Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@22:41:28 GMT

سروآباد بیشترین نرخ رشد ازدواج را دارد

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۹۷۴۴۶

سروآباد بیشترین نرخ رشد ازدواج را دارد

مدیرکل ورزش و جوانان کردستان روز سه‌شنبه در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان اظهار داشت: پس از این شهرستان، بانه با ۳.۲۸ درصد و قروه با ۳ درصد در جایگاه های بعدی رشد نرخ ازدواج در این استان بوده اند.

حامد جولایی با اشاره به ثبت سه هزار و ۷۴۱ مورد ازدواج از ابتدای امسال تا پایان تیر در استان گفت: از این تعداد ۲ هزار و ۸۸۶ مورد در شهرها و ۸۵۵ مورد هم در روستاها بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به آمار طلاق هم اشاره کرد و افزود: از یک هزار و ۴۴ طلاق ثبت شده در این مدت، ۸۶۲ مورد در شهرها و ۱۸۲ مورد در روستاها است.

 پرداخت بیش از هشت هزار فقره تسهیلات ازدواج

معاون امور شعب بانک ملی ایران در کردستان هم در این نشست گفت: امسال ۱۱ هزار و ۲۷۳ متقاضی تسهیلات ازدواج در بانک‌های استان پذیرش شده و ۷۴ درصد این تعداد یعنی هشت هزار و ۳۱۰ نفر موفق به دریافت این تسهیلات شده اند.

جمشید کریمی با بیان اینکه این تسهیلات در مبالغ ۳۰۰ و ۶۰۰ میلیونی به متقاضیان پرداخت شد، افزود: بانک ملی با ۲ هزار و ۸۳۲ فقره و بانک پارسیان با ۱۳ فقره به ترتیب بیشترین و کمترین پرداختی ها را در این بخش داشته اند.

کرستان در پله ۱۳ طلاق کشور

مدیرکل بهزیستی کردستان هم در این نشست گفت: این استان در سال ۸۵ در رده پنجم طلاق کشور بود که امسال با ۸ پله سقوط به رده سیزدهم رسیده ایم.

صباح قریشی با بیان اینکه تا پایان سال ۹۶ از هر ۱۰۰ ازدواج در استان ۲۸ مورد آن به طلاق ختم می‌شد، افزود: میانگین کشوری طلاق در همان زمان ۲۸.۶ بود.

سند طلاق تدوین شده است

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان هم به تدوین سند طلاق در استان اشاره کرد و یادآور شد: هر کدام از ادارات دست اندر کار، انجام بخشی از کارهای این سند را بر عهده دارند.

فرانک قدسی با تاکید بر اینکه صاحبنظران و پژوهشگران باید برنامه عملیاتی برای کاهش طلاق و افزایش ازدواج را در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار دهند، گفت: یکی از آسیب‌هایی که در این حوزه با آن مواجه هستیم، پراکنده‌کاری در زمینه آسیب‌های اجتماعی است.

وی با بیان اینکه پارسال ۶۴ سمن در زمینه آموزش مشاوره پیش از ازدواج و پیشگیری از طلاق در استان فعالیت می کردند، افزود: سنندج و سقز بالاترین و سروآباد کمترین آمار طلاق استان را دارند.

قدسی یادآور شد: یکی دیگر از آسیب‌هایی که در حوزه ازدواج با آن مواجه هستیم، ازدواج‌های زودهنگام اجباری دختران زیر ۱۸ سال است که باید راهکاری مناسب برای مقابله با این پدیده داشته باشیم.

۴۰ ماموستای جوان آماده ترویج فرهنگ ازدواج آسان

رئیس اداره تبلیغات اسلامی سنندج نیز با اشاره به آمادگی ۴۰ ماموستای جوان برای ارائه مشاوره و فرهنگسازی ازدواج آسان در نقاط حاشیه ای شهرها، اظهار داشت: ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا(س) باید الگویی برای همه جوانان باشد.

حجت‌الاسلام علیرضا کاوه افزود: یکی از اقداماتی که در این زمینه انجام گرفته توزیع ۴۰ فقره جهیزیه به نوعروسان کم بضاعت بوده که با همکاری بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در استان کردستان انجام گرفت.

وی جهاد بزرگ مورد نیاز امروز را کار فرهنگی اعلام کرد و گفت: یکی دیگر از برنامه‌های فرهنگی، برگزاری کارگاه آموزشی ویژه مزدوجین جوان است.

تجربه روابط جنسی پیش از ازدواج

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم گفت: یکی از مسائلی که جوانان با آن روبرو هستند، ارتباط جنسی پیش از ازدواج است که بر اساس تحقیق انجام شده، یک چهارم جوانان در آستانه ازدواج، این رابطه را تجربه کرده‌اند.

وحید یوسفی‌نژاد افزود: از پیامدهای بالا رفتن سن ازدواج ابتلا به بیماری‌های مقاربتی از جمله ایدز است که براساس آخرین اطلاعات تا ۲ سال قبل پیش بینی می شد یک هزار و ۲۰۰ مبتلا به این بیماری در استان وجود داشته باشد که ۶۰۰ نفر از آنان تاکنون شناسایی شده اند.

وی فرهنگ‌سازی برای مقابله با این مسائل را نیازمند اهتمام بیشتر دستگاه‌های فرهنگی از جمله صداوسیما و رسانه ها دانست و یادآور شد: باید مهارت‌های زندگی و برخی ملزومات رابطه جنسی به عنوان خط قرمز تلقی نشده و به جوانان آموزش داده شود.

ورود اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی به حوزه فرهنگی

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هم از ورود این اداره به حوزه مسائل و آسیب‌های اجتماعی خبر داد و اظهار داشت: کارگاه‌های متعددی در حوزه آسیب‌های اجتماعی برای واحدهای کارگری به ویژه زنان با حضور ۶۵۰ نفر در سال گذشته برگزار کردیم.

برهان صلواتی از تشکیل اتاق فکری با محوریت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با همکاری بهزیستی نیز خبر داد و افزود: کارگروه آسیب های اجتماعی با محوریت طلاق و تلفن گویای اداره نیز راه اندازی شده و در کنار آن به کارگران مشاوره رایگان ارائه می ‌شود.

سه میلیون جوان با ازدواج معوقه

عضو هیات علمی دانشگاه کردستان هم در این نشست با ارائه گزارشی از تحقیق انجام گرفته در زمینه آسیب‌شناسی کاهش نرخ ازدواج در استان گفت: براساس این تحقیق سن ازدواج دختران از ۱۸ تا ۲۴ سال به ۳۰ سال رسیده و پسران هم از ۲۱ تا ۲۷ سال به بیش از ۳۵ سال افزایش یافته است.

ناصر یوسفی افزود: تعداد زیادی از جوانان در وضعیت ازدواج معوقه بسر می برند که بیشترین مشکل این قشر بیکاری و نبود امنیت شغلی است.

وی با بیان اینکه در حالی شاهد کاهش آمار ازدواج هستیم که آمار طلاق در استان افزایش یافته است، تاکید کرد: در ۲ ماه گذشته ۱۰ زوج به مرکز مشاروه ام مراجعه کردند که به دلیل ناتوانی در اجاره مسکن مجبور شدند از هم جدا شده و به خانواده های خود پناه ببرند.

این پژوهشگر یکی از راهکارهای کاهش طلاق و افزایش ازدواج را ایجاد مراکز اجباری قبل از ازدواج در استان اعلام کرد.

۹۹۳۷/۹۱۰۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان طلاق سروآباد تسهیلات ازدواج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۹۷۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: متخلفین حوزه آسیب‌های اجتماعی معرفی شوند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در جلسه شورای اجتماعی که عصر روز یکشنبه برگزار شد، با اشاره به فلسفه تشکیل سازمان امور اجتماعی با کار ویژه رصد و دیده‌بانی وضعیت اجتماعی، تطابق مستمر گزارش عملکرد دستگاه‌ها در زمینه رفع آسیب‌های اجتماعی با واقعیت‌های میدانی را از ضروری‌ترین اقدامات برای تحقق اهداف سازمان و شورای اجتماعی برشمرد و از مسئولان سازمان‌ها و نهادهای مربوطه خواست با رصد دقیق و مستمر شاخص‌های کنترل و کاهش معضلات و آسیب‌های اجتماعی، تصمیم‌گیران را در داشتن نگاهی واقع‌گرایانه از شرایط و اتخاذ تصمیمات درست و به‌هنگام یاری کنند.

رئیس جمهور دو طرح «نماد» در آموزش و پرورش و «سراج» در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را از جمله طرح‌های مؤثر در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برشمرد و ضمن تأکید بر اجرای کامل این طرح‌ها از دیگر سازمان‌ها و نهادها خواست به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

رئیسی همچنین در این جلسه بر اهمیت استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌های مردمی، مساجد و امنای محلات و نقش مهم مراکز مشاوره در پیشگیری و علاج آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه تحلیل آماری از علل و چرایی پیدایش آسیب‌ها و احصای راهکارهای رفع آنها، لازمه ارائه نگاه دقیق و صحیح به تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان است، بر بهره‌گیری از ظرفیت کانون‌های فکری، علمی و دانشگاهی در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد.

رئیسی با اشاره به اینکه مشخص شدن نسبت دستگاه‌های مختلف با مسئولیت مقابله با آسیب‌های اجتماعی و پیگیری و رصد مداوم از سوی دستگاه‌های مربوط، در کاهش و حذف آسیب‌های اجتماعی مؤثر است، سازمان امور اجتماعی را مکلف کرد عملکرد همه سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوط را به طور مستمر رصد کرده و سازمان‌هایی را که به وظایف خود در این زمینه عمل نمی‌کنند به شورای اجتماعی معرفی نمایند.

در ابتدای این جلسه با حضور رییس جمهور گزارش اجرا، آسیب‌شناسی و ارتقای آئین‌نامه‌های اجرایی طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) و سراج (سلامت روانی اجتماعی)، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مصالحه ۷۸ درصدی پرونده‌ها در مراکز مشاوره پلیس ایلام
  • آمار طلاق در دو سال اخیر کاهش یافته است
  • کاهش طلاق در دو سال اخیر/ تدوین دفترچه برای دستگاه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان در سال گذشته
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان طی سال گذشته
  • رئیسی: متخلفین حوزه آسیب‌های اجتماعی معرفی شوند
  • ایلام از استان‌های برتر کشور در پرداخت وام ازدواج است
  • رئیس پلیس فتا: اینستاگرام بیشترین حجم آلودگی جرایم غیر اخلاقی را دارد
  • تفاوت طلاق رجعی و بائن چیست؟
  • ۵۸ درصد از مراجعه کنندگان به مرکز مشاوره شهرداری خمین زنان هستند