Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وب سایت پولتیکو گزارش داد آنچه روز دوشنبه در سنای آمریکا روی داد حاکی از آن است که نمایندگان مخالف روابط با عربستان توان چندانی برای جلوگیری از تصمیمات دونالد ترامپ در این زمینه ندارند.

تلاش دموکرات‌ ها برای تعلیق وتوی دونالد ترامپ در ارتباط با سیاست فروش تسلیحات به کشورهای حوزه خلیج فارس و از جمله به عربستان سعودی و امارات متحده عربی به شکست انجامید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این ترتیب، ترامپ می‌ تواند جنگ‌ افزارهای مورد نظر عربستان و امارات را به آن کشورها تحویل دهد.

بر اساس این گزارش، نمایندگان مجلس سنا قادر به متوقف کردن سیاست فروش تسلیحات دولت ترامپ به عربستان سعودی و امارات متحده عربی نشده‌ اند.

سیاست فروش تسلیحات به عربستان و امارات با مخالفت اکثریت نمایندگان کنگره آمریکا روبرو شده بود. پس از آن، دونالد ترامپ تصمیم کنگره را وتو کرد. مخالفان فروش تسلیحات به عربستان و امارات برای عبور از وتوی رئیس جمهور این کشور نیاز به دو سوم آرای نمایندگان سنا داشتند؛ موضوعی که متحقق نشد.

اکثریت کرسی‌ های مجلس سنا - برخلاف آرایش نیروها در کنگره - در اختیار سناتورهای جمهوری خواه است. از این رو، پیش از رای‌ گیری در مجلس سنا، تحلیلگران پیش بینی کرده بودند که مخالفان فروش تسلیحات به عربستان قادر به لغو وتوی دونالد ترامپ نباشند.

رای‌ گیری در مجلس سنا در روز دوشنبه سه بار صورت گرفت و سناتورهای مخالف صدور تسلیحات به عربستان و امارات نتوانستند بیش از 41 رای از 100 کرسی سنا را کسب کنند. مخالفان برای عبور از وتوی ترامپ نیاز به دو سوم آرا داشتند.

موضوع بر سر فروش 8 میلیارد دلار جنگ افزار به متحدان آمریکا در منطقه است. نمایندگان دموکرات با اشاره به مشارکت عربستان و امارات در جنگ یمن و همچنین به علت قتل «جمال خاشقجی» خبرنگار منتقد عربستان با فروش تسلیحات به دو کشور یاد شده مخالفت کرده بودند.

مخالفان فروش تسلیحات به عربستان و امارات نگرانی خود را نسبت به دخالت این دو کشور در جنگ یمن ابراز کرده‌ اند که به توصیف سازمان ملل وخیم‌ ترین بحران انسانی در جهان است.

کاخ سفید با طرح ادعای تهدیدهای نظامی کشورهای منطقه از سوی ایران، اعلام کرده بود که توقف صدور جنگ‌افزار به عربستان و امارات در شرایط کنونی به معنای آن خواهد بود که آمریکا از متحدان خود حمایت و پشتیبانی نمی‌ کند.

دولت دونالد ترامپ در اوایل خرداد ماه به کنگره اعلام کرد که به‌ دلیل افزایش تنش با ایران، فروش اضطراری بیش از 8 میلیارد دلار تسلیحات نظامی را در قالب 22 معامله فروش به عربستان و امارات و اردن عملیاتی می‌ کند.

این 22 قرارداد مستقل در زمینه تعمیر و نگهداری هواپیما، و فروش بمب‌ های هدایت دقیق، جنگنده‌ های اف 15، موشک‌ های ضد تانک، و دیگر تسلیحات به عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اردن است.

با اعلام وضعیت اضطراری، در واقع دولت ترامپ تلاش کرد بدون نیاز به کسب رضایت کنگره طبق قانون «کنترل تسلیحات»، این سلاح‌ ها را به عربستان و امارات تحویل دهد.

سنای آمریکا 30 خرداد، در مصوبه‌ هایی به توقف ارائه اضطراری تسلیحات به عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اردن رای داده بود.

در اغلب موارد کاخ سفید ابتدا کنگره را به شکل غیررسمی از قصد خود برای فروش اسلحه به یک کشور خارجی مطلع می کند تا کنگره فرصت طرح نگرانی های احتمالی خود را درباره موضوع داشته باشد. بعد از بحث و تبادل نظر و تغییراتی که بتواند نگرانی های کنگره را رفع کند وزارت خارجه به شکل رسمی کنگره را از معامله احتمالی باخبر می کند و به قانونگذاران 30 روز فرصت می دهد تا در صورت اعتراض به قرارداد طرح مخالفت خود را به رای بگذارند و تصویب کنند. و در غیاب چنین تبصره ای معامله نهایی خواهد شد.

اما کاخ سفید این نقش را نادیده گرفته است. زیرا در دولت ترامپ مهر سکوت بر لبان مخالفان روابط با عربستان در آمریکا زده می شود.

 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال عربستان یمن آمریکا ترامپ قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۰۱۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اندیشکده آمریکایی بررسی کرد؛ رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی

اندیشکده «شورای آتلانتیک» در گزارشی آورده است ایران به خوبی در راه تبدیل شدن به یک صادرکننده درحال پیشرفت تسلیحات در سطح جهان قرار دارد؛ تهران در سال‌های گذشته، فروش و انتقال پهپادهای خود را به نقاط مختلف جهان از آمریکای جنوبی تا آفریقا به سرعت افزایش داده است و به صورت ویژه کشورهای بیشتری به خرید این قابلیت‌ها از ایران علاقه مند شده اند.

«دنی سیترینوویچ» نویسنده این گزارش معتقد است که منافع اقتصادی ایران در این حوزه مشخص است زیرا تخمین زده می‌شود که هزینه هر پهپاد پرطرفدار شاهد ۱۳۶ بین ۲۰ هزار تا ۴۰ هزار دلار باشد. این موضوع در کنار گزارش‌هایی مبنی بر فروش بیش از ۲ هزار پهپاد ایرانی فقط به روسیه، نشان می‌دهد که تهران میلیون‌ها دلار از این معاملات به دست آورده است.

این تحلیلگر آمریکایی تاکید دارد: با این حال، دستاورد ایران از چنین تحرکاتی، بیشتر از منافع مالی آن است، چرا که این معاملات موقعیت سیاسی جمهوری اسلامی را در کشورها عمیق‌تر می‌کند و وابستگی به تهران و تولیدات آن را ایجاد می‌نماید.

کارشناس این اتاق فکر آمریکایی سپس به مقایسه تولیدات ایران با نمونه‌های مشابه پرداخته و آورده است: در این زمینه، ایران در مقایسه با کشورهایی مانند انگلستان یا آمریکا که توانایی‌های مشابهی را به سراسر جهان صادر می‌کنند، از مزایای قابل توجهی برخوردار است. پهپادها و سایر قابلیت‌های نظامی ایران، مانند موشک‌های کوتاه‌برد فاتح ۱۱۰، ارزان‌تر از رقبای غربی آن هستند. ضمن آنکه هیچ محدودیت سیاسی یا قانونی که مانع فروش این تسلیحات در سراسر جهان شود، برای ایران وجود ندارد. به نظر می‌رسد تهران هم هراسی ندارد که این محصولات به دست طرف‌های خارجی خطرناک بیفتد.

نویسنده با اشاره به کارایی تسلیحات ایرانی تاکید دارد: از همه مهمتر این است که محصولات ایران در میدان جنگ خود را ثابت کرده اند و این موضوع در استفاده روسیه از آنها در جنگ اوکراین یا توسط گروه‌های نزدیک به ایران همچون حزب الله لبنان، انصارالله یمن یا شبه نظامیان شیعه در عراق مشخص شده است.

کارشناس شورای آتلانتیک معتقد است: این شرایط به ایران اجازه فروش قابل توجه تسلیحات به بسیاری از کشورهای جهان به‌ویژه دولت هایی که غرب در زمینه تسلیحات برای آن‌ها محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است، فراهم می‌آورد.

در بخش دیگری از گزارش با اشاره به جایگاه پیشین روسیه در بازار تسلیحات جهان، ادعا شده است که روسیه پس از حمله به اوکراین، به دلیل مجموعه‌ای از تحریم‌ها در بازار تسلیحات و تجهیزات نظامی دچار مشکلاتی شد. پس از این تحول ایران در نظر کشورهایی که پیش از این به تجهیزات نظامی روسیه وابسته بودند، به گزینه ای جذاب‌تر تبدیل شد. ضمن آنکه، سرمایه‌گذاری مشترک ایران و روسیه می‌تواند فروش تسلیحات متعارف آنها را افزایش دهد.

نویسنده این گزارش با اشاره به تحولات در دریای سرخ به کاخ سفید توصیه کرده است: دولت آمریکا باید جدی بودن شرایط را درک کند. نادیده گرفتن این روند می‌تواند به وضعیت غیرقابل برگشتی منجر شود که ممکن است ایران را به صادرکننده پیشروی تسلیحات در جهان تبدیل کند.

از دیگر پیشنهادهای این اتاق فکر به دولت بایدن آن است که تحریم‌های اقتصادی و سیاسی را علیه هر کشوری که به دنبال کسب توانایی‌های نظامی ایران است یا سرمایه‌گذاری‌های نظامی مشترک را با تهران انجام می‌دهد، اعمال کند زیرا این اقدام می‌تواند به عنوان یک عامل بازدارنده باشد. همچنین تسهیل کمک نظامی به کشورهای معامله کننده با ایران، از بین بردن جذابیت تسلیحات ایرانی و بی اعتبار کردن توانایی‌های نظامی ایران از دیگر ترفندها علیه تهران بیان شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • عادی سازی روابط با اسرائیل، شرط امضای توافقنامه دفاعی آمریکا و عربستان
  • اندیشکده آمریکایی بررسی کرد؛ رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی
  • درخواست ممنوعیت فروش سلاح به تل آویو در کنگره
  • درخواست نمایندگان کنگره آمریکا برای ممنوعیت فروش سلاح به تل آویو
  • پیام ویژه آمریکا خطاب به عربستان درباره سازش با اسرائیل
  • توافق نزدیک عربستان با آمریکا؛ آل‌سعود هسته‌ای می‌شود؟
  •  دولت بایدن و عربستان در آستانه یک توافق امنیتی