Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@16:16:34 GMT

٩ برداشت از سیره رفتاری امام جواد (ع)

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۱۲۲۶۵

٩ برداشت از سیره رفتاری امام جواد (ع)

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  سیره رفتاری امام جواد (ع) می‌تواند درسی برای ما و توشه‌ای برای آخرت‌مان باشد. ما برای نیل به توسعه و رشد اجتماعی نیاز به یک نقشه راه داریم که محتوای آن را می‌توانیم در آموزه‌های دینی و سبک زندگی اهل بیت (ع) جست‌وجو کنیم. به همین منظور و به مناسبت شهادت این امام معصوم به بیان ٩ شاخص از سیره اجتماعی امام محمد تقی (ع) پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تقواى الهى
می‌دانیم که یکى از القاب آن حضرت «تقى‏» است و این به دلیل جلوه و ظهور خاصى است که تقواى الهى آن امام همام در اجتماع ‏آن روز داشت و جهانى از پاکى و عفاف و تقوا را فرا راه ‏دیدگان قرار داد؛ والا تمامى معصومین برخوردار از صفت‏ تقوا و عصمت الهى هستند؛ چنانکه همه صادق‏ (راستگو)، کاظم‏ (فروبرنده خشم) و زین‌العابدین‏ (زیباترین روح ‏پرستنده) ‏ هستند.

همراه ناصالح
دوستان ناباب آینده انسان را در زندگی و اشتغال به خطر می‌اندازند. رفاقت با آنان هم موجب می‌شود انسان اخلاق ناپسند‌شان را بگیرد و هم خود آن‌ها در دوستی خیانت می‌کنند و از پشت به دوست خود خنجر می‌زنند. امام جواد (ع) در این‌باره فرمود: «از دوستی با شخص شرور بپرهیز که، چون شمشیر برهنه است؛ منظره‌اش نیکو و اثر زخمش نازیباست.»

اثر همنشین
انسان‌ها در روابط اجتماعی خود از اخلاق و رفتار نیک یا بد همکاران و دوستان خود تأثیر بسیار می‌گیرند. امام جواد (ع) در این‌باره می‌فرماید: «خوی بد در همراهی با بی‌خردان و نیکویی اخلاق در همنشینی با خردمندان است.»

جود و احسان
معروف‌ترین لقب پیشوای نهم شیعیان جواد است. آن رهبر فرزانه را به دلیل جود و عطای فراوانش به این نام خوانده‌اند که برگرفته از نام‌های زیبای پروردگار متعال است. آن حضرت فرموده‌اند: «نعمت خداوند بر کسی فراوان نازل نمی‌شود، مگر این‌که نیاز مردم به وی بیشتر می‌شود. هر کس که در رفع این نیازمندی‌ها نکوشد و سختی‌های آن را تحمل نکند، نعمت الهی را در معرض زوال قرار داده است.»

صبر و بردباری
امام نهم (ع) در مقابل مصائب و گرفتاری‌های روزگار بشدت شکیبا و بردبار بود. مردی از حضرت جواد (ع) تقاضا کرد که وی را سفارشی کند. امام (ع) فرمود: «آیا اگر موعظه کنم، آن را پذیرفته و عمل می‌کنی؟» گفت: «بلی.» امام فرمود: «تَوَسَّدِ الصَّبرَ، ...» صبر را تکیه‌گاه و پشتوانه خود قرار بده، ...»

مدارا کردن
امام جواد (ع) می‌فرماید: «انسان با داشتن سه ویژگی پسندیده می‌تواند به مقام خشنودی الهی برسد؛ اول این‌که زیاد طلب آمرزش کند، دوم این‌که نرمخو و اهل مدارا با مردم باشد و سوم آن‌که زیاد صدقه بدهد.» روزی فردی به امام جواد (ع) نامه نوشت و از ایشان خواست تا برایش دعا کند و درباره چگونگی رفتار با پدرش که فردی بداخلاق و از مخالفان اهل بیت است، او را راهنمایی کند. امام در جواب نامه او چنین نوشت: «برایت دعا می‌کنم و از تو می‌خواهم که با پدرت مدارا کنی و موجبات ناراحتی او را فراهم نسازی.»

توجه به علم
سبط بن جوزی می‌گوید: «آن حضرت همانند پدرش، دانشمندی پرهیزکار و زاهد و بخشنده بود.» طبری نیز می‌گوید: «امام جواد (ع) در زمان خود با وجود اندک بودن سن و سال، به پایه‌ای از فضل و علم و حکمت و ادب رسیده بود که هیچ یک از اهل فضل به آن پایه نرسیده بود.» سخنان و مناظرات امام جواد (ع) و حل مشکلات بزرگ علمی و فقهی، تحسین و اعجاب دانشمندان و پژوهشگران اسلامی اعم از شیعه و سنّی را برانگیخته و آنان را به تعظیم واداشته است و هر کدام او را به نحوی ستوده‌اند. به مواردی اشاره می‌کنیم: شبلنجی می‌گوید: «مأمون پیوسته شیفته او بود، زیرا با وجود کمی سن، فضل و علم و کمال عقل خود را نشان داده، برهان (عظمت) خود را آشکار ساخت.»

