Web Analytics Made Easy - Statcounter

«کوی گلستان» در دل شهرستان سبزوار بافتی تاریخی است که غبار فرسودگی بر آن نشسته و مسئولان سال‌هاست به وضعیت مردم این منطقه بی‌توجهی می‌کنند.

خبرگزاری دانشجو – مریم ذوالفقاری منظری؛ کوی گلستان سبزوار، یکی از بافت‌های فرسوده این شهر است که بر خلاف بافت‌های فرسوده کلانشهر‌ها که اغلب در حاشیه شهر‌ها قرار دارند، در دل شهر جای گرفته و ساکنان آن را در شرایطی اضطرار قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بارندگی‌های گسترده در ابتدای سال جاری این منطقه از سبزوار را نیز متاثر کرد و بیم خرابی و آسیب دیدگی گسترده، مردم را آزرده کرد.

این دغدغه باعث شد تا دانشجویان از جمله انجمن اسلامی عدالتخواه دانشگاه حکیم سبزواری وارد ماجرا شود و از فرماندار این شهر مطالبه گری کند.

این جریان دانشجویی اواخر فروردین ماه جاری با ارسال نامه‌ای به فرماندار سبزوار از وی دعوت کردند برای پاسخگویی به افکار عمومی و جریان‌های دانشجویی در دانشگاه حاضر شده و به سوالات دانشجویان و اساتید دانشگاه پاسخ دهد. اما ارسال این نامه از سوی فرماندار سبزوار بی پاسخ می‌ماند.   در همین رابطه علیرضا محمدی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان عدالتخواه دانشگاه حکیم سبزواری اوایل اردیبهشت ماه با انتقاد از فرمانداری سبزوار به دلیل عدم پاسخگویی پیرامون مساله سیل به خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو گفته بود که از روز‌های اول سال که شاهد بارش باران در سراسر کشور بودیم متاسفانه با بی تدبیری‌ها مسئولان این بارش‌ها تبدیل به فاجعه شد.

محمدی همچنین شهرداری و شورای شهر این شهر را نیز بی تفاوت نسبت به مشکلات کوی گلستان عنوان کرده و ادامه داد: مردم مظلوم کوی گلستان در دل شهر در زیر سایه بی توجهی‌های مسئولان شهری با جانشان بازی می‌شود.

چند ماه بعد یعنی اواخر تیرماه این تشکل دانشجویی نامه‌ای دیگر به فرماندار شهرستان ارسال می‌کند و از وی می‌خواهد به جای پرداختن به موضوعات کم اهمیت و حاشیه‌ای از جایگاه مهم و اختیاراتش برای بهبود وضع اشتغال، ازدواج جوانان، حل مشکلات معیشتی مردم و همینطور کاستن از آلام مشکلات اقتصادی مردم سبزوار استفاده کند.  
این نامه تا به امروز از سوی فرماندار بی پاسخ مانده است. و در همین رابطه خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو به سراغ مسئولان مربوط به مساله کوی گلستان رفت تا مشکلات و راه حل‌های رفع آن‌ها در این منطقه را از زبان آن ها بشنود.     توافق‌هایی بی سرانجام ذبیح الله آرمین، نائب رئیس شورای شهر سبزوار در این خصوص به خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو گفت: تاکنون چندین مرتبه سعی شده مشکلات این منطقه از طریق انعقاد توافق نامه‌هایی بین مراکز علمی و دانشگاهی شهر سبزوار و ادارات مربوطه حل شود، اما به دلیل عمل نکردن طرفین به تعهدات خود، این توافق نامه‌ها به نتیجه‌ای نرسیده است.

آرمین با اشاره به اینکه بافت سنتی و تاریخی این منطقه یکی از مشکلات و موانع بازسازی این منطقه است، افزود: این مساله شرایط ویژه و خاصی را برای کوی گلستان رقم زده است چرا که وجود بافت‌های تاریخی این منطقه از بافت‌های فرسوده سایر نقاط کشور متمایز ساخته و باید برای بازسازی‌ها و بهسازی‌ها مقطع مقطع پیش رفت.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر سبزوار تاکید کرد: حل مشکلات این منطقه نیازمند مشارکت اهالی است، اما متاسفانه برخی از ساکنان آن موافق طرح‌ها و برنامه ریزی‌ها نبوده و همکاری لازم را ندارند.   آماده سازی طرحی برای احیای کوی گلستان وجود بافت‌های سنتی و قدیمی در این منطقه باعث شد تا با سیدرضا حسینی، مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سبزوار گفتگو کنیم.

حسینی درباره آخرین اتفاقات مربوط به کوی گلستان درباره اداره متبوعش گفت: طبق آخرین تصمیمات مقرر شده است طرحی آماده شود و تمام ادارات خدمت رسان از جمله شهرداری، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و ... در قالب این طرح مجوز‌های لازم را دریافت کنند.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سبزوار با اشاره به اینکه تاکید میراث فرهنگی بر بهسازی این منطقه به دلیل تاریخی بودن آن است، ادامه داد: این طرح فعلا قرار است روی بخش‌هایی که فرسودگی بیشتری دارد متمرکز شود، که می‌تواند هم بحث بهسازی و هم بازسازی را شامل شود.   اختلاف میراث فرهنگی و راه و شهرسازی پس از چند روز پیگیری بالاخره توانستیم با احمد برادران، فرماندار ویژه شهرستان سبزوار نیز گفتگو کنیم.  
برادران با اشاره به اینکه دولت منطقه کوی گلستان سبزوار را در حوزه بازآفرینی محلات شهری واژه ناکارآمد را برای آن به کار برده است، به خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو گفت: یکی از مشکلات این منطقه اختلاف بین میراث فرهنگی و راه و شهرسازی است، چرا که میراث فرهنگی قائل به بهسازی و نوسازی این منطقه است، اما راه و شهرسازی به بازسازی این منطقه معتقد است.   نظر فرماندار سبزوار به بهسازی کوی گلستان فرماندار ویژه شهرستان سبزوار با اشاره به اینکه بافت تاریخی این منطقه ظرفیت گردشگری مناسبی را برای شهرستان سبزوار ایجاد کرده است، تاکید کرد: به نظر من بهسازی این منطقه همراه با مقاوم سازی و رفع نواقص دیدگاه درستی است چرا که باید کالبد تاریخی آن حفظ شود.

وی با اشاره به طرح مشارکتی دانشگاه حکیم سبزواری و شهرداری سبزوار برای این منطقه گفت: اقدامات اولیه این طرح انجام شده است. پس از آن شهرداری به ساکنان منطقه اخطار اولیه را خواهد داد و در صورتی که ساکنان تا موعد مقرر نسبت به اخطار بی توجه باشند، شهرداری ورود عملی خواهد کرد.

برادران در پاسخ به سوال خبرنگار دانشجو در خصوص تسهیلات ارائه شده به مردم نیز گفت: قطعا برای نوسازی این منطقه تسهیلات ارزان قیمت در نظر گرفته شده است که در زمان مناسب شرایط ارائه این تسهیلات اطلاع رسانی خواهد شد.     نقد فرماندار سبزوار به مسکن مهر وی همچنین ایرادی به طرح مسکن مهر گرفت و گفت: به جای اینکه طرح مسکن مهر در منطقه‌ای اجرا شود که هیچ زیرساختی نداشته، هزینه آن می‌توانست برای احیاء بافت‌های فرسوده داخل شهر‌ها استفاده شود و این مساله تا حد زیادی هزینه‌های دولت را کاهش می‌داد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کوی گلستان سبزوار دانشگاه حکیم سبزواری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۰۸۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای رفع ابهام‌ها و اجرای کامل توافق اسفند ۱۴۰۱

محمد اسلامی امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص هدف دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از سفر به ایران و حضورش در اصفهان با اشاره به در خواست های آژانس در خصوص چهار مرکز هسته‌ای در ایران که دو مورد از آنها تا کنون پاسخ داده شده و پایان یافته، گفت: ما همواره و مستمر در خصوص مسائل پادمانی و همکاریهای فنی با آژانس در ارتباط هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان افزود: بیانیه اسفند ۱۴۰۱ از نظر ما پابرجاست و براساس آن تعامل داریم. اما این بیانیه توسط جریان مخربی که در غرب علیه ایران اقدام می کند، زیرسوال رفته است، ما اما بر این بیانیه تاکید داریم.

وی همچنین تاکید کرد : آقای رافائل گروسی اعلام کرده است در ایران دیدارهایی خواهند داشت و من هم با وی دیدار دارم و مطمئن هستم که ابهامات برطرف می شود و در چارچوب پادمان و ان پی تی روابط خود را با آژانس تقویت می‌کنیم.

اسلامی درباره همکاری با آژانس در خصوص بازرسان و آن بازرسانی که ممنوع الورود به ایران شده‌اند، تصریح کرد: ما ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند و بازدید آنها در حال انجام است.

وی در عین حال تأکید کرد: استفاده از حقوق مسلم هر عضو آژانس طبیعی است و این مساله سیاسی نیست و ما در فرایندهای همکاری با آژانس این موضوع را مکرر اثبات کرده و آنها هم به آن اذعان دارند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما در مورد ارزیابی‌اش از اظهارات و ادعاهای گروسی در خصوص زمان دسترسی ایران به اورانیوم مورد نیاز برای بمب پیش از سفر به کشورمان با تأکید بر اینکه این ها موضعگیری نیست و سوال خبرنگار است و جریان مخرب و صهیونیستی  در هر فرصتی که ایشان مقابل تریبون قرار می‌گیرد با این روش در حال القای این است که برنامه ایران صلح آمیز نیست.

اسلامی گفت: گروسی مکرر گفته نشانه ای از برنامه تسلیحاتی ایران وجود ندارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان همچنین با اشاره به اینکه در هفته آینده اولین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای برگزار می‌شود، گفت:  از حدود ۴۷۷ مقاله ارائه شده، ۱۸۰ ارائه خواهیم داشت که توسط شرکت کنندگان غیرایرانی ارائه خواهند شد و آقای گروسی مدیرکل آژانس به عنوان مهمان ویژه حضور خواهد داشت و سخنرانی می‌کند.

اسلامی همچنین با یادآوری برگزاری المپیاد مخترعین جهان  در سوئیس در این هفته از مدال آوری پنج نفر از دانش آموزان مدارس انرژی اتمی کشورمان در این المپیاد شامل یک مدال طلا، یک مدال نقره و سه برنز خبر داد.
انتهای پیام/

آرش خلیل خانه

دیگر خبرها

  • تشییع پیکر شهید «محمدمهدی فانی» بعد از ۴۰ سال در بشرویه
  • لغو آماده‌باش نیرو‌های ارتش صهیونیستی برای حمله به رفح
  • منتظر پاسخ هستیم و در عین حال دستمان روی ماشه است
  • تلاش برای رفع ابهام‌ها و اجرای کامل توافق اسفند ۱۴۰۱
  • دانشگاه براون آمریکا سرانجام به خواسته دانشجویان تن داد
  • آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار آغاز شد
  • کاخ سفید: از تلاش چین برای برقراری امنیت در منطقه استقبال می‌کنیم
  • حماس: هر توافقی مشروط به موافقت اسرائیل با خواسته‌های ماست
  • تجمع دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار در حمایت از خیرش اساتید و دانشجویان آمریکایی و اروپایی
  • آغاز آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار