Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشریات دانشجویی به عنوان نماینده نگاه و اندیشه دانشجویان حرف‌های شنیده نشده زیادی دارند. گوشه و کنار نشریات به انتشار بخش‌های خواندنی هر نشریه می‌پردازد. به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشریات دانشجویی به عنوان نماینده نگاه و اندیشه دانشجویان حرف‌های شنیده نشده زیادی دارند. گوشه و کنار نشریات به انتشار بخش‌های خواندنی هر نشریه می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بخش مقاله انتخابی از آخرین شماره نشریه دانشجویی «هم‌شاگردی» است.
اصولاً هر حرکت هدفدار و نظام مندی نیازمند اصل «برنامه ریزی» است. با یک نگاه کلی به بیانیه گام دوم انقلاب می‌توان متوجه شد که رهبر معظم انقلاب با نگاهی استراتژیک و راهبردی بیانیه گام دوم انقلاب را ابلاغ کردند؛ دیدگاه استراتژیک یعنی اینکه؛ از کجا، به چه طریقی و با چه شرایطی آمده ایم؟ درکجا قرار داریم؟ منابع و امکاناتمان چیست؟ تهدید‌ها و فرصت‌ها کدامند؟ به کجا خواهیم رفت؟ و ابزارمان برای رسیدن به هدف چیست؟

رهبر معظم انقلاب در این بیانیه به همه سوالات مذکور جواب صریح، مستدل و روشن داده اند.
انقلاب اسلامی در بطن ظلمات و تاریکی‌هایی که جهان محصور در دو قطبی شرق و غرب را فرا گرفته بود با یک اراده الهی و حرکتی مردمی به عنوان قطب سوم ظاهر گشت و با فروپاشی بلوک شرق، سخن از یک دوقطبی جدید به نام «اسلام و استکبار» را در عصر جدید به میان آورد؛ انقلابی که ضمن آمادگی برای تصحیح خطا‌های خویش به اصول خود پای بند بوده و تجدیدنظر ناپذیر است.
انقلابی که با «اصل ما می‌توانیم» از صفر شروع کرده و با وجود موانع و مشکلات بسیار همانند جنگ تحمیلی و تحریم‌ها هرگز از پای نایستاده و در حد توان تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کرده است.
اما نکته دیگر این بیانیه زمان صدور آن است؛ در زمانی که دشمنان از همه توان خود برای متوقف کردن انقلاب استفاده می‌کنند و انقلاب اسلامی را ناکارآمد در آستانه سقوط جلوه می‌دهند، رهبر انقلاب با صدور این بیانیه و ترسیم ماموریت‌ها و چشم انداز‌های انقلاب اسلامی در گامی جدید و عصری جدید جوانانی را که دشمن همه توانش برای سقوط فرهنگی آنان به کار برده است را مخاطب قرار می‌دهد و ضمن دعوت به استفاده از تجربه گرانبهای گذشته با کلام و دیدگاهی مستدل، آرمانگرایانه و واقع بینانه آنان را به آینده‌ای روشن بشارت می‌دهد.

