Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، محمدتقی نظرپور شامگاه چهارشنبه در جلسه مشترک روسای دانشگاه های استان مرکزی با اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در اراک گفت: در استان هایی همانند استان مرکزی که صنعتی هستند، این نگرانی وجود ندارد که بگوییم تنها یک دانشگاه جامع فعال یاشد.

وی افزود: حتما در کنار دانشگاه جامع فعال، دانشگاه دیگری فعال خواهد بود تا بتوانند در کنار یکدیگر، ارتباط صنعت و دانشگاه این حلقه مفقوده را پیدا کنند و  با هم پیوند زده شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نظرپور ادامه داد: با شرایطی که استان مرکزی به عنوان قطب مهم صنعتی دارد و واحدهای صنعتی مادر در آن فعال هستند، دانشگاهی همچون دانشگاه صنعتی این استان باید به جایگاه واقعی خود برسد و این ظرفیت در استان مرکزی وجود دارد.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان داشت: امکانات کالبدی این استان کم نیست و آمارهای به دست آمده گویای این واقعیت است.

نظرپور خاطرنشان کرد: ولی آنچه مهم است این که آیا از ظرفیت امکانات کلبدی استان، حداکثر استفاده می‌شود یا نه و این جا نیاز است که استان و مجموعه مدیریت استان مرکزی در حوزه آموزش عالی به موضوع آمایش توجه ویژه داشته باشد.

وی بیان داشت: در استان مرکزی ۳۶ مرکز علمی و دانشگاهی وابسته به وزارت علوم فعال هستند. دانشگاه های استان مرکزی صاحب ۲۱ ژورنال تخصصی علمی می باشند که ۴۳ شماره آن منتشر شده است. در استان مرکزی تاکنون ۳۵ همایش ملی علمی، تخصصی و سخنرانی‌های علمی برگزار شده است.

نظرپور ادامه داد: از پژوهشگران دانشگاه ها و مراکز علمی استان مرکزی ۲۶ هزار و ۶۶۵ مقاله علمی چاپ شده است، که یک هزار و ۲۳۹ مقاله بین المللی است و حدود ۱۶ هزار و ۸۳۹ مقاله در همایش های علمی داخلی منتشر شده است.

وی گفت: در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ حدود ۵۰ هزار دانشجو در استان مشغول به تحصیل بودند و در این مراکز هم حدود دو هزار و ۲۰۰  عضو هیات علمی فعال هستند. اینها همه گویای این واقعیت است که در استان مرکزی علاوه بر فضای صنعتی، فضای آموزشی و آموزش عالی نیز فعال است.

کد خبر 4681901

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری سند آمایش آموزش عالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۰۷۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده صادق نتیجه دانشگاه‌های ما است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی زلفی گل در مراسم سی و یکمین نکوداشت اعضای هیات علمی نمونه کشوری که در سازمان پزوهش های علمی صنعتی ایران برگزار شد با تبریک روز معلم یاد و گرامی داشت یاد شهدا و شهید مطهری و با تبریک به اساتید نمونه کشوری افزود: امکان ندارد کسی به توفیقاتی دست یابد بدون همراهی خانواده خود.

وی با بیان اینکه بزرگترین سرمایه هر جامعه فرهنگ آن جامعه است افزود: برای همین جامعه دانشگاهی فرهنگ جدید خلق می کند با پیشرفت علوم در عرصه های مختلف علم و فناوری جدید همراه با خود فرهنگ جدید خلق می کند. شما اساتید فرهنگساز و امید آفرین هستید. از این باب باید برگزای این‌مراسم با جدیت پیگیری شود.

وزیر علوم افزود: اساتید نمونه سرمایه های نمادین کشور هستند که هرجا باشند آنجا قیمت می یابد. به همین دلیل با احداث دانشگاه زمین اطراف دانشگاه ارزش پیدا می کند.

زلفی گل با بیان اینکه اساتید نمونه به عنوان سرمایه های نمادین‌کشور باید قدر ببینند افزود: بین اساتید نمونه کشوری خوشبختانه بانوان دانشمند نیز داریم که امیدواریم سال های آینده افزایش یابند. تمام اساتید نمونه در رشته های خود سرآمد هستند.

وی ادامه داد: انتخاب استاد نمونه در راستای تحقق مرجعیت علمی است در واقع می‌خواهیم شاخص افراد مرجع را به نمایش بگذاریم. اساتید نمونه مرجع علمی کشور هستند. خوشبختانه تعداد اساتید یک و دو درصد کشور درحال افزایش است.

وی ادامه داد: اقتدار حاصل از جسارت کشور که در راس آن رهبر حکیم و فرزانه کشور است یعنی وعده صادق، در سطح بین المللی نشان‌ مرجعیت کشور ما است. مرجعیت علمی اولین اولویت وزارت علوم از پنج اولویت است.

وزیر علوم خطاب به اساتید نمونه کشوری افزود: شما در عرصه شاگرد پروری هم‌ نمونه هستید به همین دلیل مرجعیت علمی برای ما مهم است و در قوانین وزارت علوم سعی شده برای ارتقای مرجعیت علمی برنامه داشته باشیم و از ظرفیت برنامه هفتم خوب استفاده کرده ایم. منتظریم ابلاغ شود و به تصویب هیات وزیران برسانیم.

وزیر علوم گفت : در برنامه هفتم توسعه برنامه های خوبی دیده شده است که می توان به دستورالعمل اعطای پژوهانه جامع، دستورالعمل تعاملات علمی ملی و بین المللی و دستورالعمل مهارت محور کردن آموزش اشاره کرد که برای این ها اعتبارت پیش بینی شده. در برنامه هفتم آمده که ۱۵ درصد اعتبارات برای پژوهش و ۵ درصد به امور فرهنگی اختصاص داده شود.

وی ادامه داد: امروز دنیا با این‌نتیجه رسیده و دنبال جنگ ارزان است کشورگشایی مشروع از طریق علم مقدور است. بهترین سربازان کشور گشای ایران دانشگاهیان هستند. جامعه دانشگاهی هم قدرت ایجاد تجهیزات سخت و هوشمند را دارد و هم قدرت نرم را ایجاد می کند. هرگونه هزینه برای علم و فناوری بهترین نوع سرمایه گزاری برای آینده است.

وی با تقاضا از اساتید گفت: تمام تلاش خود را بکنید تا نسل توانمند تر به جامعه تحویل دهید.

کد خبر 6093019 زهرا سیفی

دیگر خبرها

  • دستاوردهای آموزش عالی در ۴۰ سال گذشته در کشور بی‌نظیر بوده است
  • وعده صادق نتیجه دانشگاه‌های ما است
  • تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم
  • آزمون غربالگری درون دانشگاهی المپیاد علمی دانشجویی وزارت بهداشت در دانشگاه آزاد برگزار شد
  • ۶۵ عضو هیئت علمی نمونه کشوری معرفی شدند/ حضور پررنگ معاونان وزیر علوم در بین استادان برتر!
  • موزه دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح شد
  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور
  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است
  • پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم