Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی گفت: در سال‌های اخیر از بین متقاضیان مجاز ثبت‌نام در مراکز علمی کاربردی سراسر کشور، میانگین ضریب دانشگاه بین ۵۰ تا ۶۰ درصد بوده، ولی این ضریب در جهاددانشگاهی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد جذب بوده است. در انتخاب محل تحصیل نیز مراکز جهاددانشگاهی همیشه جزو اولویت‌دار اول تا پنجم متقاضیان تحصیل در این مراکز بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی گودرزی، سرپرست موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی با اشاره به این‌که در حوزه‌ آموزش‌های مهارتی با توجه به این‌که خوشبختانه این نهاد در تمام استان‌های کشور به‌جز یزد دارای حداقل یک مرکز آموزش علمی کاربردی است، گفت: این استان‌ها طی مطالعه‌هایی که سازمان‌های متولی در سال‌های اخیر انجام داده‌اند، اسناد مهمی را در حوزه‌ پتانسیل و زمینه‌های مورد نیاز استان تعریف کردند که در تمام این اسناد تربیت نیروی ماهر مورد تاکید جدی قرارگرفته و در حوزه‌های مختلف این نیازها به طور کامل مشخص است.

وی افزود: واحدهای جهاددانشگاهی و مدیران مراکز می‌توانند با مراجعه به این اسناد، زمینه‌های مورد نیاز استان به نیروی کار ماهر و مشخص را شناسایی و بر اساس توانمندی‌های این نهاد، ماموریت‌های خود در حوزه‌ آموزش‌های مهارتی را با نیازهای استان همسو کند.

گودرزی در ادامه اظهار کرد: با توجه به جامعیت فعالیت‌های جهاددانشگاهی در سطح استان‌ها و کشور، این هم‌افزایی در شرایط فعلی موجب می‌شود، این نهاد بتواند گام‌های موثری را در حوزه‌ تربیت نیروی انسانی توانمند و مورد نیاز بردارد. برای مصداق این ادعا در حوزه آموزش‌های مهارتی می‌توان به ضریب جذب دانشجو در مراکز جهاددانشگاهی اشاره کرد؛ به‌طوری‌که در سال‌های اخیر از بین متقاضیان مجاز ثبت‌نام در مراکز علمی کاربردی سراسر کشور، میانگین ضریب دانشگاه بین 50 تا 60 درصد بوده، ولی این ضریب در جهاددانشگاهی بین 70 تا 80 درصد جذب بوده است. در انتخاب محل تحصیل نیز مراکز جهاددانشگاهی همیشه جزو اولویت‌دار اول تا پنجم متقاضیان تحصیل در این مراکز بوده است.

سرپرست موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی در رابطه با ارزیابی نقش اقدامات عملی و ترویجی جهاددانشگاهی در مواجهه با موضوع رونق تولید، گفت: از منظر عمومی، عوامل متعددی به‌صورت ساده و چند جانبی با رونق تولید در ارتباط است؛ مانند مهار نقدینگی، خصوصی‌سازی اقتصاد، اعمال فعالیت‌های مالیاتی برای صنایع تولیدی نوپا، ایجاد فضای رقابت‌پذیری، تسهیل در امر قانون‌گذاری، سازمان‌دهی نظام بانکی، توسعه‌ ظرفیت‌های داخلی و در نهایت افزایش ارزش پول.

وی ادامه داد: اساسی‌ترین رکن رونق تولید یعنی ارتباط تنگاتنگ مراکز آموزش با شرکت‌های صنعتی، تبدیل روش به فناوری، کیفی سازی دروس، توسعه روابط بین‌الملل، توسعه‌علوم بین‌رشته‌ای مهارتی و کاربردی، کمک به افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی و زایشی که دارای ارزش‌افزوده بالا هستند، همواره می‌تواند جزو رسالت‌های مراکز دانشگاهی به‌ویژه مراکز علمی کاربردی که به‌حق تا حد زیادی در این امر موفق بوده است باشد.

گودرزی در رابطه با رسالت جهاددانشگاهی در خصوص پرورش سرمایه انسانی تراز فرهنگ جهادی، گفت: پرورش و تربیت نیروهای کارآمد و متخصص در ابتدا به‌طور ویژه جزو اهداف جهاددانشگاهی محسوب نمی‌شد، چون در همان موقع نیز دانشگاه و مراکز متعدد دولتی و غیردولتی وجود داشت که متولی این امر بودند بلکه فراتر از آن جهاددانشگاهی مطابق رسالت وجودی خود، به دنبال ایجاد، تقویت و هدایت فعالیت‌هایی بود که از قبل وجود نداشت یا تضعیف شده بود یا به انحراف کشیده شده بود؛ مانند ایجاد سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان، سازمان همیاری اشتغال، پژوهشگاه علوم سلولی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، پژوهشکده برق، پژوهشکده سرطان پستان، پژوهشکده فن‌آوری‌های نوین علوم زیستی، فرهنگ و هنر، فناوری اطلاعات و سرآمد آن‌ها پژوهشکده علوم سلولی رویان و ده‌ها پژوهشکده، مراکز سازمان، خبرگزاری‌ها و مؤسسات آموزش‌های دیگر.

سرپرست موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی تصریح کرد: بنابراین برای رسیدن اهداف فعالیت‌های بیان شده، نیاز است که ابتدا نیروهایی با تراز بالا به این منظور تربیت یا جذب شوند و این شروعی بود که به‌تدریج این نیروهای متخصص، متعهد و کارآمد با سطح توقع پایین علاوه بر رفع نیازهای تخصصی جهاددانشگاهی و مراکز متبوع نیاز نیروی انسانی سایر سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و غیردولتی را به نحوی مرتفع کنند.

بنا بر اعلام روابط عمومی جهاددانشگاهی، وی در پایان یادآور شد: با ورود جهاددانشگاهی به عرصه‌ آموزش‌های مقطع‌دار و غیر مقطع‌دار دانشگاهی، به تحقق این امر سرعت بیشتری بخشیده شد و همواره جهاددانشگاهی از بدو تاسیس تابه‌حال، توانسته است کنار سازمان‌ها، ارگان‌ها، نهادهای دولتی و غیردولتی در عرصه علم، فرهنگ و هنر به‌عنوان یک بازوی توانمند ایفای نقش کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جهاد دانشگاهی دانشگاه علمی کاربردی جذب دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۹۹۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در رشتخوار ضروری است

ایسنا/خراسان رضوی فرماندار رشتخوار راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در این شهرستان را ضروری دانست.

حسین باهوش در حاشیه دیدار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت‌حیدریه با وی به ایسنا گفت: هر چه قدر بتوانیم چتر حوزه دانشگاه و مراکز علمی و پژوهشی را در شهرستان باز کنیم، قطعاً هویت منطقه حفظ و ظرفیت‌های شهرستان افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه درخصوص روند احیای دانشگاه پیام نور و اقدامات انجام شده در این حوزه، بیان کرد: ۲ سال پیش با تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده دانشگاه پیام نور رشتخوار که در آستانه جمع‌آوری بود با ۱۵۰ دانشجو مجدداً احیا شد و امسال قریب به ۵۰۰ دانشجو دارد.

فرماندار رشتخوار با بیان اینکه همین امر باعث شد این دانشگاه رتبه برتر جذب بیشترین دانشجو در استان را از آن خود کند، اذعان کرد: ما به جد پیگیر راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در شهرستان رشتخوار هستیم و با تمام توان و ظرفیت برای فعال شدن آن تلاش خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: رشته‌های تحصیلی که مورد نیاز شهرستان است باید توسط کارشناسان شناسایی شود و همان رشته‌ها آموزش داده شوند.

باهوش خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که با آموزش و پرورش، مدیران شرکت‌های فولادی و مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای برگزار گردید قرار بر این شد که نیروهای بومی مرتبط با نیاز شهرستان آموزش داده شوند و به محض راه‌اندازی صنایع فولادی، نیروها به شرکت‌های مربوطه تزریق شوند.

فرماندار رشتخوار در ادامه افزود: رشتخوار در حال پیشرفت و توسعه در مسیر صنعتی شدن است و در آینده نزدیک منطقه متحول شده و چرخه‌های تولید فولاد راه‌اندازی خواهند شد.

وی بیان کرد: در شرایط کنونی می‌طلبد به سمت رشته‌های تحصیلی فنی و مهندسی پیش برویم و نیروهای ماهر برای شهرستان آموزش دهیم.

باهوش راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در این شهرستان را ضروری دانست و گفت: هدف دانشگاه آزاد باید تربیت دانشجو در این منطقه باشد که در ابتدا باید رشته‌های مرتبط شناسایی شده و بعد فضاهای آموزشی لازم و اساتید مربوطه تأمین شوند.

وی با بیان اینکه رشتخوار سرشار از استعدادهای ناب علمی و جوانان مستعد است، اذعان کرد: ارتقای توان کمی و کیفی دانشگاه‌ها در جای جای این شهرستان ضروری است و باید در اولویت اول برنامه‌های توسعه‌ای مسئولان قرار گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رشد بیش از ۴ برابری آمار جذب و پذیرش نیروی انسانی در آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان
  • معلمان سکانداران تربیت علمی و اخلاقی جامعه‌اند
  • انتصاب رییس و اعضای شورای علمی و فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی
  • گام‌های بلند دانشگاه علمی کاربردی برای اشتغالزایی در کردستان + فیلم
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در رشتخوار ضروری است
  • ۳۸۰۰ نفر به بدنه آموزش و پرورش ابتدایی استان اصفهان وارد می‌شوند
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • پذیرش بیش از ۳ هزار دانشجو در دانشگاه های لرستان
  • بورسیه شدن دانشجویان سال سوم دانشگاه‌ها برای آموزش و پرورش