با این مقدمه نسبتاً طولانی بدین جا رسیدیم که رهبر معظم انقلاب، جوانان و بخصوص جوان مومن انقلابی دانا و کاردان را مخاطب خود در این بیانه قرار داده است؛ یعنی ادامه راه با جوانان است و ما هم به عنوان فعالین تشکیلاتی باید همانند یک استراژیست در ابعاد فردی و گروهی به سوالات بالا پاسخ دهیم.
اما سوالی که پیش می‌آید این است که تشکل‌های دانشجویی در گام دوم چه باید‌ها و نباید‌هایی پیش رو دارند؟
نکته جالبی که در بیانیه می‌توان مشاهده نمود این است که مقام معظم رهبری شاه کلید همه مسائل را «امید و نگاه خوشبینانه» می‌دانند؛ امیدی که کاذب نیست و محرک است، و مهم‌ترین ویژگی جوانان نیز امید به آینده است؛ پس باید در هر فعالیتی و در هر زمینه‌ای ضمن دیدن نیمه پُرِ لیوان، امیدوارانه در جهت پر کردن نیمه دیگر گام برداشت!
دانشجو و جنبش دانشجویی به عنوان موذن جامعه باید بیدار باشد، یعنی: تشکل‌های ما باید به سمتی بروند که نیاز‌های جامعه را تشخیص دهند و مطالعه و پژوهش‌های جامعه‌ی دانشجویی را به سمت نیاز‌های اساسی جامعه سوق دهند.
ارتباط بین دانشگاه و صنعت دو بعد دارد؛ اول، همسویی مطالعات دانشگاهی با نیاز‌های صنعت؛ دوم، حمایت دو جانبه این دو از یکدیگر. یعنی یک بعد درون دانشگاهی و بعد دیگر برون دانشگاهی؛ حال بعد درون دانشگاهی تا حد زیادی احتیاج به یک دیده بان دقیق و با ذکاوت دارد که در اینجا باید جنبش دانشجویی فعال‌تر شود و جایگاه خود را به درستی تعریف کند.
ما در مدیریت استراتژیک مبحثی داریم به عنوان رخداد و روند؛ در جامعه ما گاهی رخداد‌ها و روند‌ها به اشتباه تحلیل می‌شوند؛ برای مثال دو دهه قبل که پدیده ویدئو در جامعه مطرح شد ما به عنوان یک رخداد به آن نگاه کردیم یعنی مواجهه سلبی! اما ویدئو تنها یک رخداد نبود بلکه یک روند بود که در ادامه با ماهواره و سپس فضای مجازی ادامه پیدا کرد؛ اگر قرارگاه‌های فرهنگی و بخصوص تشکل‌های دانشجویی با یک دید بلند مدت نیاز جامعه به بخش نرم افزار و سخت افزار در رسانه را به درستی تشخیص می‌دادند و مطالعات و پژوهش‌های مناسبی در این راستا انجام می‌دادند شاید امروز اسیر تلگرام و اینستاگرام نمی‌شدیم.
تفاوت جنبش دانشجویی و دانشجوی تشکیلاتی با سایر دانشجویان باید در این باشد که نیاز‌های جامعه را بشناسد و با تحلیل مناسب نیاز‌های آتی را تشخیص دهد و با تعریف اهداف کوتاه مدت و بلند مدت از بعد فردی و گروهی به سمت آن حرکت کند.
حال در بیانیه گام دوم میبینیم که اولین توصیه از توصیه‌های هفتگانه رهبری به حوزه علم و پژوهش اختصاص دارد. رهبری اعتقاد دارند که باید برای پنجاه سال آتی برنامه‌ریزی کنیم و بعد از پنجاه سال جهان در وضعیت علمی به نحوی حرکت کند که هر کس که بخواهد علمی بیاموزد لاجرم زبان فارسی را تعلیم ببیند! این یک هدف بلند مدت است و اجرای آن نیازمند تعریف اهداف کوتاه مدت و برنامه ریزی مناسب است که این امر علاوه بر مسئولین متوجه جنبش دانشجویی نیز می‌باشد.
پیشرفت در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و سایر حوزه منوط به پیشرفت در حوزه علم و پژوهش و بومی سازی (ایرانی- اسلامی) علوم است تا همانند حوزه‌های دفاعی و هسته‌ای به نقطه‌ای دست یابیم که دیگر تهدید‌ها و تحریم‌ها اثرگذار نباشند. در گام دوم انقلاب وظیفه تشکل‌های انقلابی فراتر از گذشته است و باید بصورت آتش به اختیار نیاز‌ها را بشناسد، پژوهش کند و برنامه عملی ارائه دهد.

ابوالفضل محمدی
دانشجوی دانشگاه زنجان

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نشریات دانشجویی نشریه هم شاگردی گام دوم انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۱۰۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنبش دانشجویی در آمریکا مورد حمایت دانشجویان شهرکرد قرار گرفت

به گزارش خبرنگار مهر، یاسر پیرعلی بعداز ظهر امروز یک شنبه در تجمع دانشگاهیان دانشگاه شهرکرد در اعلام حمایت و همبستگی با آزادی خواهان حامی مردم غزه در جهان، اظهار کرد: اتفاقات اخیر در دانشگاه آمریکا در سطح دنیا امر بسیار مبارکی می‌باشد که منجر به یک جریان انقلاب دانشجویی شود و ارکان نظام سلطه آمریکا را به لرزه در می‌آورد.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دهه ۶۰ بیان داشت: راه قدس از کربلا می‌گذرد، اولین پله آزادی کربلا بود که سفر اربعین اتفاق بزرگ و تمدن سازی بود به دنبال آن راه قدس در پیش است.

رئیس دانشگاه شهرکرد به تأکیدات سخنان رهبر معظم انقلاب که فرمودند: آمریکا شیطان بزرگ است، اشاره و یادآور شد: آمریکا به دانشجویان دانشگاه‌های خود رحم نمی‌کند و دانشجویان را به طرز فجیع بازداشت می‌کند.

وی تصریح کرد: جنبش دانشجویی که سال ۵۷ در کشور شکل گرفته، پیام انقلاب اسلامی می‌باشد و گفتمان نظام اسلامی است.

پیرعلی خاطر نشان کرد: کشورهای اروپایی، آمریکایی و دولت‌های آنها اغتشاشی در ایران شکل می‌گیرد مداخله می‌کنند، ایران به هیچ وجه این کاررا نمی‌کند، ما بیشتر عقبه فکری برای دانشجویان هستیم و پیام مقام معظم رهبری در سال ۹۳، گفتمان انقلاب اسلامی اکنون توسط دانشجویان در آمریکا شنیده شده است.

وی با اشاره به وتو ۳ مرتبه‌ای آمریکا در متوقف نمودن کشتار و نسل کشی مردم غزه در سازمان ملل اشاره و گفت: آمریکا میدانی وارد گود کشتار مردم مظلوم در غزه شده است.

پیرعلی افزود: اسرائیل ابزاری برای استکبار می‌باشد تا نقشه‌های آمریکا را در منطقه پیاده کند و دیگر کاربرد اصلی خود را از دست داده است.

وی با اشاره به جنبش دانشجویی در آمریکا اذعان داشت: این جنبش مورد حمایت دانشجویان دانشگاه شهرکرد و کشور می‌باشد و ما حمایت معنوی خود را اعلام می‌کنیم.

رئیس دانشگاه شهرکرد گفت: از سال ۵۷ بیشتر روز قدس و آرمان‌های انقلاب، آرمان امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب را دنبال کردیم.

وی درباره عملیات وعده صادق بیان داشت: حمله موشکی تحمیل اراده جمهوری اسلامی بر صهیونیست بود؛ فضا
به نفع جبهه مسلمین تغییر کرده و اولین بار است که هیمنه رژیم صهیونسیتی شکسته شده، ملت‌ها پشتوانه قوی نظامی را احساس می‌کنند.

پیرعلی در پایان کلام اظهار کرد: با حمایت معنوی و تمدن سازی که در محوریت اسلام شکل گرفته در سراسر جهان و با حضور دانشجویان عدالت خواه در کشورهای آمریکا، اروپا و… رویداد بسیار مهمی رقم بخورد و شر جرثومه فساد صهیونیستی و آمریکا از سر بلاد اسلامی و مسلمان کوتاه شود.

کد خبر 6091241

دیگر خبرها

  • تشکل جامعه اسلامی در حوزه سیاست‌گذاری دانشگاه اثرگذار بوده است
  • جنبش دانشجویی در آمریکا مورد حمایت دانشجویان شهرکرد قرار گرفت
  • تشکل‌های دانشجویی غزه دوشادوش جنبش دانشگاهی تاریخ ساز در آمریکاست
  • بیانیه دانشجویان ترکیه در حمایت از خیزش دانشجویی در آمریکا
  • چالش‌ تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • مهم‌ترین چالش‌ و مشکلات تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • افول تشکل‌های دانشجویی، بدنه اجرایی کشور را تضعیف می‌کند
  • بیانیه حمایت از اعتراضات جهانی دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی در همبستگی با مردم فلسطین
  • بیانیه حمایت از اعتراضات جهانی دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی
  • جنبش دانشجویی آمریکا خواب را از چشم قاتلان کودکان غزه ربوده است