Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد روبرو بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

از بمبئی تا چلانو، نادرترین گروه‌های خونی جهان/ این ۱۰۰ ایرانی نادرترین گروه‌های خونی را دارند

گروه خونی بمبئی، چلانو، دی دش دش، کل نال، KPB منفی، RH NULL و  KPB منفی، گروه‌های خونی نادری هستند که در ایران شناسایی شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
فردی که گروه خونی نادر دارد ممکن است در یک تصادف دچار خونریزی شود و به تزریق خون نیاز پیدا کند و در صورتی که گروه خونی او شناسایی نشده باشد، با تزریق گروه خونی معمولی جانش به خطر می‌افتد.

علی‌اکبر پور فتح‌الله مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه ۲۳ گروه خونی نادر را در سازمان انتقال خون ایران ثبت کرده‌ایم، گفت: افراد دارای گروه‌های خونی نادر به کسانی اطلاق می‌شود که مشابه خون آنها در هر ۵ تا ۱۰ هزار نفر جمعیت جامعه موجود باشد.

لیست محصولات غذایی غیرمجاز اعلام شد + نام تجاری کالا

اداره کل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو اسامی ۱۳ قلم خوراکی فاقد مجوز یا پروانه ساخت جعلی را منتشر کرد.

در راستای اجرای ماده ۴۳ بخش بهداشت و درمان قانون تعزیرات حکومتی در خصوص فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی غیر مجاز، دستور جمع آوری ۱۳ قلم از این خوراکی‌ها از سطح عرضه ابلاغ و اقدام قانونی متناسب انجام خواهد شد.

برای مشاهده لیست اینجا کلیک کنید.

مافیای کنکور به دنبال افزایش ظرفیت پزشکی در بهارستان/ مسئولانی که سودای پزشک‌شدن فرزندشان را دارند

افزایش_ ظرفیت_تهدید_سلامت، موضوعی که شنبه شب با ۵۷ هزار توئیت به هشتگ داغ تبدیل شد چرا که برخی از طرحی جدید در مجلس خبر می‌دادند، گمانه زنی‌ها درست بود چرا که ۸۶ نماینده طرح دو فوریت «افزایش صد درصدی ظرفیت‌های پزشکی و انتقال به داخل دانشجویان علوم پزشکی در صورت داشتن شرایط» را امضا کردند تا در صحن علنی مطرح شود.

در توضیحات این طرح آمده است که سرانه پزشکی در ایران در مقایسه با کشور‌های منطقه و پیشرفته و ظرفیت پایین پذیرش دانشجوی پزشکی در مقایسه سایر کشور‌های دنیا از جمله دلایل مطرح شده برای این طرح دو فوریتی مطرح شده است.

سعید نمکی وزیر بهداشت ضمن مخالفت صریح با طرح نمایندگان برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی گفت: معتقدیم که ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی و باری که بر دوش این مراکز درمانی بعد از فارغ‌التحصیلی پزشکان می‌افتد برای نظام سلامت، نظام سیاسی و نظام اجتماعی کشور مشکل آفرین است.

وی ادامه داد: مسئله کمبود پزشک ناشی از توزیع نامناسب فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی در سراسر کشور است و در حاضر هم تعداد بسیار زیادی پزشک بیکار در کشور داریم.

قبل از نامه رئیس جمهور کار ارزیابان وزارت بهداشت آغاز شده بود/ برای تمام ارز‌های اختصاص یافته به دارو مستندات وجود دارد

سعید نمکی وزیربهداشت درباره  نامه رئیس جمهور به چهار وزیر دولت اظهار کرد: کار وزارت بهداشت قبل از نامه رئیس جمهور آغاز شده بود  و تیم های ارزیاب مشغول بررسی هستند؛ گزارش نتایج این گزارش به رئیس جمهور، رسانه ها و مردم ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به ارز پزشکی بیان کرد: برای تک تک ارزهای اختصاص یافته به دارو و تجهیزات پزشکی، مستندات لازم  وجود دارد و گزارش آن به زودی آماده می‌شود.

وزیر بهداشت در ارتباط با راه اندازی سامانه مصور سازی اطلاعات جمعیتی سلامت و بیماری در ایران(ویزیت)، گفت: در این سامانه میزان ابتلا به بیماری های غیر واگیر در هر شهر و استان به تفکیک و در سطح ملی، وجود دارد که می تواند برای برنامه ریزی مدیران مربوطه مورد استفاده قرار گیرد.

رفع کمبود ۲ قلم دارو از هفته آینده در داروخانه‌های کشور

شهرام شعیبی سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره تمهیدات رفع کمبود ۲ قلم دارو اظهار کرد: حدود یک ماه بود که با کمبود آسیکلوویر ۴۰۰ و قطره لاتانوپروست چشمی مواجه بودیم.

سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه داد: به دلیل مشکلات فنی و تخصصی، این دو دارو در داروخانه‌ها موجود نبود اما اکنون مشکل فنی برطرف شده و این داروها در شرکت‌های پخش توزیع شده است.

شعیبی از زمان توزیع این دو قلم دارو خبر داد و گفت: از اوایل هفته آینده، این دو قلم دارو در داروخانه‌های سراسر کشور در دسترس بیماران خواهد بود.

تولید محصول فوق استراتژیک صافی دیالیز در کشور/ دوستان خود را در شرایط تحریم فراموش نمی‌کنیم

شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: محصولی که انتخاب شده نیاز اساسی کشور در حوزه سلامت است و تکنولوژی که وارد کشور می شود می تواند افق جدیدی در کشور باز کند چرا که صافی دیالیز محصول فوق استراتژیک بوده و حیات بیماران زیادی به این محصول وابسته است.

وی ادامه داد: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد صادرات محصول باشیم و از شرکت سوئیسی به دلیل اینکه در شرایط تحریم به ما اعتماد و سرمایه گذاری کردند قدردانی می کنیم؛ ایرانیان هرگز دوستان خود را فراموش نمی‌کنند و به طور حتم به یقین تحریم ها را پشت سر می گذاریم و دوستان خود در این شرایط را فراموش نمی‌کنیم.

شرط وزارت بهداشت برای ثبت نام پایه ششمی‌ها در مدارس/ فاز اول «مدارس عاری از پوسیدگی دندان» به پایان می‌رسد

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت از اتمام فاز اول طرح «مدارس عاری از پوسیدگی دندان» تا پایان سال ۹۸ خبر داد و گفت: این طرح از سال ۹۷ شروع شد و یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز پایه ششم تحصیلی تحت پوشش آن قرار گرفتند.

وی افزود: ۳۲۰۰ واحد دندانپزشکی به صورت رایگان این تعداد دانش آموز را معاینه و دندان‌های پوسیده آن‌ها را مداوا کردند.معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: هم اکنون پیش شرط ثبت‌نام دانش آموزان این مقطع در مدارس عاری شدن از پوسیدگی دندان است. این دانش آموزان پیش از ثبت نام باید با مراجعه به واحد‌های بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت در سراسر کشور ابتدا پوسیدگی دندان‌های خود را مداوا کنند و بعد مجوز ثبت نام بگیرند.

رئیسی تصریح کرد: با اجرای این طرح پیش بینی می‌کنیم دانش آموزان مقاطع تحصیلی هفتم، هشتم و نهم دبیرستان‌های کشور بعد از سه سال همه عاری از پوسیدگی دندان شوند.

ماجرای استفاده از گوشت الاغ در هتل‌ ۵ ستاره +واکنش وزارت بهداشت

مصرف گوشت الاغ در چهار هتل‌ پنج ستاره مشهد، خبری که در فضای مجازی منتشر شده بود و واکنش های بسیاری به دنبال داشت.

جلیلی، رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی خراسان رضوی خبر مصرف گوشت غیربهداشتی در ۴ هتل‌ پنج ستاره مشهد را تایید کرد.

وی گفت: احتمال استفاده از گوشت الاغ وجود دارد اما من خبری را می‌پذیرم که  طی مراحل اداری به ما اعلام شده باشد و تا تأیید نهایی نشود؛ من به عنوان مسئول این حوزه نمی‌توانم آن را تایید کنم.

آمار مصرف دخانیات در ایران/ ۲۳ درصد مردان تنباکو مصرف می‌کنند

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت کنترل مصرف دخانیات و مالیات بر سیگار گفت: براساس آمار سازمان جهانی بهداشت، ایران در اجرای کنوانسیون کاهش مصرف دخانیات، جزو کشورهای موفق محسوب می‌شود.

وی افزود: در سال ۹۳ مدلی ارائه کردیم که اگر ارائه مالیات براساس آن شکل می‌گرفت و اجرایی می شد؛ سالی ۱۴ درصد مصرف دخانیات کم می‌شد و بر اساس آن مدل مالیات از ۲۰۰۰ میلیارد به ۱۲ هزار میلیارد تومان می رسید .

