Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-02@08:21:49 GMT

جویدن آدامس چه تاثیری در کاهش وزن دارد؟

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۹۷۵۶۰

جویدن آدامس چه تاثیری در کاهش وزن دارد؟

افراد بسیاری از جویدن آدامس به عنوان اقدامی کمکی برای کاهش وزن استفاده می‌کنند چرا که باور دارند انجام این کار به کنترل هوس‌های غذایی کمک می‌کند.

به گزارش ایمنا، جویدن آدامس برخی افراد را از غذاخوردن، به ویژه غذاهای کم ارزش و سرشار از کالری، باز می‌دارد. اما آیا این کار شیوه‌ای قابل قبول و سالم برای کاهش وزن محسوب می‌شود یا خیر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه شما را با جنبه‌های مثبت آدامس‌جویدن برای کاهش وزن و همچنین انتخاب آدامس مناسب، آشنا می‌کنیم:

جنبه‌های مثبت آدامس جویدن برای کاهش وزن

شواهدی وجود دارد که از تاثیر آدامس‌جویدن در کاهش وزن افراد پشتیبانی می‌کند. در واقع جویدن آدامس به واسطه کاهش هوس‌های غذایی و میزان کالری مصرفی، افزایش انرژی مصرفی در بدن و کاهش سطح استرس می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد. یکی از بزرگ‌ترین فواید آدامس‌جویدن، کمک به پیشگیری از غذاخوردن از روی بی‌فکر ی است. اگر به خوردن تنقلات، علاقه زیادی دارید به ویژه اگر هوس مصرف خوراکی‌های شیرین زیاد به سراغ شما می‌آید، آدامس جویدن، می‌تواند اقدامی ساده و مؤثر برای مقابله با این شرایط باشد. همچنین آدامس جویدن برای افرادی که به طور مکرر احساس نیاز به مصرف تنقلات در آن‌ها شکل می‌گیرد یا درگیر غذاخوردن احساسی می‌شوند، می‌تواند بسیار مفید باشد. این اقدام به عنوان یک عامل حواس‌پرتی برای پرهیز از غذا خوردن‌های خارج از برنامه محسوب می‌شود. برای افرادی که در زمان استرس به غذاخوردن تمایل دارند نیز آدامس‌جویدن، می‌تواند یک راه حل خوب و فاقد کالری باشد.

جنبه های منفی آدامس‌جویدن

هر چند جویدن آدامس می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، اما ممکن است دارای بعضی جنبه‌های منفی نیز باشد. بنابر نتایج یک مطالعه، آدامس‌جویدن ممکن است به طور بالقوه فرد را از مصرف میوه و سبزی‌های تازه باز دارد و کیفیت رژیم غذایی او را کاهش دهد. همچنین، پرهیز از مصرف وعده‌های غذایی روزانه به این امید که آدامس‌جویدن به نوعی گرسنگی شما را تسکین دهد نیز یک راهبرد کاهش وزن سالم، محسوب نمی‌شود. برای برخی افراد جویدن آدامس بین وعده‌های غذایی می‌تواند از مصرف تنقلات پیشگیری کرده و هوس‌های غذایی را مدیریت کند. با این وجود، افراد بسیاری نیز از فواید مصرف برنامه‌ریزی شده خوراکی‌های سالم بین وعده‌های غذایی به عنوان روشی برای تثبیت سطوح انرژی و پرهیز از هوس‌های غذایی استفاده می‌کنند. از این رو، باید اطمینان حاصل شود که آدامس جویدن جایگزین مصرف میان وعده‌های سالم نمی‌شود زیرا ممکن است در بلند مدت، تلاش‌های فرد را برای کاهش وزن را مختل کند. موضوع قابل توجه دیگر اینکه برای افرادی که از مشکلات گوارشی مانند نفخ یا گاز معده شکایت می‌کنند، آدامس‌جویدن ممکن است بهترین گزینه برای کمک به کاهش وزن نباشد، بلکه آدامس جویدن مکرر، موجب ورود هوای بیشتر به دستگاه گوارش می‌شود.

کدام آدامس بهتر است؟

اگر در پی گزینه‌ای معقول بین یا پس از وعده‌های غذایی هستید، آدامس نعناعی را انتخاب کنید. آدامس‌های نعناعی از خواص پاک کنندگی دهان و کاهش تمایل به مصرف غذا برخوردار است که می‌تواند به کاهش هوس‌های غذایی کمک کند. در شرایطی که ممکن است قصد داشته باشید از شیرین کننده‌های مصنوعی پرهیز کنید، نمونه‌های دارای الکل قندها، ممکن است همچنان بهترین انتخاب باشد. چنانچه استفاده از محصولات حاوی این مواد، موجب نفخ و ناراحتی معده شما می‌شود، آدامس‌هایی که حاوی کمترین مقدار قند افزوده هستند را انتخاب کنید. اگر توانایی تحمل الکل قندها را داشته باشید، آدامس‌های بدون قند گزینه خوبی است. 

منبع: عصر ایران

منبع: ایمنا

کلیدواژه: آدامس چاقی رژیم غذایی کاهش وزن موثر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۹۷۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان

به گزارش خبرآنلاین ،نیازهای غذایی منحصربه‌فرد هر شخص ممکن است به میزان مصرف فعلی رژیم غذایی، سطح فعالیت، سطح استرس، ژنتیک و سابقه خانوادگی، محل زندگی و در دسترس بودن غذا بستگی داشته باشد.

ایسنا در خبری نوشت:علاوه بر این، متغیرهایی مانند مصرف الکل، مصرف کافئین و حتی سفر نیز می‌توانند در این مسئله نقش داشته باشند. به عنوان مثال، کسانی که الکل بیش از حد مصرف می‌کنند، در معرض خطر کمبود ویتامین B هستند.در ادامه تعدادی از ویتامین‌ها و مکمل‌هایی که برای سلامت مردان ضروری و ارزشمند هستند، معرفی شده‌اند:

ویتامین D

ویتامین D می‌تواند سطح تستوسترون سالم را در مردان افزایش دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D عاملی برای کاهش تستوسترون است و تستوسترون پایین باعث می‌شود مردان مستعد ابتلا به انواع مشکلات سلامتی مانند کمبود خواب، کاهش انرژی و متابولیسم یا اختلالات جنسی شوند؛ در نتیجه دریافت ویتامین D بخش مهمی از سلامت مردان است.

ویتامین D هم‌چنین نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان با افزایش جذب کلسیم دارد. علاوه بر این، ویتامین D با عملکرد خوب سیستم ایمنی مرتبط است. با این حال، بسیاری از مردان به دلیل کمتر قرار گرفتن در معرض آفتاب کافی در روز یا خوردن غذاهای غنی از ویتامین D، دچار کمبود ویتامین D هستند، بنابراین مصرف مکمل می‌تواند مفید باشد.

منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی است که برای بسیاری از عملکردهای مهم بدن، از جمله: ریکاوری عضلات، سنتز پروتئین، عملکرد اعصاب و موارد دیگر ضروری است. منیزیم در دانه کدو تنبل، دانه چیا، بادام، بادام هندی، لوبیا سیاه، موز و اسفناج یافت می‌شود.

هم‌چنین مصرف مکمل منیزیم نیز مفید است. طبق تحقیقات، مکمل‌های منیزیم می‌توانند سطح تستوسترون خون در مردان را بهبود ببخشد و سلامت عضلانی را افزایش دهد. مقدار توصیه شده مصرف منیزیم در مردان ۴۰۰ تا ۴۲۰ میلی گرم در روز (هم از رژیم غذایی و هم از مکمل) است.

امگا ۳

امگا ۳ اسیدهای چرب اشباع‌نشده چندگانه هستند که فواید متعددی برای سلامتی دارند. امگا ۳ به سلامت قلبی عروقی، سلامت مفاصل و سلامت مغز در مردان کمک می‌کند. امگا ۳ در ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین و ماهی خال مخالی به طور فراوان یافت می‌شود و در غذاهایی مانند دانه کتان، دانه چیا و گردو نیز به مقدار زیاد وجود دارد. اگر امگا ۳ کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنید، می‌توانید از طریق مصرف مکمل امگا ۳، این کمبود را جبران کنید.

ویتامین‌های گروه B

ویتامین‌های B نقش اساسی در فرآیند تبدیل غذا به انرژی دارند. ویتامین‌های B شامل تیامین (B ۱)، ریبوفلاوین (B ۲)، نیاسین (B ۳)، اسید پانتوتنیک (B ۵)، B ۶ (پیریدوکسین)، بیوتین (B ۷)، فولات (B ۹) و B ۱۲ است. این ویتامین‌ها هم‌چنین با تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی، که برای عملکرد مغز و تنظیم خلق و خوی ضروری هستند، به داشتن یک سیستم عصبی سالم کمک می‌کنند. علاوه بر این، ویتامین‌های B ۶ و B ۱۲ برای سلامت قلب و عروق بسیار مهم هستند، زیرا به تنظیم سطح هموسیستئین و تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کنند.

برخی از عوامل سبک زندگی می‌توانند بر سطوح ویتامین B در بدن تأثیر بگذارند. مصرف الکل می‌تواند جذب چندین ویتامین B را مهار کند. افزایش سطح استرس می‌تواند برخی از ویتامین‌های B، به ویژه ویتامین B ۶ را کاهش دهد. از سوی دیگر، رژیم‌های غذایی با مقادیر کم ویتامین B می‌تواند منجر به افزایش سطح استرس و خلق و خوی ضعیف شود.

برای دریافت ویتامین B کافی، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و غنی از منابع ویتامین B یک گام کلیدی است. مصرف مکمل‌های B کمپلکس که حاوی تمام ویتامین‌های گروه B است را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

زینک (فلز روی)

روی یا زینک چندین مزیت مهم برای سلامت مردان دارد. این ماده معدنی نقش مهمی در عملکرد مناسب سیستم تولید مثل مردان، از جمله تولید اسپرم، سلامت پروستات و سنتز تستوسترون ایفا می‌کند.سطح کافی روی برای حفظ سطح تستوسترون سالم، که در میل جنسی و رشد عضلات نقش دارد، بسیار مهم است. روی هم‌چنین برای حفظ عملکرد سیستم ایمنی، کمک به فعال کردن آنزیم‌های دخیل در پاسخ ایمنی و ارتقای سلامت کلی مفید است.

غذاهای غنی از روی عبارتند از: گوشت گاو، آجیل، دانه‌ها، لبنیات و تخم مرغ. مردان در صورت مصرف مکمل روی، مراقب باشند که میزان مصرف آن‌ها بیش از ۴۰ میلی گرم در روز نباشد؛ زیرا مصرف بیش از حد روی می‌تواند باعث کمبود مس شود.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901015

دیگر خبرها

  • کشف و معدوم سازی مواد غذایی فاسد در تاکستان
  • وعده صبحانه را با این مواد غذایی شروع کنید
  • این تخم‌مرغ‌ها را مصرف نکنید
  • اگر می خواهید راحت تر نفس بکشید این مواد غذایی را مصرف کنید
  • بیش از یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در چناران نابود شد
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سبد غذایی خانوار
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • هشدار مرکز پژوهش های مجلس درباره سبد غذایی خانوار : کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است