Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، سید عقیل مرتضوی ظهر پنج شنبه در جریان بازدید از سد گلمندره در جمع خبرنگاران خراسان شمالی، اظهار کرد: ۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر رودخانه و مسیل در این استان وجود دارد که دو هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن نیازمند لایروبی است.

مرتضوی افزود: همچنین در استان هشت سد در حال بهره برداری داریم که این سدها وظیفه تامین آب شرب و منابع کشاورزی و صنعت را برعهده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: این هشت سد ظرفیت ذخیره ۲۳۴ میلیون مکعب آب را در طول سال دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با بیان اینکه چهار سد در خراسان شمالی در دست اجرا است، ادامه داد: طی سفر هیئت دولت سد دربند مانه سملقان به بهره برداری رسید که تامین پنج طرح آب را برعهده دارد.

مرتضوی با اشاره به میزان ذخیره سازی سدهای خراسان شمالی در سال گذشته، گفت: طی این مدت، ۵۵ میلیون متر مکعب حجم آب ذخیره داشتیم که طی بارندگی امسال این ذخایر به ۱۳۳ میلیون متر مکعب رسیده است.

وی اظهار کرد: سال گذشته در ۳۳ درصد از حجم سدهای استان، آب ذخیره داشته ایم که این رقم امسال به ۵۷ درصد رسیده با این وجود هنوز ۴۳ درصد از مخازن سدها خالی است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی ادامه داد: ۸۸ درصد از آب مصرفی در بخش کشاورزی مصرف می شود که میانگین کشوری این رقم ۹۰ درصد است.

مرتضوی با اشاره به اینکه باید اصلاح الگوی مصرف توسط خانواده فرهنگ سازی شود، افزود: هشت درصد از آب سدها برای مصرف آب شرب اختصاص میابد به طوری که این مصرف توسط تمام رده های سنی انجام می شود، بنابراین خانواده می تواند در اصلاح الگوی مصرف نقش اصلی را ایفا کنند.

وی گفت: بخش کشاورزی ۴۶ درصد، بخش صنعتی چهار درصد و سایر مصارف ۵۵ درصد از حجم آب سدها را مورد استفاده قرار می دهند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با اشاره به این که آب های مصرفی از طریق سدها تامین می شود، افزود: سالانه یک میلیارد و ۳۰۰میلیون متر مکعب آب سطحی و زیر زمینی تامین می شود.

مرتضوی ادامه داد: ضرورت دارد در مصرف آب های زیر زمینی و سطحی تمهیداتی اندیشیده شود تا یک بخشی از این آب ها برای آیندگان باقی بماند.

وی اظهارکرد: خراسان شمالی ۱۱ دشت دارد که از این تعداد هشت دشت ممنوعه بحرانی و سه دشت غیرممنوعه است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: هفت هزار حلقه چاه آب در این استان وجود دارد که از این تعداد سه هزار و ۷۰۰ چاه غیر مجاز و سه هزار و ۳۰۰ حلقه چاه مجاز است.

مرتضوی اضافه کرد: : از سه هزار و ۲۰۰ حلقه چاه سالانه ۴۱۰ میلیون متر مکعب آب برداشت می شود.

وی بیان کرد: یک هزار و ۵۰۰ حلقه چاه مسدود شده در خراسان شمالی وجود دارد که برای مسدود سازی یک هزار حلقه بالغ بر یک میلیارد تومان هزینه شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: در این استان دو هزار و ۲۱۴ چشمه و ۶۲۱ رشته قنات وجود دارد.

مرتضوی در ادامه به سفر هیات دولت به خراسان شمالی اشاره کرد و افزود: طی این سفر به منظور اجرای سه طرح تصویب شده ۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت و حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تفاهم نامه برای انتقال و مدیریت منابع آب شیروان منعقد شد.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ سال از طرح مطالعاتی سد بیدواز اسفراین می گذرد، گفت: چندین سال است که عملیات ساخت این سد به کندی انجام می شود در حالی که اولویت سدسازی تامین آب شرب است بر همین مبنا علاج بخشی سد بیدواز انجام شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در ادامه به خسارت های سیلاب امسال اشاره کرد و گفت: ۲۳۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات مدیریت بحران برای استان اختصاص یافته است.

کد خبر 4682273

منبع: مهر

کلیدواژه: شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی لایروبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۱۳۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم بیمه رایگان دهک‌های یک تا ۵

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، مدیر عامل سازمان بیمه سلامت گفت: همه افرادی که در سال گذشته در دهک یک تا ۵ جامعه بیمه رایگان شدند، همچنان از بیمه رایگان سلامت بهره‌مند خواهند بود. اعتبار بیمه نامه آنها به صورت خودکار و الکترونیک تمدید شده است.
افراد شامل دهک‌های ۶ تا ۹ در سال جاری از تخفیف در پرداخت حق بیمه برخوردارند که در دهک ۶، ۲۰ درصد حق بیمه، در دهک ۷، ۳۰ درصد حق بیمه، در دهک ۸، ۴۰ درصد حق بیمه و در دهک ۹، ۵۰ درصد حق بیمه پرداخت می‌کنند.
محمد مهدی ناصحی با بیان اینکه افراد برای تمدید اعتبار بیمه سلامت نیازی به مراجعه حضوری ندارند افزود: بیمه شدگان با مراجعه به سامانه شهروندی بیمه سلامت به نشانی bimesalamatiranian.ir می‌توانند از جزییات بیمه همگانی خود مطلع شوند.
هزینه حق بیمه افراد در کشور بسیار پایین است و افراد فاقد بیمه یا از طریق این سامانه اقدام کنند و یا به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • سهم ناچیز سدهای خراسان شمالی از بارش‌ها/ آب ذخیره کمتر شد
  • سرمایه‌گذاری خارجی ۱۰.۷ میلیون دلاری در خراسان شمالی
  • اتمام مرمت و لایروبی دو رشته قنات کشاورزی در ورزقان
  • میانگین بارش در خراسان شمالی ۸۲ درصد افزایش پیدا کرده است
  • تامین آب پایدار روستا‌های بخش گابریک نیازمند تخصیص اعتبار
  • تداوم بیمه رایگان دهک‌های یک تا ۵
  • جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان ۳۰۰ درصد رشد کرد
  • ۱۹۱ کیلومتر از راه‌های اصلی خراسان شمالی بهسازی شد
  • ساماندهی ۴۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان اصفهان
  • ترک تحصیل ۱۵ درصد دانش‌آموزان خراسان شمالی در دوره متوسط دوم