Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@09:42:35 GMT

کاشت ۷ میلیون نهال تولید چوب در سال 98

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۲۲۶۵۴

کاشت ۷ میلیون نهال تولید چوب در سال 98

مجلس شورای اسلامی سال ۸۹ با تصویب قانونی، توسعه زراعت چوب را به منظور افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان یک تکلیف تعریف کرد که در سال ۹۲ برنامه ریزی برای این مصوبه قوت گرفت و برنامه‌ریزی‌های اجرایی بسیاری در خصوص آن در حال انجام است.

توسعه زراعت چوب به منظور افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، رویکرد جدی دولت تدبیر و امید است که بر اساس تکلیف برنامه ششم توسعه باید از ۱۵ هزار هکتار فعلی به ۷۵ هزار هکتار برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دی ماه سال ۱۳۹۲ دولت مصوبه‌ای در خصوص بهینه‌سازی وضعیت مدیریت منابع طبیعی تصویب کرد.

استقبال شرکت های خصوصی از طرح

جواد میرعرب‌رضی مجری طرح زراعت چوب در این زمینه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: زراعت چوب از دیرباز به عنوان یکی از اهداف سازمان جنگل‌ها با رویکرد برطرف سازی تقاضای چوب از طرف صنعت، تامین نهال، توسعه اراضی کشور، توسعه اراضی کشاورزی در زمین‌های ملی و کاهش فشار بر جنگل‌های طبیعی اجرا شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون این برنامه با سرعت بیشتری در حال اجرا است، ادامه داد: نگاه زنجیره‌ای به تمامی مراحل کشت، تولید و زراعت وجود دارد و تمامی برنامه‌ریزی ها در راستای جذب افراد متقاضی در این مراحل است.  

میر عرب رضی عنوان کرد: به دلیل بازدهی طولانی مدت و نبود سوددهی در سال‌های اول زراعت نهال‌های چوب، راه‌حل‌هایی مثل کشت تلفیقی و تسهیلات اعتباری در نظر گرفته شده تا از این طریق طی چند سال اول به اقتصاد متقاضیان طرح، کمک شود.  

مجری این برنامه به کشت تلفیقی اشاره کرد و گفت: کشت دو یا چند محصول زراعی در مجاورت یکدیگر است. هدف از این کشت بازدهی بیشتر دو محصول در مجاورت یکدیگر است که در کشت به‌صورت جداگانه نتوان به آن بازدهی محصول دست‌یافت. به عنوان مثال کاشت نهال‌های چوب در کنار میوه هندوانه.

وی تصریح کرد: طرح با استقبال بخش خصوصی همراه بوده است و از سوی بسیاری از شرکت‌های عمده که در تولید و صنایع چوب مثل ام دی اف و  نئوپان فعالیت می‌کنند استقبال شده و حتی تولید بخشی از کشت نهال‌ها را بر عهده گرفته‌اند. همچنین طرح تنفس نیز فضای مثبتی برای تسریع طرح ایجاد کرده است زیرا با کاهش برداشت چوب از عرصه‌های طبیعی، تقاضا در بازار زیاد شده است.

میرعرب رضی خاطرنشان کرد: در قانون برنامه ششم توسعه، ضرورت اجرای طرح تنفس جنگل به وجود آمد که فشار بر جنگل‌های طبیعی کاهش پیدا کند و تامین احتیاجات حوزه با استفاده از طرح زراعت چوب باشد. مهمترین مسئله در این طرح، طولانی بودن مدت کشت و زرع و سوددهی است که باعث شده زراعت چوب با سرعت کم پیش رود اما با برنامه‌ریزی‌های لازم سرعت را افزایش داده‌ایم.

مجری طرح زراعت چوب عنوان کرد: در راستای جذب افراد به طرح،عرصه‌های مستعد دولتی برای جنگل‌کاری در اختیار افراد قرار داده شد و در حال حاضر نیز برخی گونه‌های مطرح در زراعت چوب مثل صنوبر و اکالیپتوس کشت می‌شود.

وی با بیان اینکه در صورت واردات بی‌رویه زراعت چوب با مشکل رو به رو می‌شود، اضافه کرد: نیاز است بین واردات و تولید چوب تعادل لازم ایجاد شود. این طرح وابستگی کارخانه‌ها را به خارج کشور کاهش می‌دهد.

زراعت چوب در ۱۰ استان کشور

میر عرب‌رضی همچنین گفت: این طرح به اقتصاد و معیشت جوامع محلی و کارخانه‌ها کمک می‌کند. به عنوان مثال افرادی که حداقل زمین دارند، می‌توانند با احداث بادشکن فضایی برای تولید چوب ایجاد کنند.

مجری طرح عنوان کرد: از سال ۸۴ تا کنون ۸۰ هزار هکتار چوب زراعت شده که با توجه به برنامه ششم توسعه، سرعت کشت در دولت یازدهم و دوازدهم بیشتر شده و نسبت به مصوبه سازمان، ۶۰ درصد عملکرد افزایش پیدا کرده است. در سال جاری نیز کاشت ۷ میلیون نهال در ۱۲ هزار هکتار اراضی برنامه‌ریزی و مذاکرات آن در استان‌ها آغاز و اجرایی شده است.

