Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@16:52:21 GMT

ابتلای ۷۱ میلیون نفر به عفونت مزمن با هپاتیت C در جهان

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۱۹۸۸۲

ابتلای ۷۱ میلیون نفر به عفونت مزمن با هپاتیت C در جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد مهدی گویا دراین خصوص، گفت: فرارسیدن روز جهانی هپاتیت فرصتی مغتنم و کم نظیر در راستای افزایش حداکثری آگاهی عموم جامعه نسبت به راه‌های انتقال، پیشگیری و درمان هپاتیت‌های ویروسی است.

وی افزود: شعار اعلام شده از طرف WHO در سال ۲۰۱۹ برای روز جهانی هپاتیت "سرمایه گذاری به منظور حذف هپاتیت"  است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: بار هپاتیت‌های ویروسی در جهان بالا بوده و یکی از اصلی‌ترین چالش‌های سلامتی در جهان محسوب می شود.

دکتر گویا با بیان اینکه هپاتیت‌ های B و C علت اصلی بیماری مزمن کبدی هستند که می‌ توانند به سیروز، سرطان کبد (کارسینوم هپاتوسلولار) و مرگ منجر شوند، عنوان کرد: هپاتیت‌ های ویروسی به ویژه هپاتیت‌های B و C برای ده‌ها سال در سراسر جهان به عنوان قاتلی خاموش مطرح بود.

وی افزود: بر اساس گزارش منتشره در سال ۲۰۱۵ برآورد می‌شود هر سال ۴.۱ میلیون مرگ به دلیل سیروز و سرطان کبد در جهان رخ ‌دهد. ۴۷ درصد این موارد بر اثر هپاتیت B و ۴۸ درصد به دلیل هپاتیت C و بقیه موارد منتسب به سایر هپاتیت‌ ها است.

گویا تصریح کرد: همچنین بر مبنای این گزارش، در جهان حدود ۲۴۰ میلیون نفر عفونت مزمن با هپاتیت B و ۷۱ میلیون نفر عفونت مزمن با هپاتیت C دارند.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر اضافه کرد: چنانچه پاسخ مناسب و سریع برای این بیماری وجود نداشته باشد، در ۵۰ تا ۴۰ سال پیش روی، این بیماری بار زیادی را به جهان تحمیل خواهد کرد و برآورد می‌شود که طی سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۱۵ جهان شاهد حدود ۲۰ میلیون مرگ به علت هپاتیت باشد.

وی افزود: هپاتیت های ویروسی دومین بیماری عفونی کشنده بعد از سل محسوب می شوند. در سال ۲۰۱۷  نسبت به HIV، موارد ابتلای به هپاتیت های ویروسی در مقایسه با HIV، نه برابر بیشتر بوده است، به طوری که موارد جدید ابتلا به این بیماری در این سال به دو میلیون و ۸۵۰ هزار نفر رسیده است.

وی ادامه داد: علیرغم اینکه هپاتیت قابل پیشگیری و قابل درمان و در مورد هپاتیت C قابل درمان قطعی است، اما ۸۰ درصد مبتلایان به هپاتیت در جهان هنوز امکان دسترسی به خدمات آزمایش و درمان ندارند. از این رو، چشم‌انداز (Vision) کلی بر توقف انتقال هپاتیت‌های ویروسی در جهان است و به منظور درمان بیماری، همه افراد مبتلا به هپاتیت باید امکان تهیه و دسترسی به داروهای ایمن و موثر را داشته باشند.

گویا بیان کرد: در همین راستا، سازمان جهانی بهداشت برای حذف هپاتیت‌های ویروسی B و C این اهداف را برای سال ۲۰۳۰ مطرح کرده که شامل کاهش ۹۰ درصدی موارد جدید ابتلا به هپاتیت‌های B و C و دسترسی همگانی به درمان‌های کلیدی تا ۸۰ درصد، است، که این دسترسی می‌تواند مرگ‌های مرتبط با هپاتیت را تا ۶۵ درصد کاهش دهد.

تشکیل کمیته ملی به منظور حذف هپاتیت در ۱۲۴ کشور دنیا

وی خاطرنشان کرد: کشورها متعهد شده اند تا در راستای دستیابی به این اهداف سرمایه گذاری ویژه کنند، در ۱۲۴ کشور دنیا یک کمیته ملی به منظور حذف هپاتیت تشکیل شده است و برای پاسخ به هپاتیت به بیش از نیمی از آنها بودجه اختصاص داده‌اند.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از این کشورها است که برای دستیابی به این هدف سرمایه گذاری ویژه ای کرده و اقداماتی انجام داده است. در سال جاری نیز وزارت بهداشت با برگزاری برنامه های ویژه ای به استقبال این هدف شتافته است که از آن جمله می توان به برگزاری سمینار یک روزه هپاتیت با همکاری شبکه هپاتیت کشور در روز پنجشنبه مورخ سه مرداد ۹۸ در بیمارستان شریعتی تهران اشاره کرد.

وی افزود: در این سمینار بیش از ۲۰۰ نفر از صاحبنظران و متخصصین و علاقمندان حضور داشتند و پیرامون موضوعاتی از قبیل اپیدمیولوژی هپاتیت های ویروسی، برنامه سازمان جهانی بهداشت برای حذف هپاتیت، برنامه کشوری و استراتژی‌های ملی حذف هپاتیت در ایران و نتایج پایلوت حذف هپاتیت C  در کشور بحث و گفتگو شد.

گویا گفت: تهیه و طراحی  بسته های آموزشی مختلف در زمینه هپاتیت های ویروسی B وC برای استفاده مدیران و کادرهای بهداشتی در برنامه‌های اطلاع رسانی عمومی برای عامه مردم، با همکاری دفتر آموزش و ارتقای سلامت و بارگذاری بسته‌ها در سایت این دفتر به آدرسiec.behdasht.gov.ir ، طراحی ۲ پوستر و استند برای روز جهانی هپاتیت با همکاری دفتر آموزش و ارتقای سلامت و بارگذاری آنها  در سایت این دفتر به منظور استفاده دانشگاه‌ها در برنامه‌های اطلاع رسانی و حمایت طلبی، بسیج اطلاع رسانی در زمینه حذف هپاتیت‌های ویروسی در کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی، راه اندازی کمپین حذف هپاتیت‌های ویروسی در دانشگاه‌های علوم پزشکی یزد، فسا و رفسنجان، برنامه ریزی جهت بیماریابی، مراقبت و درمان هپاتیت C و واکسیناسیون هپاتیت B در کمپ‌های ماده ۱۶ ترک اعتیاد با همکاری سازمان بهزیستی کشوربخش دیگری از این برنامه ها بوده است.

وی، سایر برنامه ها را چنین برشمرد: همکاری با دفتر آموزش و ارتقای سلامت و تشکیل جلسات مقدماتی به منظور جلب حمایت خیرین سلامت برای راه اندازی کمپین کشوری حذف هپاتیت در ایران با مشارکت هلال احمر و شبکه سلامت سیمای جمهوری اسلامی ایران، برگزاری فاز اول برنامه بسیج کشوری واکسیناسیون اهداکنندگان مستمر خون با همکاری سازمان انتقال خون از مهر سال ۱۳۹۷ که در این برنامه تعداد ۳۰۰ هزار نفر از اهداکنندگان مستمر خون با دریافت سه نوبت واکسن هپاتیت B بر علیه این بیماری ایمن شدند، راه اندازی نظام ثبت و گزارش گیری هپاتیت در سامانه سیب و پورتال کشور، بیمه شدن داروهای هپاتیت B و C ، تدوین برنامه راهبردی  حذف  هپاتیت  با همکاری سازمان جهانی بهداشت (برنامه حذف هپاتیت ایران در کشور های  منطقه  EMRO به عنوان برنامه انتخاب شده) ، پیگیری ادغام برنامه حذف هپاتیت  ویروسی در نظام سلامت (PHC)کشور ، دیده وری هپاتیت در کودکان کار و خیابان، اجرای فاز  چهارم دیده وری هپاتیت در معتادان و زنان دارای رفتارهای پرخطر در دانشگاه‌های منتخب، اجرای فاز سوم دیده وری هپاتیت در زندانیان  منتخب کشور ، راه اندازی  مراکز مشاوره هپاتیت در ۱۷مرکز جامع سلامت کشور .

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر ادامه داد: غربالگری نمونه‌ای هپاتیت در  ۱۰ هزار زن باردار، واکسیناسیون هپاتیت B قریب به ۴۰۰۰۰۰ نفر زندانی در بدو ورود و ۱۱۳ هزار زندانی ۲۰ تا ۴۰ ساله مقیم در زندان، همچنین واکسیناسیون آرایشگران، کارگران شهرداری و کارگران غسالخانه ها و افراد خانواده فرد مبتلا به هپاتیت B، بررسی شیوع هپاتیت B و C و HIV  در مصرف کنندگان شیشه در ۹ دانشگاه کشور، تدوین برنامه پایلوت حذف هپاتیت‌های ویروسی  در گروه‌های پرخطر در استان سیستان و بلوچستان (ایرانشهر)، بیماریابی و درمان رایگان هپاتیت C در زندان‌ها  با همکاری مرکز تحقیقات کبد و گوارش دانشگاه علوم پزشکی تهران (این برنامه  به طور آزمایشی  در ندامتگاه کرج انجام شد  سپس در ندامتگاه شهرگرگان استان گلستان  اجرا شد)، عقد تفاهم نامه همکاری  با سازمان زندان‌ها ، پژوهشکده کبد و گوارش دانشگاه تهران، سازمان انتقال خون ایران، همکاری با شبکه هپاتیت کشور، خیّرین، سازمان‌های مردم نهاد، شهرداری و سایر نهادها، تجهیز شبکه آزمایشگاهی و ملزومات آزمایشگاهی تشخیص قطعی (PCR) در دانشگاه‌های قطب جهت آزمایش تکمیلی ، سیاستگذاری جهت جلب حمایت مدیران ارشد و افراد کلیدی برای حمایت اجرای برنامه حذف هپاتیت های ویروسی، ارتباط درون و برون سازمانی جهت اجرای بهینه برنامه حذف هپاتیت‌های ویروسی، آموزش درمان هپاتیت‌های ویروسی جهت پزشکان عمومی شاغل در زندان و مراکز مشاوره هپاتیت، برگزاری روز جهانی هپاتیت با همکاری شبکه هپاتیت کشور، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برنامه عملیاتی حذف هپاتیت‌های ویروسی در دانشگاه‌ها در سال ۱۳۹۸ نیز در این راستا انجام پذیرفته است.

وی در خصوص برنامه های در دست اقدام  نیز بیان کرد: امکان سنجی برای درمان رایگان هپاتیت C در گروه های پرخطر، تدوین برنامه راهبردی حذف هپاتیت با نگاه   microeliminationهپاتیتهای ویروسی  با مشارکت سازمان جهانی بهداشت و کلیه ذی نفعان، واکسیناسیون گروه های پر خطر، راه اندازی مراکز مشاوره هپاتیت  در سایر استانها، واکسیناسیون و بیماریابی هپاتیت ویروسی در کمپ های ماده ۱۵ ترک اعتیاد، توسعه  برنامه آموزش و اطلاع رسانی در زمینه پیشگیری، آزمایش و درمان هپاتیت های ویروسی  برای عموم مردم، برنامه های دردست اقدام این مرکز هستند.

کد خبر 4682594

منبع: مهر

کلیدواژه: هپاتیت وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۱۹۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فقیرترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴

سودان جنوبی، بوروندی، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کنگو و موزامبیک، فقیرترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴ معرفی شده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، جهان دارای ثروت و منابع کافی برای اطمینان از برخورداری کل نژاد بشر از استاندارد مناسب زندگی است. با این حال، مردم بسیاری از کشورهای جهان همچنان در فقر ناامیدانه زندگی می‌کنند که دلایل مختلفی برای آن وجود دارد. علاوه بر این استعمار، ضعف حاکمیت قانون، جنگ و ناآرامی‌های اجتماعی، شرایط آب‌وهوایی سخت یا همسایگان متخاصم و متجاوز از دلایل فقر کشورها به‌شمار می‌رود.

تعیین فقیرترین کشورهای جهان

تعیین یک دلیل واحد برای فقر طولانی‌مدت دشوار است. در حالی که تولید ناخالص داخلی سرانه اغلب معیار استاندارد در نظر گرفته می‌شود، جبران تفاوت در هزینه‌های زندگی و نرخ تورم با استفاده از برابری قدرت خرید (PPP) می‌تواند توانایی خرید افراد را در هر کشوری بهتر ارزیابی کند.

سودان جنوبی

سودان جنوبی به‌رغم داشتن ذخایر نفتی غنی فقیرترین کشور جهان است. این کشور با شکاف‌های اجتماعی، نابرابری، فساد و جنگ مواجه است. اکثریت جمعیت آن به کشاورزی سنتی مشغول هستند، اما خشونت و رویدادهای شدید آب‌وهوایی اغلب کشاورزان را از کاشت یا برداشت محصولات باز می‌دارد.

بوروندی

بوروندی کشوری محصور در خشکی و فاقد منابع طبیعی است. آسیب‌های ناشی از جنگ داخلی ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۵ عاملی در ارمغان رتبه دوم فقیرترین کشور جهان برای آن به‌شمار می‌رود. حدود ۸۰ درصد از ۱۳ میلیون شهروند بوروندی به کشاورزی معیشتی متکی هستند و ناامنی غذایی آن تقریباً دو برابر میانگین کشورهای آفریقایی جنوب صحرای آفریقا است. علاوه بر این، دسترسی به آب و فاضلاب در این کشور بسیار کم است و کمتر از پنج درصد جمعیت آن برق دارند. تورم این کشور در سال جاری حدود ۲۲ درصد پیش‌بینی می‌شود.

جمهوری آفریقای مرکزی

جمهوری آفریقای مرکزی سرشار از طلا، نفت، اورانیوم و الماس است، اما ساکنان این کشور بسیار ثروتمند، بسیار فقیر هستند، تا آنجا که جمهوری آفریقای مرکزی نزدیک به یک دهه در میان فقیرترین کشورهای جهان بوده است. این کشور با انتخاب موفق رئیس‌جمهور فعلی گام مهمی در جهت بازسازی ملی برداشته، اما بخش‌های وسیعی از آن همچنان تحت کنترل گروه‌های ضد دولتی و شبه نظامی است. با این وجود به‌رغم مشکلات و ناکامی‌ها، در سال‌های اخیر رشد متوسطی داشته که ناشی از صنعت چوب، احیای بخش کشاورزی و فروش مجدد جزئی الماس بوده است.

جمهوری دموکراتیک کنگو

جمهوری دموکراتیک کنگو از زمان کسب استقلال از بلژیک در سال ۱۹۶۰، چندین دهه متحمل دیکتاتوری خشونت‌بار، بی‌ثباتی سیاسی و خشونت مداوم شده است. حدود ۶۵ درصد از جمعیت تقریباً ۱۰۰ میلیونی این کشور با درآمدی کمتر از روزانه ۲.۱۵ دلار زندگی می‌کنند، هرچند این کشور منابع و پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به یکی از ثروتمندترین کشورهای آفریقا و محرک رشد برای کل قاره را دارد. جمهوری دموکراتیک کنگو در حال حاضر بزرگ‌ترین تولید کننده کبالت در جهان و منبع اصلی مس در آفریقا است که برای تولید خودروهای الکتریکی ضروری است.

موزامبیک

موزامبیک غنی از منابع و دارای موقعیت استراتژیک است اما در دهه گذشته اغلب میانگین نرخ رشد تولید ناخالص داخلی بیش از هفت درصد را ثبت کرده است. با این حال همچنان در میان ۱۰ کشور فقیر جهان جای دارد. شرایط آب‌وهوایی شدید و بی‌ثباتی سیاسی از دلایل اصلی این امر به‌شمار می‌روند. البته اقتصاد این کشور همچنان در چرخه رشد قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ حدود پنج درصد رشد کند و در اواخر دهه به رشد دو رقمی برسد.

کد خبر 749989

دیگر خبرها

  • فقیرترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴
  • عوارض اختلال افسردگی مزمن چیست؟/ راهکارهای درمان را بشناسید
  • اینفوگرافیک/ کدام کشور‌های جهان کلاهک اتمی دارند؟
  • ۹ کشور هسته‌ای جهان چند کلاهک دارند؟
  • ارسال ۹۲ تن دارو به افغانستان
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • احتمال ابتلای مادران باردار به آلرژی در فصل بهار چقدر است؟
  • خواص معجزه‌آسای سیر برای پوست و مو
  • «کوه نور» ظرفیت جدید تفریح شهر زندگی است/ میزبانی از ۹ هیئت خارجی در هفته فرهنگی اصفهان
  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان