Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  حجت الاسلام سید جلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در نوزدهمین برنامه سه شنبه‌های فرهنگی سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، گفت: در گنجینه رضوی به عنوان یکی از بزرگترین مراکز نسخ خطی جهان اسلام، تعداد ۷۵ نسخه خطی از شیخ اشراق به همراه ترجمه، شرح و حاشیه بر آثار او وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او ادامه داد: قدیمی‌ترین نسخه خطی مرتبط با شهاب الدین سهروردی، کتاب "التنقیحات فی شرح التلویحات" اثر "عز الدوله سعد بن منصور بن هبه الله" معروف به "ابن کمونه" است که در سال ۶۶۷ هجری قمری تالیف شده است.

رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: این کتاب شرح و توضیح نسخه التلویحات شیخ اشراق و مشتمل بر سه فن منطق، طبیعیات و الهیات است و کاتب نسخه "عبدالرحمن بن محمود قرمی" است که مشتمل بر خط نسخ ۲۵ سطری، ۳۳۶ برگ و تاریخ کتابت آن ۷۰۵ هجری قمری است.

حجت الاسلام حسینی افزود: نسخه نفیس دیگری از آثار سهروردی، مجموعه کتاب "هیاکل النور" یا "هیاکل سبعه" است که این کتاب اشراقی آمیخته به فلسفه مشایی، مشتمل بر هفت هیکل جسم، طبیعت نفس، جهات عقلی سه گانه، معاد و سعادت و شقاوت، نبوات و احلام است که خط نسخ ۱۶ سطری دارد و تاریخ کتابت آن به سال ۱۱۰۲ هجری قمری باز می‌گردد.

انتهای پیام//ف.س رونمایی از قدیمی‌ترین نسخه خطی مربوط به شیخ اشراق در حرم رضوی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آستان قدس رضوی کتاب نسخ خطی اخبار فرهنگی حرم رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۰۱۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه فسیل مراغه‌، گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه گفت: در این موزه بیش از ۷۰۰ قطعه فسیل انواع مهره دار به نمایش درآمده است.

غلامرضا زارع افزود: در این موزه نمونه‌هایی منحصر به فرد از فسیل‌های انواع فیل، زرافه، بیر دندان شمشیری، انواع گاو‌ها، آهو، کرگدن و اسب دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه این موزه تنها موزه فسیل مهره داران در کشور است افزود: قدمت فسیل‌های این مجموعه ۹ میلیون سال است.

رئیس اداره حافظت محیط زیست مراغه افزود: انواع جمجمه، آج فیل، فک و اندام‌های حرکتی حیوانان از جمله فسیل‌های به نمایش در آمده در این موزه است.

زارع گفت: در این موزه فسیل‌هایی کمیاب شامل فیل، میمون، زرافه، کرگدن واسب‌ها به نمایش در آمده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه ادامه داد: در هشت فصل حفاری منطقه فسیل این شهر بیش از هفت هزار قطعه فسیل مهره داران استخراج شده است.

وی افزود: منطقه فسیلی مراغه به خاطر تراکم بالای فسیل حیوانات مهره دار به بهشت فسیل شناسان جهان شهرت دارد.

این موزه به صورت دائمی در مرکز تحقیقات فسیلی ایران در شهر مراغه واقع در میدان مجلس برای بازدید علاقه مندان دایر است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نگهداری ۴۲هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور
  • گنج داریوش سوم هخامنشی؛ گنجینه‌ای عظیم که هنوز پیدا نشده است
  • گنج داریوش سوم هخامنشی؛ گنجینه ای عظیم که هنوز پیدا نشده است
  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی
  • آرامگاه «گهواره‌گر» یکی از زیباترین بناهای به‌جا مانده در دشت توس
  • موزه فسیل مراغه گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند
  • ولادت امام رضا ۱۴۰۳ چند شنبه است و آیا تعطیل است؟
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • موزه فسیل مراغه‌، گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند
  • اجرای ۲۸۵ عنوان برنامه در دهه کرامت در استان