Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@08:12:56 GMT

تعرفه صادراتی برای برق مصرفی ماینرها گران است

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۱۹۳۵۲

تعرفه صادراتی برای برق مصرفی ماینرها گران است

محمد شرقی، مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، رقم در نظر گرفته شده برای تعرفه برق مورد استفاده دستگاه های ماین رمزارز را غیرشفاف دانست و گفت: طبق مصوبه هیات دولت تعرفه برق مورد استفاده برای تولید ارزرمزها در ایران متوسط نرخ صادراتی در نظر گرفته می شود. یعنی رقمی کمتر از ۳ تا ۴ سنت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته هنوز مشخص نیست این نرخ بر اساس دلار نیمایی خواهد بود یا دلار بازار آزاد. 

وی افزود: این تصمیم دولت درباره تعرفه برق مصرفی ارزرمزها در حالی است که نرخ برق صادراتی به هر یک از مقاصد بر اساس مذاکرات طرفین قرارداد و دوره زمانی خاصی مشخص می شود و یک قیمت واحد ندارد. بنابراین محاسبه بر اساس نرخ برق صادراتی را نمی توان شفاف دانست. به طور مثال ممکن است ایران درآمد بلوکه شده ای در کشور مقصد داشته باشد که طبق آن و البته در یک دوره ای درآمد صادراتی خود را به صورت تهاتری دریافت کند.

شرقی با بیان اینکه در برخی موارد قیمت صادراتی برق را معادل گاز صادراتی محاسبه می کنند، ادامه داد: در نتیجه چنین روند طبیعی که بر صادرات برق حاکم است، نمی توان گفت محاسبه تعرفه صادراتی برای برق مورد استفاده برای تولید ارزرمزها، روش صحیحی است.

به گفته مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران در وهله نخست باید مشخص شود که آیا فعالیت در حوزه ارزرمز ها صنعت است یا نوعی کسب و کار. بر اساس بررسی های انجام شده به نظر می رسد در نظر گرفتن رقمی بیشتر از تعرفه صنعتی یا تجاری برای محاسبه هزینه برق مصرفی واحدهای تولید ارزرمز می تواند مناسب باشد و رقم پیشنهادی هیات دولت برای محاسبه تعرفه برق مصرفی ماین ارزرمزها رقم بالایی به شمار می رود.

وی در عین حال اظهار داشت: ضبط تجهیزات تولید ارزرمز یا قطع برق مصرفی آنها به هیچ عنوان قانونی نیست.

مزایای تولید رمز ارز برای صنعت برق

شرقی ضریب بار برق کشور را ۶۳ درصد اعلام کرد و گفت: به عبارتی دیگر برق بلا استفاده در کشور ۲۷ درصد است که با راه اندازی واحدهای ماین ارز رمز می توان این رقم را به شدت کاهش داد که این موضوع یکی از مزایای قوت گرفتن این فعالیت در حوزه صنعت برق است.

این کارشناس حوزه بلاکچین با اشاره به اینکه شرکت توانیر با بدهی ۴۲ هزار میلیارد تومانی عملا یک شرکت ورشکسته و زیان ده محسوب می شود، تصریح کرد: یکی از مزایایی که در نتیجه توسعه فرآیند ماین ارزرمزها شامل حال صنعت برق کشور می شود، درآمدزایی برای توانیر از طریق افزایش مشترک است. از سویی دیگر درآمد حاصل از این فعالیت می تواند بدهی های وزارت نیرو را نیز کاهش دهد.

مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران میزان رشد ارزش بیت کوین در ۱۰ سال اخیر را هزار درصد اعلام کرد  و ادامه داد: محصول نهایی ارزرمزها می تواند بخشی از نیاز ارزی کشور را تامین کند.

بر اساس گفته های شرقی، فعالان این حوزه تمایل به خرید ژنراتور یا احداث نیروگاه برای تامین برق مورد نیاز خود دارند. البته در این بین وزارت نیرو هزینه ای را برای زیر ساخت انتقال برق دریافت می کند.

وی اظهار داشت: در صورتی که روند عدم شفافیت درباره حوزه تولید ارزرمزها ادامه دار باشد، سرمایه گذاران کلان به این بخش ورود نکرده و به کشورهای مجاور از جمله گرجستان که شرایط بهترین برای چنین فعالیتی دارد می روند. چرا که این کشور برای این فعالیت تسهیلات جذابی را در نظر گرفته است. البته حتی اگر این سرمایه گذاران از کشور خارج نشوند احتمال دارد به فعالیت زیرزمینی در این حوزه بپردازند که حواشی خاص خود را دارد. به این ترتیب خطر فعالیت ماینرهای خانگی را بسیار محتمل می دانیم.

کد خبر 4681645 عرفانه تاجیکی

منبع: مهر

کلیدواژه: ارز رمزنگار ارز رمز تکنولوژی بلاک چین صنعت برق شرکت توانیر محمد شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۱۹۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»

به گزارش خبرنگار مهر، هر گاه حجم و میزان کالایی در بازار بیش از نیاز باشد و کاهش قیمت‌ها موجب زیان تولیدکننده شود دولت ورود کرده و کالاهای مازاد را از سطح بازار جمع‌آوری می‌کند.

