Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@07:27:21 GMT

نشست مسوولان انجمن های ادبی شرق گلستان برگزار شد

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۰۶۸۱۸

نشست مسوولان انجمن های ادبی شرق گلستان برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایرنا، دراین نشست صمیمی که عصر چهارشنبه در آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گنبدکاووس و باحضور نماینده مردم این شهرستان درمجلس شورای اسلامی و برخی مسوولان این شهرستان برگزار شد، تعدادی از مسوولان انجمن های ادبی شرق استان گلستان ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های شان، انتظارات خود را نیز از مسوولان اعلام کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توجه بیشتر به انجمن های ادبی و کمک به تامین یا رفع کمبود فضا برای دفاتر این تشکل ها، حمایت مادی و معنوی از انجمن ها و نیز از نویسندگان و شاعران در چاپ آثار با اختصاص یارانه چاپ، حمایت از بیمه فعالان فرهنگی بالاخص شاعران و نویسندگان، تسریع دراحداث فرهنگسرای شهر گنبدکاووس و ضرورت تجلیل از مفاخر ادبی و هنری که در قید حیات هستند و یا برگزاری بزرگداشت مفاخری که از دنیا رفته اند، از مهمترین درخواست های مسوولان انجمن ها از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و مسوولان محلی بود.

ضرورت ارتباط و تبادل فرهنگی و شرکت در همایش ها و سمینارهای فرهنگی کشور ترکمنستان و دعوت از مفاخر فرهنگی آنان برای شرکت در مراسم های فرهنگی در گلستان، بازدید از دفاتر انجمن ها توسط مسوولان استانی و شهرستانی بالاخص مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، ساخت تندیس مفاخر ادبی منطقه و نصب آن در میدان های شهری و کمک به تامین برخی ملزومات اداری از جمله یک دستگاه کامپیوتر برای انجمن های ادبی از دیگر انتظارات مسوولان انجمن های ادبی شرق گلستان از مدیرکل ارشاد استان بود.

به گزارش ایرنا، نماینده مردم گنبدکاووس درمجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با قدردانی از حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و معاون فرهنگی او برای شنیدن مسائل و مشکلات انجمن های ادبی شرق استان، خواستار توجه بیشتر مادی و معنوی مسوولان ارشاد گلستان از انجمن های ادبی شد.

قرجه طیار، حمایت از چاپ کتاب شاعران و نویسندگان و بیمه فعالان فرهنگی بالاخص اعضای انجمن های ادبی و نویسندگان را از جمله درخواست های مهم فعالان این حوزه از مسوولان فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان دانست و گفت: برای ساخت فرهنگسرای گنبدکاووس که اعضای شورای شهر و شهردای قطعه زمینی را به این امر اختصاص داده اند، پیگیری های لازم درحال انجام است.

وی افزود: دیدارهایی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته ام و او قول مساعدت برای تامین اعتبار ساخت فرهنگسرا را داده است و به احتمال زیاد در آینده ای نزدیک با حضور وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی، عملیات اجرایی این پروژه آغاز می شود.

به گزارش ایرنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان نیز در این نشست صمیمی از آمادگی این اداره کل برای حمایت مادی و معنوی از انجمن های ادبی استان برای رفع برخی مشکلات مطرح شده از جمله چاپ آثار و بیمه تامین اجتماعی هنرمندان و نویسندگان خبر داد و گفت: انجمن های ادبی از بازوان ارشاد در انجام فعالیت های فرهنگی هستند.

 عادله کشمیری افزود: حمایت از تشکل های ادبی و فرهنگی مردم نهاد که تعداد آنها در استان گلستان ۳۷ تشکل است، از وظایف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و ادارات تابعه در شهرستان ها است که در حد توان و مقررات انجام وظیفه خواهند کرد.

در ادامه این نشست آیین رونمایی از کتاب دده قورقود برگزار شد. این مجموعه از ۱۲ داستان به نثر و نظم تشکیل شده و مجموعه‌ای است که زندگی، ارزش‌های اجتماعی و باورهای پیش از اسلام ایل‌های ترک اوغوز را نشان می‌دهد.

نیمی از جمعیت یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری گلستان در هفت شهرستان واقع درشرق این استان سکونت دارند که ۳۵۰ هزار نفر آنان مکشتل از اقوام با فرهنگ های مختلف در شهرستان گنبدکاووس زندگی می کنند. 

/۳۰۳۹/۱۸۶۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گنبدکاووس فرهنگی فرهنگ و ارشاد اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۰۶۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی

به گزارش قدس آنلاین از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در متن پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است: در نهایت تاسف و تاثر خبر درگذشت زنده یاد از بزرگان موسیقی در خراسان شمالی را دریافت نمودم. شادروان حاج عیسی قلی‌پور که نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران در پرونده داشت، سینه‌اش لبریز از روایات، حکایات و اشعاری بود که زلالی مذهب،عشق،عرفان،حماسه و احساس را تجلی می‌بخشید.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت: دیدار با این هنرمند فقید و شنیدن هنر روح بخش او از بیادماندنی‌ترین خاطرات اینجانب در سفر به خراسان شمالی است.

وی اضافه کرد: اینجانب ضمن نکوداشت نام و یاد این هنرمند فقید، ضایعه درگذشت ایشان را به جامعه هنری ایران اسلامی، هنرمندان خراسان شمالی، خانواده آن مرحوم تسلیت عرض نموده و غفران و رحمت الهی را برای او از درگاه خداوند رحمان مسئلت می نمایم.

استاد عیسی قلی پور مشهور به عیسی بخشی، هنرمند موسیقی مقامی و از آخرین بازماندگان بخشی‌های کرمانج شمال خراسان جمعه- ۱۴ اردیبهشت‌ماه- پس از تحمل یک دوره‌ بیماری سرطان در بجنورد دارفانی را وداع گفت.

قلی پور خواننده گویش‌های ترکی بجنوردی، کرمانجی، فارسی و ترکمنی، بیش از شصت سال خنیاگر نغمه‌های مختلف خراسانی و آیین‌های مذهبی منطقه شمال خراسان بود. وی در جشنواره‌های متعددی شرکت کرد و کسب مدال و دیپلم افتخار در چهارمین جشنواره موسیقی فجر با گویش کرمانجی از افتخارات این هنرمند فقید است.

این هنرمند گواهینامه درجه یک هنری را سال ۱۳۹۵ از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی دریافت کرد و سال ۱۳۹۸ اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی نخستین کاشی ماندگار در بجنورد را بر سردر منزل عیسی قلی پور نصب کرد.

دیگر خبرها

  • وزیر فرهنگ درگذشت یکی از بزرگان موسیقی کشور را تسلیت گفت
  • سینه‌ این هنرمند لبریز از اشعار و عرفان بود
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت حاج عیسی قلی‌پور
  • برای هنرمندی که سینه‌اش لبریز از زلالی مذهب و عشق بود
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی
  • مردمی شدن فرهنگ در اولویت کار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است
  • تعامل هنرمندان استان یزد با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر
  • حقیقت زیر پای تمدن افسار گسیخته غربی در حال لگدمال است
  • وزیر فرهنگ و ارشاد با همتای آذربایجانی خود دیدار کرد
  • برگزاری محفل شعر گویشی شاعران بختیاری در دزفول