Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم رونمایی از آلبوم «مانترا» به آهنگسازی و نوازندگی سام اصفهانی روز جمعه یازدهم مرداد با حضور تعدادی از هنرمندان از جمله نادر مشایخی، هوشیار خیام،مانی جعفرزاده، رضا فرهادی و بهنام ابولقاسم در شهر کتاب مرکزی تهران برگزار خواهد شد.

«پانوراما گردانیه (بر اساس گوشه ی گَردانیه از دستگاه نَوا)»، «پانوراما گیلانه (بر اساس دستگاه دشتی و موسیقی گیلان زمین)»، «پانوراما پاوَموری (بر اساس مقام پاوَموری؛ مرثیه‌ای سوزناک در غم عزیز از دست رفته از مقامات مجلسی و باستانی تنبور- تقدیم به حادثه ی تلخ کرمانشاه ۱۳۹۶)»، «کولی (والس)»، «به خاطرِ آفتابِ یکشنبه»، «مرثیه ای برای درخت» قطعاتی هستند که در این آلبوم توسط انتشارات «ماهور» برای مخاطبان گنجانده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سام اصفهانی آهنگساز٬ نوازنده  پیانو و مدرس دانشگاه است. وی دانش آموخته رشته موسیقی با گرایش کارشناسی نوازندگی و کارشناسی ارشد آهنگسازی از دانشگاه هنر تهران است. نوازندگی پیانو را از کودکی نزد اساتیدی چون: فرزانه، مرحوم دبیری، گُلی آغاز کرد و دوره تکمیلی را نزد پروفسور کلارا بوکوچاوا گذراند. وی در زمینه آهنگسازی و سایر آموزه های تخصصی موسیقی از محضر هنرمندانی چون فرید عمران، احمد پژمان، حسین دهلوی، حسن ریاحی، کامبیز روشن روان، امیر اسلامی، مسعود ابراهیمی بهره برده است.

در توضیح سام اصفهانی برای این اثر آمده است: «فارغ از سبک و سیاق، خلق اثر، قراری است برای ثبت بی قراریِ احوال خالق‌اش. حربه‌ای است به عبور از خمش‌های روزمره و اعجازیست تابیده از دنیای درون خالق به منظر هستی.

«مانترا» پس از «ماندالای درون»، دومین تجربه‌ی شخصی‌ام در غالب انتشار مجموعه‌ای برای سولوی پیانوست؛ اصواتِ راویِ دنیای درونی من با خاستگاه شرق و غرب، این بار در مقطعی‌ تازه و نگرگاهی متفاوت از حیث زمان و زیستن. همانند مجموعه اول در اثرِ حاضر نیز ضمن بهره مندی از اصول کُمپوزیسیونِ موسیقی غربی و علمی، از مصالح موسیقیایی، رنگ و بیانِ موسیقی ایرانی به طور عامدانه ای استفاده شده است؛ در قطعاتی که پیشوَند «پانوراما» دارند، مستقیما وامدارِ الگوهای تماتیک یا ریتمیکِ موسیقی دستگاهی، مقامی و محلی ایران زمین بوده‌ام و سایر قطعات رویکردی غیر مستقیم به نشانه‌های موسیقی ایرانی دارند.

انتخاب عنوان «مانترا» علاوه بر غرابت و شوق من به نگرش شرق و ارتباط معنایی با فضای موسیقی حاضر، کنایه‌ای است از اصواتی که اندیشه را به مقصد رهایی رهسپار می‌کند. مانترا آوا یا کلمه ای است تکرار شونده با صوتی مشخص که در ریشه ی سانسکریت٬ از دو بخش «مان» به معنای فکر کردن و «ترا» به معنای آزاد شدن است؛ توالی مکرر این آوا در مراقبه، امواج مغز را به سطحِ خلسه وار آلفا می رساند و ذهن مشوش را رهسپار فراغتی مسکوت می کند.»

کد خبر 4681495 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: آلبوم موسیقی موسیقی کلاسیک موسیقی ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۰۳۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصفهانی‌ها یک روز جهانی را به نام خود ثبت کردند؛ روز جهانی گز

حسین طاهری در گفتگو با تسنیم، از ثبت هفتم اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان خبر داد و گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته به پاس بزرگداشت مالکیت فکری مردم اصفهان بر تولید گز و چند قرن تلاش مردم این دیار برای حفظ این محصول سنتی، روز هفتم اردیبهشت ماه به نام روز جهانی گز اصفهان نام‌گذاری شد.

به گزارش «زی‌سان»، وی افزود: همچنین در دو سال گذشته با تلاش پیشکسوتان صنعت گز و همراهی دکتر طغیانی موفق شدیم که گز، سوهان عسلی، لوز و شیرینی کرکی را در فهرست عناصر ناملموس ملی به نام اصفهان ثبت کنیم.

رئیس جمع گز و شیرینی‌های سنتی اصفهان تصریح کرد: پیش از این پولک و نبات هم به نام اصفهان ثبت شده بود و می‌توان گفت که اصفهان تنوع بی‌نظیری از انواع شیرینی‌های سنتی دارد و در این راستا تلاش کردیم تا محصولات سنتی را به عنوان عناصر هویتی شهر اصفهان به ثبت برسانیم و در قدم بعدی به دنبال توسعه این محصولات هویتی هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به معرفی قدمت گز پرداخته و گفت: گز مهم‌ترین شیرینی سنتی اصفهان است که قدمت آن به دوران صفویه بر می‌گردد و در طول ۵۰۰ سال گذشته توسط مردم اصفهان حفظ و توسعه پیدا کرده است. همچنین مدارک و مستندات بسیاری از جمله سفرنامه پولاک اتریشی و مورخان ایرانی دال بر مالکیت فکری و معنوی مردم اصفهان بر این محصول است.

طاهری اصفهان را بزرگترین تولید کننده گز در جهان دانست و گفت: در بسیاری از کشور‌های جهان نام گز با اصفهان عجین شده و گز اصفهان شهرت جهانی دارد.

طاهری افزود: در سالیان اخیر شاهد رشد چشم‌گیری در شکل‌گیری واحد‌های تولید گز در اصفهان بوده‌ایم و امیدواریم که این هنر- صنعت به رشد و پویایی خود ادامه دهد.

 

tags # اصفهان سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • پیکر مرتضی شفیعی در اصفهان خاکسپاری شد
  • داستان فلسطین آنقدر جذاب است که نیازی به تخیل ندارد
  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • کتاب نامداران موسیقی سنندج رونمایی شد
  • پارک شهدای سنندج به پاتوق فرهنگی تبدیل می‌شود
  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی
  • اولین کنسرت در خانه رئال مادرید؛ برنابئو، میزبان فستیوال «دیوانه موسیقی» / عکس
  • (ویدیو) صف طولانی اصفهانی‌ها برای سروش صحت
  • اصفهانی‌ها یک روز جهانی را به نام خود ثبت کردند؛ روز جهانی گز
  • صف طولانی اصفهانی برای سروش صحت