فراخوان مقاله «سیر و سلوک عرفانی در اندیشه اسلامی»
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۹۶۵۴۳
به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ معاونت پژوهش مدرسه علمیه اسلامشناسی حضرت زهرا(س) برای دریافت مقالات با موضوع «سیر و سلوک عرفانی در اندیشه اسلامی» فراخوان داد.
علاقهمندان میتوانند فایل WORD مقالات خود را مطابق با راهنمای نگارش مقالات تا تاریخ 15 مهرماه سال جاری به آدرس دبیرخانه به نشانی مشهد، چهارراه لشکر، بین امام خمینی 46 و 48، ساختمان پژوهش، پلاک 866 طبقه اول و یا به نشانی پست الکترونیک Is.
بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
محورهای مقالات:
اهمیت و جایگاه تفکر در سیر و سلوک، اهمیت و جایگاه تعامل ذکر و فکر در سیر و سلوک، اهمیت و جایگاه عشق در سلوک عرفانی، اهمیت و جایگاه مراقبه در سیر و سلوک، جایگاه انسان کامل در سلوک عرفانی، ضرورت و جایگاه امامت و ولایت در سلوک عرفانی، جایگاه و حقیقت شکر در سلوک عرفانی، زن و سلوک عرفانی، نقش قرائت و استماع قرآن در سیر و سلوک، اهمیت و جایگاه سحرخیزی در سلوک عرفانی، جایگاه توحیدمحوری در سلوک عرفانی، اهمیت و جایگاه زهد و سادهزیستی در سلوک عرفانی، جایگاه تهذیب اخلاق در سلوک عرفانی، مقام رضا و توکل در سیر و سلوک و اهمیت آن، موانع کسب معنویت در سلوک عرفانی و نقش تغذیه در سلوک عرفانی از جمله محورهای مقالات بهشمار میرود.
مشخصات مقالات:
۱. مقاله بايد علمی، تحقيقی، مستند و مرتبط با موضوع باشد.
2. مقاله دارای اطلاعات كتابشناختی معتبر باشد.
3. مقاله پیش از این، در هيچ نشريهای به چاپ نرسيده و يا بهطور همزمان به مجلات ديگر ارسال نشده باشد.
4. مقاله پس از تايپ در Word در برگه A4 ، حداکثر در 25 صفحه (هر صفحه250 کلمه) به دبیرخانه فراخوان و يا تنها فايل آن به نشانی پست الكترونيكی معاونت پژوهش ارسال شود.
5. مقاله با رعايت محورهای مندرج در راهنمای نگارش، تدوين شده باشد.
6. حق رد یا قبول مقاله و نیز ويرايش و تلخيص آن برای فصلنامه محفوظ است.
ضمن تقدیر از مقالات برتر، مقالات برگزیده در فصلنامه علمی تخصصی اسلامشناسی به چاپ میرسد.
جهت دریافت بروشور و راهنمای نگارش مقالات اینجا را کلیک کنید!
فاطمه عطارزاده
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: فراخوان مقاله اندیشه اسلامی مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا مشهد ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۹۶۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام صادق(ع) نهضت علمی بزرگی را در جهان اسلام پیریخت
به گزارش خبرنگار مهر، اوجگیری فرقه گرایی مذهبی، ورود اندیشههای کلامی یونان به حوزه اسلامی و دعوت دینی عباسیان همگی ضرورت تلاش و جهاد علمی را طلب میکرد تا اندیشه و معارف اسلامی مکتب اهل بیت علیهمالسلام با نهضت علمی و اصلاحی بالنده و با پیراستن از آرا و اندیشههای ناصواب و التقاطی، از آنها تمایز یابد و مهمتر از آن، اصول و قواعد بنیادی اسلام نیز استوار گردد. تجارب تاریخی بعد، بر درستی راه و راهبرد امام علیهالسلام صحّه نهاد؛ چنانکه در همه ملل و تمدنها آنچه موجب ماندگاری و بقاست، صرف عمل و تکثر عددی پیروان نیست و نبوده است، بلکه اندیشه و تفکر مبتنی بر اصول و قواعد استوار است که ماندگار میماند و مکتبی و دیانتی را مانا میسازد.
در دوران آشوبزده و بحرانهای سیاسی، دینی و مذهبی که همگی خود را منتسب به دیانت میدانستند و در اوجگیری فرقهها و تکوین مکاتب و نحلههای فکری که متأثر از اندیشهورزان دینی بودند، بیآنکه از آبشخور دین بهرهای برده باشند، امام صادق علیهالسلام به صیانت از دین و ترویج ارزشهای متعالی و ناب آن همت گمارد.
در همین راستا حجت الاسلام حمید احمدی مدیر کمیته فرهنگی آموزشی اربعین در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص مقام علمی و فکری امام صادق (ع) گفت: امام صادق (ع) با استفاده از سرمایه ارزشمند انسانی تربیت شده در مدرسه دو امام پیشین، نهضت علمی بزرگی را در جهان اسلام پیریخت و با تأسیس مدرسه فقهی که امتداد آن به سایر ساحتها و حوزهها کشیده شد، حیات و بقای شیعه را تضمین کرد. امام در این نهضت عظیم از پرورشیافتگان مکتب امامت به شایستگی بهره برد و در شهرهای مختلف که کانون مباحث علمی بود، نخبگان بزرگ شیعه را مرجع دینی و فقهی مردم ساخت، آنچنان که حضرت درباره چند تن از بزرگان و فرهیختگان شیعی فرمود: کسی همانند زراره و ابوبصیر لیث مرادی و محمد بن مسلم و برید بن معاویه عجلی، ولایت ما و احادیث پدرم را زنده نکرد. اگر اینها نبودند، کسی از ما و احادیث ما اطلاع پیدا نمیکرد. اینها حافظ دین و اشخاص محل اعتماد پدرم بر حلال و حرام خدا هستند.
وی ادامه داد: این گروه شامل دهها تن از حکماً، متکلمان، محدثان و فقهای شیعی بودند و در کنار دهها عالم فرهیخته دیگر همانند ابن ابییعفور و ابوحمزه ثمالی در این نهضت علمی نقش آفرین بودند.امام در روایات زیادی با تأییدشان، ایشان را در مقام مرجعیت علمی و دینی در شهرها و مناطق مختلف معرفی کرد. چنانچه ابوالحسن بن اعین بن سوسن (زراره) که از نوادگان راهب یونانی مسلمان شده بود را در عراق مرجعیت بخشید. و دهها عالم بزرگ و برجسته دور او جمع شدند چنانچه ابناَبیعُمیر میگوید: "من و معاصرینم در کنار زراره همچون کودکانی بر گرد معلم بودیم".
حجت الاسلام احمدی با تاکید بر اینکه امام با شناختی که از تواناییهای هر یک از این عالمان داشت، گفت: امام آنها را در حوزه خاص علوم اسلامی برای تبیین و بسط و دفاع از آن در هندسه اندیشه اسلامی مأمور ساخت. ابوجعفر محمد بن نعمان احول را به حوزه کلامی در عراق گمارد.ابومحمد هشام بن حکم که جوانی شجاع واز مدافعان سرسخت اندیشه شیعی بود در کنار علی بن اسماعیل میثمی در کلام و جمیل بن دراج، عبدالله بن مسکان، عبدالله بن بکیر، حماد بن عیسی و حماد بن عثمان را در حوزه حدیث مأموریت دادند.
مدیر کمیته فرهنگی آموزشی اربعین اظهار داشت: از دیگر اقدامها و جهاد علمی امام صادق علیهالسلام در عرصه تبیین و تثبیت نظریه امامت بود. پیداییاندیشههای زیدیه، کیسانیه و رواج جنبشهای مدعی مهدویت و قیام عباسیان، تردیدها و رهیافتهای گوناگونی را در نظریه امامت سبب شد. امام علیهالسلام تلاش گستردهای را با تمسک به نصوص دینی و سنت و سیره امامان علیهمالسلام و آموزههای عقلی و دینی در اثبات و استمرار جریان امامت و مختصات آن پرداخت. بیشترین تلاش امام معطوف به دو اصل مهم و بنیادی در امامت بود: اصل "نص در تعیین امام" و اصل "علم امام".
وی در پایان اظهار داشت: این جهاد و تلاش هوشمندانه امام صادق علیهالسلام، نهضت گسترده علمی و فرهنگی ایجاد کرد که به اصلاح و پالایش اندیشه اسلامی در چارچوب مکتب اهلبیت علیهمالسلام انجامید و لذا امام علیهالسلام به عنوان بزرگترین اصلاحگر فکری با پالایش اندیشه و تفکر اسلامی از پیرایهها و بیراههها به پاسداری و احیا و صیانت و بالندگی اسلام ناب پرداخت و نهضت بزرگ علمی و فرهنگی را بناگذاشت که مذهب شیعه امامیه به او شناخته و به نام او شهرت یافت و مذهب شیعه به جریان تنومند و بالنده تبدیل گردید و در آن آثار علمی در ساحتها و حوزههای مختلف خلق شد که امروز از تراثهای ارزشمند اسلام میباشند.
کد خبر 6096104 سمانه نوری زاده قصری