Web Analytics Made Easy - Statcounter

در نشست گفتمان فرهنگی بسیج هنرمندان بیان شد که اصلاح فرهنگ موجب اصلاح جامعه می‌‎شود و فرهنگ جامعه همان هویت و موجودیت جامعه ‌است، اما چالشی که هم‌اکنون انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند تغییر فرهنگ و سبک زندگی اسلامی به فرهنگ غربی و تجمل‌گرایی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛ محسن کریمی امروز(پنج شنبه) در نشست گفتمان فرهنگی در سالن جلسات ارشاد استان قزوین اظهار کرد: قدر خدمات شیخ ابراهیم زکزاکی در عالم تشیع شناخته شده نیست و وظیفه‌ی یک هنرمند معرفی و قرارگرفتن در مسیر این اشخاص است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کسانی که مدعی اند سلبریتی هستند تحقیق کنند آیا توانسته‌اند یک نفر را با اسلام آشنا کنند؟ هنر باید در عمل تجلی پیدا کند مانند دعوت شیخ ابراهیم زکزاکی 8 میلیون نفر در نیجریه شیعه شده‌اند.

مسئول بسیج هنرمندان استان قزوین اذعان کرد: هنری با ارزش هنری همراه است که در تاثیرگذاری به حد اعلی برسد و مردم که برای همه چیز واکنش نشان می‌دهند، لازم است مظلومیت این عالم مجاهد را هم مطرح کنند.

وی گفت: همسر و فرزندان شیخ زکزاکی در راه خدا و اسلام شکنجه‌ کشیدند و شهید شده‌اند، زیباست که هنرمندی درباره‌ی ایشان بنویسد و از ایشان بگوید.

این مسئول ابراز کرد: هنرمندان ما در حالی که در داخل کشور موضع گیری‌های متعددی دارند، نسبت به این اتفاقات مهم سکوت نمی‌کنند حتی اگر گوش شنوایی نباشد.

سرهنگ حسینی در ادامه‌ی صحبت‌های مسئول سازمان بسیج هنرمندان اظهار کرد: مقام معظم رهبری در کتاب دغدغه فرهنگی به اهمیت ولای فرهنگ در اجتماع کنونی اشاره می‌کنند و دغدغه‌ی فرهنگی را گاهی مسئله فرهنگ شخصی و گاهی ناشی از نگرش به فرهنگ می‌دانند.

 

وی افزود: توجه به مسئله فرهنگ هنر ارزشی در برابر هنر شخصی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که شناسایی تاثیرات فرهنگ درسرنوشت جامعه و پرداختن به مسائل فرهنگی جزئی از ضرورت‌های جامعه به شمار می‌رود.

معاون امور هماهنگ‌کننده نماینده ولی فقیه در سپاه استان قزوین اذعان کرد: هنر انفرادی در اجتماع کنونی از جایگاه کمتری نسبت به هنرجمعی و همبستگی برای تحقق هنر ارزشی برخوردار است که قدم گذاشتن در مسیر هنر ارزشی و جذب جوانان به این رشته کار چندان ساده‌ای نیست.

وی گفت: رقابت در گذشته در عرصه‌ی نظام، در زمان حال رقابت در اقتصاد و رقابت آینده‌ی ما یقینا در عرصه‌ی فرهنگ تعبیه خواهد شد.

حسینی ادامه داد: فرهنگ به معنای دستاوردهای هر قوم است که نسل به نسل منتقل می‌شود و چیزی که انقلاب اسلامی را از سایر انقلاب‌ها متمایز می‌کند استفاده و کاربرد واژه‌ی فرهنگ در انقلاب اسلامی است.

این مسئول ابراز کرد: آنچه که یک ملت را ساختار می‌دهد، فرهنگ است و فرهنگ به عنوان مسئله‌ی اول نظام جمهوری اسلامی والاترین عنصر جامعه فرهنگ به شمار می‌رود که مدیریت جامعه را به عهده دارد و مسائل اقتصاد و سیاست از حواشی این عنصر اساسی به شمار می‌روند.

وی بیان کرد: اصلاح فرهنگ موجب اصلاح جامعه می‌‎شود و فرهنگ جامعه همان هویت و موجودیت جامعه ‌است، اما چالشی که هم‌اکنون انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند تغییر فرهنگ و سبک زندگی اسلامی به فرهنگ غربی و تجمل‌گرایی است.

