر در این زمینه یک رویکرد مشخص ارائه دهند. کریستوفر برگر، یک مقام وزارت امورخارجه روز دوشنبه گفت: هیچ تحول جدیدی به جود نیامده است چراکه شرکای اروپایی‌مان هیچ اظهار نظر مشخصی نکرده‌اند.

در این میان، احزاب مخالف آلمانی کلیت این طرح را از اساس خطرناک می‌دانند؛ سویم داگدلن عضو حزب سوسیالیست چپ آلمان در گفت‌وگو با دویچه وله اظهار داشت: آلمان نباید در دام رئیس جمهور ترامپ و (بوریس) جانسون، حیوان خانگی او بیفتد و به سمت یک درگیری یا آماده شدن برای جنگ با ایران سوق داده شود.

هرچند، سوالات فراوانی نیز در این باره وجود دارد که آلمان دقیقا چگونه می‌تواند از نظر نظامی به چنین عملیاتی کمک کند. فیتز فلگنترو عضو دیگر کمیته دفاعی پارلمان گفت که نیروی دریایی آلمان چندین سال است با نهایت ظرفیت خود عمل می‌کند و ممکن است (با پیوستن به طرح انگلیس) با کمبود نیروی انسانی و فنی مواجه شود.

دویچه وله در ادامه با اشاره به ظرفیت محدود آلمان برای کمک در زمینه توان دریایی همچون کمبود کشتی‌های نظامی گشتزنی و مسائل حقوقی در این رابطه گزارش داد: علاوه‌براین، هرگونه عملیات مشترک اروپایی در تنگه هرمز احتمالا تنها به نظارت و نگهبانی محدود خواهد بود. نیروی دریایی سلطنتی (انگلیس) در حال حاضر یک ناو در خلیج فارس دارد و یکی دیگر نیز به منطقه اعزام کرده است اما اسکورت ده‌ها کشتی تجاری که روزانه از تنگه هرمز عبور می‌کنند کاری غیر ممکن است و مسئله دیگر این است که باید تصمیم گرفته شود کدام کشتی مورد محافظت قرار گیرد. بسیاری از این کشتی‌ها اگرچه توسط شرکت‌های اروپایی اداره می‌شوند اما پرچم اروپایی‌ها را حمل نمی‌کنند.

مسئله مهم دیگر نیز به مبحث حقوقی این آبراه مربوط می‌شود؛ تنگه هرمز متعلق به ایران، امارت و عمان است و تنها خط باریکی از آب‌های آن، بین‌المللی است و همین خط باریک برای تجارت جهانی حیاتی به شمار می‌آید. باریک‌ترین نقطه تنگه هرمز 39 کیلومتر است و حدود 20 درصد نفت جهان از آن عبور می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۹۵۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پخش زنده بازی‌های فوتبال امروز شنبه ۸‌ اردیبهشت از تلویزیون + سایت آنتن و آپارات

ساعت پخش زنده دیدار تیم‌های پاری سن ژرمن، چلسی، یونتووس، میلان، منچستر یونایتد، دورتموند، بایرن موینخ و لیورپول در لیگ‌های اروپا از شبکه سه و ورزش، سایت آنتن و آپارات مورد توجه کاربران فضای مجازی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دیدارهای مهم فوتبال امروز دنبال می‌شود که ساعت و لینک پخش همه این دیدارها در ادامه آمده است:

ساعت پخش زنده فوتبال امروز شنبه

لیگ برتر انگلیس (وستهام - لیورپول) ساعت ۱۵:۰۰؛ پخش زنده از سایت آنتن، سایت آپارات‌

بوندس‌لیگا آلمان (بایرن موینخ - آینتراخت فرانکفورت) ساعت ۱۷:۰۰؛ پخش زنده از سایت آنتن، سایت آپارات‌

بوندس‌لیگا آلمان (لایپزیگ - دورتموند) ساعت ۱۷:۰۰؛ پخش زنده از سایت آنتن، سایت آپارات‌

لیگ برتر انگلیس (منچستر یونایتد - برنلی) ساعت ۱۷:۳۰؛ پخش زنده از سایت آنتن، سایت آپارات‌

لیگ برتر انگلیس (ولورهمپتون - لوتون تاون) ساعت ۱۷:۳۰؛ پخش زنده از سایت آنتن، سایت آپارات‌

سری آ ایتالیا (یونتووس - میلان) ساعت ۱۹:۳۰؛ پخش زنده از سایت آنتن، سایت آپارات‌

بوندس‌لیگا آلمان (بایرلورکوزن - اشتوتگارت) ساعت ۲۰:۱۵؛ پخش زنده از سایت آنتن، سایت آپارات‌

لیگ حرفه‌ای امارات (العین - شباب الاهلی) ساعت ۲۰:۱۵؛ پخش زنده از سایت آنتن، سایت آپارات‌

لیگ برتر پرتغال (بنفیکا - براگا) ساعت ۲۰:۲۰؛ پخش زنده از سایت آنتن، سایت آپارات‌

لیگ حرفه‌ای عربستان (الخلیج - النصر) ساعت ۲۱:۳۰؛ پخش زنده از سایت آنتن، سایت آپارات‌

لیگ برتر انگلیس (استون ویلا - چلسی) ساعت ۲۲:۳۰؛ پخش زنده از سایت آنتن، سایت آپارات‌

چمپیونشیپ انگلیس (هال سیتی - ایپسویچ) ساعت ۲۲:۳۰؛ پخش زنده از سایت آنتن، سایت آپارات‌

لالیگا اسپانیا (اتلتیکو مادرید - اتلتیک بیلبائو) ساعت ۲۲:۳۰؛ پخش زنده از سایت آنتن، سایت آپارات‌

لیگ یک فرانسه (پاری سن ژرمن - لو هاور) ساعت ۲۲:۳۰؛ پخش زنده از سایت آنتن، سایت آپارات‌

کد خبر 748335

دیگر خبرها

  • گذری کوتاه بر تاریخ و زندگی اسطوره استعمارستیزی جزیره هرمز ایران
  • توسعه تجارت انرژی در کنار پیوستن به بریکس و شانگهای زمینه‌ساز رشد اقتصادی کشور شد
  • پخش زنده بازی‌های فوتبال امروز شنبه ۸‌ اردیبهشت از تلویزیون + سایت آنتن و آپارات
  • حمله به ۱۰۲ کشتی اسرائیلی آمریکایی و انگلیسی در ۲۰۲ روز
  • استقبال موسیالا از پیوستن امباپه به بایرن مونیخ
  • وقوع حادثه دریایی جدید در جنوب غرب عدن
  • حادثه دریایی جدید در جنوب غرب عدن
  • یک کشته و ۶ مصدوم در تصادف تنگه راز
  • افزایش سرعت بادجنوب غربی/ تنگه هرمز متلاطم است
  • توافق آلمان و انگلیس برای تقویت همکاری‌های دفاعی