Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از بزرگترین مشکل آموزشی در کشور است که این روزها منجر شده تا جوانان و دانشجویان ایرانی به کاغذی تمایل پیدا کنند که پس از گذراندن یک دوره تحصیلی در دانشگاه، آن را از محل تحصیل خود دریافت می‌کنند بدون اینکه مهارتی کسب کرده باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «مدرک‌گرایی» یکی از بزرگترین مشکل آموزشی در کشور است که این روزها منجر شده تا جوانان و دانشجویان ایرانی به کاغذی تمایل پیدا کنند که پس از گذراندن یک دوره تحصیلی در دانشگاه، آن را از محل تحصیل خود دریافت می‌کنند بدون اینکه مهارتی کسب کرده باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می‌رسد که پدیده مدرک‌گرایی طی چند سال اخیر رشد قابل توجهی کرده و در میان اقشار مختلف جامعه رواج یافته است، چرا که در گذشته رقابت برای ورود به دانشگاه و عرصه علم آموزی تنگاتنگ بود و متقاضیان به راحتی نمی‌توانستند از مرحله سختی به نام کنکور عبور کنند.

حال باید از خودمان بپرسیم که چرا مدرک گرایی در میان ما ایرانیان مد شده است و یا اینکه چرا باید دست کم هر شخصی در جامعه ما باید مدرک لیسانس داشته باشد؟ آسیب شناختی سیستم آموزشی در کشور و راه‌های حل آن چیست؟

برای یافتن جواب این سوال‌ها به «دانشگاه‌ خلیج فارس بوشهر » رفته وگزارشی به شرح ذیل تهیه گردید:

دانشگاه یک مرکز علمی است که باید در آن علوم مختلف تولید شود و توقع می‌رود در همان زمینه نیز کار شود اما شرایط کنونی دانشگاه‌های ما چنین نیست؛ هدف از پرداختن به علم و دانش اخذ مدرک، کاریابی و تامین شدن است که این مسائل موجب می‌شود فرد نه تنها مهارت و شغلی پیدا نکند بلکه بین دانشگاه وصنعت نیز فاصله ایجاد می‌شود.

بنابراین می‌توان گفت که نگاه ما به علم تغییر کرده و در دوره اخیر با رشد کمیت‌گرایی تغییرنگرش به علم بیشتر شده به گونه‌ای که اغلب افراد جامعه برای افزایش منزلت اجتماعی به مدرک گرایی رو آورده‌اند.

نمی‌توانیم بگوییم که همه دانشگاهیان فاقد مهارت هستند، ولی شرایط اقتصادی و اجتماعی به این سمت رفته است که در ابتدا کار و زندگی را باید سامان داد و سپس اگر وقت شد به دنبال علاقه و دانشگاه رفت و مهارتی کسب کرد. بنابراین برای حل مسائل پرداختن به ریشه‌ها مهم است و باید با تدوین قوانین و سیاست‌گذاری‌های درست از تجربیات مثبت کشورهای دیگر استفاده کنیم تا برای حفظ هویت علمی دانشگاه‌ها معیارهای مشخصی داشته باشیم.

 

دکتر محمود نفیسی، استاد دانشگاه خلیج فارس با بیان اینکه مدرک‌گرایی یک آفت بزرگ است افزود: مدرک‌گرایی در سیستم‌های دولتی ناشی از این است که 85درصد از اقتصاد کشورمان بر پایه اقتصاد دولتی استوار است و بخشی کمی از آن به بخش خصوص اختصاص داده شده است.

وی افزود: در سیستم‌های دولتی آنچه مایه‌ی ارتقا افراد می‌شود، مدرک است بدون اینکه توجه شود فرد چه مهارت و توانمندی داراست و همه در پی این هستند که با ارتقا مدرک تحصیلی، به مسئولیت‌های بزرگ راه یابند نه ارتقای مهارت و سطح دانش فنی مد نظر این افراد نیست.

این عضو هئیت علمی تاکید کرد: هزینه آموزش عالی که به دولت تحمیل می‌شود، یک هزینه هنگفت و کم نتیجه است؛ به این دلیل که در اکثر کشورهای دنیا، دولتها تا مقاطع متوسطه موظف هستند آموزش را به صورت مجانی ارائه دهند و در مقاطع عالی و دانشگاهی، دانشجو موظف است هزینه پرداخت کند و این هزینه بصورت وام در اختیار دانشجو قرار گرفته می‌شود و آنها موظفند زمانی که جایی شاغل شدند آن پول را برگردانند.

نفیسی اظهار داشت: زمانی که یک فرد هزینه پرداخت می‌کند تا آموزشی کسب کند انتظار دارد آن آموزش یک آموزش موثر و مهارتی باشد ولی متاسفانه اتفاقی که در کشور ما افتاده است به دلیل اینکه آموزش عالی مجانی صورت می‌گیردافراد بدون علاقه و انگیزه، صرفا برای کسب مدرک یک رشته را انتخاب می‌کند و بعد از گرفتن مدرک لیسانس، از اینکه یک مدرک بدون مهارت کسب کرده پشیمان است.

 

رئیس پژوهشکده دانشگاه خلیج فارس افزود: ما باید این هزینه‌ها را برای افرادی خرج کنیم که استعداد و انگیزه و علاقه به دانشگاه رفتن را داشته باشند ولی ما در حال حاضر این پول را صرف همه افرادی که دیپلم می گیرند می‌کنیم بدون اینکه توجه‌ای به استعداد آنها شود و تقریبا تمامی کسانی‌که کنکور شرکت می‌کنند می‌توانند وارد دانشگاه شوند؛ کنکور فقط برای این است که رشته و محل تحصیل انتخاب کنند، و این یک عیب بزرگ برای دانشگاه‌هاست.

وی افزود: برای رفع این مشکل باید تعداد مراکز آموزش عالی را کاهش دهیم و دانشگاه‌ها را از حالت مجانی بودن خارج سازیم در اینصورت دانشجو رشته‌هایی انتخاب می‌کنندکه آینده شغلی داشته باشند و تمام همت و تلاش خود را بکار می‌گیرند که بعد از تحصیل وارد بازار کار شوند.

نفیسی افزود: در سیستم‌های دولتی بسیاری از افراد که با مدرک دیپلم وارد می‌شوند و با مدرک دکترا خارج می‌شوند، مسلم است که فرد در کل دوره خدمت، به جای اینکه وقت مفید خود را صرف ارتقای آن سیستم کند مشغول تحصیل بوده و نمی‌تواند کارایی لازم را داشته باشد.

منبع: علم و فناوری نیوز

انتهای پیام

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۰۶۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعطای بورس به رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ کنکور سراسری ۱۴۰۳ برای تحصیل دردانشگاه تربت حیدریه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،بر اساس اعلام بنیاد خیرین دانشگاه دولتی تربت حیدریه همه رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ در تمامی رشته‌های کنکور سراسری (علوم تجربی، ریاضی فیزیک، علوم انسانی، زبان‌های خارجی و هنر) ۱۴۰۳ شهرستان تربت حیدریه (زاوه، مه ولات، جلگه رخ، کدکن و بایگ) توسط نیک اندیش مهندس مروج تربتی برای پنجمین سال متوالی بورسیه تحصیلی می‌شوند. 
داوطلبان با رتبه زیر ۱۰۰۰ کشوری که دانشگاه‌های شهرستان تربت حیدریه (دانشگاه دولتی، علوم پزشکی، فرهنگیان) را برای تحصیل انتخاب کنند به مدت ۴ سال تحصیلی (۳۶ ماه تحصیلی هر ماه ۳۰۰ هزار تومان) و داوطلبانی که سایر دانشگاه‌های کشور را انتخاب نمایند به مدت یک سال تحصیلی (۹ ماه تحصیلی هر ماه ۳۰۰ هزار تومان) مشمول بورسیه تحصیلی می شوند. 

دیگر خبرها

  • برگزاری آزمون کتبی تخصصی حفظ قرآن در سیستان وبلوچستان
  • کاهش تصدی گری دولتی و ارتقای بخش خصوصی لازمه رونق اقتصاد
  • اعطای بورس به رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ کنکور سراسری ۱۴۰۳ برای تحصیل دردانشگاه تربت حیدریه
  • افشای مدرک تحصیلی استاد همه‌چیزدان عرصه سیاست ایران | کدام دانشگاه درس خوانده است؟ +سند
  • پیوستن اداره‌های دولتی پایتخت به پویش کاهش مصرف آب
  • عملیات «وعده صادق» پیروزی بر سیستم پدافندی دشمنان بود
  • بهترین میوه برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • تعطیلی دانشگاه لهستانی به جرم فروش مدرک/ مدیران سیاسی و نظامی مشتریان مدرک تقلبی بودند
  • آیا می توان گیاهان را به صورت خودکار آبیاری کرد؟
  • هوش مصنوعی زندگی‌ها را نجات می‌دهد/ کاهش ۹۰ درصدی مرگ و میر بیماران قلبی