Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضایی با اشاره به اینکه نباید برای رسیدن به موفقیت و پیشرفت منتظر رفع تحریم‌ها باشیم، گفت: می‌توانیم دست به کار شده و ایالت‌های اقتصادی و صنعتی را فعال کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، «محسن رضایی» شب گذشته (چهارشنبه 9 مرداد) دربرنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره راهبرد و نگاه ایران به شرق به بیان توضیحاتی پرداخت و با اشاره به روابط ایران با چین گفت: ایران و چین وارد سطح جدیدی از روابط درازمدت حیاتی و استراتژیک شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی برنامه‌ای ۲۵ ساله با چین وارد همکاری شده ایم و بخش‌های سیاسی و اقتصادی را می‌توان از جمله برنامه‌های همکاری دو کشور برشمرد.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به سفر اخیر هیئت چینی به کشورمان اشاره کرد و گفت: در سفر اخیر گروه چینی به کشورمان، دیدگاه واحدی میان دولتمردان و سران دو کشور به وجود آمد به گونه‌ای که چینی‌ها خواهان گسترش همکاری راهبردی با ایران شدند.

 

وی با بیان اینکه رابطه ایران و چین از منافع متقابل بسیاری برخوردار است، گفت: در دوره تحریم‌ها حدود ۳۷ میلیارد دلار ارزش واردات چین بوده است این در حالی است که ایران توانایی دارد تا ۲۰۰ میلیارد دلار با چین صادرات و واردات داشته باشد.

 

رضایی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی، چین حدود ۴۷۰ میلیارد دلار صادرات به امریکا و همین مقدار به اروپا دارد و کل صادرات چین را می‌توان حدود ۲ هزار میلیارد دلار برآورد کرد و حدود ۳ هزار میلیارد دلار هم ذخیره ارزی به نام خود ثبت کرده است، ادامه داد: ایران کانون انرژی جهان است و چین به شدت نیازمند نفت و گاز و انرژی است و ما هم به فناوری‌های نوینی که چین سریعتر از اروپا و امریکا به دست ما می‌رساند نیازمندیم پس منافع متقابل ایران و چین بسیار است.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه خواستار کاهش واردات کالا‌های بی کیفیت چینی هستیم با ابراز تاسف نسبت به اینکه در ایران برخی تجار به دنبال کالای کم ارزش و بی کیفیت چینی هستند، گفت: این در حالی است که در چین نیز چنین افرادی کم نیستند بنابراین ما خواهان واردات کالا‌های مرغوبی هستیم که چین به اروپا و امریکا صادر می‌کند.

 

وی درباره ارتباط ایران با شرق با بیان اینکه با این که یکی از شعار‌های جمهوری اسلامی در صدر انقلاب؛ نه شرقی، نه غربی بود، اما منظور از شرقی همان شرق انحصار طلب مانند شوروی و غربی مانند امریکا بود، گفت: اگر در شرق کشور‌های قابلی باشند ما حتماً با آنان همکاری می کنیم اما متأسفانه غربی‌ها همیشه مانند استاد شاگردی به ما نگاه می‌کنند که این نگاه در شرق وجود ندارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تاسف به برخی نگاه ها در داخل کشور که به دنبال آزادی در داخل و نوکری در خارج از کشور هستند، گفت: آزادی را نباید فقط محدود به داخل کشور دانست و باید در روابط خارجی هم آزادانه رفتار کنند، اما نمی‌شود که در داخل آزاد بود و در خارج دنباله رو امریکا.

 

رضایی در ادامه این گفتگوی خبری با بیان اینکه در ارتباط با چین، روسیه و ترکیه در برخی از بخشها، در یک جبهه به نام تحریم‌ها قرار داریم، افزود: امریکا ایران، چین و روسیه را دشمنان خود نامیده است در این بین ما به دنبال برنامه‌های راهبردی با روس‌ها هم هستیم اما مورد به مورد به طور مثال در مورد سوریه، ما در کنار روسیه اقدام راهبردی پیاده سازی کردیم و در سوریه همدیگر را آزمایش کردیم و دیدیم که می‌توانیم با هم کار کنیم و این همکاری تاکنون ادامه دارد.

 

وی درباره اقداماتی که باشگاه تحریم ها یعنی ایران، روسیه، چین و ترکیه می توانند انجام دهند نیز گفت: باشگاه تحریم ها به عنوان یک ائتلاف بزرگ می‌تواند عامل اقدامات و تأثیرات بزرگ و مهمی باشد. ما می‌توانیم با چین و روسیه یک بلوک جدید و یک تفکر و اندیشه و حرکتی جدید را ایجاد و آغاز کنیم این در حالی است که اگر مردم آلمان و فرانسه به سمت تفکر ضد نظام سرمایه داری و ضد دموکراسی فاسد برگردند نیز ما از آنان استقبال می‌کنیم.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این نکته که اروپایی‌ها دچار اشتباهند، گفت: آنان به ما می‌گویند تند نروید و از برجام خارج نشوید حال بیایند و هزینه این تند نرفتن را بپردازند اروپایی‌ها به تعهدات خودشان در برجام هم عمل نمی‌کنند. ما به دنبال حرکت گام به گام هستیم تا کل منافع هسته‌ای را فعال کنیم و اگر اروپایی‌ها به تعداتشان عمل کنند و بگذارند بانک‌های ما در اروپا فعال گردد و نفت ایران را به همان میزان سابق خریداری کنند احتمال دارد که ایران به برنداشتن گام سوم فکر کند.

 

رضایی با اشاره به اینکه اروپایی‌ها تا شهریور ماه فرصت دارند که به تعهداتشان عمل کنند و گرنه پس از شکست خوردن ترامپ بازگشت اروپایی‌ها دیگر فایده‌ای ندارد، افزود: فکر نمی‌کنم ایران در آن زمان نگاه مثبتی به بازگشت اروپایی‌ها به برجام داشته باشد و ممکن است ایران تصمیم جدیدی بگیرد.

 

وی در بخش دیگری از این گفتگوی خبری درباره اقدامات اخیر ایران در زمینه سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا گفت: مسئول همه این حوادث امریکاست اسناد ضبط شده‌ای وجود دارد که به پهپاد جاسوسی امریکا اخطار داده شده بود و بار‌ها به اخطار ما بی توجهی کرده بود نتیجه اش هم همان شد که باید می‌شد.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  همچنین درباره اقدام ایران برای توقیف نفتکش انگلیسی نیز اینگونه توضیح داد: چرا آنان کشتی ما را توقیف کردند؟ انتظار داشتند ما دست روی دست بگذاریم. اما پس از اقدام آنان ما هم خلیج فارس را در نوردیدیم و کشتی انگلیسی را یافتیم که به اشتباه از آبراه خروجی قصد ورود داشت و از آنجا که حفظ امنیت تنگه هرمز با ایران است بلافاصله دوستان وارد عمل شدند به آن اخطار دادند، اما انگلیسی‌ها گوش نکردند و در نهایت برادران پاسدار ما آن را توقیف و به ساحل آوردند البته براساس حکم دادگاه و قوانین بنادر و کشتیرانی.

 

وی با بیان اینکه ما در مقاومت فعال هستیم در توضیح بیشتر درباره این موقعیت گفت: یعنی اگر اتفاقی رخ داد دیگر مانند گذشته زیر چشمی رد نمی‌کنیم یک موشک بزنند یک موشک می‌زنیم البته به دنبال جنگ نیستیم و فقط قصد مقاومت داریم.

 

در بخش دیگری از این گفتگوی خبری دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نوسانات بازار ارز در پی انتشار برخی اخبار گفت: یکی از دلایل افزایش نرخ ارز در سال ۹۷ این بود که مردم شنیدند ناو‌های امریکایی به خلیج فارس آمده اند و از ترس هجوم بردند برای خرید ارز، اما امسال با علم به اینکه ایران توان نظامی و دفاع از خودش را دارد ثبات در نرخ ارز برقرار شده است.

 

وی با اشاره به اینکه توانایی ایران در برابری قدرت دفاعی مقابل امریکا یک رویداد بزرگ در تاریخ ایران محسوب می‌شود، افزود: ما با یک موشک توانستیم مدرن‌ترین پهپاد امریکا را زمین گیر کنیم از این رو سال‌های آینده را می‌توان سال‌های تضعیف امریکا در منطقه نامید.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره شرایط کنونی اقتصادی نیز در این برنامه خبری به بیان نکاتی پرداخت و با طرح این سوال که مگر وضع روز‌های قبل از تحریم چیز خوبی بود؟ گفت: همه کسانی که در دولت‌های اخیر بر سر کار آمدند مانند آقایان هاشمی رفسنجانی، خاتمی، احمدی نژاد و روحانی وقتی روی کار آمدند ارز را با قیمتی تحویل گرفتند و پس از چهار سال دومشان، قیمت ارز دو و نیم تا سه برابر شده است و بعد این ارز را تحویل دولت بعدی دادند و دولت بعدی هم به همین منوال. آیا نام این اقتصاد است؟

 

وی با تاکید بر اینکه شرایط تحریمی بهترین زمانی است که اقتصاد را درست کنیم، گفت: چرا باید کسی منتظر این باشد که تحریم‌ها برداشته و وضع مردم خوب شود همین الان دولت آنقدر دارایی دارد که اگر آن‌ها را بفروشد و تبدیل به مولد کند بدون کوچکترین قطره نفتی می‌تواند 10 سال دیگر کشور را اداره کند.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  ادامه داد: با دارایی‌هایی که امروز در کشور وجود دارد اگر در شرایط تحریمی برنگردیم و به اقتصاد قبل از تحریم‌ها و روی پاشنه خودمان بایستیم می‌توانیم به خوبی کشور را اداره کنیم ما در حال حاضر با ۱۵ کشور مرز آبی و خاکی داریم هیچ کشوری نمی‌تواند ۱۵ مرز را اداره کند، ولی ما این کار را انجام می‌دهیم اگر کشور ما صنعتی شود ما باید روزانه یک میلیون بشکه نفت هم وارد کنیم و دیگر فقط فروشنده و مصرف کننده نخواهیم بود.

رضایی با تاکید بر اینکه نباید برای رسیدن به موفقیت و پیشرفت منتظر رفع تحریم‌ها باشیم، گفت:  می‌توانیم دست به کار شده و ایالت‌های اقتصادی و صنعتی را فعال کنیم.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در شرایط کنونی می توانیم با ایجاد رقابت میان استان‌ها در اقتصاد و صنعت تحرک ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: ما جنگی که وظیفه دولت بود را به مردم واگذار کردیم حالا نباید اقتصادی که وظیفه مردم است را به گردن دولت بیندازیم. در حال حاضر بهترین فرصت است که دولت امور را به مردم واگذار کند تا مردم وارد اقتصاد شوند./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اوقات فراغت روزنامه کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد روزنامه ها مجلس خبرگزاری شبستان اردبیل آذربایجان غربی اربعین حسینی محسن رضایی تحریم ها تحریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۰۸۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌: بعد از حمله به اسرائیل دلار تسلیم شد و افزایش نیافت

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه «وعده صادق» خروجی دانشگاه‌های ماست، گفت: اگر دانشگاه قوی و موشک قوی داشته باشیم؛ حتی اقتصاد هم تسلیم می‌شود.   به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصطفی رستمی در سی و یکمین آیین نکوداشت استاد برگزیده کشوری که امروز در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی در حال برگزاری است با تبریک روز معلم با تاکید بر اینکه «وعده صادق» خروجی دانشگاه های ماست، اظهار کرد: روند اتفاقات بعد از عملیات وعده صادق ثابت کرد که اگر دانشگاه قوی و موشک قوی داشته باشیم؛ حتی اقتصاد هم تسلیم می‌شود.   وی در ادامه افزود: در شرایطی که نرخ دلار با هر خبری تغییر می‌کرد، به دلیل قوی بودن اقتصاد کشور، دلار هم تسلیم شد و افزایش نیافت.   رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه باور قطعی این است که که اگر بناست کشور حرکت رو به جلو داشته باشد، با تکریم استاد و دانشمند رقم می‌خورد، گفت: افتخارات امروز در کشور و بازدارندگی که ایحاد شده همه محصول تلاش دانشمندان ایران اسلامی است. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کارگران رکن اصلی اقتصاد کشور هستند
  • بخش خصوصی؛ ضد تحریم، ارزآور
  • وزیر صمت: واردات خودروهای کارکرده منتظر مصوبه دولت
  • وزیر صمت مطرح کرد: واردات خودروهای کارکرده منتظر مصوبه دولت
  • رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌: بعد از حمله به اسرائیل دلار تسلیم شد و افزایش نیافت
  • اگر موشک و دانشگاه قوی داشته باشیم اقتصاد تسلیم می‌شود
  • گزارش جالب دویچه‌وله؛ روش های دور زدن تحریم ها ازسوی ایران و روسیه | چین در ظاهر هیچ نفتی از ایران وارد نمی‌کند؛ در عوض...
  • پیشرفت در کنترل نرخ بیکاری کشور/ تولید افزایش یافت
  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