Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@15:54:17 GMT

دوشنبه‌های با نشاط در تمـدن

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۰۳۷۰۹

دوشنبه‌های با نشاط در تمـدن

در این همایش مرد و زن و پیر و جوان حضور دارند و حتی معلولان نیز روی صندلی چرخدار ورزش می‌کنند و به این همایش پیوسته‌اند. گزارش ما را درباره این پویش بخوانید.

قرار ما با رئیس اداره ورزش شهرداری منطقه ۸، رأس ساعت ۷ صبح است. اما غافل از اینکه در آن ساعت «فربد قلعه‌دار» نمی‌تواند پاسخگوی ما باشد. خیل جمعیتی که برای ورزش صبحگاهی به این منطقه آمده‌اند به حدی است که نمی‌توان انتظار مصاحبه با فربد قلعه‌دار را داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با لباس ورزشی لابه‌لای جمعیت مشغول رفت و آمد است و رتق‌وفتق امور را به دست گرفته است. همه با هم ورزش می‌کنند و شادی و نشاط صبحگاهی را می‌توان به عینه در وجود همه کسانی که دعوت شده و نشده به این همایش پا گذاشته‌اند دید و حس کرد.

بوستان تمدن
مکان این ورزش صبحگاهی، بوستان تمدن است. فضای بوستان شلوغ است و جای سوزن انداختن نیست. عکاس روزنامه همشهری به بالای سرسره‌ای می‌رود که در کمپلکس بازی بچه‌ها طراحی شده. می‌رود تا عکسی با کیفیت و به قول سینمایی‌ها «لانگ شات» بگیرد. موفق هم می‌شود. ما اما در لابه‌لای جمعیت نمی‌توانیم نفس بکشیم. وعده دیدار ما در خیل جمعیت و با رئیس اداره ورزش شهرداری منطقه ۸، بوستان تمدن است. جایی که می‌توان چهره‌های آشنای زیادی را دید. گزارشگر والیبال شبکه ۳ سیما، حسن رنگرز، قهرمان جهانی کشتی و حمیدرضا اعرابی، قهرمان و کاپیتان تیم ورزش زورخانه‌ای و بسیاری از چهره‌های دیگر. تیم‌ملی هندبال هم در اینجا حضور دارد. استیج شاد و مهیج
صدای موسیقی ورزشی در بوستان تمدن طنین‌انداز شده است. از دور رفته رفته به خیل جمعیت اضافه می‌شود. حالا به وضوح می‌توان چهره‌ها را تشخیص داد. «امیر اولیا» قهرمان سابق کشتی فرنگی را همانجا پیدا می‌کنیم و با او دست می‌دهیم و خوش‌وبش می‌کنیم. «محسن‌افروزی» قهرمان سابق کشتی و یکی از سرآمدان کشتی فرنگی در عرصه مربیگری در شرق تهران را می‌بینیم. با او هم سلام و احوالپرسی خواهیم کرد. چهره هیچ فردی به قول معروف اینجا خسته نیست. معلوم است که همه دست‌کم یک ساعتی است که از خواب اول صبح خود زده‌اند تا وقتشان را به ورزش اختصاص دهند. با دیدن این تصاویر و شنیدن موسیقی مهیج از هرچه سیگار و سیگاری است متنفر می‌شوید. گرچه باز هم هستند کسانی که در گوشه پارک به دور از هیاهو و نشاط سیگار به لب دارند و سرخوشانه مشغول دود کردن دخانیاتند.

موسیقی شاد و ورزش ایروبیک

مجری برنامه روی استیجی است که صدایش به دل می‌نشیند و فضای بوستان بسیار مهیج است. مجری برنامه نیز چهره آشنایی دارد. او داوطلبانه به این برنامه آمده و ورزش می‌کند و با هر حرکت دست و پایش همه جمعیت تکانی به خودشان می‌دهند. چند پیرمرد که جلو صف ایستاده‌اند دست و پا شکسته سعی می‌کنند که حرکات ایروبیک مجری را تکرار کنند. بهتر است نگوییم صدای موسیقی کرکننده است اما باور کنید که انرژی هر ورزشکار حرفه‌ای و حتی آماتوری را به درجه اعلای خود می‌رساند. با هر کوبش موسیقی دوست دارید حرکتی کنید تا قلبتان بهتر بتپد و سلامتی را از صبح آغاز کرده باشید.

هندبال با معلولان

تیم هندبال بانوان نیز اینجا حضور دارد. در عکسی که عکاس روزنامه همشهری ثبت می‌کند، اعضای تیم‌ملی هندبال دست به توپ شده‌اند. مجری از همه دعوت می‌کند که اندکی هم که شده به عقب بروند و جا را برای معلولانی که روی صندلی چرخدار نشسته‌اند باز کنند. فضا برای آنها باز می‌شود و اعضای تیم‌ملی هندبال با نهایت فروتنی همبازی معلولان می‌شوند. به جرئت می‌توانیم بگوییم که این تصویر یکی از انسانی‌ترین تصاویری است که طی چندین سال کار خبرنگاری دیده‌ایم. اعضای تیم هندبال بانوان لباس زرد به تن دارند و مشتاقانه توپشان را به سمت معلولان پرتاب می‌کنند. اگر توپشان از دست معلولان رها شود، با نهایت فروتنی و تواضع توپ را برمی‌دارند و بازی را از سر می‌گیرند.

جمعیت ۸۰۰ نفری
شاید بتوان جمعیت این دوستداران ورزش را تخمین زد. جمعیتی بالغ بر ۸۰۰ نفر اینجا حضور دارند و با نشاط ورزش می‌کنند. جمعیتی که قدر و منزلت زندگی، سلامتی و شادابی را می‌دانند و برای لحظه لحظه زندگی‌شان‌گویی برنامه دارند. خداحافظ پارک تمدن
می‌خواهیم از پارک تمدن خارج شویم. بساط ورزش و ورزشکاران البته همچنان پهن است. مردم با نشاط فراوان صبحشان را آغاز کرده‌اند و منتظر اعلام قرعه‌کشی‌ای‌ هستند که اداره ورزش شهرداری منطقه ۸ تدارک دیده است. چهره «عباس اکبری» مدیر سرای محله تسلیحات را هم می‌بینیم. دکتر «علیرضا محمدزادهفردفینی»، دبیر شورایاری محله تسلیحات نیز سر و کله‌اش پیدا می‌شود. چند مدیر سرای محله دیگر را نیز می‌بینیم. جمع شورایاران نیز ساعت ۷ صبح اینجا جمع است. از پارک تمدن خارج می‌شویم اما به خودمان قول می‌دهیم که هر دوشنبه سری به این پارک که جنب باغ‌موزه مینیاتور، در تقاطع خیابان کرمان و گلبرگ واقع شده بزنیم و با نشاط کار روزمره‌مان را شروع کنیم و پی بگیریم. اینجا می‌توانید دوستان خوبی پیدا کنید. می‌توانید مردان و زنانی را ببینید که به رغم بالا رفتن سنشان قبراق و سر حالند و سر حال بودن و قبراقی و نشاط را برای زندگی‌شان انتخاب کرده‌اند. با خود می‌گوییم «سلام بوستان تمدن! سلام صبح با نشاط بوستان تمدن!» کد خبر 449806 برچسب‌ها همشهری محله منطقه ۸

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله منطقه ۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۰۳۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقیمی: سابقه دانشگاه جندی‌شاپور به دانشگاه تهران منضم شد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا،  سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در آستانه سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم در جمع اساتید و دانشجویان دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، با اشاره به قرارگیری در آستانه نودمین سالگرد تأسیس دانشگاه تهران، گفت: ویژگی متفاوتی که آئین نود سالگی دانشگاه تهران نسبت به برنامه‌های هفتاد و هشتاد سالگی دارد، این است که تلاش کردیم قدمت نهاد علم در ایران را به سابقه دانشگاه تهران ضمیمه کنیم.

رئیس دانشگاه تهران به سابقه سنت دانشگاهی در ایران از جندی‌شاپور تا دانشگاه تهران اشاره کرد و افزود: این سابقه حتی در بین دانشگاهیان هم مغفول مانده و کمتر به آن توجه می‌کنیم. از این رو در سال ۱۴۰۲ طی مکاتبه‌ای رسمی به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شد تا این سابقه به نوعی به تاریخ و قدمت دانشگاه تهران ضمیمه شود. جندی‌شاپور نماد نهاد‌های علم در ایران بوده و در سال ۲۰۱۷ میلادی از سوی یونسکو به‌عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان با ۱۷۵۰ سال سابقه معرفی شده است که البته این رکورد پیش از آن متعلق به دانشگاه بولونیا در ایتالیا با نزدیک به ۱۲۰۰ سال قدمت بوده است.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: افتخار بزرگ تعلق گرفتن پایه‌گذاری سنت دانشگاهی به ایران، در حالی مورد اذعان جهانیان است که خودمان کمتر در خصوص این داشته‌ها و هویت ایرانی- اسلامی مطالعه کرده و کمتر بر روی آن تبلیغ و فعالیت‌های ترویجی انجام داده‌ایم و جوانان ما کمتر از این سرمایه‌های ملی شناخت دارند. از دانشگاه تهران انتظار می‌رود که به‌عنوان دانشگاه پیشگام و نوآور بیشتر به این موضوع توجه داشته باشد و به تقویت هویت ایرانی-اسلامی برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی از طریق دانشگاه تمدن ساز که در گام دوم انقلاب اسلامی مورد توجه ویژه قرار گرفته است، بپردازد؛ و بدون شک آثار ارزشمند علامه شهید مطهری منبع بسیار ارزشمندی برای حرکت در این مسیر است.