وی ادامه داد:  با ۱۰ استان گیلان، گلستان، مازندران، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کرمانشاه، تهران و قزوین که میزان بارندگی خوبی دارند، مذاکرات انجام شده و طرح در حال اجرا است.  

میر عرب رضی با اشاره به میزان احیا جنگل‌ها در سال‌های اخیر گفت: طرح تنفس به مدت سه سال در حال اجراست و بیشتر منابع چوب از طریق زراعت چوب تامین می‌شود.

وی اظهارداشت: میزان مصرف چوب در کشور حدود ۶ میلیون متر مکعب است که بخش بسیاری از آن از طریق زراعت چوب در اراضی تامین می‌شود. در گذشته ۲۰ درصد از تامین نیاز از طریق جنگل‌های طبیعی بوده که با نبود برداشت از طبیعت، فضا برای زراعت چوب ایجاد شده است.

واردات ۳۰ درصد افزایش قیمت دارد

میر عرب رضی توضیح داد: به طور متوسط ۶ تا ۸ سال به طول می‌انجامد تا طرح زراعت نهال چوب به بهره‌برداری اقتصادی برسد و تعداد نهال‌ها به نوع نهال و منطقه بستگی دارد. به عنوان مثال در قسمت‌های شمالی کشور صنوبر حدود هزار و ۲۰۰ تا دو هزار نهال در هکتار است و میزان تولید به طور متوسط ۱۷۰ تن است، در نتیجه با قیمت کنونی (در منطقه گیلان) ارزش افزوده آن حدود ۲۰۰ میلیون تومان در هر هکتار است.

وی افزود: اگر این میزان چوب به کشور وارد شود، ۴۰ درصد افزایش قیمت دارد. همچنین صنعت جایگاه خود را با تکنولوژی‌ها ارتقا داده تا وابستگی خود را به واردات کمتر کند. به عنوان مثال صنایع با استفاده از ضایعات نیشکر و نخیلات (نخل درختان خرما) و هرس درختان به منابع سلولزی کمک و برخی نیازهای خود را تامین می‌کنند. در نتیجه میزان برداشت صنعت از جنگل‌ها کم می‌شود.  

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کاشت نهال سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور کالای قاچاق منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۲۲۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح کشت چوب در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر حسینی محراب بعد از ظهر امروز چهارشنبه در نشست بررسی طرح زراعت چوب در استان خوزستان بیان کرد: زراعت چوب به عنوان یک کار جدید است که می‌تواند بخشی از کانون‌های ریزگرد را تحت پوشش قرار داده و در کنار آن موجب شکل‌گیری تولید صنایع چوب و ایجاد زنجیره اشتغال در استان شود.

وی افزود: طرح زراعت چوب در قالب سفر هیأت دولت مطرح شد و مورد تأیید دولت قرار گرفت. خوزستان حدود ۶ میلیون هکتار زمین دارد و اجرای این طرح در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان در طول چهار سال پیش‌بینی شده است.

حسینی محراب ادامه داد: در هر هکتار از طرح زراعت چوب بیش از یک هزار درخت اکالیپتوس و گونه‌های مشابه کشت می‌شود که پس از چهار سال به تولید می‌رسد و در این مدت از برگ آن برای گرفتن اسانس استفاده می‌شود که برای این امر نیز چند کارخانه راه‌اندازی شده است.

استاندار خوزستان اظهار کرد: در سال زراعی جاری کشت نهال در حدود ۱۷ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی استان انجام شده و رقم مصوب ۴۶ هزار هکتار بوده که رقم قابل توجهی است؛ درخواست‌هایی که شرکت‌ها و کشاورزان مختلف داشتند، بیش از ۱۰۰ هزار هکتار است.

حسینی محراب گفت: تاکنون و در مجموع ۲ هزار هکتار در زمینه زراعت چوب در استان زیر کشت رفته است و کشتی که در سال زراعی جاری شده بیش از ۸.۵ برابر نسبت به گذشته است.

وی افزود: آماری که در سامانه منابع طبیعی کشور برای کشت نهال ثبت شد، ۹۰ هزار هکتار است که ۷۳ هزار هکتار از آن فقط به خوزستان اختصاص دارد و ۱۷ هزار هکتار برای سایر استان‌ها در نظر گرفته شده است.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه شهرک‌های صنایع چوب و مبلمان می‌تواند در کنار اجرای طرح زراعت چوب در استان ایجاد شود، عنوان کرد: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌توانند نقش مهمی در پیشبرد این پروژه داشته باشد.

کد خبر 6088140

دیگر خبرها

  • کاشت ۲۰۰ اصله نهال در گلپایگان
  • اختصاص عمده کشت نهال در کشور به خوزستان
  • پویش کاشت یکهزار و ۵۰۰  اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال
  • اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در همدان
  • توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه
  • پویش کاشت ۱۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • استاندار: عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت
  • اجرای طرح کشت چوب در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان
  • عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت