Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@20:22:57 GMT

ارتَ ستان سرزمین مقدس یا برادر رستم؟

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۰۲۰۶۵

ارتَ ستان سرزمین مقدس یا برادر رستم؟

یک کارشناس تاریخ و میراث فرهنگی گفت: "اردستان ارتَ" در زبان اوستایی یعنی مقدس و پاک،"ستان" هم پسوند مکان است. پس کلمه اردستان به معنی سرزمین پاک و مقدس عنوان می‌شود.

محمدرضا صدوقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص وجه‌تسمیه این شهر، اظهار کرد: "اردستان ارتَ" در زبان اوستایی یعنی مقدس و پاک، "ستان" هم پسوند مکان مانند بوستان و بهارستان است پس کلمه اردستان به معنی سرزمین پاک و مقدس عنوان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه ریشه اردستان در زبان پهلوی است، افزود: به دلیل اینکه آتشکده مهر اردشیر در کنار دیگر آتشکده‌هایی که در اردستان از زمان ساسانیان وجود داشته، لقب اردستان گرفته است.

این کارشناس تاریخ، تصریح کرد: موضوعات افسانه‌ای در خصوص اردستان بسیار بیان می‌شود مثلاً اردستان را برادر رستم نسبت می‌دهند که بیشتر جنبه افسانه دارد، ولی موضوع واقعی در این خصوص همین موضوع سرزمین مقدس است.

صدوقی با بیان اینکه اردستان فعلی که در آن حضور داریم تقریباً حدود 2 هزار سال قدمت دارد، افزود: زمان تقریبی که بیان شده از زمان اردشیر بابکان سرسلسله ساسانی است. قبل از سلسله ساسانی اردستان فعلی در نقطه‌ای دیگری بوده و حدود 30 تا 40 کیلومتر در دل کویر مرکزی قرار داشته است.

وی اضافه کرد: بعد از اینکه اردوان پنجم آخرین پادشاه اشکانی از دولت ساسانی شکست می‌خورد و ساسانیان قدرت را در دست می‌گیرند، اردستان به نقطه فعلی کوچانده می‌شود. به طور کلی به دلیل اینکه مردم اردستان مدتی از اردوان(آخرین پادشاه اشکانی) حمایت کردند و بعد از اینکه وی شکست خورد مردم اردستان بالاجبار به منطقه فعلی منتقل و یا به نوعی تنبیه شدند.

این کارشناس تاریخ ادامه داد: بعد از اینکه مردم آن زمان در این مکان حضور یافتند آتشکده‌ای در مکان مسجد جامع فعلی ساختند و اولین محلاتی که ابتدا در اردستان شکل گرفت کبودان، بازار، فهره و راهمیان بودند که به همراه باغ ارونه هسته مرکزی شهر را تشکیل می‌دهند.

صدوقی با اشاره به شعر فردوسی که می‌گوید" ز سر حد ری تا دژ ارونه- سراسر سپه بُد بنه در بنه"، افزود: اینکه گفته می‌شود مردم اردستان آتش پرست بودند اشتباه است، مردم قدیم در اردستان زرتشتی و خدا پرست بودند و آتش را به عنوان نماد مذهبی مقدس می‌دانستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اردستان به محلات متعددی تبدیل شده است، گفت: محلات محال، باباالرحی(برار)، لب جوی کوشک و مون به محلات اصلی اضافه شده، ولی حقابه ای از آب قنات ارونه ندارند. محلاتی که از قنات ارونه مشروب می‌شوند هسته مرکزی شهر را تشکیل می‌دهند و بعد محلات دیگر دور آن اردستان را تشکل می‌دهند. همچنین محلات قدیمی زیرمجموعه‌های خاص خود را مانند محلات اسپریز و ابالی و ابوچی پیدا می‌کنند.

این کارشناس تاریخ با اشاره به قدیمی‌ترین طایفه‌هایی که در اردستان وجود داشتند، گفت: طایفه‌هایی همچون "نظام، مصطفوی، عامری، فاطمی و جلالی" از قدیمی‌ترین خاندان اردستان هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اردستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۰۲۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد «ایستگاه ورزش همگانی قائمیه» در مجموعه دفاع مقدس سمنان

به گزارش خبرنگار مهر، سردار عباس مطهری بعد از ظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه‌های فرهنگی پارک موزه دفاع مقدس سمنان برای جذب اقشار مختلف مردم، تاکید کرد: برنامه‌های فرهنگی در مجموعه دفاع مقدس سمنان با موضوعات مختلف برای تمام اقشار سنتی مردم برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در راستای نشاط اجتماعی «ایستگاه ورزش همگانی قائمیه» پنجشنبه هر هفته در پارک موزه دفاع مقدس سمنان برگزار می‌شود، افزود: این مراسم بدون محدودیت سنی ویژه خواهران و برادران است.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان سمنان بیان کرد: پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت و جوانان و نوجوانان به همراه خانواده‌هایشان می‌توانند در این مراسم ویژه حضور پیدا کنند.

مطهری با بیان اینکه تلاش داریم با برنامه‌هایی مانند ورزش با سبک جبهه و ایستگاه صلواتی و… حال و هوای جبهه و مقر قائمیه فرزندان استان سمنان در دوران دفاع مقدس را بازسازی کنیم، گفت: این موضوع به یاد آوری رشادت‌های رزمندگان استان کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه نخستین «ایستگاه ورزش همگانی قائمیه» با حال و هوای جبهه ۱۳ اردیبهشت ماه با حضور مردم و پیشکسوتان عرصه دفاع مقدس افتتاح می‌شود، گفت: از فردا هر هفته این برنامه جمعه‌ها دایر خواهد بود.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان سمنان بیان کرد: این برنامه شامل سه بخش صبحگاه مختصر، ورزش با سبک جبهه و ایستگاه صلواتی می‌باشد که شروع و پایان ورزش صبحگاهی، روش ورزش کردن و رجزهایی که خوانده می‌شود تمامی آن الهام گرفته از دوران دفاع مقدس است.

کد خبر 6095191

دیگر خبرها

  • ایجاد «ایستگاه ورزش همگانی قائمیه» در مجموعه دفاع مقدس سمنان
  • مردم قم با پیکر ۲ شهید گمنام دفاع مقدس وداع می‌کنند
  • پروژه مسکن سازی در اردستان پس از ۲ سال آغاز شد
  • مأموریت دشوار بلینکن
  • مردم قم با دو شهید گمنام دفاع مقدس وداع می کنند
  • اجتماع عظیم مردم متدین مشهد مقدس در حمایت از طرح «نور» 
  • آماده‌باش اردستان در پایان هفته/ مرخصی‌ها لغو شد
  • اردیبهشت زمان سفر سرزمین لاله های سر به زیر
  • رویش دشت شقایق در اردستان
  • علم‌الهدی: دستاورد‌های دولت برای مردم ملموس نیست / در شرایط فعلی کشور نیازمند بکارگیری قدرت اقناع هستیم تا حقیقت موضوع برای مردم تشریح شود