Web Analytics Made Easy - Statcounter

ترامپ در جدیدترین پرده از اظهارات نژادپرستانه خود به نماینده بالتیمور حمله کرده و این شهر را به «منطقه‌ای پر از کثیفی و موش‌های فاضلاب» تشبیه کرده است. اما راز حملات نژادپرستانه اخیر ترامپ چیست. ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱ بین الملل آمریکا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای اخیر حملات نژادپرستانه به چهره‌های سرشناس در آمریکا را شدت بخشیده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در تازه‌ترین حمله « الیجا کامینگز»، نماینده آفریقایی‌تبار مجلس نمایندگان آمریکا را آماج حملات قرار داده است. 

ترامپ روز شنبه در حساب کاربری خودش در توئیتر حوزه انتخاباتی کامینگز، بالتیمور را «آشفته‌بازاری پر از موش» توصیف کرده است. او می‌نویسد: «کامینگز فردی است که بدون هیچ دلیلی سر مامورانی که در گشت زنی های مرزی کار می کنند فریاد می زند و بالتیمور را به منطقه ای پر از کثیفی و پر از موش های فاضلاب تبدیل کرده است.»

«نانسی پلوسی»، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا سخنان ترامپ را «نژادپرستانه» خوانده و خواستار برخورد با آن شده است؛ حمله نژادپرستانه قبلی ترامپ، تنها یک هفته قبل‌تر اتفاق افتاد، آنجا که او از چهار نماینده «جنبش ترقی‌خواه» در کنگره («الکساندریا اوکاسیو-کورتز»، «ایلهان عمر»، «آیانا پرسلی» و «رشیدا طالیب») خواست به کشور خودشان برگردند.

توئیت‌هایی که ترامپ در آنها از این چهار نماینده که همگی تبار غیرآمریکایی دارند خواسته بود به کشورهای زادگاه خودشان برگردند، موجب شد هواداران او در چند تجمع، علیه این چهار نماینده زن شعار «Send her back» (او را به کشورش برگردانید) سردهند.

اما دلیل حملات نژادپرستانه ترامپ چیست؟ یک تحلیل این است که او با عقیده به برتری نژادی سفیدپوست‌ها زاده شده و با آن بزرگ شده است. شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند پدر دونالد ترامپ (فِرِد ترامپ) یکی از اعضای فرقه «کوکلاس کلان»، از گروه‌های طرفدار سفیدبرترانگاری است و حدود 90 سال پیش در یکی از تجمعات این  ایالت نیویورک دستگیر شده است.

علاوه بر این، در سابقه قضایی ترامپ محکومیت به دلیل نژادپرستی وجود دارد. او در سال 1973 به دلیل آنکه  14 هزار واحد آپارتمان خود در نیویورک را به مستاجرهای سفید پوست اجاره داده و سیاه پوستان را رد کرده بود، محکوم شناخته شد.

انگیزه‌های ترامپ از طرح این مسائل نژادپرستانه البته صرفاً برآمده از گرایش‌های ذاتی او نیست و طبق استدلال می‌توان گفت او از آنها انگیزه‌های انتخاباتی هم دارد. وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، به عنوان مثال، در تحلیلی به چنین انگیزه‌هایی پرداخته و نوشته او یکبار دیگر هم در سال 2016 به همین مسائل نژادپرستانه توانست رقیبش را شکست دهد.  

گزارش تسنیم| چرا کلام ضدمهاجرتی ترامپ خریدار دارد؟/ سبقه تاریخی طرد مهاجران در آمریکا


  طبق این تحلیل‌ها، او از طریق فشردن عصب‌های نژادیِ جامعه آمریکا به دنبال آن است تا پایگاه رأی‌دهندگان خودش را به برخاستن در حمایت از او در دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری تحریک کند.

در واقع نوشته مخاطب حملات اخیر ترامپ به بالتیمور و نماینده آن در واقع این شهر یا مناطق اطراف آن نبوده‌اند، همان‌طور که او هنگام انتقاد از مهاجران مخاطبش را افرادی که در نقاط یا شهرهای مرزی آمریکا زندگی می‌کنند قرار نمی‌دهد.

ترامپ در واقع، هنگام مطرح کردن این حملات نگاهش به  سبد رأیی است که در مناطق جنوبی و منطقه موسوم به «کمربند زنگار» (منطقه‌ای که بخش بالایی شمال شرق ایالات متحده آمریکا، دریاچه‌های بزرگ، و ایالت‌های غرب میانه آمریکا را پوشش می‌دهد و بیشتر سفیدپوستان در آنجا ساکن هستند) قرار دارند و در انتخابات سال 2016 پیروزی او در انتخابات را رقم زدند. 

«آندرا گیلیپسی»، متخصص مسائل نژادی می‌گوید: «ترامپ دارد حامیانش را تحریک می‌کند. او دارد نفرت را در توده‌های مردم تحریک کرده و به آنها یادآوری می‌کند که این آدم‌های بداخلاق دارند به ما می‌گویند این کار را بکنیم و آن کار را نکنیم و نباید این همه قدرت داشته باشند.»

برخی از تحلیلگران این سیاست ترامپ برای قطبی کردن جامعه را به راهبرد «ریچارد نیکسون» در سال 1968 تشبیه می‌کنند که قصد داشت دموکرات‌های ناامید از جنبش سیاه‌پوستان در مناطق جنوبی آمریکا را به سمت جمهوری‌خواه‌ها بکشاند. 

 مسئله بزرگ در انتخابات سال 2020 این است که آیا راهبرد ترامپ این بار هم جواب می‌دهد و او می‌تواند گوی سبقت را در انتخاب از رقیب دموکرات خودش نشانه‌هایی در دست است که ترامپ توانسته قطبیت مد نظر خودش را در جامعه ایجاد کند. 

یک نظرسنجی که موسسه افکارسنجی «پیو» ماه آوریل منتشر کرد نشان می‌دهد 58 درصد از آمریکایی روابط نژادی در آمریکا را بد می‌دانند و 56 درصد گفته‌اند آمدن ترامپ اوضاع را بدتر از قبل کرده است. نزدیک به دو سوم گفته‌اند مردم با آمدن ترامپ بیش از گذشته دیدگاه‌های نژادپرستانه خودشان را بروز می‌دهند. 

هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که ترامپ قصد متوقف کردن این نوع حملات را داشته باشد، زیرا او هیچ بهایی برای آنها نمی‌پردازد و غیر از چند نماینده کنگره اعتراض خاصی به اظهارات نژادپرستانه او صورت نمی‌گیرد.

انتهای پیام.

R36444/P/S8,1128/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۹۸۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟

اگرچه ایالات متحده کمک‌های تازه‌ای را برای اوکراین تصویب و بریتانیا اخیرا از بزرگترین کمک نظامی‌اش به کی‌یف رونمایی کرد، اما زمان خواهد برد تا اوکراین قدرتش را به واسطه این کمک‌های جدید احیا کند و البته در عین حال کمبود نیروهای اوکراینی نقطه ضعف دیگری برای این کشور در مقابل جنگ با روسیه تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به محض آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا لایحه کمک به اوکراین را امضا کرد، ارتش ایالات متحده شروع به ارسال تجهیزات مورد نیاز به خط مقدم کرد. با این حال، بعید است اوکراین بتواند پیشرفت چشمگیری را در مقابل برتری‌های روسیه کسب کند.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی می‌نویسد: «رای مثبت کنگره جهت ارسال کمک به اوکراین موجب افزایش روحیه برای کی‌یف شده است اما کمبود نیرو دغدغه‌ای بزرگ و حیاتی برای این کشور قلمداد می‌شود. از طرفی شاید کمک‌های آمریکا انگیزه‌ای برای کشورهای اروپایی ایجاد کند تا کمک‌های خود را به اوکراین افزایش دهند؛ همانگونه که نخست‌وزیر بریتانیا در جریان سفرش به ورشو از یک بسته کمکی نظامی ۵۰۰ میلیون پوندی رونمایی کرد.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: «اوکراین ابتدا امیدوار بود که کمک‌های واشنگتن در ابتدای سال جاری میلادی به دستش برسد اما ظاهرا انتظار می‌رود سال ۲۰۲۴ همچنان برای اوکراین به معنای حفظ خطوط باشد تا بازپس‌گیری قلمروهایش. هفته گذشته لایحه کمک‌ آمریکا به اوکراین تصویب شد و زمان خواهد برد تا اوکراین وضعیت دشوار خود را که از ماه‌های اول ۲۰۲۴ گریبان‌گیر آن شده، بهبود ببخشد. هم‌چنین یگان‌های جدید باید آموزش ببینند و زمان می‌برد تا اوکراین کاملا از کمک‌های آمریکا بهره‌مند شود.»

فایننشال تایمز با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده می‌نویسد: «کی‌یف شاید برای به رخ کشیدن دستاوردهای نظامی پیش از انتخابات نوامبر ایالات متحده و توجیه این کمک‌ها، تحت فشار قرار بگیرد و آمریکا (دولت جو بایدن) از او دستاوردهای نظامی بخواهد. اما اوکراین همچنان به جذب منابع نیاز دارد و در عین حال با توجه به انتخابات آتی آمریکا و حضور چهره‌ای جمهوری‌خواه نظیر دونالد ترامپ، آینده روند این کمک‌ها به اوکراین مشخص نیست.»

این روزنامه هم‌چنین تاکید می‌کند: «در حال حاضر بهترین راه اوکراین برای تداوم مبارزه با روسیه، ادامه دادن انواع حملاتی است که اخیرا در حال افزایش هستند. طی این حملات از پهپادهای دوربرد علیه پالایشگاه‌های نفت و سایر اهداف با ارزش استراتژیک در روسیه استفاده شده است اما اوکراین نمی‌تواند از موشک‌های دوربرد اتکمز یا موشک‌های کروز سایه طوفان که سوناک در ورشو این هفته وعده داد، برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده کند.»

فایننشال تایمز در پایان با اشاره به قدرت روسیه می‌نویسد: «در حالیکه هیچ راه آسانی برای به زانو درآوردن روسیه وجود ندارد، اما شاید در این مسیر نقاط آسیب‌پذیر این کشور فاش شود. از لحاظ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم حتی اگر ترامپ پیروز شود، ضمانتی برای خرسندی پوتین ارائه نمی‌دهد زیرا ترامپ احتمالا بخواهد برنامه صلح خودش را در پیش بگیرد.»

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دستگیری عاملان توهین به وینیسیوس در ال‌کلاسیکو
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • کنایه بایدن به ترامپ: با یک بچه ۶ ساله رقابت می‌کنم
  • حمایت وینیسیوس جونیور و اورلین شوامنی از نیکو ویلیامز / عکس
  • ستاره بیلبائو گل زد و بازی را قطع کرد (عکس)
  • توهین‌های نژادپرستانه به نیکو ویلیامز در بازی مقابل اتلتیکو مادرید
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • دیدار بلینکن با رئیس‌جمهور چین و تاکید بر حل اختلافات
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند
  • پشت پرده حملات تروریستی در ایران و روسیه