Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@07:34:05 GMT

بخش معدن باید پیشران اقتصاد استان کرمان باشد

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۱۰۲۷۵

بخش معدن باید پیشران اقتصاد استان کرمان باشد

به گزارش ایرنا، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در چهل و پنجمین نشست شورای گفت و گوی استانی دولت و بخش خصوصی افزود: معدن می تواند مهمترین بخش اقتصاد استان کرمان باشد زیرا این استان بالاترین ارزش افزوده و بیشترین سهم استخراج از معادن در کشور را به خود اختصاص داده است.

سید مهدی طبیب زاده با اشاره به اینکه در بخش معدن تشکل های بسیار زیادی فعال هستند، گفت: به نظر می رسد که معدن نتوانسته با وجود تمامی پتانسیل های موجود خود، نقش خود در توسعه اقتصادی را ایفا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر این مطلب که آثار وجود معادن در استان کرمان نباید حفره های بزرگ باشد و باید از بطن آن صنایع با ارزش افزوده بالا درآید، اظهارداشت: بایستی زنجیره ارزش معدن در استان کرمان کامل شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان از منابع معدنی به عنوان منابع تجدیدناپذیر بین نسلی یاد کرد و ادامه داد: این منابع باید تبدیل به ثروت زاینده برای نسل های آینده شود.

طبیب زاده با اشاره به اینکه هنوز کارهای اساسی در حوزه معدن به ویژه در حوزه اکتشاف انجام نشده است، گفت: آنچه معدن در استان کرمان کشف شده بر اساس شواهد موجود و به صورت عینی بوده است و شاهد هستیم که در سال های اخیر معادن جدیدی کشف نشده است و معادن موجودی در عمق وجود دارند که باید با استفاده از تکنولوژی های جدید کشف شوند.

وی با اشاره به این مطلب که اکتشاف باید طی برنامه ای چندساله در صدر کارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد، گفت: به روش های منسوخ و تکنولوژی های قدیمی در حال برداشت از معادن هستیم و در این حوزه نیز باید تکنولوژی های جدید وارد شود.

طبیب زاده  گفت: وقتی می توانیم بگوییم از معادن به خوبی استفاده کرده ایم که شهرکهای صنعتی مدرن در جوار معادن مختلف از جمله معادن فولاد و مس قرار گیرد تا شمش تولیدی آنها تبدیل به قطعات ارزشمندی شود که درحال حاضر با صرف میلیاردها دلار وارد کشور می شوند.

وی خاطرنشان کرد:از هر منظر به معدن نگاه کنیم نشانه های ضرورت توجه به  این بخش مشخص است زیرا در حوزه اشتغال، تحقق اقتصاد مقاومتی و درآمدزایی  تاثیر به سزایی دارد.

۷۴۴۰/ ۵۰۵۴

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صنعت و معدن کرمان ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۱۰۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوآوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان حوزه معدن تجاری‌سازی می‌شوند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران (ایمینو) با هدف حمایت‌ از تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان و فناور و رفع نیازهای صنایع مرتبط با معدن، رویدادهای به‌هم‌رسانی نیازهای فناورانه و نوآورانه معدنی را  برگزار می‌کند.

در این رویداد، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور از فرصت لازم برای ارائه دستاوردها و توانمندی‌هایشان به بهره‌برداران معادن و صنایع معدنی و همچنین صاحبان سایر صنایع مرتبط با بخش معدن و صنایع معدنی بهره‌مند می‌شوند.

در قالب این رویداد، شرکت‌های بخش‌های خصوصی و دولتی، ضمن بیان نیازها و اقلام اولویت‌دار، با ظرفیت‌ها و محصولات ارائه شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان شرکت‌کننده در رویداد، آشنا می‌شوند.

یکی از لازمه‌های اصلی برای ارائه دستاوردهای دانش‌بنیان، برخورداری از سطح فناوری بالاتر از میانگین و راهبردی بودن آن است. این محصول یا خدمت می‌بایست یکی از نیازهای حیاتی و اساسی صنعت را تامین کند به طوری که در کاهش وابستگی به واردات و توانمندسازی اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد.

همچنین در این رویداد ضمن تشریح و تبیین نیاز، معضل یا کمبودی که عامل ایجاد نیاز به خلق محصول دانش‌بنیان بوده است، کاربردهای محصول یا محصولات دانش‌بنیان در معادن و صنایع معدنی و افزایش آگاهی نسبت به قابلیت‌ها و افزایش مصرف آن‌ها بیان می‌شود.

محصولات دانش‌بنیانی که این رویداد ارائه می‌شوند می‌بایست در تولید پایدار، ارتقای ارزش افزوده، افزایش بهره‌وری شامل افزایش کیفیت و کمیت محصول، بهینه‌سازی عملیات و فرآیندها کمک به بهینه‌سازی مصرف آب و انرژی‌ها کمک کنند.

این فناوری‌ها در تولید انرژی‌های پاک، کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، کاهش استهلاک دستگاه‌ها و تجهیزات، بهبود تعمیر و نگهداری، ارتقای افزایش عمر تجهیزات، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات نقش خود را به اثبات برسانند.

بهره‌مندی از فناوری‌های نوین و پیشرفته نظیر فناوری‌های اطلاعات، ارتباطات و هوشمندسازی، استفاده از هوش مصنوعی، تحول دیجیتال، فناوری‌های بهینه‌سازی انرژی و حفاظت از محیط‌زیست از اولویت‌های رویداد هم‌رسانی نیازهای فناورانه است.

در صورتی‌ که محصولی بومی‌سازی شده باشد، باید ضمن برخورداری از مزیت‌های تجاری و رقابتی از توانمندی رقابت‌پذیری آن‌ها با محصولات مشابه و قابلیت جایگزین‌شدن با محصولات خارجی از بعد فنی و مالی برخوردار باشد. ‌شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور می‌توانند با شرکت در این رویداد از فرصت برابر و مشابه با سایر شرکت‌ها برای ارائه و معرفی دستاوردهای دانش‌بنیان و نوآورانه خود به صنایع بهره مند شوند و در مسیر تجاری‌سازی محصولات و خدمات خود قرار بگیرند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بررسی علت فوت کارگر معدن کوهبنان در دستور کار قضایی است
  • علت فوت کارگر معدن در کرمان چه بود؟
  • جزییات مرگ کارگر معدن زغالسنگ هشونی شهرستان کوهبنان
  • نوآوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان حوزه معدن تجاری‌سازی می‌شوند
  • مرگ کارگر معدن زغال سنگ در کرمان به دلیل نبود ایمنی کار (+ عکس)
  • معادن؛ ثروتی نهفته در خاک/ بی بهره چون کهگیلویه و بویراحمد
  • جان باختن یک کارگر در معدن زغال‌سنگ هشونی کوهبنان
  • جان باختن یک کارگر معدن در استان کرمان
  • امسال تعهدات دولت در حوزه‌های درمان، آب و مسکن به مردم ارائه می‌شود
  • ریسک سرمایه‌گذاری در دریا باید کاهش یابد