کدام دوستی؟
دوستی و تعامل با دیگران وقتی که به خاطر خدا و بر پایه هویّت انسانی بنا شده باشد و از رنگ مطامع دنیوی پیراسته باشد، پایدار خواهد ماند، زیرا مبنایش امور ثابت و عامل انعقاد آن رضایت و خشنودی الهی است. این نوع دوستی زمینه رشد و تعالی هویت افراد جامعه را فراهم می‌کند، به‌طوری که همه به بالاترین درجه سعادت و خوشبختی می‌رسند. امام محمد تقی (ع) پیرامون دوستی و رفاقت راستین می‌فرماید: «هر کس در راه خدا برادر و دوست پیدا کند، خانه‌ای در بهشت به دست می‌آورد.» این کلام گهربار دلالت بر آن دارد که دوستی‌هایی که به خاطر رضایت و خشنودی خداوند باشد، رسیدن به بهشت و برخورداری از نعمت‌های اخروی را به دنبال دارد.

اهمیت ادب
این‌که انسان نیک‌رفتاری را با همه ظرافت‌ها و لطایف به نمایش گذارد همان ادب است. پس ادب‌ورزی آرایه‌ای است که عقل بدان آراسته می‌شود. امام جواد (ع) در بیان حقیقت ادب می‌فرماید: حقیقت ادب و تربیت عبارت است از دارا بودن خصلت‌های خوب، خالی بودن از صفات زشت و ناپسند. انسان به وسیله ادب- در دنیا و آخرت- به کمالات اخلاقی می‌رسد و نیز با رعایت ادب به بهشت دست می‌یابد.

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خواندنی ها امام جواد امام محمدتقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۱۲۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت معرفت‌شناسی دقیق از سیره سیاسی امام صادق (ع)


به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی در مراسم شام شهادت رئیس مذهب تشیع امام صادق (علیه‌السلام) و بزرگداشت شهید حجت‌الاسلام‌والمسلمین اصلانی که در محله خلج سیدی برگزار شد با بیان اینکه این محفل، یادگار این شهید بزرگوار است که سالیان متمادی شعائر خاص امام صادق (علیه‌السلام) را در این منطقه گسترش داده است، گفت: الحمدالله به همت شما وارثان پرافتخار این چراغ همچنان روشن و تابنده مانده است و محفل با همان عظمت و اهمیت زمان ایشان امسال نیز برگزار شد.
آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی تمام دانش در حوزه دین‌مداری و معرفت دینی را برگرفته از سیره امام صادق (علیه‌السلام) اعلام کرد و افزود: آنچه از عظمت ایشان برای بهره‌برداری ما در مسیر و خط زندگی می‌تواند یک اسوه و الگوی کامل باشد، سیره سیاسی امام صادق (علیه‌السلام) است.

ایشان با طرح این پرسش که چرا امام زمان (عجل الله تعالی فرجه و شریف) جامعه را در زمان غیبت به فرد مجتهد جامع‌الشرایط سپردند، تصریح کرد: ایشان مجتهد جامع‌الشرایط را انتخاب کردند به این دلیل که او تمام مسائل و مطالبی که در اداره و رهبری یک نظام لازم و ضروری است را از بیانات، رفتار، کردار و سیره زندگانی امام صادق (علیه‌السلام) و ائمه (علیه‌السلام) اجتهاد کرده و مطابق سیره و دستوراتی که آنان فرمودند، جامعه را در عرصه‌های سیاسی نیز مانند سایر عرصه‌های دیگر اداره و رهبری می‌کند.

دیگر خبرها

  • سیره و روش امام صادق(ع) تعامل با اهل سنت بود
  • ضرورت معرفت‌شناسی دقیق از سیره سیاسی امام صادق (ع)
  • شیوه رفتاری امام صادق (ع) بهترین الگو برای تقریب مذاهب است
  • خصم با ظالم و دستگیری از مظلوم شاخص رفتاری علی(ع) بود/ خدمت رسانی به فرد حادثه دیده سیره ائمه است
  • پیروان امام صادق(ع) در مسیر تمدن‌سازی
  • نشست تخصصی «نگاهی به مفهوم امت در کلام و سیره امام صادق(ع)» برگزار می‌شود
  • اهل سنت بر اساس روش و سیره امام صادق(ع) حرکت کرده است
  • تبیین سیره امام صادق(ع) برای جامعه نیاز است
  • مطابق با سیره امام صادق(ع) نهی از منکر باید همراه با محبت باشد
  • ترویج ازدواج شرعی احیای سیره و سنت پیامبر اسلام (ص) است