رئیسی بیان کرد: طبق آمار در ایران، مردان ۲۳ و  زنان ۳.۵ درصد تنباکو مصرف می‌کنند؛ همچنین مصرف سیگار در مردان ۱۳ درصد و در زنان کمتر از یک درصد است .

اعلام تعرفه‌های دندانپزشکی تا زمستان ۹۸/ خدمات دندانپزشکی سال آینده تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد

سجاد رضوی، دبیر شورای عالی بیمه دباره زمان تعیین تعرفه‌های دندانپزشکی گفت: تلاش می‌کنیم تا پایان پاییز امسال، تعرفه‌های دندانپزشکی را اعلام کنیم تا سال آینده تعرفه‌ها تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

دبیر شورای عالی بیمه درباره دریافتی‌های نامتعارف در برخی مراکز دندانپزشکی گفت: درست است که تعرفه‌های دندانپزشکی مصوب نشده اما این تعرفه‌ها میزان حداقل و حداکثری دارند و اگر دریافتی دندانپزشکی ها بیش از حد متعارف باشد، مردم می‌توانند موضوع را با اداره‌های نظارت بر درمان دانشگاه ‌های علوم پزشکی یا سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت در میان بگذارند تا به آنها رسیدگی کنیم.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۱۹۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می‌شوند

به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب،بهرام بنده یزدانی روز شنبه در آیین آغاز کار ساخت مجتمع آموزشی بیمارستان خاتم الانبیای شهرستان شیروان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: متاسفانه در دوره های پیش سهمیه مناسبی برای استخدامی نیروهای بهداشت و درمان در نظر گرفته نشد و این بخش با مشکل مواجه بود.

وی افزود: رایزنی‌ها برای استخدام جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال انجام است تا سهمیه مناسبی برای تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی باشد.

معاون مرکز هماهنگی امور اقتصادی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی بیان کرد: مسیر قانونی تبدیل وضعیت ایثارگران، ۹۰۰ نفر در سال گذشته را شامل شد و این خود کمک بزرگی به امنیت شغلی کارکنان و وضعیت کیفی شاخص های استخدامی منابع انسانی کرد.

وی اضافه کرد: رایزنی های لازم برای استفاده از این ظرفیت جدید استخدامی که به زودی اعلام رسمی می شود در مدیریت منابع انسانی وزارتخانه در حال انجام است.

هزینه کرد بی‌سابقه دولت سیزدهم در خرید تجهیزات پزشکی

بنده یزدانی در ادامه اضافه کرد: هزینه های کلانی در بحث خرید تجهیزات و اقلام بهداشتی و درمانی در دولت سیزدهم انجام شده که اختصاص هفت میلیون و ۳۰۰ هزار یورو تجهیزات به خراسان شمالی از این موارد است.

وی افزود: اعتبارهای بیشتری برای بخش درمان خراسان شمالی در دور سوم سفرهای مسئولان وزارتخانه به این استان اختصاص می‌یابد.

۹ طرح درمانی، آموزشی و رفاهی امروز (شنبه) با حضور معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شهرستان‌های خراسان شمالی راه اندازی و کلنگ زنی شد.

طرح های راه اندازی شده شامل بخش «ام آر آی» و «سی تی اسکن» بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد، بخش دیالیز رازوجرگلان، بخش دیالیز فاروج، بخش «وی آی پی» بیمارستان امام خمینی(ره) شیروان، مرکز تصویربرداری دیجیتال و همراه سرای بیمارستان امام علی (ع) بجنورد است.

طرح های کلنگ زنی نیز شامل مجتمع آموزشی بیمارستان خاتم الانبیاء شیروان و طرح توسعه بیمارستان جاجرم است.

شیروان با ۱۵۷ هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری خاور بجنورد قرار دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می‌شوند
  • اعلام اسامی فرآورده‌های سلامت غیر مجاز
  • (ویدیو) فرآیند پرورش و فرآوری گوشت الاغ، اسب و زالو
  • اسامی فرآورده‌های سلامت غیر مجاز اعلام شد
  • ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها چیست؟/ جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن»
  • جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن» / ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها
  • فرآیند پرورش و فرآوری گوشت الاغ، اسب و زالو (فیلم)
  • وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رود
  • قلیان با گاز خنده!
  • فهرست دانشگاه‌های خارج از کشور مورد تایید وزارت بهداشت اعلام شد