حسینی بیان کرد: فرهنگ همچون روحی در کالبد جامعه دمیده شده‌است و به عنوان شکل دهنده‌ی افکار، هدایت کننده جامعه، مولفه قدرت عنوان می‌شود فرهنگ یک مکتب انسان پرور است، چنانچه تاریخ شاهد رسالت پیامبران در حوزه‌ی فرهنگ بوده‌است.

وی ادامه داد: طبق بیانیه‌ی گام دوم انقلاب اسلامی رواج و زمینه‌سازی معنویت و اخلاق در مسائل فرهنگی اوصول اساسی است که عمل به این بند بیانیه وظیفه‌ای است که کلیه‌ی جوامع از جمله مسئولین هر عرصه را در برمی‌گیرد.

معاون امور هماهنگ‌کننده نماینده ولی فقیه در سپاه استان قزوین تصریح کرد: بیانیه‌ی گام دوم باید در ابعاد گفتمان سازی‌، تبیین و اجرا در جامعه مطرح شود، در اولین بیانیه‌ی انقلاب اسلامی پنج گروه مخاطب قرارگرفتند که شامل مراجع، دولتی‌ها، جریانات سیاسی، مردم و جوان هستند؛ اما در بیانیه گام دوم مهمترین کلید واژه انقلاب جمهوری اسلامی است.

وی گفت: واژه‌ی انقلاب در این بیانیه ۱۲۳بار، ایران، مردم و ملت ۸۸ بار، جوانان، جوانان انقلابی وجهادی 44بار، اقتصاد 27بار، اخلاق 20بار و موضوعاتی نظیر علم و عدالت نیز تکرار شده‌است.

حسینی ادامه داد: اصل اساسی بیانیه گام دوم تبیین جامعیت بیانیه‌است، همچنین تمامی خطاها مشکلات و بی‌تدبیری‌های جامعه بیان شده‌است و تاکید این بیان بیشتر در زمینه‌های ایجاد امیدواری براساس حقیقت‌ها، ظرفیت‌های مادی و انسانی جوامع، تاکید به مبانی و شعار انقلاب است.

این مسئول عنوان کرد: شعارهای انقلاب اسلامی با گوشت و خون بشریت و ذات انسانیت ارتباط تنگاتنگ و مستقیم دارد.

وی ابراز کرد: مشکلات اقتصادی درون زاست و برای حل این مشکلات باید به همه‌ی ظرفیت‌ها در ابعاد مختلف که در جامعه موجود است تکیه شود.

حسینی افزود: معنویت و اخلاق سبک زندگی باید به عنوان مسیر هدف هنردوستان و هنرمندان قراربگیرد و این بزرگواران با مطالعه هوشمندانه و دقیق رسالت خود را بجا بیاورند تا ابعاد فرهنگی به خوبی در جامعه تجلی پیدا کند.

 

این مسئول اذعان کرد: از نماینده‌ی مسئول روابط بسیج هنرمندان با ولی فقیه انتظار می‌رود نهایت انسجام و همدلی، وحدت، ارتباط و تعامل خوب و سازنده، سیانت، بصیرت افزایی و آگاهی بخشی، استفاده از ظرفیت فرصت و مناسبت را در شرایط حساس جامعه به عنوان رسالت خود به ثمر برساند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قزوین در ادامه‌ی این جلسه اظهار کرد: فرصت‌ها گذرا هستند و ما باید از تمام ظرفیت‌ها و فرصت‌های فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی استفاده کنیم و اجازه ندهیم زحمات گذشتگان و شهدای هنری مانند مطهری که کتب ایشان که پس از سال‌ها هنوز مسیر هدایتی برای جهانیان است از دست برود.

حجت الاسلام حسینی افزود: تدارک برای برنامه‌ریزی برنامه‌های فرهنگی تا حدودی انجام شده‌است، اما برای بازتاب بیشتر برنامه‌ها و قرارگیری در جهانی شدن فرهنگ اسلامی باید تلاش همگانی صورت بگیرد.

وی اذعان کرد: اجرای بیانیه‌ی گام دوم در قالب فرهنگ کامل نه ناقص نیازمند بهره‌گیری از نظرات تمام مسئولین، استفاده از بودجه موجود، همکاری 26نهاد فرهنگی و ظرفیت‌های استانی برای تحقق ارزش‌هاست.

وی گفت: زبان فرهنگ و هنر موثرترین زبان جهان است و سلاحی است که می‌تواند در مقابل شبیه خون، تهاجم فرهنگی و نفوذ در حوزه‌ها با تکیه بر هوشیاری بایستد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۱۴۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله اعرافی: فرهنگ‌سازی در تغییر آمار تصادفات مؤثر است

آیت الله اعرافی با بیان اینکه توجه به این فرهنگ‌سازی در آمارهایی مانند تصادفات اثرگذار است، تصریح کرد: یک بخش مهم و پایه‌ای در فرهنگ‌سازی خانواده‌ها است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار رئیس پلیس راهور استان قم که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد، گفت: فراجا مسئولیت‌های متعدد و ترکیبی دارد که از این رو باید از آن‌ها حمایت شود. اقداماتی مانند «طرح نور» از جمله کارهای ویژه است که به عنوان حوزه از آن حمایت می‌کنیم و به طور ویژه از فعالیت های فراجا در عرصه امنیت اخلاقی تقدیر و تشکر داریم.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه کار در قم حساس، سخت و ارزشمند است، عنوان کرد: مسئله فرهنگ ترافیک در رعایت قوانین بسیار مهم است که حوزه، دانشگاه، آموزش و پرورش، خانواده و نهادهای مختلف اجتماعی در آن مسئولیت دارند.

وی با اشاره به اینکه همه باید به گونه‌ای تربیت شویم که قانون را رعایت کنیم، خاطرنشان کرد: تربیت از خانواده آغاز شده، در مدرسه به تثبیت رسیده و در ادامه در سایر نهادها تقویت می‌شود.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه توجه به این فرهنگ‌سازی در آمارهایی مانند تصادفات اثرگذار است، تصریح کرد: یک بخش مهم و پایه‌ای در فرهنگ‌سازی خانواده‌ها است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه بخش مهم دوم آموزش و پرورش است، یادآور شد: فرهنگ‌سازی در آموزش و پرورش باید توسط معلمان و کادر مدرسه انجام شود و این جزو وظایف آن‌ها است.

امام جمعه قم با بیان اینکه باید هم‌افزایی برای کاهش آسیب‌ها صورت بگیرد، گفت: همچنین نقاط حادثه‌خیز شهری نیز باید اصلاح شده و تغییر پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ ایجاد پارکینگ نیز یک موجود مهم است، بیان کرد: باید هر مسجد و مدرسه‌ای که ساخته می‌شود در کنار آن یک پارکینگ نیز احداث شود.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه استفاده از فناوری‌های پیشرفته نیز اهمیت ویژه‌ای دارد، اظهار داشت: گاهی بسیاری از مشکلات با استفاده از این فناوری‌ها حل خواهد شد.

وی افزود: مقوله راهنمایی و رانندگی یکی از نمادهای فرهنگی شهر است و از این جهت مردم و مسئولین نسبت به این موضوع باید اهتمام لازم را داشته باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه اخلاق برخوردی ماموران راهنمایی و رانندگی نیز بسیار مهم است، گفت: همچنین اقدامات مطالعاتی، تحقیقاتی و ارزیابی نقش بسیار موثری دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیت‌الله اعرافی: فرهنگ‌سازی در تغییر آمار تصادفات مؤثر است
  • منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود
  • رویکرد سپاه کردستان اعتقادی است
  • اربعین به برکت انقلاب اسلامی جهانی شده است
  • تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه
  • هدف از اعلام انقلاب فرهنگی اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها بود
  • فرهنگستان ظرفیتی برای دغدغه انقلاب فرهنگی در مسیر تمدن نوین است
  • برگزاری همایش ائمه جماعات استان قم
  • کار قرارگاهی، زمینه‌ساز حرکت صحیح و اثرگذار در عرصه فرهنگ
  • نقش موثر اصناف و بازاریان در تبیین فرهنگ حجاب