مقیمی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر تمدن سازی دانشگاه، فراز‌هایی از کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران اثر شهید مطهری درباره نقش تمدن سازی نهاد علم در ایران از جندی‌شاپور و اذعان ویل دورانت که جندی‌شاپور را محور تمدن ایران در دوره ساسانی می‌داند را یادآوری کرد و بیان داشت: اینکه بگوییم دانشگاه تهران با قدمت ۹۰ ساله، نماد آموزش عالی ایران است، با واقعیت خیلی فاصله دارد. درست است که ۹۰ سال از قدمت مجموعه ساختمان‌های فعلی نماد آموزش عالی کشور که در سال ۱۳۱۳ ساخته شده است می‌گذرد؛ ولی وقتی به سیر تکامل و زنجیره چرخه عمر دانشگاه تهران به‌عنوان نماد آموزش عالی ایران را بررسی می‌کنیم، در مرحله قبلی به دارالفنون می‌رسیم و هر چه که به گذشته برمی‌گردیم به نهاد‌های آموزش عالی همچون ربع رشیدی، نظامیه‌ها و در نهایت به جندی‌شاپور می‌رسیم.

وی افزود: بر اساس مصوبه اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۳ که با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد، سابقه دانشگاه جندی‌شاپور به دانشگاه تهران منضم شد و شورای عالی انقلاب فرهنگی مأموریتی به دانشگاه تهران سپرد تا برای اینکه دانشگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه تهران نقش محوری تمدن سازی را ایفا کنند، طرح جامعی ارائه شود و برای ارتقای فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی بر محور نهاد علم تلاش شود. اساتید، دانشجویان و پژوهشگران دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران می‌توانند نقش‌آفرینی ویژه‌ای در این زمینه داشته باشند.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: وقتی به سیره نظری و عملی شهید مطهری نگاه می‌کنیم، ملاحظه می‌شود که ایشان استاد و معلمی در تراز دانشگاه تمدن ساز است و شخصیتی است که نقش تمدن سازی را به اندازه چند نهاد علمی ایفا کرده است؛ لذا انتظار می‌رود اساتید دانشگاه همین نقش را ایفا کنند تا بتوانیم به اهداف تمدن سازی دانشگاه نائل شویم. آثار و نوشته‌های شهید مطهری همان چیزی است که نیاز امروز ما است و هیچ وقت کهنه نمی‌شود. یکی از مهم‌ترین منابع ما در زمینه مطالعه تمدن سازی دانشگاه، آثار شهید مطهری است که باید به سهم خودمان در تقویت این مجموعه تلاش کنیم.

مقیمی در پایان از برگزاری بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت دانشگاهی در ایران زمین هم‌زمان با نود سالگی دانشگاه تهران خبر داد و گفت: بر اساس آثار شهید مطهری، دانشگاه جندی‌شاپور نقطه عطفی است که وجوه مشترکی را برای تمدن اسلامی و ایرانی ایجاد کرد. امروز اگر می‌خواهیم به تمدن نوین اسلامی ایرانی دست یابیم، دانشگاه باید یکی از مهم‌ترین کانون‌های توجه ما باشد؛ لذا امروز به شدت به آثار شهید مطهری نیاز داریم تا با رویکرد دانشگاه تمدن ساز بتوانیم آثار مورد نیاز درباره قدمت نهاد علم در ایران را استخراج و نقشه راهی بر اساس اندیشه شهید مطهری تنظیم کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مقیمی: سابقه دانشگاه جندی‌شاپور به دانشگاه تهران منضم شد
  • سابقه دانشگاه جندی شاپور به دانشگاه تهران منضم شد
  • اجرای ۱۶ پروژه شاخص در مجتمع گردشگری صفه/ برای توسعه صنعت نشاط و تفریح تلاش می‌کنیم
  • روایتی از خلیج فارس با عکس‌هایی از مستند «دریای پارس»/ عکس
  • همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار شد
  • زنگ آغاز پویش ملی دوشنبه‌های ورزش و کار در استان مرکزی نواخته شد
  • دهه هشتادی‌ها نسل پیشران تمدن‌ساز هستند
  • اضافه شدن ۱۰۴ بوستان طی ۸ سال در قم
  • رسانه‌ها باید در پاسداشت تمدن خلیج‌فارس به وحدت رویه برسند
  • ۲۰ هزار دانش آموز لازم التوجه اردبیلی راهی اردو‌های تربیتی می‌شوند