ایران در تولید گوشت مرغ و تخم مرغ به خودکفایی رسیده و در این زمینه می‌تواند درآمدزایی ارزی داشته باشد. ظرفیت کشور در تولید گوشت مرغ سالانه ۳ میلیون تن بوده که این آمار ضمن تأمین داخل می‌تواند بازار صادراتی را برای اقتصاد کشور به ارمغان آورد. مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران با اشاره به تاکید وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر ورود محصولات کشاورزی بر بازارهای جهانی گفته، وزیر جهاد کشاورزی در تعامل با بخش خصوصی حمایت از تولید داخل را برای ورود به بازارهای بین‌المللی مرغ مورد تاکید قرار داده است. بازار دائمی صادرات با پویا ساختن تولید داخل، عاملی قطعی در توسعه زنجیره تولید و تأمین مرغ برای کشورهای همسایه خواهد بود.

علی ابراهیمی وظیفه شرکت پشتیبانی امور دام کشور در خرید مرغ داخل را مقطعی و برای تکمیل ذخایر راهبردی عنوان کرد و نقش اصلی تنظیم و تثبیت بازار را گشایش پنجره صادراتی و حضور در بازار بین‌المللی دانست. به گفته وی، تولید محصول با کیفیت، ایفای به موقع تعهدات و پایداری حضور از عوامل حفظ بازار صادراتی است. در دنیا صادرات مورد حمایت دولت‌ها بوده و به شکل‌گیری اولیه آن یارانه تعلق می‌گیرد. این اتحادیه هم در سایه حمایت در یک بازه زمانی ۳ تا ۴ ماه می‌تواند حضور خود را در بازار کشورهای همسایه تثبیت کند.

تلاش برای بازار سازی

قیمت هر کیلو گرم مرغ سال گذشته ۷۳ هزار تومان تعیین شد که این عدد بین ۷۸ تا ۹۵ هزار تومان در نوسان بود. در مقطعی با کاهش حجم جوجه‌ریزی قیمت گوشت مرغ به حدود ۱۰۰ هزار تومان رسید که با ورود وزارت جهاد کشاورزی و رساندن جوجه‌ریزی به بیش از ۱۵۰ میلیون قطعه آرامش به بازار گوشت مرغ بازگشت.

در حال حاضر هنوز قیمت جدید تعیین نشده و هر کیلو گرم گوشت مرغ به مبلغ ۷۸ هزار تومان به فروش می‌رسد.

در ادامه شرکت پشتیبانی امور دام کشور با اعطای نهاده مدت دار و عرضه بیش از یک میلیون تن نهاده با ارز ترجیحی و بهره‌گیری از مکانیزم استمهال در حال خدمات رسانی به زنجیره مرغداری کشور است.

به گفته مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، صنعت مرغداری ایران وارد یک کلاس جهانی جدید شده و ما نیازمند یک گفت‌وگوی ملی با مرغداران هستیم. زمان آن رسیده که با بهره‌وری و کارایی بالاتر، تولید انجام شود.

‌حسین شیرزاد نسبت به جمع‌آوری گوشت مرغ مازاد از سطح بازار عنوان کرده، در حال حاضر شرکت‌ها و مدیران استانی بدون محدودیت به خرید بیش بود مرغ در استان‌ها مشغول هستند و شرکت پشتیبانی امور دام با تمام ظرفیت متعهد به خرید مرغ است؛ به طوری که در یک ماه گذشته رکورد خرید روزانه ۱۰۰۰ تن رقم خورده است. در ماه مبارک رمضان حدود ۱۷ هزار تن مازاد مرغ از استان‌ها خریداری شد.

گفتنی است؛ امسال واردات گوشت مرغ از دو ماه قبل در فراخوان و مناقصه‌های بین‌المللی متوقف شده و تکمیل و کهنه و نو شدن ذخایر استراتژیک مرغ کشور با تولید داخل صورت می‌گیرد.

حسین شیرزاد تاکید دارد، صنعت مرغداری نیاز به منابع مالی جدید، سرمایه در گردش مکفی و بیمه قیمت محصولات دارد. قطعاً باید کریدورهای صادراتی فعال شود و صادرات موفق وابسته به زیرساخت‌های مناسب صادراتی و ظرفیت‌های کشتارگاهی استاندارد است که در حال حاضر در آن ضعف داریم.

در این زمینه ضروری است تعداد کشتارگاه‌ها متناسب سازی شده و مدیریت صادرات مرغ به لحاظ کیفی تقویت شود. ‌

کد خبر 6089725 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • عرضه محصولات صنعت گران قمی در نمایشگاه ایران اکسپو
  • رقابت ۹۰ نفر برای ۴۵ کرسی باقیمانده مجلس دوازدهم /خبر ستاد انتخابات درباره تعرفه ها
  • حضور استان فارس در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • حضور صنعت گران قمی در نمایشگاه ایران اکسپو
  • ارتباط شبه سوئیفت با ۱۰ کشور داریم
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم
  • گوشت اینگونه ۶۳.۵ درصد گران شد
  • ۲۷ رقم برنج در کشور معرفی شده است
  • شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند